Тема: Повітря. Властивості повітряМета: ознайомити учнів з властивостями і значенням повітря, за допомогою дослідів показати, що повітря існує скрізь, що воно конче необхідне для всього живого; розвивати допитливість; виховувати бережливе ставлення до довкілля. Обладнання: паперові віяла, гумова груша, банка з водою, 3 склянки, гумка, шприц, 2 свічки, 2 порожні банки. Хід уроку І.Організація класу Прошу, діти, рівно стати! Дуже рада вас вітати. Мета на цей урок єдина Продовжимо вивчати курс Я і … (Україна). А тепер сідайте, І урок розпочинайте. ІІ. Підсумок спостережень за погодою Чи були ви спостережливими, уважними до погоди? До праці людей надворі? Тоді створимо павутинки до ключових слів: Підсумок спостережень: Осінь була пізня, але досить тепла, що дало можливість людям завершити роботу. В свої права вступила зима. ІІ. Актуалізація опорних знань Вправа «Закінчи речення!» Все, що єнавколо нас і не виготовила людина – це … (природа) Люди, тварини, рослини належать до … природи. Зорі, місяць, вода, пісок – це … природа. Тепло і світло дає Землі … (Сонце) На Землі пір року … (4) ІІІ. Мотивація навчання Перед дітьми з’являється повітряна кулька блакитного кольору з намальованим личком. На нитці – інша, спущена. Діти, мене звуть Дутиком, а це – моя подружка Дмушка. У нас сталася неприємність, Дмушка втратила свою форму. Ви можете її вилікувати, відгадавши загадку. Куди ступиш – всюди маєш. Хоч не бачиш, а вживаєш. Так, це повітря. А чому саме про нього загадка? Так, повітря знаходиться у нас всередині, адже ми – повітряні кульки. Хоч повітря називають невидимкою, дослідити його можна. IV. Повідомлення теми і мети уроку Діти, сьогодні ми дізнаємося, що таке повітря і яке значення воно має. Навчимося турбуватися про чистоту повітря, з допомогою дослідів зробимо цікаві відкриття. Якщо ви добре зрозумієте матеріал, матимете можливість вилікувати Дмушку V. Опрацювання нового матеріалу 1) Розповідь учителя. Наша Земля окутана товстелезним шаром повітря, яке дає життя і захищає нас від Сонця та космічного холоду. Ми не бачимо його, бо воно прозоре, безбарвне. Чисте від хмар небо ми бачимо блакитним. Такий колір має повітря, осяяне Сонцем. Повітря – невидимий одяг нашої Землі. Але ми можемо його відчути, коли на нас дує вітер. Вітер – це рух повітря. У повітря немає форми. Воно поширюється в усіх напрямках. Повітря є скрізь: у воді, у ґрунті. Хто дихає повітрям у ґрунті? (дощові черв’яки, рослини) А у воді? (риби) 2) Практична робота За допомогою дослідів проведемо спостереження за повітрям. Дослід 1. Закрийте руками ніс і рот. Чи довго витримаєте? Висновок: Повітря – необхідне всьому живому для дихання. Без їжі людина проживе декілька тижнів. Без води – декілька днів. Без повітря – декілька хвилин. Повітря необхідне усім живим істотам. Недарма говорять: «Потрібен, як повітря». Дослід 2. Діти, подивіться навколо, ви бачите повітря? Ні, воно прозоре і без кольору. Понюхайте, чи має воно запах? Ні. Повітря можна лише відчути. Помахайте віялами перед обличчям. Що ви відчули? Це – рух повітря. У природі рух повітря – це вітер. Летить коник, басує, Полем-долом пустує, Ніхто його не впіймає І не загнуздає. Як ми називаємо героя загадки? А коли вітрище? Вітерець? Коли кажуть: «Шукай вітра в полі»? Дослід 3. Опустимо перевернуту догори дном склянку у широку посудину з водою. Нахилимо її злегка. Зі склянки виходять пухирчики повітря. Вкинемо грудочку ґрунту в склянку, теж вгору піднімається повітря. Поглянемо на стінки банки. Ви бачите пухирці повітря? Вони з води. Висновок: Повітря є всюди. Дослід 4. Прикриємо пальцем отвір шприца і почнемо натискати на поршень. Поршень просунувся, але не до кінця. Що його не пускає? Відпустимо поршень. Його виштовхнуло стиснуте повітря. Висновок: стиснене повітря пружне. Люди цю властивість використовують, наповнюючи шини велосипедів та авто, стиснене повітря зачиняє двері в автобусах, тролейбусах. Стиснене повітря допомагає розпилювати фарбу і рівно фарбувати поверхні. Воно заставляє підстрибувати м’ячик. Фізхвилинка Пострибайте, як м’ячики. Зловіть м’ячик над собою. Відштовхніть його. Дослід 5. Запалимо 2 однакові свічки: одну накриємо скляною банкою, а іншу залишимо на відкритому повітрі. Свіча під банкою згасла. Висновок. Для горіння необхідне … Дослід 6. Хутряна шапка. Для чого вона потрібна взимку? Так, у ній тепло. А в пустелі чоловіки одягають хутряну шапку вдень. Чому? Висновок: Повітря повільно пропускає тепло: як назовні, так і всередину. А між ворсинками хутра його багато. 3. Бесіда. Чому на перерві я прошу вас обов’язково вийти надвір? Для чого в кімнаті відкривати вікно. Чому люди з міста їдуть відпочивати за місто: в село, ліс, поле? Для здоров’я потрібне чисте, багате киснем повітря. Забруднене повітря може убити все живе. Повітря забруднюють фабрики і заводи, які викидають із своїх труб отруйні гази, сажу, пил. Транспорт теж викидає дуже багато отруйних речовин. Турбуючись про чистоту повітря люди насаджують дерева і кущі. Рослини добре очищують повітря. Вони поглинають шкідливий для життя газ і виділяють корисний. Недаремно зелене вбрання нашої Землі називають «легенями планети». На заводах встановлюють очисні споруди, автомобілі будують такі, які найменше шкідливих газів викидають в повітря. Коли станете дорослими, не забувайте: потрібно боротися за чистоту повітря. VI. Рефлексія 1. Дутик спостерігав за вами і дуже хвилюється, чи зумієте ви допомогти його подружці і відповісти на запитання: Що є всюди навколо? Який колір має повітря? Смак, запах? Рух повітря, це що? Навіщо повітря живим організмам? Як перевірити, що повітря є в порожній склянці? Як люди використовують пружність повітря? Чому шкідливо палити листя, сміття? Який одяг тепліший? 2. Молодці. Ви були уважні, слухали і працювали. Тепер можете вилікувати повітряну кульку. (хтось з дітей надуває Дмушку) 3. А зараз кульки дарують вам сюрприз. Ви зустрінетеся з маленькими друзями Дутика і Дмушки – мильними бульбашками, всередині яких теж є повітря. Хто торкнеться до бульбашки – того чекає удача. | |
| |
Переглядів: 8915 | |
Цінність життя і здоров'я людини. Повага до себе та інших людей. Особливо... |
Робочий стіл. Піктограми |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 26 |
Свято здоров'я (урок проводять два вчителі) |
Створення художнього декоративного образу. Практична робота «Чарівний птах» |
Всього коментарів: 0 | |