Повітря. Властивості повітря

Тема: Повітря. Властивості повітря

Мета: ознайомити учнів з властивостями і значенням повітря, за допомогою дослідів показати, що повітря існує скрізь, що воно конче необхідне для всього живого; розвивати допитливість; виховувати бережливе ставлення до довкілля.

Обладнання: паперові віяла, гумова груша, банка з водою, 3 склянки, гумка, шприц, 2 свічки, 2 порожні банки.

Хід уроку

І.Організація класу

Прошу, діти, рівно стати!

Дуже рада вас вітати.

Мета на цей урок єдина

Продовжимо вивчати курс

Я і … (Україна).

А тепер сідайте,

І урок розпочинайте.

ІІ. Підсумок спостережень за погодою

Чи були ви спостережливими, уважними до погоди? До праці людей надворі?

Тоді створимо павутинки до ключових слів:

Підсумок спостережень:

Осінь була пізня, але досить тепла, що дало можливість людям завершити роботу. В свої права вступила зима.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Закінчи речення!»

Все, що єнавколо нас і не виготовила людина – це … (природа)

Люди, тварини, рослини належать до … природи.

Зорі, місяць, вода, пісок – це … природа.

Тепло і світло дає Землі … (Сонце)

На Землі пір року … (4)

ІІІ. Мотивація навчання

Перед дітьми з’являється повітряна кулька блакитного кольору з намальованим личком. На нитці – інша, спущена.

Діти, мене звуть Дутиком, а це – моя подружка Дмушка.

У нас сталася неприємність, Дмушка втратила свою форму. Ви можете її вилікувати, відгадавши загадку.

Куди ступиш – всюди маєш.

Хоч не бачиш, а вживаєш.

Так, це повітря. А чому саме про нього загадка?

Так, повітря знаходиться у нас всередині, адже ми – повітряні кульки. Хоч повітря називають невидимкою, дослідити його можна.

IV. Повідомлення теми і мети уроку

Діти, сьогодні ми дізнаємося, що таке повітря і яке значення воно має. Навчимося турбуватися про чистоту повітря, з допомогою дослідів зробимо цікаві відкриття. Якщо ви добре зрозумієте матеріал, матимете можливість вилікувати Дмушку

V. Опрацювання нового матеріалу

1) Розповідь учителя.

Наша Земля окутана товстелезним шаром повітря, яке дає життя і захищає нас від Сонця та космічного холоду. Ми не бачимо його, бо воно прозоре, безбарвне. Чисте від хмар небо ми бачимо блакитним. Такий колір має повітря, осяяне Сонцем. Повітря – невидимий одяг нашої Землі. Але ми можемо його відчути, коли на нас дує вітер. Вітер – це рух повітря. У повітря немає форми. Воно поширюється в усіх напрямках. Повітря є скрізь: у воді, у ґрунті.

Хто дихає повітрям у ґрунті? (дощові черв’яки, рослини)

А у воді? (риби)

2) Практична робота

За допомогою дослідів проведемо спостереження за повітрям.

Дослід 1. Закрийте руками ніс і рот. Чи довго витримаєте?

Висновок: Повітря – необхідне всьому живому для дихання. Без їжі людина проживе декілька тижнів. Без води – декілька днів. Без повітря – декілька хвилин. Повітря необхідне усім живим істотам. Недарма говорять: «Потрібен, як повітря».

Дослід 2. Діти, подивіться навколо, ви бачите повітря? Ні, воно прозоре і без кольору. Понюхайте, чи має воно запах? Ні. Повітря можна лише відчути. Помахайте віялами перед обличчям. Що ви відчули? Це – рух повітря. У природі рух повітря – це вітер.

Летить коник, басує,

Полем-долом пустує,

Ніхто його не впіймає

І не загнуздає.

Як ми називаємо героя загадки? А коли вітрище? Вітерець? Коли кажуть: «Шукай вітра в полі»?

Дослід 3. Опустимо перевернуту догори дном склянку у широку посудину з водою. Нахилимо її злегка. Зі склянки виходять пухирчики повітря. Вкинемо грудочку ґрунту в склянку, теж вгору піднімається повітря. Поглянемо на стінки банки. Ви бачите пухирці повітря? Вони з води.

Висновок: Повітря є всюди.

Дослід 4. Прикриємо пальцем отвір шприца і почнемо натискати на поршень. Поршень просунувся, але не до кінця. Що його не пускає? Відпустимо поршень. Його виштовхнуло стиснуте повітря.

Висновок: стиснене повітря пружне. Люди цю властивість використовують, наповнюючи шини велосипедів та авто, стиснене повітря зачиняє двері в автобусах, тролейбусах. Стиснене повітря допомагає розпилювати фарбу і рівно фарбувати поверхні. Воно заставляє підстрибувати м’ячик.

Фізхвилинка

Пострибайте, як м’ячики. Зловіть м’ячик над собою. Відштовхніть його.

Дослід 5. Запалимо 2 однакові свічки: одну накриємо скляною банкою, а іншу залишимо на відкритому повітрі. Свіча під банкою згасла.

Висновок. Для горіння необхідне …

Дослід 6. Хутряна шапка. Для чого вона потрібна взимку? Так, у ній тепло. А в пустелі чоловіки одягають хутряну шапку вдень. Чому?

Висновок: Повітря повільно пропускає тепло: як назовні, так і всередину. А між ворсинками хутра його багато.

3. Бесіда.

Чому на перерві я прошу вас обов’язково вийти надвір?

Для чого в кімнаті відкривати вікно.

Чому люди з міста їдуть відпочивати за місто: в село, ліс, поле?

Для здоров’я потрібне чисте, багате киснем повітря. Забруднене повітря може убити все живе.

Повітря забруднюють фабрики і заводи, які викидають із своїх труб отруйні гази, сажу, пил. Транспорт теж викидає дуже багато отруйних речовин.

Турбуючись про чистоту повітря люди насаджують дерева і кущі. Рослини добре очищують повітря. Вони поглинають шкідливий для життя газ і виділяють корисний. Недаремно зелене вбрання нашої Землі називають «легенями планети». На заводах встановлюють очисні споруди, автомобілі будують такі, які найменше шкідливих газів викидають в повітря. Коли станете дорослими, не забувайте: потрібно боротися за чистоту повітря.

VI. Рефлексія

1. Дутик спостерігав за вами і дуже хвилюється, чи зумієте ви допомогти його подружці і відповісти на запитання:

Що є всюди навколо?

Який колір має повітря? Смак, запах?

Рух повітря, це що?

Навіщо повітря живим організмам?

Як перевірити, що повітря є в порожній склянці?

Як люди використовують пружність повітря?

Чому шкідливо палити листя, сміття?

Який одяг тепліший?

2. Молодці. Ви були уважні, слухали і працювали. Тепер можете вилікувати повітряну кульку. (хтось з дітей надуває Дмушку)

3. А зараз кульки дарують вам сюрприз. Ви зустрінетеся з маленькими друзями Дутика і Дмушки – мильними бульбашками, всередині яких теж є повітря. Хто торкнеться до бульбашки – того чекає удача.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (31.12.2013)
Переглядів: 8888 | Рейтинг: 0.0/0
Ґрунт. Значення ґрунту. Як люди дбають про ґрунт
Плетіння. Спосіб плетіння «косичкою». Створення виробів з плетіння
Підсумковий урок за І семестр
Безпека на відпочинку
Що таке культурна спадщина. Правила поводження у громадських місцях. Правила ...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]