Урок – проект «Охорона рослин рідного краю»
Мета проекту: виховання бережливого ставлення до природи, бажання охороняти і примножувати її багатства і красу.
Основні завдання проекту: розширювати знання дітей про природу рідного краю, дати уявлення про рослини рідного краю, які занесені до Червоної книги України, розвивати пізнавальні інтереси, вчити співпрацювати з дорослими, формувати навички роботи в групах, викликати в учнів захоплення красою рідного краю.
Характер проекту: інформаційно-пошуковий, колективний, середньої тривалості.
Учасники проекту: учні 1 класу, батьки, вчитель.
Очікувані результати: пробудити інтерес до природи рідного краю, зацікавити проектною діяльністю.
Основна частина проекту
І. Організація класу до уроку.
Підведення підсумків спостережень за погодою.
ІІ. Актуалізація вивчених знань. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Як називається наша Батьківщина?
- Як називається наше рідне селище?
- Що прикрашає наше селище?
- Для чого нам потрібні рослини?
- Чи потрібно їх охороняти?Для чого?
- Що треба робити кожному з нас, щоб рідний край став ще кращим?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
У кожної людини рідний край – це місце, де вона народилася, живе, учиться, працює. Кожне дерево, квітка, травинка – це частина природи, частина рідної землі. Природа подарувала їх людям назавжди. Людина живе серед природи, і тому зобов`язана її берегти. Адже від того, як ми будемо ставитись до землі, води, повітря, рослин – буде залежати наше майбутнє.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Слово вчителя. Сьогодні ми презентуємо свою роботу над проектом « Охорона рослин рідного краю»
2. Очікування від уроку.
- Сьогоднішній урок буде (цікавим, змістовним)
- Ми навчимося (працювати в групах)
V. Презентація проекту
Для роботи над проектом були створені групи: « Природолюби», які вивчали легенди, вірші, прикмети, загадки про рослини, «Охоронці природи» - досліджували рослини, занесені до Червоної книги, «Допитливі» - шукали цікавинки про природу, «Лікарі» - вивчали лікарські рослини, «Актори» - вчили вірші, розучували ролі.
Слово надаємо нашим акторам. (Квітуча галявина. Чути спів пташок)
- Гей, друзі, сюди!
- Тут така класна галявина! І квітів багато!
- Як чудово! Будемо завжди приходити сюди.
- Давайте відпочинемо, поїмо на свіжому повітрі. В мене з`явився страшенний апетит.
( Діти їдять, сміються, кидають кругом себе порожні пляшки, пакети, папір).
- Ну, не так уже і гарно тут. Підемо наступного разу на іншу галявину.
- А мені треба додому квітів побільше нарвати.
- А я ще й гілок наламаю для стріл. (Діти ідуть з поляни).
(Вибігає дівчинка на поляну.)
- Ой, що тут трапилось? Що з вами любі квіти?(До дітей)
- Куди ви? Що це ви тут наробили? Ану повертайтеся швидко і приберіть після себе!(Діти повертаються і прибирають).
- Ось так, ось так. (Прибирають сміття). Коли зриваєш квіточку – вона в`яне, коли ловиш жука – він помирає. Знайте! До природи можна доторкнутися тільки серцем! Я хочу, щоб ви це зрозуміли!
- Так, так ми більше не будемо нищити природу. (Разом)
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не вирви задаром
Гілки не вжни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю.
Слово вчителя.
- Діти, а яку ж шкоду можна завдати рослинам? (Збирати букети, витоптувати квіти, ламати гілки дерев, розводити вогнища.)
- А тепер продовжимо подорож по лісу і слово надаєм нашим іншим групам (На слайді – підсніжник)
«Природолюби» У проміннях сонця ніжних,
Край веселого струмка,
Білий, росяний підсніжник
Раптом блиснув з –під листка.
«Допитливі» Своїм гострим, як спис, листочком, підсніжник пробиває землю, торішнє листя, навіть сніг. Таку велику силу надає цибулина, з якої він проростає.
«Природолюби» У народі підсніжники називають молочною квіткою, ще – сніговим дзвіночком.
«Охоронці природи» Ні в якому разі не виривайте під сніжників, особливо з цибулинкою. Підсніжники потребують охорони і занесені до Червоної книги України.
(На слайді – пролісок)
«Природолюби» Я найперша зацвітаю,
Синім цвітом серед гаю,
Відгадайте, що за квітка?
Бо мене не стане влітку.
«Допитливі» Це пролісок, перша весняна квітка.
«Охоронці природи» Ці квіти не можна рвати, особливо великими оберемками. Вони охороняються і занесені до Червоної книги України.
(На слайді – сон-трава)
«Природолюби» Ще холодні в лісі ранки,
Сніг ще в лузі дозріва;
Та розкрила на світанку,
Сині очі – сон-трава.
«Допитливі» У сон-трави багато народних назв. І дзвіночок, і сон-зілля, сончик. А ще ця квітка покрита волосками. ЇЇ називають бобриком.
«Лікарі» Ще діти повинні знати, що сік цієї чарівної квітки містить отруту.
«Охоронці природи» Сон-трава така пухнаста, красива, незвичайна, що її так і хочеться зірвати. Тому сон-трава під загрозою знищення і занесена до Червоної книги України.
(На слайді – нарцис)
«Природолюби» Струнка ніжка,
Чарівна усмішка,
Білий комірець,
Їх аромат – краси вінець! Це нарцис.
«Допитливі» Нарцис – улюблена квітка багатьох людей. В Українських Карпатах є ціла долина нарцисів.
«Охоронці природи» Не так уже й чудово живеться нарцисам. Їх у природі все меншає, тому ці квіти занесені до Червоної книги.
(На слайді – конвалії)
«Природолюби» Дзвіночки – перлинки на ніжці тоненькій,
Такі запашні і тендітні такі.
В широкому листі, немов у гіллі,
Ховають під сонцем голівки свої. Це конвалія.
«Допитливі» Слово «конвалія» в перекладі означає квітка, яка цвіте у травні.
«Охоронці природи» Конвалія знаходиться під загрозою знищення і занесена до Червоної книги.
«Лікарі» Коли конвалія відцвіте, утворюються ягідки, які є отруйними. Але з квітів конвалій виготовляють ліки від хвороб серця.
З квіток конвалій ще роблять пахучі парфуми.
«Природолюби» У лісі веснянім
Цікава рослина:
Ось квітка рожева,
Тепер стала синя. Це медунка.
«Допитливі» Як тільки розцвітає квітка, вона рожевим кольором приваблює до себе комах. Через день рожева квітка перетворюється на синю.
«Лікарі» Ще цю квітку називають «смоктунець». Не тільки бджілки, а й люди полюбляють смоктати солоденький нектар із цих квіток і він дуже корисний, особливо від простудних захворювань.
«Охоронці природи» Медунка знаходиться під охороною і занесена до Червоної книги.
VІІ. Підсумок презентації
Слово учителя. Не тільки ці рослини занесені до Червоної книги. Зараз їх нараховується аж 531 вид. Є такі рослини, які ще не занесені до Червоної книги. Ви повинні запам`ятати: охороняти треба всі рослини в природі – і рідкісні, і ті, яких ще багато, бо без рослин життя на Землі неможливе.
1. Робота в групах. «Забави для кмітливих». Гра «Збери квітку» (Вибрати пелюстки із назвами рослин, які охороняються. Швидко скласти квітку)
2. Гра «Червоний, зелений».
Коли заходжу у ліс, то:
- бігаю, збиваю гілля палкою, роблю все, що хочу;
- дбайливо ставлюся до кожної травинки чи квітки;
- розводжу багаття там, де знайду найкраще місце;
- все, що залишилось від пікніку, залишаю на галявині;
- нариваю великі букети квітів;
- все, що залишилось від обіду, збираю і складаю у сміттєві пакети;
- не галасую, не нищу природу, не витоптую рослини.
3. Оформлення плаката « Охороняй природу рідного краю».
Робота в групах (На партах заперечувальні знаки у вигляді кругів. На них зображені малюнки: не ламай гілля дерев, не зривай квіти, не топчи рослини, не псуй кору дерев, не пали вогнище у лісі. Діти розфарбовують малюнки і наклеюють на плакат)
VІІІ. Підсумок уроку.
Чи справдились ваші сподівання?
Що найбільше сподобалось на уроці?
Чи будете охороняти природу?
Джерело: noindex |