💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Дослідницький практикум. Як живуть мурахи

Тема: Дослідницький практикум. Як живуть мурахи

Мета:Ознайомити  учнів із життям мурашок;повторити істотні ознаки комах,дати знання про користь мурашок;розвивати пізнавальний інтерес до комах,вміння аналізувати й узагальнювати;виховувати любов до природи,сприяти збереженню здоров я учнів.

Обладнання: картки комах,аудіо запис  «чарівного» вітру,пазли мурашок,мурашник класу.

Хід уроку

1.А,А1 (організаційний момент,емоційний настрій)

Подивилися на мене,

Усміхнулися усі:

Усміхнись тому,хто справа,

Усміхнись тому,хто зліва.

Всі готові до роботи,

Всі бадьорі,молодці!

Вправа «Погода»

-Яка зараз пора року?

-Який місяць?

-Яке число?

-Тепло чи холодно надворі?

-Який стан неба?

-Яка температура повітря?

-Чи були сьогодні протягом дня опади?

2.А2 (актуалізація опорних знань та вмінь учнів)

-Відгадайте загадку:

Всюди проживають,

По шість ніжок мають,

Можуть мати й крила.

Але це не пташки.

Дітки відгадали?

Звісно це… (комашки).

-Які істотні ознаки всіх комах?

-Назвіть комах нашого краю.

3.Б.(повідомлення теми і мети уроку).

-Діти, а чи бували ви коли-небудь у лісі?А хотіли б ще раз там побувати? Добре.а віднесе нас туди «чарівний» вітерець.Заплющуємо оченята…Лунає музика (вчитель промовляє):

-«Віте,вітер,вітерець,

Піднеси нас до небес,

На хмаринці погойдай,

Діток наших розважай.

Як опинемось за містом,

Опусти в безлюднім місці

У зелений темний ліс,

Дякуєм,ти нас приніс!»

На дошці з являється картинка «У лісі»

-Відкриваємо оченята.Що ви бачите?А давайте трошки погуляємо по лісу,і  подивимось,хто ховається під деревами,під кущами,камінням?Але щоб не сумно нам було іти,давайте заспіваємо пісню.

 –Ми в подорож рушаємо казкову,чарівну,

І пісню заспіваємо веселу,гомінку

Ля-ля-ля,ля-ля-ля навкруги така краса:

Квіти,луки,трави,

Ліси,річки,стожари(2 р.)

Кого ж ми з вами побачили у лісі?Відповіді дітей.А спробуйте відгадати,хто ще може ховатися:

Восени в щілину забереться,

А навесні прокинеться(вивішується картинка мухи).

Чорний,та не ворон,

Рогатий,та не бик,

Шість ніг- без копит.

Летить-виє,

Сяде-землю риє (вивішується картинка жука).

Ніс довгий,голос  тонкий,

Хто його уб є,той свою кров проллє (вивішується картинка комара).

-Молодці діти,впізнали всіх мешканців лісу,а я вас хочу познайомити з ще одним лісовим мешканцем.А хто це ви дізнаєтесь,склавши картинку.

Робота в парі (у кожного на парті в конвертах пазли з мурахами)

-Чи впізнали ви хто це? Так,вірно,це мураха. А чому він комаха?

4.Б1 (вивчення нового матеріалу).

1)Підготовча робота

-Зазначте на малюнку частини тіла мурашки. Діти по одному виходять до дошки і ставлять цифри біля частини  тіла,яку пропонує вчитель (груди,голова ,черевце)

-На голові у мурашок є вусики.Своїми вусиками-антенами  вони не лише сприймають звуки і запахи,але і передають одне одному певні відомості.

2)Розповідь учителя про мурашник

За ялиною горбок-

Півмільона мурашок

Працювали день і два…

Листя,голки і трава

Полягали у будівлю.

Можна звати дім комашник,

А інакше він-…(мурашник).

Демонстрування і ілюстріціі «Мурашки і мурашник»

1.Покриття з голок та гілочок,яке захищає мурашник від негоди;2. «Солярій»-камера,яка нагрівається промінням сонця.Навесні всі мешканці збігаються сюди погрітися;3.Один з входів.Охороняється солдатами.Служить вентиляційним каналом;4.Кладовище.Сюди робочі мурахи відносять померлих мурашок і  сміття;5.Зимова камера.Мурахи збираються сюди,щоб пережити зимові холоди,знаходячись у полу сплячці;6. «Хлібний амбар».Тут мурахи зберігають зерна;7.Царська камере,де живе «цариця»,яка відкладає яйця;8.Камераз яйцями,личинками,куколками;9. «Коровник»,там мурахи тримають тлей;10. «М ясне кладовище»,сюди мурахи приносять здобич.

-Живуть мурашки сім ями.У великому мурашнику мешкає до кількох мільйонів мурашок.Мати-засновниця («цариця») знаходиться в глибині,в підземній пітьмі,де справно відкладає яйця.Навколо неї клопочуть помічники:одні ії годують,другі – чистять,треті  - доглядають за яйцями,четверті – перетягають личинок,які обернулися на лялечку,в камеру вище,де за ними доглядатимуть п яті; шості стоять на чатах у камері під самим дахом.Робочі мурашки-безкрилі.Але іноді біля мурашника можна побачити мурашок,які літають-це сонячної днини здійснюють політ молоді самиці і самці. Самці після польоту гинуть,самиці,опустившись на землю,відривають у себе крила,повертаються в гніздо і впродовж декількох років займаються відкладанням яєчок.

Висота мурашника досягає 1 метра. Купа  хвоїнок-це ще не весь мурашник.Частина приміщень-в землі,а хвоїнки захищають їх від холоду.Мурашник-це багатоповерхова споруда,у якій багато ходів і камер,де зберігаються яйця,личинки і лялечкі.Великі мурашки ,з дуже великою головою або з дуже міцними щелепами,-це солдати.Вони стоять біля входів у мурашник,закриваючи їх своїми головами.Коли робоча мурашка,повертаючись додому,підходить до такого закритого ходу,стукає вусиками по голові солдата,який після такого знаку пропускає її до мурашника.Мурашка,який щойно з явився на світ,починає працювати з першого дня.Спочатку він годує самицю,потім йому доручать доглядати за яйцями,личинками і лялечками.Через 40 днів відбуваються вікові зміни,і мурашка виходить із гнізда – стають фуражирами (добувають їжу) або будівельниками (будують і ремонтують мурашник),або солдатами( охороняють мурашник від чужаків),або няньками (доглядають за лялечками – гріють їх на сонечку,просушують від вологи).

Зимують мурашки в підземній частині мурашника.Там вони,скупчившись,чекають на весну.Мурашники руйнувати не можна! Є цікава прикмета:якщо мурашки клопочуться біля мурашника – на теплу погоду,а якщо ховаються – дощитиме.

3.Розповідь «Мурашки – санітари лісу»

-Мурашок називають лісовими санітарами,тому що вони знищують 15-20 тис. шкідливих комах на день,а корисних не чіпають.Мурашки активно полюють на шкідливих комах.Вони встромлюються гострими щелепами в м яке тіло.Якщо комаха велика,вони полюють спільно,вбиваючи жертву мурашиною кислотою,яку вони вистрілюють черевцем на тіло жертви.Потім жертву спільно перетягують у мурашник.Мурахи корисні тим,що,роблячи ходи,розпушують грунт.

Фізкультхвилинка

Діти по лісу гуляли,

Де мурашок повстрічали

1,2,3,4,5

Як багато тут мурах!

Ми їм тихо покланемось,

Потім ще разок зігнемось,

Декілька разів присядем

І за парти тихо сядем.

5.В (узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів)

1)Робота над загадками

Над квіткою танцює,пархає,

Віялом красивим махає (Метелик)

Наче птиця,крила має,

Все літає і співає:

-Я медок вам ношу,

Не чіпай же ,бо вкушу.

Так лякає нас мала,

А зовуть її…(бджола)

У лісі біля пня біготня,метушня,

Народ робочий весь день хлопоче (мурашки).

2)Тестування

1)Як живуть мурашки?

А)Сім ями; б)поодинці; в)парами.

2)Висота мурашника

А)5 м; б)1 м; в)124 м.

3)Мурашок називають:

А)шкідники лісу; б)друзі лісу;в)санітари лісу.

4)Мурашки спілкуються за допомогою:

А)лапок; б)очей; в)вусиків.

-Хто не є комахою? Чому? (Равлик,метелик,бабка,комар,бджола).

-Як називають цих жуків? Чому їх так назвали?

 

 

 

(жук-олень,жук-носоріг)

3)Робота над  прислів ями

-Мурашка слабка,але камінь рушить.

-Мала мурашка тілом,та велика справою.

-Піди до мурашки ледачий,повчися у неї розсудливості.

Діти, ми дуже багато цікавого побачили у лісі,багато дізналися нового,але нам вже час повертатися назад.Але щоб повернутися назад,нам треба промовити чарівні слова:один,два,три,нас до школи поверни.Усі разом (один,два,три,нас до школи поверни) звучить музика…

6.Ж (підсумок уроку)

-Що нового ви сьогодні дізналися?

-Чим живляться мурашки?

-Як потрібно берегти мурашок?

-Давайте ми  з вами уявимо себе маленькою мурашкою,і зробимо мурашник нашого класу.(Кожен учень виходить до дошки і наклеює на мурашник мурашку зі своїм ім ям.)



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (29.12.2013)
Переглядів: 3011 | Рейтинг: 3.0/1
П. Тичина «Де не глянь — колоски». Т. Коломієць «Хліб»
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 9
Тематичне ліплення за малюнком і власним задумом. Створення композиції за мот...
Робота з папером. Декоративна аплікація
Дитина вдома. Поведінка в небезпечних ситуаціях
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]