Тема: Дослідницький практикум. Як живуть мурахиМета:Ознайомити учнів із життям мурашок;повторити істотні ознаки комах,дати знання про користь мурашок;розвивати пізнавальний інтерес до комах,вміння аналізувати й узагальнювати;виховувати любов до природи,сприяти збереженню здоров я учнів. Обладнання: картки комах,аудіо запис «чарівного» вітру,пазли мурашок,мурашник класу. Хід уроку 1.А,А1 (організаційний момент,емоційний настрій) Подивилися на мене, Усміхнулися усі: Усміхнись тому,хто справа, Усміхнись тому,хто зліва. Всі готові до роботи, Всі бадьорі,молодці! Вправа «Погода» -Яка зараз пора року? -Який місяць? -Яке число? -Тепло чи холодно надворі? -Який стан неба? -Яка температура повітря? -Чи були сьогодні протягом дня опади? 2.А2 (актуалізація опорних знань та вмінь учнів) -Відгадайте загадку: Всюди проживають, По шість ніжок мають, Можуть мати й крила. Але це не пташки. Дітки відгадали? Звісно це… (комашки). -Які істотні ознаки всіх комах? -Назвіть комах нашого краю. 3.Б.(повідомлення теми і мети уроку). -Діти, а чи бували ви коли-небудь у лісі?А хотіли б ще раз там побувати? Добре.а віднесе нас туди «чарівний» вітерець.Заплющуємо оченята…Лунає музика (вчитель промовляє): -«Віте,вітер,вітерець, Піднеси нас до небес, На хмаринці погойдай, Діток наших розважай. Як опинемось за містом, Опусти в безлюднім місці У зелений темний ліс, Дякуєм,ти нас приніс!» На дошці з являється картинка «У лісі» -Відкриваємо оченята.Що ви бачите?А давайте трошки погуляємо по лісу,і подивимось,хто ховається під деревами,під кущами,камінням?Але щоб не сумно нам було іти,давайте заспіваємо пісню. –Ми в подорож рушаємо казкову,чарівну, І пісню заспіваємо веселу,гомінку Ля-ля-ля,ля-ля-ля навкруги така краса: Квіти,луки,трави, Ліси,річки,стожари(2 р.) Кого ж ми з вами побачили у лісі?Відповіді дітей.А спробуйте відгадати,хто ще може ховатися: Восени в щілину забереться, А навесні прокинеться(вивішується картинка мухи). Чорний,та не ворон, Рогатий,та не бик, Шість ніг- без копит. Летить-виє, Сяде-землю риє (вивішується картинка жука). Ніс довгий,голос тонкий, Хто його уб є,той свою кров проллє (вивішується картинка комара). -Молодці діти,впізнали всіх мешканців лісу,а я вас хочу познайомити з ще одним лісовим мешканцем.А хто це ви дізнаєтесь,склавши картинку. Робота в парі (у кожного на парті в конвертах пазли з мурахами) -Чи впізнали ви хто це? Так,вірно,це мураха. А чому він комаха? 4.Б1 (вивчення нового матеріалу). 1)Підготовча робота -Зазначте на малюнку частини тіла мурашки. Діти по одному виходять до дошки і ставлять цифри біля частини тіла,яку пропонує вчитель (груди,голова ,черевце) -На голові у мурашок є вусики.Своїми вусиками-антенами вони не лише сприймають звуки і запахи,але і передають одне одному певні відомості. 2)Розповідь учителя про мурашник За ялиною горбок- Півмільона мурашок Працювали день і два… Листя,голки і трава Полягали у будівлю. Можна звати дім комашник, А інакше він-…(мурашник). Демонстрування і ілюстріціі «Мурашки і мурашник» 1.Покриття з голок та гілочок,яке захищає мурашник від негоди;2. «Солярій»-камера,яка нагрівається промінням сонця.Навесні всі мешканці збігаються сюди погрітися;3.Один з входів.Охороняється солдатами.Служить вентиляційним каналом;4.Кладовище.Сюди робочі мурахи відносять померлих мурашок і сміття;5.Зимова камера.Мурахи збираються сюди,щоб пережити зимові холоди,знаходячись у полу сплячці;6. «Хлібний амбар».Тут мурахи зберігають зерна;7.Царська камере,де живе «цариця»,яка відкладає яйця;8.Камераз яйцями,личинками,куколками;9. «Коровник»,там мурахи тримають тлей;10. «М ясне кладовище»,сюди мурахи приносять здобич. -Живуть мурашки сім ями.У великому мурашнику мешкає до кількох мільйонів мурашок.Мати-засновниця («цариця») знаходиться в глибині,в підземній пітьмі,де справно відкладає яйця.Навколо неї клопочуть помічники:одні ії годують,другі – чистять,треті - доглядають за яйцями,четверті – перетягають личинок,які обернулися на лялечку,в камеру вище,де за ними доглядатимуть п яті; шості стоять на чатах у камері під самим дахом.Робочі мурашки-безкрилі.Але іноді біля мурашника можна побачити мурашок,які літають-це сонячної днини здійснюють політ молоді самиці і самці. Самці після польоту гинуть,самиці,опустившись на землю,відривають у себе крила,повертаються в гніздо і впродовж декількох років займаються відкладанням яєчок. Висота мурашника досягає 1 метра. Купа хвоїнок-це ще не весь мурашник.Частина приміщень-в землі,а хвоїнки захищають їх від холоду.Мурашник-це багатоповерхова споруда,у якій багато ходів і камер,де зберігаються яйця,личинки і лялечкі.Великі мурашки ,з дуже великою головою або з дуже міцними щелепами,-це солдати.Вони стоять біля входів у мурашник,закриваючи їх своїми головами.Коли робоча мурашка,повертаючись додому,підходить до такого закритого ходу,стукає вусиками по голові солдата,який після такого знаку пропускає її до мурашника.Мурашка,який щойно з явився на світ,починає працювати з першого дня.Спочатку він годує самицю,потім йому доручать доглядати за яйцями,личинками і лялечками.Через 40 днів відбуваються вікові зміни,і мурашка виходить із гнізда – стають фуражирами (добувають їжу) або будівельниками (будують і ремонтують мурашник),або солдатами( охороняють мурашник від чужаків),або няньками (доглядають за лялечками – гріють їх на сонечку,просушують від вологи). Зимують мурашки в підземній частині мурашника.Там вони,скупчившись,чекають на весну.Мурашники руйнувати не можна! Є цікава прикмета:якщо мурашки клопочуться біля мурашника – на теплу погоду,а якщо ховаються – дощитиме. 3.Розповідь «Мурашки – санітари лісу» -Мурашок називають лісовими санітарами,тому що вони знищують 15-20 тис. шкідливих комах на день,а корисних не чіпають.Мурашки активно полюють на шкідливих комах.Вони встромлюються гострими щелепами в м яке тіло.Якщо комаха велика,вони полюють спільно,вбиваючи жертву мурашиною кислотою,яку вони вистрілюють черевцем на тіло жертви.Потім жертву спільно перетягують у мурашник.Мурахи корисні тим,що,роблячи ходи,розпушують грунт. Фізкультхвилинка Діти по лісу гуляли, Де мурашок повстрічали 1,2,3,4,5 Як багато тут мурах! Ми їм тихо покланемось, Потім ще разок зігнемось, Декілька разів присядем І за парти тихо сядем. 5.В (узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів) 1)Робота над загадками Над квіткою танцює,пархає, Віялом красивим махає (Метелик) Наче птиця,крила має, Все літає і співає: -Я медок вам ношу, Не чіпай же ,бо вкушу. Так лякає нас мала, А зовуть її…(бджола) У лісі біля пня біготня,метушня, Народ робочий весь день хлопоче (мурашки). 2)Тестування 1)Як живуть мурашки? А)Сім ями; б)поодинці; в)парами. 2)Висота мурашника А)5 м; б)1 м; в)124 м. 3)Мурашок називають: А)шкідники лісу; б)друзі лісу;в)санітари лісу. 4)Мурашки спілкуються за допомогою: А)лапок; б)очей; в)вусиків. -Хто не є комахою? Чому? (Равлик,метелик,бабка,комар,бджола). -Як називають цих жуків? Чому їх так назвали?
(жук-олень,жук-носоріг) 3)Робота над прислів ями -Мурашка слабка,але камінь рушить. -Мала мурашка тілом,та велика справою. -Піди до мурашки ледачий,повчися у неї розсудливості. Діти, ми дуже багато цікавого побачили у лісі,багато дізналися нового,але нам вже час повертатися назад.Але щоб повернутися назад,нам треба промовити чарівні слова:один,два,три,нас до школи поверни.Усі разом (один,два,три,нас до школи поверни) звучить музика… 6.Ж (підсумок уроку) -Що нового ви сьогодні дізналися? -Чим живляться мурашки? -Як потрібно берегти мурашок? -Давайте ми з вами уявимо себе маленькою мурашкою,і зробимо мурашник нашого класу.(Кожен учень виходить до дошки і наклеює на мурашник мурашку зі своїм ім ям.) Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 3011 | |
П. Тичина «Де не глянь — колоски». Т. Коломієць «Хліб» |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 9 |
Тематичне ліплення за малюнком і власним задумом. Створення композиції за мот... |
Робота з папером. Декоративна аплікація |
Дитина вдома. Поведінка в небезпечних ситуаціях |
Всього коментарів: 0 | |