Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предметів за допомогою лупи

Урок 8

Тема. Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предметів за допомогою лупи

Мета: дати учням уявлення про спостереження та досліди як методи вивчення природи; учити проводити дослід і спостереження; закріплювати знання та використання терміну «органи чуття»; учити проводити досліди і спостереження з метою визначення ознак предмета; розвивати спостережливість і увагу; виховувати колективізм.

ХІД УРОКУ

I . Організаційний момент

• Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ми продовжимо експериментувати, спостерігати та досліджувати.

III. Вивчення нового матеріалу

1 Розповідь учителя

— Щоб знати природу, потрібно спостерігати за предметами, явищами природи. У природі повсякчас відбуваються різноманітні зміни: сходить і заходить сонце, іде дощ, ростуть дерева, летить птах. Ці зміни називаються явищами природи. Істоти живої та предмети неживої природи, за якими ви спостерігатимете, називаються предметами спостереження.

2 Ознайомлення з основними правилами спостереження

— Спостерігатимете за явищами природи ви вранці, коли йтимете до школи.

Розгорніть щоденники спостереження (учитель користується календарем погоди).

Явища природи позначають спеціальними умовними позначками. (Учитель показує, діти хором називають.)

— Відзначте сьогоднішню погоду: стан неба, опади, вітер.

Спостерігайте не тільки за явищами, а й за предметами живої та неживої природи, знаходьте у природі цікавинки, підмічайте, кому потрібно допомогти, яку корисну справу слід зробити у довкіллі.

— Як проводять спостереження? (За допомогою власних органів чуття та спеціальних приладів.)

— Якими повинні бути спостерігачі? Звісно, розумними, терплячими, уважними, точними, охайними. І тому вчіться бути такими. Які саме прилади вам допоможуть спостерігати? (Термометри, лупа, рулетка, компас тощо)

3 Практична робота. Дослідження дрібних деталей предметів за допомогою лупи

— Сьогодні ми ознайомимося з лупою.

Лупа або, як її ще називають, збільшувальне скло, є одним із найбільш простих приладів, за допомогою яких людина розширює можливості свого зору.

Бачити лупу і користуватися нею доводилося, імовірно, багато кому з вас. Поміщаючи лупу між оком і предметом, ви бачите цей предмет у збільшеному вигляді, отримуючи можливість розгледіти такі деталі предмета, що непомітні неозброєному оку.

Лупа дає людині велику користь. її постійно використовують у своїй роботі годинникарі, майстри, які мають справу з різними дрібними механізмами, а також працівники багатьох інших професій. Користування лупою значно полегшує їх працю, збільшує її продуктивність і підвищує якість.

Учитель пропонує учням розглянути крізь лупу літери в книзі, шкіру на руці, краї листочків рослин тощо.

4 Повторення правил безпеки під час проведення дослідів

5 Проведення дослідів. Робота в парах

Рекомендації. Для першого досліду знадобляться пакетики з чаєм (м'ятним, лимонним, суничним). Роздавальним матеріалом можуть бути пакетики з листям смородини, кропу, м'яти, часточками часнику, зернами кави.

Для другого досліду використовують одноразові скляночки з різними соками (яблучним, томатним, морквяним). Можна використовувати мінеральну воду, зелений чай.

Для третього досліду слід підготувати чисто вимиті баночки з крупною сіллю, цукровим піском, крохмалем, борошном, маленькі одноразові ложечки і тарілочки.

• Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1 Обговорення результатів проведених дослідів

Підбиваючи підсумки першого досліду, школярі розповідають про предмети, які їм вдалося упізнати за запахом.

Висновок. Ніс — орган нюху.

Третій дослід цікавий тим, що для визначення речовин потрібно використати два органи чуття. Так, наприклад, борошно і крохмаль можна відрізнити від цукру і солі із зав'язаними очима на дотик, а цукровий пісок — від крупної солі, крохмаль — від борошна можна відрізнити і за смаком.

Потім діти розповідають про хід проведення другого досліду.

— Які напої вам удалося визначити?

Висновок. Язик — орган смаку.

2 Гра «Джерело звуку»

Діти заплющують очі та намагаються визначити джерело звуку.

Учитель відчиняє і зачиняє двері, плескає в долоні, переливає воду із склянки в склянку тощо.

— Який орган чуття вам допоміг? (Вуха)

— Як називається це чуття? (Слух)

3 Виконання практичних завдань

— Знайдіть предмети, які збільшують зображення, що сприймаються оком.

— Оберіть, які звуки може почути людське вухо.

— Які запахи може відчути людський ніс?

V. Підсумок уроку

— Що нового ви дізналися на уроці?

— назвіть органи чуття.

— Длячогопотрібно спостерігати?

— Які предмети допомагають нам спостерігати?

— Чим спостереження відрізняється від досліду? (Спостереження відбувається з відстані, без особистого контакту, адослід люди проводять самі.)



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (05.08.2013)
Переглядів: 4304 | Рейтинг: 5.0/1
Шестиногі сусіди. Добирання заголовка до тексту
Складові дороги. Основні відомості про організацію дорожнього руху
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 9
Природа навколо нас
В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]