Тема: Екскурсія до кабінету обслуговуючої праціМета: ознайомити учнів з творчою діяльністю дівчаток на уроках трудового навчання з обладнанням майстерень обслуговуючої праці; розвивати уважність, інтерес до творчої діяльності, працьовитість, акуратність, наполегливість при виконанні технологічних операцій; виховувати шанобливе ставлення до праці. Обладнання: швацька машина з ножним приводом у розкритому вигляді; виставка фартухів, виготовлених ученицями середніх класів; виставка м'яких іграшок та виробів ручної вишивки. Хід уроку I. Організаційний момент 1 Привітання Стали, діти, всі рівненько, Посміхнулися гарненько, Настрій на урок взяли Й працювати почали. 2 Перевірка готовності до уроку 3 Упорядкування робочих місць II. робота над новим матеріалом 1 Оголошення теми та мети уроку — Сьогодні ми вирушаємо на екскурсію до кабінету обслуговуючої праці, де будуть навчатися дівчата після четвертого класу. Розглянемо обладнання кабінету, дитячі вироби, виставку м’яких іграшок. Слід пам’ятати, що екскурсія — це такий самий урок, як і класні заняття, тому під час екскурсії необхідно виконувати деякі вимоги, як і на уроці трудового навчання: • уважно слухати, організовано ставити запитання, не розмовляти, дотримуватися дисципліни; • не можна порушувати порядок, дисципліну і дорогою на екскурсію; • у майстерні обслуговуючої праці триматися всім разом, переходити від одного робочого місця до іншого спокійно, без метушні і не штовхаючись, ставати так, щоб усім було видно. Діти з учителем вирушають до кабінету обслуговуючої праці. За можливості займають робочі місця. 2 Вступна бесіда — Які прислів’я про працю ви знаєте? • Бджола мала, а й та працює. • Землю сонце прикрашає, а людину — праця. • Праця годує, а лінь марнує. Учень читає вірш. чим пахнуть ремесла Мають ремесла свої аромати: Тістом в пекарні пахне, малята. Мимо столярні пройдете зрана — Гостро запахне стружка духмяна. Лаком і фарбою пахне маляр, Цеглою — муляр, замазкою — скляр. Куртка шоферська пахне бензином, Одяг робочий — мастилом машинним. Пахне кондитер мускатами, тминами. Лікар — аптекою і вітамінами. А хлібороби, що ходять за плугом, Пахнуть чорноземом, полем і лугом. Морем і рибою пахне рибак... Тільки неробство не пахне ніяк. Ледар пахтиться духами старанно, Та пахне він, діти, Усе ж препогано. Джанні Родарі — Кожна професія почесна та шанована. Коли ви станете дорослими, кожен з вас обере професію, яка йому подобається. А може хтось уже вирішив, ким буде? (Відповіді дітей.) — Сьогодні ми з вами в кабінеті, де навчаються дівчатка. Роздивіться навколо. Що ви бачите? (Діти перелічують. Учитель розповідає про прилади та інструменти, які знаходяться у кабінеті.) — Відгадайте загадку. • Хто одежу шиє всім, І дорослим і малим, Дружить з голкою й тканиною, Строчить швейною машиною? (Швачка) — Що робить швачка? — На уроках праці дівчата навчаються шити. Розгляньте виставку їх виробів. (На стендах — фартушки, плаття, сорочки, хустинки.) — А зараз ми подивимося мультфільм про крота, який схотів пошити собі штани з великими кишенями. навіщо? Зараз дізнаємося! а ще побачимо, який великий шлях долає така рослина, як льон, щоб стати тканиною. 3 Перегляд мультфільму — А чи знаєте ви, коли з’явився телевізор? Щоб ви могли дивитися телевізор, у світі повинно було статися багато винаходів. З 1817 по 1923 рр. багато вчених працювали над ідеєю його створення. Це були: шведський хімік Й. Берцеліус, американський винахідник Г. Керрі, англієць Бєрд, американець Дженкінс, росіянин В. Зворикін. Безліч науковців й зараз працюють над удосконаленням зображення, яскравості кольорів тощо. Спочатку був створений телевізор з чорно-білим зображенням. Та вже після 1945 р. з’явились і кольорові передачі. У нашій країні перші телевізори з’явилися в 1932 р. Були вони без звуку, а розмір екрану не перевищував розмірів сірникової коробки. Але вже через рік з’явився звук. Та люди побачили телевізори лише в 1940 р. Для того щоб видно було зображення, перед екраном ставилася збільшувальна лінза. Перші телевізійні кадри можна було побачити за допомогою радіоприймача, а показували вони людину, яка сідає на стілець. А яким стане телевізор у майбутньому? Вчені доводять, що він керуватиме всіма побутовими приладами: пилососом, пральною машиною, плитою тощо. Зображення телевізор матиме не лише кольорове, але й об’ємне. Коли ж показуватимуть якість речі, ми зможемо відчувати їх на дотик і на смак. Уявляєте? Дивишся рекламу твоєї улюбленої шоколадки — і відчуваєш її смак! Увага! Категорично забороняється просиджувати цілими днями біля телевізора! Дитина вашого віку повинна дивитися телепередачі не більше 1 години на день, з обов’язковою перервою. — Чи сподобався вам мультфільм? — Тепер ви знаєте, скільки операцій потрібно виконати, щоб з рослини на лузі, де росте льон, отримати тканину. III. Фізкультхвилинка Все у лиски вже в порядку. Вийшла лиска на зарядку. Лапки вгору, лапки вниз, Подивилась вона скрізь. І на місці пострибала, Й присідала, і вставала. Головою покрутила, Вітрячка вона зробила, Потім лапки опустила І взялась собі за діло. IV. Практична робота учнів — Подивіться на виставку робіт. (На стенді — вироби, які пошили дівчата.) — Які ж майстрині-дівчата! — Ви ще маленькі і шити не вмієте, але ми працюємо з папером і можемо зробити аплікацію. Підійдіть до столу, роздивіться фартушок з паперу. Спробуйте прикрасити його. — Як це можна зробити? (Відповіді дітей.) — Зараз ми позмагаємося. Група хлопчиків працюватиме над фартушком жовтого кольору, а група дівчат — над фартушком блакитного кольору. (На столах — аркуші ватману з наклеєним фартушком та заготовки квітів, листочків, зірочок, кульок тощо.) — Спочатку придумайте візерунок, розташуйте його на фартушку, а потім приклейте. V. Виставка та оцінювання робіт — Молодці, ви добре впоралися! Все встигли. Я гадаю, що якби цей фартушок побачили ваші матусі, вони б були задоволені. VI. Підсумок уроку — Де проходив наш урок? — Як треба поводитися на екскурсії? — Про що дізналися у кабінеті обслуговуючої праці? — Що роблять швачки? — Ким хочете бути ви? додаток до уроку 11 ЯК ЛЮДИ ШИЛИ В ДАВНИНУ? Шиття — це скріплення одного шматка тканини з іншим за допомогою нитки та голки. До винайдення голки тканину просто обгортали навколо тіла, утворюючи одяг. У Стародавньому Єгипті люди не тільки користувалися голками та нитками, але й вміли вишивати. А понад 3 тисячі років тому індуси вже знали, як різати тканину, розкроювати її, зшивати з неї одяг. Маленька голка — величезний винахід людства. Голка — це дуже маленький інструмент, загострений на одному кінці і з отвором на другому, який служить для того, щоб заправляти в нього нитку. Людина винайшла голку задовго до відкриття металів. Спершу її виготовляли з риб’ячих кісток, проколюючи дірочку в тупому кінці кістки. Такими голками первісна людина шила собі одяг із звіриних шкір. Знайдені давні голки були зроблені й з кісток птахів, колючок дерев та кущів, потім — з бронзи. як тільки відкрили срібло та золото, голки почали виготовляти з них. Але ці цінні метали зовсім не годились для виготовлення такого маленького інструмента. Лише в XIV ст., коли винайшли сталь, люди отримали міцну і зручну голку. Вважається, що сталеві голки, схожі на сучасні, були вперше виготовлені китайцями. До Європи їх завезли в середні віки, де довгий час голка вважалась величезним скарбом. Перші голки не мали вушка з дірочкою. Люди просто загинали кінчик голки і в той загин заправляли нитку. Масове виробництво голок почалося тільки в XIV ст. в Нюрнберзі, а потім і в Англії. Найпершу голку за допомогою механізованого виробництва зробили в 1785 р. У нашій країні до XVII ст. сталевих голок не було. Шпичаки колючого куща чи риб’яча кістка, як і раніше, служили для бідняків засобом для шиття. Лише в XVIII ст. наші майстри навчилися виготовляти гарні голки. У наш час в процесі виготовлення голка проходить через руки більш ніж 20 робітників. Поради учням • Щоб голки не падали і не розсипалися, зручніше зберігати їх в коробці, на дні якої лежить магніт. • Від іржі голку врятує мило. Можна намилювати кінчики голки або зберігати її у шматочку мила, як в подушечці. «ШВИДКИЙ ЗВІРОК» Першу швейну машинку створили в 1755 р. Вона була недосконала, тому довго не змогла існувати. У 20-х роках XIX ст. француз Варфоломій Тімоньє створив свою швейну машинку. Але французи не оцінили винахід, бо цей «звірок», як назвали машинку, заміняв працю 20 швачок: робив пошиття одягу дешевшим, що не подобалося ремісникам, які не хотіли втрачати своїх грошей. Машинку Тімоньє просто знищили. У 1845 р. американський винахідник Е. Хоу винайшов швейну машинку з човником. Це була дорогоцінна знахідка! І сьогодні швейні машинки працюють за цим принципом. У 1872 р. російський електротехнік В. М. Чиколев створив першу модель електричної швейної машинки, яку в наш час має майже кожна господиня. | |
| |
Переглядів: 2622 | |
Стібки і шви. ручні стібки. Шов «уперед голку» та його застосування |
У царстві букв і звуків |
Звірі |
«Осінь спати захотіла, землю листом застелила...». Побудова речень різних тип... |
Пластмасові технічні конструктори. Їх призначення |
Всього коментарів: 0 | |