Тема: Папір. Види і властивості паперу. Виготовлення закладки для книгиМета: дати загальні уявлення про папір, його виробництво та призначення; навчати послідовності дій під час виготовлення виробів з паперу; розвивати охайність, самостійність, взаємодопомогу; виховувати бережливе ставлення до паперу, економне використання матеріалів. Обладнання: кольоровий папір, ножиці, олівці, клей, пензлик, серветка, гумка, лінійка, зразки закладок, виставка книг. Хід уроку I. Організаційний момент 1 Привітання Уже дзвінок нам дав сигнал: Працювати час настав. Тож і ми часу не гаймо, Роботу швидше починаймо. 2 Перевірка готовності до уроку 3 Упорядкування робочих місць II. робота над новим матеріалом 1 Оголошення теми та мети уроку — Сьогодні на уроці ми будемо виготовляти закладку для книжок. — Навіщо потрібні закладки? 2 Вступна бесіда — Хто з вас знає, як виникла книга? (Первісні люди почали замислюватися, як їм передавати знання, повідомлення.) — А які перші книги ви знаєте? — У прадавньому Вавилоні, десь близько 5 тисяч років тому, з’явилися перші книги. Сторінками перших книг були і стіни печер, і камені, і глиняні таблички. Але на таких сторінках багато не напишеш. Проте книжки вдосконалювалися. Робили їх у місті Пер-гам. Вимочували телячі шкури, старанно вишкрябували, вибілювали вапном і сушили. Папір був дуже міцний і називали його пергамент. Але на одну книжку йшло 4-5 десятків телят. Наступним удосконаленням був папірус. Виготовляли цей папір із болотяної тростини. А наш сучасний папір винайшов китаєць Чай Лунь. — Діти, а чи довгий шлях пройшла до нас книга? (Так, довгий.) — А як виготовляють сучасні книги? (З деревини. Дерева зрубують, і вони слугують матеріалом для виготовлення паперу.) Для виготовлення одного підручника треба спиляти 1000 ялинок. А ще папір можна виготовляти з макулатури. 30 кг макулатури зберігає 1 берізку. З 1 кг макулатури можна виготовити приблизно 25 учнівських зошитів. А книг нам треба сила-силенна. А вони ж іще бувають художніми, публіцистичними, науковими. Ось розгляньте цю виставку книг. (Виставка книг.) — Яке значення книги у житті людини? — Без книги життя не можливе. З давніх-давен люди прагнули до знань. Від одного покоління до іншого з вуст у вуста передавалися знання, як добути вогонь, як виростити хліб. Оскільки людська пам’ять не може довго зберігати великий обсяг відомостей, і були колись створені перші книги. — Діти, а для чого вам книжки? (Щоб вчитися; розглядати малюнки.) 3 Слухання «Пісеньки маленьких читачів» С. Михалкова В кожнім домі, в кожній хаті-У містах і на селі, — Хто навчився вже читати, Має книжку на столі. Дружба з книгою — це свято, Не було б його у нас, Ми б не знали так багато Про новий і давній час. Все ми в книзі знайдемо. Кращої не знаємо, Доброї і вірної Подруги малят! Книгу зрозумілу, Чесну, добру, сміливу І дівчатка, й хлопчики — Хочуть всі читать! І найменшенька дитина, Що не вміє ще читать, Ледь колисочку покине — Просить книжку показать. Все ми в книзі знайдемо. Кращої не знаємо, Доброї і вірної Подруги малят! Книгу зрозумілу, Чесну, добру, сміливу І дівчатка, й хлопчаки— Хочуть всі читать! Книги дружать з дітворою, Полюби їх у житті— І улюблені герої Будуть друзями в путі. Сторінки книжок завітних Всіх нас доброму навчать — Працювати, і учитись, Й Батьківщину шанувать! III. Фізкультхвилинка Ми метелики чудові, Маєм крильця кольорові, Над квітками літаємо, Втоми ми не знаємо, Пташки ми злякалися, Під квітку заховалися. IV. демонстрація та аналіз зразка ► Інструктаж I спосіб — Виберіть аркуш кольорового паперу, який вам подобається. — За допомогою шаблону виріжте з картону основу для закладки приблизно 3 см х 16 см. — Далі слід прикрасити закладку або квітами, або геометричними фігурами. — Для цього із квадрата шляхом потрійного складання отримати заготовку — трикутник. — Верхню частину зрізати — й отримати різні за формою заготовки квітів. — За допомогою пензлика приклеїти квіти на основу та отримати закладку. II спосіб — За допомогою шаблону переведіть на кольоровий папір сердечко (квіточку, кружечок). — Складіть папір гармошкою і виріжте відразу кілька штук. — Наклейте сердечка одне на інше внакладку, намагаючись, щоб холодні кольори були «сусідами» із теплими, наприклад: червоний із зеленим, жовтий із синім. — Виріжте з картону смужку 2 см х 16 см і наклейте ланцюжок з сердечок (квіточок, кружечків). — Удома можна діроколом проколоти зверху дірочку і вставити шнурок або стрічку. V. практична робота учнів — З незапам’ятних часів, коли було потрібно що-небудь розрізати, людина брала ніж. Але чи легко ним, скажімо, обстригти вівцю? І ось приблизно три з половиною тисячі років тому хтось поєднав ручки двох ножів пружинячим містком. Так винайшли перші ножиці — овечі. А ті, про які складена загадка: «два кільця, два кінця, посередині гвіздок», сконструювали лише десь у XVIII ст. нашої ери. Такі ножиці знайшли під Смоленськом — їм близько тисячі років. Правила безпеки при роботі з ножицями 1. Не тримай ножиці кінцями вгору. 2. Не залишай ножиці у відкритому вигляді. 3. Передавай ножиці тільки в закритому вигляді кільцями в бік товариша. 4. При роботі стеж за пальцями лівої руки. 5. Не працюй ножицями з ослабленим кріпленням. VI. виставка та оцінювання робіт — Які закладки вам сподобалися? — Які правила користування книгою ви знаєте? ПРО КНИЖКУ Книжка скаржилась Мар’яні: — Я у тебе не в пошані. Звідкіля це на мені Плями сині та масні? Подивися, от сторінка: Намальована хатинка, Під хатинкою маля, І написано: «Це — я». А за дві сторінки далі — різні звірі небувалі: сині, жовті, та рябі, що не снилися тобі. Люди кажуть: — Ой, чия ти!? Як тебе тепер читати? Скільки ми читали книг, А не бачили таких! Марія Пригара Правила користування книгою (підручником) • Одержавши підручник, обгорни його. • Стеж за чистотою книги, не читай під час їжі, не бери брудними руками. • Не загортай сторінок, а користуйся закладкою. • Не роби на сторінках підручника поміток, записів тощо. • Не клади в книгу олівці, ручки, інші товсті предмети: від цього псується палітурка. • Читаючи підручник, не згортай його палітурками одна до одної — від цього сторінки підручника розпадаються. • Стеж за станом книг, своєчасно ремонтуй їх. • Пам’ятай: підручник повинен служити учням не менше 5 років і бути чистим, цілим. • Наприкінці навчального року своєчасно повертай підручники до бібліотеки тільки у відмінному стані, бо на нього чекають твої молодші товариші. • Бережи свого вірного, мудрого друга — книгу! VII. підсумок уроку — Над чим ми працювали на уроці? — Навіщо робити закладки у книгах? — Як потрібно поводитися із книгами? — Про що ви дізналися на уроці? — Запам’ятай: якщо хочеш поговорити з ким-небудь — розгорни книгу. Якщо ти занудьгував — візьми книгу. Якщо хочеш одержати пораду — відшукай у книзі. Якщо прагнеш знайти друга — подружись із книгою. Якщо мрієш стати справжньою людиною — читай книгу. Якщо хочеш відчути безмежні можливості людського розуму — працюй із книгою. додаток до уроку 4 ЗВІДКИ З’ЯВИЛИСЯ НОЖИЦІ? Відгадай, що це: «Два кінця, два кільця, а посередині цвях»? Звісно ж, ножиці! Історія їх виникнення дуже цікава. У VIII ст. якомусь майстрові поталанило з’єднати два ножі за допомогою стержня-цвяшка, держаки загнути кільцями. Вийшли ножиці, які майже не відрізняються від сучасних. Найдавніші ножиці в Східній Європі були знайдені під Смоленськом. Учені визначили, що ними працювали кожум’яки Київської Русі у X ст. Ножиці виготовляли із заліза, сталі і срібла. Леза загартовували, щоб вони мали стабільну міцність. є чимало різновидів ножиць. Ними підстригають кущі, обрізають дерева; ними працюють перукарі, швачки, закрійники, будівельники... У Німеччині винайшли ножиці-велетні, якими розрізають автомобілі. є електричні ножиці, що ріжуть товсту шкіру, гуму, лінолеум і навіть пластик зі швидкістю 20 метрів на хвилину. У сучасних швацьких майстернях працюють найсучасніші лазерні ножиці. За 1 хвилину вони розрізають 60 метрів тканини. | |
| |
Переглядів: 9675 | |
Народні іграшки з глини |
Створення художнього декоративного образу. Практична робота «Чарівний птах» |
Правила користування громадським транспортом |
Природа Українських Карпат |
Купання у водоймах. Правила поведінки на воді |
Всього коментарів: 0 | |