ТЕМА 32. Першокласникам про енергозбереженняМета: уточнити поняття дітей про використання теплової та електричної енергії в побуті; формувати уявлення про енергетичні джерела й ресурси; виховувати дбайливе ставлення до витрачання енергії та потребу економного користування нею. Обладнання: плакат із зображеннями побутових електро-і газових приладів; картки-«смайлики» з малюнками усміхненого й сумного обличчя; ілюстрація до оповідання. ХІД ЗАНЯТТЯ I. Організаційний момент Класовод. Діти! На наших заняттях ми неодноразово говорили про дбайливість, бережливість. Як ви вважаєте, бережливість — це вада чи чеснота? Ще чеснота, гарна якість.) Правильно. II. Розкриття теми заняття Класовод. Отже, бути бережливими — це добре. Скажіть, у ставленні до чого нам потрібно виявляти дбайливість і бережливість? (У ставленні до шкільного майна, до своїх речей, до книг, до природи рідного краю...) Так. Звичайно, природними багатствами ми користуємося: споживаємо овочі та фрукти, м’ясо, використовуємо природну сировину. У цьому треба знати міру, щоб не виснажити нашу природу. Але сьогодні в нас мова піде не про цю бережливість. Давайте подумки вирушимо у свою оселю. Розкажіть, що у вас є вдома, наприклад у кухні. (Діти називають меблі та газові й електроприлади: духовка, мікрохвильова піч, холодильник, газова плита тощо.) Ось як багато помічників у нас удома! І для нас, діти, важливі не вони самі, як, наприклад, стіл чи плаття, а важливо те, щоб вони працювали. А від чого працюють ці речі? (Від електрики, від газу.) III. Повідомлення теми й мети Класовод. Тож сьогодні ми поговоримо про раціональне використання тих ресурсів, за допомогою яких наше життя стає більш комфортним і затишним — про енергозбереження. Ви дізнаєтеся, як можна зберігати електричну й теплову енергію, для чого це необхідно робити та до яких наслідків може призвести безконтрольне споживання енергоресурсів. IV. Подання нових знань Класовод. І на початку нашої розмови я пропоную вам послухати невелике, але повчальне оповідання. Робота з текстом оповідання Недбайлива Тетянка Сьогодні Тетянка не пішла до школи. У неї трохи болить горло. Мама дозволила Тетянці побути один деньок вдома, щоб не захворіти серйозно. Зранку мама й тато Тетянки пішли на роботу, а дівчинка залишилася вдома сама. І вирішила Тетянка поводитися так, як їй хочеться. Спочатку вона ввімкнула світло у всіх кімнатах. «Хай буде видніше!» — подумала дівчинка. Потім Тетянка ввімкнула телевізор, подивилася мультики й не вимкнула його. «Хай балакає,— вирішила Тетянка.— А то мені нудно вдома самій». Коли увечері батьки повернулися додому, вони побачили таку картину: всюди було включене світло, у залі працював телевізор, на кухонній газовій плиті розривався від свисту чайник, що хтозна відколи кипів, із крану тоненькою цівочкою стікала вода, а Тетянка безтурботно сиділа перед комп’ютером у своїй кімнаті і гралася в нову гру. Тато чомусь нахмурився, а мама серйозно і строго сказала: «Не думала, що ти, Тетяно, у нас така недбайлива!» «Чому? — здивувалася дівчинка.— Я ж нічого не поламала, не зіпсувала!» А й справді — чому? Запитання і завдання до тексту • Розкажіть, як поводилася Тетянка сама вдома. • Яке враження справила поведінка дівчинки на її батьків? • У чому звинуватила Тетянку мама? • Чи згодні ви з тим, що дівчинка поводилася недбайливо? Про що вона не дбала? Поясніть свою думку. • Якої шкоди і збитків неекономне витрачання енергії завдасть родині Тетянки? (Відповісти на це запитання дітям допомагає педагог.) • Як би ви повелися на місці Тетянки? Розкажіть, як ви бережете вдома електричну й теплову енергію. Бесіда «Роль енергозбереження» Колись первісні люди жили в печерах, готували їжу на багатті й освітлювали житло факелами. А сучасний побут людина не може уявити без електрики, водо- та теплопостачання. Ми всі живемо в комфортних будинках або квартирах, що обладнані електропроводкою, газовим опаленням, водопроводом і каналізацією. Електрика подається в наші дома по електричних дротах, газ — по газопроводу, холодна й гаряча вода — по водопроводу. Як необхідна енергія надходить і потрапляє до людини? (Учні відповідають.) На перший погляд здається, що ця енергія невичерпна. Адже електричні й теплові станції працюють цілодобово, природне багатство — газ — теж добувається й закупається нашою державою в достатній кількості. За спожиту електрику й тепло ми платимо, розраховуючись із тими, хто нам їх постачає. Більше витратив — більше заплатив. Здається, усе просто. Та, на жаль, енергетичні ресурси теж вичерпуються. Держава, знаходячи та здобуваючи їх, витрачає набагато більші кошти, аніж ми — їх споживачі. А ми хочемо, щоб наша країна була багатою і процвітаючою. Де ж набратися їй енергоресурсів, коли кожен стане цілодобово залишати увімкненим світло, без потреби вмикати електроприлади, залишати незакритими крани, а газову плиту — невимкненою? Поміркуйте про це, діти! Нерозумне, нерозважливе використання електрики, у свою чергу, призводить до зношеності обладнання. Так, робота звичайної лампочки розрахована на певну кількість годин. Зараз цей термін часто вказують на упаковці лампочок. Коли така лампочка зіпсується швидше: якщо ми вмикатимемо світло у міру необхідності чи якщо станемо використовувати її цілодобово, без потреби? (Діти відповідають, роблять власні висновки.) Видобування газу — процес копіткий та складний. В Україні, на жаль, власного газу не вистачає: ми змушені купувати цей ресурс у сусідніх держав. Ціна на газ — висока. Витрачені на нього кошти можна було б використати на інші необхідні справи — будівництво лікарень, шкіл, закладів культури. Можна було б, якби ми навчилися економити газ, тобто не витрачати його більше, ніж нам потрібно. Хто живе в приватних будинках, обладнаних автономним газовим опаленням, знає: на котлі можна зменшити або збільшити споживання газу в будинку. Тоді в оселі буде навіть жарко, хоч взимку квартирки відкривай! Але чи варто робити так? Хто мені пояснить, чому не слід такого чинити? (Пояснюють 2-3 учні.) Те саме слід сказати і про використання води. Вважається, що струмінь завтовшки із сірник, який витікає з крану, призводить до втрати кількох десятків літрів води на добу. Такі витрати невиправдані. Ось чому дбайливість і бережливість стосовно електрики, тепла, води змалку має стати принципом життя кожного громадянина нашої країни. Таким чином, ми бережемо багатства та кошти України, нашої Батьківщини. Ми — господарі свого краю, тож давайте і вести себе по-господарськи, як вправні хазяї. Психологічний практикум «Дай оцінку й поясни!» Учитель пропонує дітям розібрати картонні «смайлики» із зображеннями радісного й сумного облич. Класовод пояснює школярам ігрове завдання: він розповідає про різні ситуативні випадки щодо ставлення до енергоресурсів, а діти мають дати їм оцінку, показуючи «позитивний» або «негативний» «смайлик». Бажаючі учні пояснюють свою думку. Матеріал для гри Ситуація 1. Ніна, йдучи зі своєї кімнати на кухню вечеряти, залишає в ній світло невимкненим. На запитання мами, чому вона так вчинила, Ніна відповідає: «Я ж за десять хвилин знову повернуся сюди, навіщо ж вимикати світло?» Відповідь учня. Ніна поводиться нерозважливо: не слід витрачати електроенергію даремно. Виходячи з кімнати, світло потрібно вимикати, бо на той час, як у приміщенні нікого немає, воно там непотрібне. Ситуація 2. Артемко — завзятий меломан. У кожній кімнаті квартири Артема звучить якась музика: у залі по телевізору йде концерт, у дитячій кімнаті в комп’ютері миготять музичні відео-кліпи, а в кухні з радіоприймача лунає гучна мелодія. Відповідь учня. Артем чинить нерозумно та неекономно. Якщо він так любить музику, то може увімкнути щось одне і не витрачати зайву електрику. Ситуація 3. Марійка, ідучи до школи, обходить увесь дім і ретельно перевіряє: чи не забула вона скрізь вимкнути світло й непотрібні електроприлади (наприклад, праску), чи добре закрила крани на кухні та у ванній, чи не залишила увімкненим газ на плиті. Відповідь учня. Марійка — молодчинка. Вона дбайлива й бережлива дівчинка, адже стежить за тим, щоб електрика, тепло й вода не витрачалися даремно. Ще Марійка дбає про безпеку житла — адже іноді увімкнені без нагляду електроприлади спричиняють пожежу, а відкритий кран призводить до «затоплення» квартири й сусідів знизу. Ситуація 4. Володя вирішив набрати води у ванну, щоб покупатися. Він відкрив обидва крани і пішов до своєї кімнати. Раптом задзвонив телефон: це зателефонував Володі його однокласник Мишко. Володя, забувши про все, почав з товаришем тривалу розмову. Відповідь учня. Володя неправий. Якщо відкрутив кран у ванній, то треба пильно стежити за тим, щоб вода не перелилася через край, а не займатися іншими справами. Поведінка Володі говорить про даремне витрачання такого важливого ресурсу, як вода, і про небезпеку затоплення квартири. Ситуація 5. Алла поставила чайник на газову плиту, щоб закип’ятити воду. Алла знає: коли чайник закипить, він засвистить. Але дівчинка чекає цього в кухні, бо вважає, що в іншій кімнаті вона може не почути сигналу чайника. Відповідь учня. Алла чинить добре, вона уважна й бережлива. Якщо покинути чайник на плиті, він може википіти або окріп може виплеснутися із чайника й погасити газ — це небезпечно. Алла дбає про розумне використання газу і власну безпеку. Якщо учні вагаються або помиляються, педагог активно допомагає їм упоратися із завданням і потрібні пояснення дає сам, а школярі їх повторюють. Тест «А ти дбайливий?» Педагог просить учнів обрати правильний, на їхню думку, варіант і розказати, чому вони вибрали саме його. 1. Маленька сестричка жаліється, що, коли надворі вдарили морози, у квартирі стало холодніше. Як ви вчините? а) Дістанете електрообігрівач і відразу ввімкнете його. б) Включите «на повну» газ на всіх конфорках плити: так буде значно тепліше. в) Порадите сестричці тепліше вдягнутись і попросите батьків заклеїти вікна в оселі папером, щоб не було протягів. 2. Ви прибираєте у своїй кімнаті і чекаєте на початок улюбленого мультфільму, який за півгодини транслюватимуть по телевізору. Вам дуже не хочеться пропустити цікавий мультик. Як ви вчините? а) Увімкнете телевізор якнайголосніше: тоді ви обов’язково почуєте з іншої кімнати, коли почнеться мультфільм, і точно не проґавите його. б) Попросите маму через півгодини нагадати вам, що ви збиралися подивитися мультфільм. в) Заведете будильник на потрібний час і поставите його перед собою. Коли починатиметься мультфільм, годинник задзвонить. 3. Мама вийшла в аптеку, а на плиті варяться яйця. Мама попросила вас вимкнути газ за десять хвилин. У цей час до вас приходить друг, який живе у квартирі поряд і дуже прохає вас на кілька хвилин зайти до нього у важливій справі. Що ви зробите? а) Пообіцяєте зайти до друга, але пізніше, тоді, як доваряться яйця і ви вимкнете плиту. б) Погоджуєтеся на прохання товариша, розраховуючи на те, що швидко повернетеся назад і встигнете вчасно вимкнути газ. в) Радо йдете до друга, адже впевнені, що з плитою нічого не станеться. V.Підсумки заняття Класовод. Наше заняття добігає кінця. Сподіваюся, що на ньому ви дізналися багато цікавого й корисного. Будьте ж дбайливими, не витрачайте марно ані електрику, ані тепло, ані газ чи воду. Завжди пам’ятайте про важливість і необхідність енергозбереження! | |
| |
Переглядів: 6793 | |
Щоб бути здоровим і все встигати робити |
Наш вернісаж |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 16 (РУХЛИВІ ІГРИ) |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 19 |
Декларація прав дитини. Основний Закон держави. Обов'язки батьків та діте... |
Всього коментарів: 0 | |