Урок 32 Тема: Народні іграшки. Створення декоративного образу із суцільного шматка пластиліну. Елементарна узгодженість об'ємної форми та декору.
Дідук Л.Т. вчитель-методист початкових класів Мокрокалигірської ЗОШ І-ІІІ ступенів Катеринопільського району Черкаської області Урок 32 Тема: Народні іграшки. Створення декоративного образу із суцільного шматка пластиліну. Елементарна узгодженість об'ємної форми та декору. Ліплення пташки або іншої тварини (пластилін) Мета: Формування ключових компетентностей: уміння дітей організовуватися до навчальної діяльності та сприймати матеріал; Загальнокультурна компетентність: формування в учнів свідомої культури поведінки та мовлення; формування предметних компетентностей: навчальна: розкрити поняття «народна іграшка», ознайомлювати дітей із правилами роботи з пластиліном, глиною та передачею форм тіла; поглиблювати знання дітей про пластичну виразну форму; вчити передавати форму іграшки і пропорції натури; розвивати зорово-рухову координацію; розвивальна: розвивати в учнів уміння розподіляти площини на горизонтальні й вертикальні; активізувати спо¬стережливість, фантазію, сенсорні уміння і навички; розвивати дрібну моторику руки; розвивати естетичне смаки, допитливість та уяву; виховна: виховувати любов до прекрасного, природи, дружбу, ко-лективізм. виховна – відроджувати національні традиції в виготовлення народних іграшок, виховання високої культури та поваги до народної творчості; виховувати зацікавленість творами декоративно-вжиткового мистецтва; емоційне сприймання навколишнього світу; виховувати навички роботи в колективі, зацікавленість предметом образотворче мистецтво; виховувати добрими, спостережливими; здатність сприймати нову інформацію та використовувати знання на практиці.. Оснащення: презентація «Народні іграшки» музичний ряд: аудіозапис пісні «Іграшки», фрагменти інструментальної музики. обладнання: ТЗН; матеріали та інструменти: пластилін, глина, дощечки для роботи з пластиліном і глиною, стеки, ємність для води; серветки; мочалочки. Тип: інтегрований урок Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, українська мова (читання), природознавство Основні поняття І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ. Двері тихо зачинили – В клас лиш казку запустили. Тож урок розпочинаймо І гостей скоріш вітаймо. Голівки схилімо у вітанні Та найкращім побажанні, Щоб навчилися ми всі Ліпить народні іграшки. ІІ. ОГОЛОШЕННЯ, ПРЕДСТАВЛЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ НАВЧАЛЬНИХ ТА ПРАКТИЧНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ Вчитель: Сьогодні у нас знову урок незвичайний. Адже ми з вами будемо працювати в майстерні народних умільців. А що виготовляти будемо – підкаже вам розгадка кросворду. 1 і 2 г 3 р 4 а 5 ш 6 к 7 и Уважно прочитайте, що написано в кросворді по вертикалі. А чи є у вас іграшки? З якого матеріалу вони зроблені? Вони виготовляються в великих спеціалізованих майстернях та приходять до вас з полиць магазину. Кожна іграшка для вас найкраща і особлива. Навіть це оспівують діти в піснях. Фонозапис пісні «Іграшки» Але є й такі, що виготовлялися в різні часи і сьогодні теж виготовляють народні майстри, що захоплюються мистецтвом народної іграшки та зберігають цю традицію. Саме з горизонтальних завдань кросворду вам необхідно вибрати іграшки, які можна виліпити з пластиліну та глини. Приготуйтесь до уроку - Слухайте уважно. Ви завдання розгадайте І хутчіш відповідайте. 1. Хто із ранку у селі не дає спать дітворі? ( півник) 2. Гордовито походжає, Довгу шию витягає І щипає ніби рак. Ну, звичайно, це … – (гусак) 3. Довгі вушка, хвіст куценький Сам м’якенький і сіренький. (кролик) 4. Б’ють лобами на ріці Круторогі ... (баранці). 5. Хлюпочуться у ріці Каченята- … (шипунці) 6. Чотириногий та гривастий побіг у поле пастись. І-га, і-га, і-га! – радіє він, Радію й я! … (Коник) 7. На зелений лужок Вийшов пастися… (бичок) Заповнений кросворд 1 п і в е н ь 2 г у с а к 3 к р о л и к 4 б а р а н ц і 5 ш и п у н ц і 6 к о н и к 7 б и ч о к Мозкова атака. - Як називаються майстри, що працюють з глиною? - Що виготовляють гончарі з глини ? - Назвіть найпопулярніші іграшки з глини? Проектуємо урок Вчитель:. Як і кожна робота потребує свого проекту, так і ми спроектуємо наш урок. 1. Дізнаємося про народні іграшки. 2. Зліпимо іграшки з пластилину та глини. ІІІ. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ. Вчитель: Ви вже всі знаєте, що іграшки є дерев’яні, пластмасові, гумові, металеві, з тканини, паралону, і т.п. Народні іграшки найчастіше виготовляють з тканини, природного матеріалу, дерева і глини. Переглянемо зразки народних іграшок. Слайд 2 Мотанки Слайд 3 Ляльки з обличчям Слайд 4 Мотанки з природного матеріалу Слайд 5 Ляльки з соломи Слайд 6 Ляльки з кукурудзяного листя Слайд 7 Глиняні іграшки Слайд 8 Дерев’яні іграшки Слайд 9 Дрібна пластика. Глиняні іграшки Слайд 10 Іграшки-свищики. Глиняні іграшки – особливий вид мистецтва. Вони не завжди були іграшками. Частіше всього іграшка була прикрасою для домівок заможних людей. Такі іграшки – мала побутова скульптура круглої форми. В таких скульптурках поєднується мистецтво пластики та живопису. Завдячуючи такому поєднанню такі іграшкові предмети яскраві, оригінальні, образні. Вироби будемо ліпити з пластиліну і з глини за бажанням. А оздоблювати будемо за допомогою стеків якими зробимо візерунки за допомогою заглиблень. Поверх готової іграшки можна наліпити різні хвильки, рисочки, крапочки… Творча робота Слайд 11 (за підручником «Образотворче мистецтво» авторів О. Калініченко та В. Сергієнко) Вчитель: роботу будемо виконувати групами. І група - тваринки; ІІ група – птицю. Кожен самостійно вибирає матеріал за бажанням. Перед роботою повторимо правила безпечної роботи на уроці. 1.Не розмахувати стеками, щоб не нанести травми сусіду по парті. 2. Не кидатися пластиліном та глиною. 3. Не крутитися і трясти партою, щоб не розлити воду на одяг, 4. Працюємо в фартушках. 5. Рукава одягу закачуємо, щоб не забруднити. Правила роботи з глиною 1. Руки повинні бути постійно вологими, щоб добре було працювати; 2. Глину постійно тримати під вологою тканиною та не допускати пересихання. 3. Готовий виріб залишати під мокрою тканиною для поступового висихання. Вчитель: Приготувалися до роботи та підготуємо пластилін і глину. Пластилін нагріваємо в руках, щоб став пластичний, а глину розминаємо до такого стану, щоб не липла до рук. Щоб зліпити гарну з глини Чи то пташку, чи тварину, глину слід підготувати: В першу чергу розім’яти, Між долонями скачати І ліпити розпочати. А тепер гарненько, діти, Поміркуємо хвилину Всі над тим, як нам ліпити зараз іграшки із глини. Яка послідовність виконання роботи? Висловіть свої думки. Інструкції щодо послідовності роботи над іграшками Птахи 1. Зліпити овал, одну більшу кульку, і дві менші. 2. З овалу витягнути дзьоб і хвіст. 3. Стекою обвести та обробити курила, дзьоб. 4. З меншої кульки виліпити підставку та прикріпити птаха. 5. Гострою частиною стеки зробити очі. 6. Зробити з іншої малої кульки підставку та розмістити на неї пташку. Коники І прийом 1. З шматка глини зліпити овал з виступом у верхній частині. 2. Витягнути цю частинку з нахилом вперед. 3. Закруглені кінці трохи витягнути та розрізати на рівні дві частини та витягнути вниз. 4. Відтягнути хвіст. 5. З верхньої частини виступу сформувати шию коня з відповідним нахилом голови. 6. Обробляють ноги, голову, хвіст за допомогою рук і стеків. В такій же послідовності працюємо над виготовленням баранців, додаючи закручені роги. ІІ прийом. 1. Розділити глину на три частини: Перша частина (найбільша) – тулуб; Друга частина ( в три рази менша) для голови і шиї; Третя частина (найменша) – для хвоста. Вчитель: Тепер, коли все готове – приступаємо до роботи. Пам’ятаючи про послідовність роботи - не забувайте головне правило роботи в групі: „ Зробив сам – допоможи другу”. Вчитель: Ото ж, приступили до роботи. Поки будете працювати хочу вам сказати, що найдревніші іграшки були знайдені археологами серед предметів другого тисячоліття до нової ери. В слов’янських поховальнях YI-YIIIст. н.е. були знайдені фігурки коників і брязкалок. Іграшки робили майстри гончарної справи майже всюди, адже вона була як супутнім додатком використання глини такі для задоволення малечі. Цікаво, що переважно іграшки робили жінки-гончарі та їх діти. А 22 березня, на свято Сорока Святих за народним звичаєм пек¬ли обрядове печиво — 40 фігурок у вигляді птахів, їх називали "жайворонками", "голубами". Рано-вранці частину печива підвішували на фруктових деревах, а решту тримали до обіду та розносили по хатах і роздавали дітям, щоб гуси неслися, щоб яйця не псувалися і щоб гусенята плодилися. У деяких селах Поділля, Полтавської області таке скульптурне пе¬чиво робили для себе і на продаж. Іноді на ньому навіть ворожили. В пташок запікали перстень, мо¬нету, дерев'яну трісочку і дізнавалися, яка кому ви¬паде в майбутньому доля При приготуванні хліба та печива жінки часто своїм дітям виробляли з решти тіста маленьких баранчиків, закручуючи їм добре ріжки, або просто крутили баранці та обмазували медом. Без керамічного баранця не обходилося жодне весілля. Вважалося в народі, що він приносить щастя молодому подружжю. ІУ. ПІДСУМОК УРОКУ. АНАЛІЗ І ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВСЬКИХ РОБІТ Вчитель: Добігає до кінця урок. А тепер давайте виставимо всі ваші вироби та оцінимо роботу. Слайд 13. - Які роботи найбільше сподобалися ? - Що запам’яталося найбільше? А зараз скажіть, що навчив вас урок? Вправа “ Чоловічок” - Що з уроку взяли для розуму; - Що з уроку взяли для душі ; - Що з уроку взяли для практики?. | |
| |
Переглядів: 2592 | |
Що таке культурна спадщина. Правила поводження у громадських місцях |
Тема. Казки народів світу. Урок позакласного читання |
Передача просторових явищ. Практична робота «Чарівний ліс уночі» |
Способи згинання паперу |
Щоб бути здоровим і все встигати робити |
Всього коментарів: 0 | |