Апостроф
Зміст уроку І. Організаційний момент Ми за парти всі сідаєм І урок розпочинаєм. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Складіть слова з розсипаних літер «А», «М», «В», «О». {Мова.) З чого складається наша мова? У що поєднуються звуки, слова, речення? А для чого людині мова? (Для спілкування, передачі інформації.) Наша мова барвінкова. Милозвучна і чудова. Ти шануй її, дитино, Бо вона у нас єдина. ІІІ. Визначення теми і мети уроку. Сьогодні до нас на урок завітала дивна гостя. Чи впізнали ви її? (Так, це кома.) А прийшла вона ось із яким проханням: По країні я ходила, Родичів всіх розгубила. Ви мені допоможіть, А щоб вам не нудьгувати, Я завдання принесла. Ой, багато треба знати, Щоб їх швидко розв’язати! ІV. Вивчення нового матеріалу. 1. Перше завдання. - Разом із комою до нас приїхав потяг: тато + мама + я + брат + сестра + книга Знайдіть зайвий вагон. Чому він зайвий? Що об’єднує всіх цих людей? (Вони — родичі). Придумайте речення. У моїй родині є мама, тато, брат, сестра і я. (Вчитель записує речення, не вживаючи великої букви, ком і крапки). Чи все гаразд у нашому реченні? З якою інтонацією слід читати це речення? (З інтонацією перелічування.) - З допомогою якого знака можна позначити ці паузи на письмі? (За допомогою коми.) Що повинно стояти у кінці речення? (Крапка) Ось ми знайшли першу родичку коми — крапку. 2. Друге завдання. а) Творчі вправи Відгадайте ребус і дізнайтесь, як ще можна назвати цих людей. (сім’я) б) Вимова слова «сім’я» в) Викладення слова з букв. (Передбачається, що учні викладуть це слово без апострофа — СІМЯ). г) Аналіз слова. Прочитайте це слово так, як написано. (Виникає проблема, адже два звуки [й] та [а], які чули діти, вони позначили буквою «Я». Але після букви, що позначає приголосний звук, буква «я» позначає звук [а] та м’якість попереднього приголосного). Що ж нам робити? (Виникає: пропозиція відсунути букву «Я» праворуч ; прочитати її окремо. Але тоді утворюється два слова: «сім» та «я»). Хтось із учнів може запропонувати використати для позначення цієї паузи (роздільної вимови) кому — сім, я. г) Повідомлення вчителя. В українській мові є такий знак, який показує роздільну вимову у словах. Він дуже схожий на кому, лише ставиться вгорі. Він називається апостроф. Це ще один родич нашої коми: 3 .Трете завдання. а) Загадка. Я є у п’явці, у в’юні, Я є в риб’ячій сім’ї, Але в воді мене немає. Скажіть: хіба таке буває? б) Звуко - буквений аналіз слів: «п’явка», «в’юн». П’явка — прісноводна тваринка, кровопивчий хробак (використовується в медицині). В’юн — надзвичайно рухлива риба з видовженим гнучким тілом. 4 .Висновок. Апостроф — унікальний знак. Він є не в кожній мові. Позначає роздільну вимову. Стоїть завжди після твердих приголосних, а букви «я», «ю», «є», «ї» після апострофа позначають два звуки! 5 5.Фізхвилинка 6 7 8 - В якому слові зустрівся апостроф? Чому слід піклуватися про своє здоров'я? 6.Робота за букварем 1 1) Читання слів з апострофом. 2 п’є б’є в’є 3 п’ють б’ють в’ють 4 м’яч ім’я сім’я п’єса м’ята пір’я хом’як дев’ять п’ята подвір’я сузір’я комп’ютер 2) Звуко-буквений аналіз слів. 3) Словникова робота. Хом’як – польовий гризун. П’єса – твір, призначений для вистави. 4) Робота над віршем. Коли і де відбувалися описані події? Кого слухала вся сім’я? Як автор описує надвечір’я? В якому темпі потрібно читати і з якою інтонацією? 5) Читання в парах. Спробуйте передати настрій. 6)Читання «Заклички». Вийди, вийди сонечко, На дідове полечко, На бабине зіллячко, На наше подвір’ячко. Вивчити напам’ять. 7)Мовна гра «Утвори нове слово з апострофом». VІ. Рефлексія Що нового ви дізналися? Яка особливість апострофа? Що сподобалось на уроці? Що б ви розповіли батькам про наш урок ? 5 | |
| |
Переглядів: 2116 | |
Елементарне поняття про декоративно-ужиткове мистецтво (ДУМ). Практична робот... |
Урок малювання |
Київ — столиця України |
Свято Букваря! |
Симетрія в природі. Згинання паперу. Вирізування деталей симетричної форми |
Всього коментарів: 0 | |