Число 7. Цифра 7. Склад числа 7
ХІД УРОКУ
І. Самовизначення учнів (створення умов для «хочу» і «можу»)
1. Привітання, побажання хорошого настрою
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Всі готові до роботи.
Всі бадьорі. Молодці!
А роботи у нас сьогодні дуже багато. А ще нас чекає багато сюрпризів і несподіванок.
Отже, працювати ми сьогодні будемо під девізом:
Міркуємо — швидко!
Відповідаємо — правильно!
Лічимо — точно!
Пишемо — гарно!
— Скажіть, хто та в якій казці своїм подарунком на день народження розвеселив сумного іменинника (В казці «Вінні-Пух та всі-всі» П’ятачок приніс ослику Іа на день народження повітряну кульку та він цьому дуже зрадів)
Сьогодні до нас на урок прийшли герої цієї чудової казки з різноманітними завданнями, щоб поглянути, як ви навчаєтесь, думаєте, міркуєте.
ІІ. Актуалізація знань і фіксація утруднення у діяльності
1. Робота з числовим рядом
(на дошці зображення П’ятачка та кульки з числами)
(на дошці числовий ряд від 1 до 10)
(показувати відповіді за допомогою карток з числом-відповіддю)
- Що зображено на кульках? (Числа. Числовий ряд. Ряд натуральних чисел)
- Скільки кульок на дошці? (10)
- Давайте їх хором порахуємо.
Розгляньте уважно ряд чисел. Що ви помітили? (Число 8 стоїть не на своєму місці. Числа 5 та 8 потрібно змінити місцями)
(Усний рахунок від 1 до 10 та назад)
Гра «Мовчанка»
— Назвіть число, яке стоїть перед числом 5;
— Число, яке стоїть між числами 3 та 5;
— Число, яке стоїть між числом 2 та 4;
— Число, яке йде за числом 5.
2. Повторення вивченого про число 6
— Розкажіть все, що ви знаєте про число 7. (Число 6 стоїть за число 5, між числами 5 та 7, число 6 більше числа 5 на 1, 6 – це 1 та 5, 2 та 4, 3 та 3)
— П’ятачок записав на кульці вираз на додавання, який дорівнює 6. Вгадайте, який вираз записав П’ятачок.
(Учні називають можливі варіанти складу числа 6, а я записую їх на дошці: 1 + 5, 2 + 4, 3 + 3, 4 + 2, 5 + 1)
— Чи всі випадки складу числа 6 ви назвали? (Так)
Це означає, що один з цих варіантів записаний на кульці у П’ятачка. Поглянемо.
(Перевертаю кульку з числом 6, там записаний вираз 3 + 3)
— Хто вгадав числовий вираз П’ятачка? Кому сьогодні пощастило найбільше?
— Які знання та вміння вам знадобились, щоб виконати завдання П’ятачка? (Вміння рахувати, знання послідовності чисел, склад числа 7)
— Для чого потрібно знати склад числа? (Для того, щоб вміти швидко розв’язувати приклади та задачі)
Молодці! П’ятачок дуже задоволений вашою дружною роботою та правильними відповідями.
3. Віршовані задачі
(показувати відповіді за допомогою карток з числом-відповіддю)
— А тепер Пятачок пропонує вам розв’язати віршовані задачі.
• Білка сушить на мотузці
Два гриби й три морквини.
Прибіг їжачок, забрав грибок,
А зайчата — три морквини.
Що залишилося на мотузці? (1 грибок)
• До сірої чаплі на урок
Прилетіло 6 сорок.
А із них лише дві сороки
Приготували уроки.
Скільки ледарів-сорок
Прилетіло на урок? (4 сороки)
ІІІ. Виявлення причин утруднення і постановка навчальної задачі
1. Аналіз завдання та визначення проблеми.
(учні закривають очі. Я змінюю кульки місцями та перевертаю їх. На зворотньому боці кожної кульки записаний вираз)
- Відкрийте очі. Що змінилось? (На кульках були написані числа, а тепер вирази)
- П’ятачок пропонує вам нове завдання. Як ви думаєте, яким воно буде? (Знайти значення виразу, обчислити)
(Гра «Мовчанка». Я показую кульку, а учні за допомогою цифрового віяла показують значення виразів. Потім перевертаю кульку та всі перевіряють свої відповіді)
1) У музиці ноти є.
Хто їх порахує,
Той відразу скаже всім:
- У музиці цих нот аж... (7)
2) Якось взимку, в надвечір'я
Лісові зібрались звірі
В теплий затишний барліг
До ведмедя на пиріг.
Вовк, борсук, їжак, лисиця,
Заєць, білка та вовчиця. (7)
3) У небі веселка сміється згори,
Які ж різнобарвні її кольори!
Червоний, оранжевий, жовтий горять.
Зелений і синій — ось їх вже й п'ять.
Фіолетовий є й голубий, мов блакить.
Скільки ж-то всіх їх? Ану, полічіть.
(5 + 2 = 7)
2. Формулювання теми уроку
— Які приклади були для вас новими? (6 + 1 = 7, 7 – 6 = 1)
— Визначте тему уроку (Число та цифра 7)
— Де ви зустрічались з числом чи цифрою 7? (Відповіді дітей)
IV. Побудова проекту виходу з утруднення
1. Висунення гіпотез.
(на дошці малюнок)
— До нас прилетіли метелики. Давайте порахуємо їх! (6)
— А маленький метелик дуже втомився й пізніше прилетів до нас. (Додамо ще одного метелика.)
— Так скільки стало метеликів, діти? (7)
— Як же їх стільки стало? (До 6 додати 1.)
— Отже, щоб отримати число 7, потрібно до 6 додати 1. Число 7, як і всі інші, має свій знак, позначається цифрою 7, «сімкою». (Показ цифри.)
Загадка
• Нас 7 братів.
Роками всі рівні,
На ім’я різні.
Відгадайте, хто ми? (Дні тижня)
— Назвіть хором назви днів тижня.
— Цифрою 1 позначений понеділок.
— Який день тижня позначений цифрою 2; 3; 7?
— Це число буде дороговказною зіркою в нашій подорожі. Узагалі число 7 — магічне число. Воно перебуває в гармонії із природою і являє собою 7 квітів веселки, 7 планет, 7 днів тижня, 7 чудес світу. Як число дня народження, 7 символізує секрет, а також знання, які ми так прагнемо одержати сьогодні на уроці.
2. Пошук можливих варіантів рішення
— На що схожа цифра 7? Що вона нагадує? (Відповіді учнів)
Сім – на косу дуже схожа.
Та косить вона не може.
Хто її не хоче вчити,
Хай іде траву косити.
На кого схожа цифра сім?
- На чаплю, - скажуть вам усі.
Комахи й жаби б’ють тривогу,
Як сімку бачать довгоногу.
Цифра сім – потішна дуже,
Ти помітив її, друже?
Вправно ніжку виставляє,
У таночок поспішає.
3. Узагальнення отриманих даних
(на дошці малюнок сонечка)
(на дошці таблиця) Це цікаво
— А чи відомо вам, що в жучка сонечка 7 чорних крапок на червоних крильцях? Цікаво, що народжуються ці жучки без крапок. Новонароджене сонечко сидить нерухомо на місці. Поступово одна за іншою починають з’являтися чорні крапки. Якщо такого жучка змусити рухатися, він поповзе. І крапок у нього на спині буде стільки, скільки встигло з’явитися до того, як жучок почав повзати. Тому ми можемо зустріти сонечко з 3, 4, 5 крапками.
— А ще число 7 часто зустрічається в казках. Назвіть такі казки. («Вовк та семеро козенят», «Казка про мертву царівну та сім богатирів», «Білосніжка та сім гномів»).
— Ось таке воно загадкове число 7. А як можна отримати число 7? (7 – це 1 та 6, 6 та 1, 2 та 5, 5 та 2, 3 та 4, 4 та 3.)
— Назвіть сусідів цього числа. (Числа 6 та 8)
7 1 2 3 4 5 6
- Заповніть другий рядок цієї таблиці.
- Що ви назвали? (Всі випадки складу числа 7)
- Скільки таких випадків вийшло? (Шість)
Давайте прочитаємо хором всі випадки складу числа 7.
Фізкультхвилинка
V. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні
1. Робота за алгоритмом
Робота в зошиті-підручнику
(Аналогічно проводиться розбір наступних рівностей)
— Погляньте на с. 17 підручника, яке місце займає число 7 в числовому ряді, як отримати число 7 на числовому відрізку, склад числа 7 на ігрових доміно.
№1 (с.17)
— Розгляньте перший відрізок. Назвіть ціле (7.)
— Назвіть частини (6, 1)
— Яка вийшла рівність? (6 + 1 = 7.)
— Яка створена інша рівність? Який закон додавання використано? (Переставний)
— Яке число треба вставити у віконце? (7.)
— Як склали третю та четверту рівність? Які числа треба вставити у віконце? (Якщо від цілого відняти одну частину, то отримаємо другу частину. В першій рівності у віконце треба вставити число 1, а в друге – 6.)
2. Наведення учнями своїх прикладів за новим матеріалом
(Аналогічно проводиться розбір другого виразу. Взаємоперевірка) №2 (с.18)
— Перевірте рівність.
— Як ще можна розміняти 7 копійок? (Відповіді учнів)
№5 (с.18)
— Прочитайте перший числовий вираз.
— Де на числовому відрізку стоїть червона крапка? Звідки починаємо рух?
— В який бік проводимо стрілку та на скільки одиниць?
— На якій точці зупинились?
— Як будемо рухатись далі?
— Який результат отримали?
— Запишіть отриманий результат.
VI.Самостійна робота із самоперевіркою у класі. Використання завдань на впізнання та визначення об’єктів
(Робота в парах, взаємоперевірка) №6 (с.18)
— Політаємо разом з бджілкою через будиночки-вулики. Вкажіть дорогу бджілці. Розставте стрілки правильно. (Від 1)
— А тепер допоможемо бджілці перелетіти квіточки. В якому порядку будемо рухатися? (В зворотньому.)
(Фронтальна робота) №3 (с.17)
— Порівняйте групи предметів.
(Самостійне виконання, перевірка на дошці) №4 (с.18)
— Згадайте взаємозв’язок між цілим відрізком та його частинами. Складіть рівність самостійно.
VII. Включення у систему знань і повторення раніше вивченого
№7 (с.18)
— Розгляньте завдання. Що потрібно зробити? (Вибрати з пронумерованих фігур ту, яку потрібно поставити замість знака питання в таблицю.)
— Яка це фігура? (Під номером 6.)
(на дошці малюнок Мудрої Сови та зразок написання цифри 7)
1) Пальчикова гімнастика «Кулачок, ребро, долонька»
(За командою «кулачок» діти зжимають пальці в кулак, по команді «ребро» розжимають пальці та ставлять долоні ребром на парту, по команді «долонька» кладуть дві долоньки на парту. Я говорю команди спочатку повільно, а потім збільшуючи темп)
2) Правила посадки під час письма
3) Виконання завдання в підручнику-зошиті (с.28, знизу)
— Мудра сова буде навчати вас писати цифру 7. Погляньте на зразок її написання. З яких елементів вона складається? (Цифра сім складається із трьох елементів: хвилястої лінії, великої й маленької палички)
Цифра сім, — як кочерга,
В неї, бач, одна нога.
— Починаємо писати хвилясту лінію трохи нижче середини верхньої сторони клітинки, доводимо її до верхнього правого кута клітинки, звідти, не відриваючи руки, проводимо основну, похилу паличку до середини нижньої сторони клітинки. Маленька паличка повинна перетнути основну приблизно посередині. Вона повинна бути горизонтальною.
— А зараз напишемо цифру в повітрі. Поясніть послідовність написання цифри та покажіть указкою на зразку.
— Погляньте на зразок написання цифри на с.17 зошита-підручника, обведіть ручкою записані цифри, а потім продовжуйте писати цифру 7 самостійно через клітинку.
— Знайдіть найкрасивішу цифру, підкресліть її.
— В наступному рядку знайдіть закономірність в написанні цифр та продовжіть ряд.
VIII. Рефлексія діяльності на уроці
1. «Мікрофон»
— Що ви можете розповісти про число 7?
— Які знання та вміння ви отримали?
— Де вам можуть знадобитися ці знання?
2. Барометр настрою (набір індивідуальних карток жовтого, зеленого, червоного кольорів)
— Оцініть свої досягнення на уроці.
— Хто задоволений своєю роботою?
— У кого виходить красиво та охайно писати цифру 7?
— Кому ще потрібно потренуватися?
— Чи все було зрозуміло?
Категорія: Математика | Додав: marina_vitrenko (03.04.2017) | Автор: 1 W
Переглядів: 2769 | Рейтинг: 5.0/2
Українська народна казка «Лисичка та журавель»
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка»
Збагачення палітри колірних відтінків. Малюнок на тему «Чарівник Смарагдового...
«Які чудові нам земля дає плоди...». Складання текстів-описів за малюнком і п...
Мікрорайон школи. Практична робота: «Безпечні та не­безпечні місця на шкільно...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]