Запитання до природи. Чим снідає їжачок?

Урок 40

Тема. Запитання до природи. Чим снідає їжачок?

Мета: уточнювати і розширювати уявлення учнів про їжака як представника диких тварин; розповісти про живлення диких тварин; викликати інтерес до пізнання природи; виховувати любов до світу тварин.

ХІД УРОКУ

I . Організаційний момент

• Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

— Відгадайте загадку.

У густому лісі під ялинками,

Обсипаний листям,

Лежить клубок з голками,

Колючий і живий.

— Хто це? (Їжак)

— За якими ознаками ви дізналися, що це їжак?

— Хто бачив їжака? Де?

— Чим живиться їжак? (Розглядання малюнка їжака.)

— Сьогодні ми дізнаємося, чим снідає їжачок.

III. Вивчення нового матеріалу

1 Розповідь учителя

— Їжак — це невелике колюче звірятко з гострою мордочкою. його тіло вкрите голками завдовжки 2-3 см, які є шерстю, що переродилася. Голки вкривають усе тіло, окрім мордочки, голови і живота. Як і шерсть інших тварин, вони можуть вставати дибки і в цьому випадку є надійним захистом від нападу. їжак може згорнутися клубком, захищаючи таким чином частини тіла, на яких немає голок. Їжак — комахоїдна тварина, але іноді живиться і рослинною їжею, зокрема листям салату, плодами, ягодами, жолудями, а також грибами.

З настанням темряви їжак вилазить із нори та обходить свої мисливські угіддя у пошуках равликів, комах, стоніг та інших дрібних тварин. їсть він також бджіл, джмелів і скорпіонів, не боячись їх укусів. їжу їжак шукає ретельно, заглядає під кожен листок, перевертає будь-яку гілку. Самиця водить із собою малюків, щоб навчити їх шукати їжу.

Самиця будує з листя просторе гніздо на землі в затишному місці. Зазвичай у їжачихи народжуються п'ятеро дитинчат. Після народження їжачат вона перебуває з ними лише один день, а на другий виходить на пошуки їжі, щоб дитинчатам вистачало молока. їжаки, як правило, малочутливі до отрут. З цієї причини вони часто нападають на гадюк і вбивають їх. До того ж гадюки практично не можуть прокусити шкіру їжака через колючки.

— Що є голками їжака?

— Чи все тіло їжака вкрите голками?

— Як він оберігає ці частини тіла?

— Чим живиться їжак?

— Коли настає час полювання їжака?

— Як їжачиха ростить їжачат?

— Чому гадюки небезпечні для їжаків?

2 Складання розповідей про життя їжака і білки (за малюнками)

— Для тваринних організмів потрібна їжа. За типом живлення тварин розподіляють на різні групи.

Живиться комахами Живиться горіхами

3 Робота над загадками

Учні відгадують загадки і називають, до якої групи належить тварина (птахи або звірі), чим вона живиться.

• Улітку сіренький, а взимку біленький.

Довгі вуха має, швидко в лісі стрибає. (Заєць — звір, травоїдний)

• З гілки на гілку швидкий як м'яч

Стрибає по лісу рудий циркач.

Ось на льоту він шишку зірвав,

Стрибнув на стовбур і в дуплі пропав. (Білка — звір, травоїдна)

• Сам вечірньої години

Заховався в кущ калини.

Та на дудочці одну

Грає пісню чарівну. (Соловей — птах, хижак)

• Прийшла кума із довгим віником

На бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід. (Лисиця — звір, хижак)

• Колючий клубочок

Прибіг у садочок. (Їжак — звір, всеїдний)

• По лужку поважно бродить,

Із води сухим виходить,

Носить червоні черевики,

Ходить гуляти до річки. (Гусак — птах, всеїдний)

• Маленьке хлопченя

У сірій свитці

По дворах стрибає,

Крихітки збирає,

По полях кочує —

В наших краях зимує. (Горобець — птах, всеїдний)

• Удень спить, уночі літає. (Сова — птах, хижак)

— На які групи за способом живлення поділяться всі тварини?

•• Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1 Гра «Уважний слухач»

— Уважно слухайте і підводьте руки, коли я вимовлю фразу про їжака.

Він мешкає у будинку у людини. Голки виповзають із-під лавки.

Полюбляє він мед, варення. Він любить молоко, гриби, жолуді.

У нього є два крила. Якщо він згорнеться в клубок, то не видно ані голови, ані ніг.

2 Робота в групах. Робота з деформованим текстом (на картках)

1-ша група — працюють без додаткових слів;

2-га група — є слова для довідки.

3 Гра «Хто зайвий? Чому?»

• Собака, білка, корова, кріль, кіт.

• Вовк, олень, кінь, лисиця, лось.

• Щука, карась, ведмідь, лящ.

• Сонечко, синиця, метелик, муха.

V. Підсумок уроку

— З якою твариною ми познайомилися сьогодні на уроці?

— Їжак — це свійська або дика тварина?

— Що цікавого ви дізналися про їжака?

— Чим снідає їжачок? (Удень їжаки сплять у норі або в ямці під коренями дерева, а вночі виходять на полювання: знищують шкідливих комах, воюють зі щурами, мишами, отруйними зміями. Полюють на жаб, ящірок, полюбляють соковиті плоди рослин.)



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (05.08.2013)
Переглядів: 5581 | Рейтинг: 0.0/0
Українська народна казка «Лисичка та журавель»
Н. Забіла «Вовк і козенята», М. Підгірянка «Безконечні казочки»
Розпорядок дня учнів і його вплив на здоров'я. Правиль­на організація роб...
Наш вернісаж
Ліплення. композиція «Будиночок равлика»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]