Водойми України

Тема: Водойми України

Мета: розкрити значення води в житті людини та природи;ознайомити учнів із поняттями водойми, джерела, річки, озера, болота, моря та їх значенням в житті людини; розвивати вмінняспостерігати, робити висновки, узагальнювати; виховувати дбайливе ставлення до водойм.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок

Обладнання: фізична карта України, ілюстрації, схеми,глобус, ілюстрація Краплинки, запис мелодіїводи.

Хід уроку

I. Вступне слово вчителя

Задзвенів для всіх дзвінок,

Починається урок

Рідним краєм будем мандрувати,

І наш водний світ вивчати.

В класі звучить мелодіяводи.Діти, що це? (учні відповідають)

 До нас на урок завітала Краплинка. Послухай, що вона хоче сказати тобі. Я – Краплиночка водички. Я вважаю, що тобі сподобається наше спілкування, і ти дізнаєшся багато цікавого про мене, Краплинку, та моє життя. Ось як я виглядаю. (вчитель показує Краплинку). Запам’ятай це, і ти завжди пізнаєш мене і моїх подруг – краплинок.

А насамперед я хочу познайомити тебе з народними прислів’ями та приказками про воду, в яких люди всього світу шанували та оспівували мене. Ти зможеш їх запам’ятати і розповісти своїм друзям.

• Крапля до краплі – озеро буде.

• Вода – душа врожаю.

• Вода потече – канаву знайде.

• Дощ дає силу землі, похвала – умільцю.

• Мати дає і молоко, і воду.

II. Актуалізація опорних знань учнів

Відгадати загадку.

• Відома звіку рідина, усяк її вживає, Буває хмаркою вона, пушинкою буває, Бува, як скло крихка, тверда... Звичайно — це. (Вода).

• Біжить, біжить – не вибіжить.

Тече, тече – не витече. (Вода)

• Є в природі дивина:

Прісна, без смаку вона,

Запаху немає теж,

Її в руки не візьмеш,

Коли чиста, то прозора,

За що люблять її зорі.

Сіль чи цукор як ковтне,

Не знайдеш вже її ніде,

Смаку тоді набуває,

Кожний з нас те добре знає. (Вода)

• Що б змінилось на Землі, якби зникла вода? Чому?

• Як і для чого людина використовує воду?

• Де у природі є вода?

• Яким кольором на карті і глобусі позначають воду?

• Як можна одним словом назвати моря, річки, озера? (Водойми)

Сьогодні нашу розмову ми присвятимо темі: «Водойми»

Ось глобус.

Глобус – це об’ємне зображення нашої планети, на якій ми живемо. Подивися на нього. Ти бачиш різні кольори на глобусі. Це – кольорове позначення суші і води. На суші виділені гори, маленькі і великі, рівнини, ліси. Давай разом з’ясуємо, якими кольорами вони зафарбовані.

Назви, будь ласка, де на Землі знаходиться вода. Правильно, у морях, океанах, озерах, річках. Яким кольором вони позначені? Так, блакитним. Але ти бачиш, що колір змінюється, стає то світлішим, то темнішим у деяких місцях. Це робиться для того, щоб показати, де велика глибина, а де менша. Ось так, дивлячись на глобус, ми можемо багато чого розповісти про нашу планету, на приклад, про її водні запаси. Коли з космосу космонавти вперше побачили нашу планету, вони були дуже здивовані і зачаровані її красою і назвали землю «блакитною планетою». Давай «помандруємо» по карті. Ти бачиш великі території, зафарбовані синім? Це океани і моря. Найбільший і найглибший океан – Тихий.

Так скільки ж води на нашій планеті? Вчені підрахували. Уявна кількість води можна позначити так. Візьми аркуш паперу, поділи його на 4 рівні частини. Це буде поверхня нашої Землі. 3 частини замалюй блакитним олівцем – це вода. 1 частина – суша. Ти бачиш, на скільки більше води на нашій планеті, але вода буває різна – питна, або прісна і солона, не придатна для вживання людиною, її ще називають морською.

Ти повинен знати, що води, необхідної для всього живого, не так вже й багато, і люди всіх країн, дуже схвильовані тим, що не скрізь її вдосталь. Від цього страждає багато країн і гине їхнє населення.

А ще я хочу тобі сказати, що люди Землі об’єдналися у своїх діях, для збереження водних ресурсів і проголосили 10-річчя з 2005 по 2015 – 10-річчям «Вода для життя», закликали всіх жителів планети взяти участь в охороні і збереженні води. Хоч ти і маленький, але й ти зможеш зробити в цій справі.

IV.Вивчення нового матеріалу

1. Слово вчителя.

• Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Без їжі мож¬на прожити набагато довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 складаються з води, а деякі рослини — на 4/5. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі, і тільки 1/3 припадає на сушу. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в ґрунті.

Океани, моря, річки, озера, болота, ставки, джерела, водосховища — це водойми. Розрізняють штучні і природні водойми. Природні водойми ут¬ворились без участі людини. Водойми, що утворені людиною, назива¬ються штучними.

— Які ви знаєте природні водойми? Штучні?

2.Джерело.

Відгадати загадку.

Із-під гірки, з-під крутої

Прокидається норою

Та й до моря утіка

Через лози по ярах. (Джерело)

• Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні зем¬лі, вода витікає на поверхню. Те місце називають джерелом. Джерела ут¬ворюються на дні ярів, балок, схилах горбів, крутих берегів річок.

Розгляд схеми утворення джерела.

• Чи траплялося вам знаходити джерело? Якою є в ньому вода?

• Із давніх-давен джерельну воду люди вважали цілющою. У при¬роді джерела часто дають початок рікам. Джерела — природне багатство країни. Їх потрібно охороняти.

3.Річки. Загадка.

Не кінь, а біжить,

Не ліс, а шумить. (Річка)

• Які слова допомогли відгадати загадку?

— Що ж таке річка? (Малюнок-схеми річки — на дошці.)

Кожна річка має витік. Витік — це місце, де починається річка. Ви¬током може бути невеличкий струмок, озеро, болото, льодовик у горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги — правий і лівий.

Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а лі¬воруч — лівий. Більшість річок мають притоки. Притоки — це річки, що впадають в головну річку. Чим більшою є річка, тим більшим у неї є приток. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце на¬зивається гирлом.

Річки течуть як на рівнинах, так і в горах.

(Розгляд ілюстрацій гірських і рівнинних річок.)

• Де, на вашу думку, річка тече повільно, а де — швидко? Чому?

• На Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч — дов¬жиною понад 10 км, 137 річок — довжиною понад 100 км.

Дніпро — найбільша в країні і третя за величиною в Європі річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2 285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1 050 км. Найбільшими при¬токами Дніпра є Прип'ять і Десна. Меншими за величиною притоками є Тетерів, Псьол, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Всього в ба¬сейні Дніпра — 1 424 притоки.

Дністер — одна з найбільших повноводних рік України, що протікає у семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впа¬дає в Дністровський лиман Чорного моря. Довжина ріки — 1 363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.

Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмель¬ниччині. Довжина його 792 км. Південний Буг має 301 притоку, кожна з яких є завдовжки 10 км.

До великих рік належать ще Сіверський Донець. Його довжина стано¬вить 1 053 км, а в межах України — 738 км, а також ріка Дунай, яка пере¬тинає на своєму шляху багато країн Європи.

Живляться ріки України талими сніговими та дощовими водами. На¬весні рівень води в річках значно піднімається, і вони затоплюють знач¬ні території.

Ріки України — це її багатство. З давніх-давен вони використовують¬ся як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На ріках побудовані гідроелектростанції. В південних, центральних і східних об¬ластях воду річок використовують для зрошування земель, а також там розвинуте рибне господарство.

V. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

Раз — присядьте, два — присядьте

І за парти тихо сядьте.

VI. Озера і болота України

1.Відгадування загадок.

1)Серед поля лежить дзеркало — Скло голубе, а рама зелена. (Озеро)

2)Не море, не земля, Човни не плавають,

І ходити не можна. (Болото)

2.Озеро — це природна западина на поверхні землі, що заповнена водою.

В Україні налічується понад 3000 озер, в тому числі 30 площею по¬над 10 км2. Озера відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком.

Найбільшим за площею прісним озером України є озеро Ялпуг.

Озеро Світязь знаходиться в північно-західній частині Волині. Серед¬ня глибина — 7 м, найбільша — 58 м. В озері виявлений 21 вид риб.

Чимало невеликих, але глибоких мальовничих гірських озер можна зустріти в Карпатах, із них найбільш відоме Синевірське. Максимальна його глибина — 24 м. Це гірське озеро вражає своєю красою.

Солоні озера є в Херсонській області, в Криму. Найвідомішим озе¬ром є озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

3.Болото — дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюб¬ні рослини і там утворюється торф. Болота трапляються у лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Утворю¬ються болота у пониззях біля річок, де вода затримується під час по-веней. Болота поширені на Поліссі. Вони є переважно невеликими за площею і становлять 2 % території України. Із боліт беруть поча¬ток і живляться багато річок. Вони живлять підземні води, що є важ¬ливим джерелом водопостачання. Із боліт добувають цінну корисну копалину — торф.

4.Море — це частина океану, що заходить у сушу. Море завжди з'єднане з океаном. Вода у морі є гірко-солоною.

• Поміркуйте, звідки у морській воді беруться солі?

Якби всю воду в океанах і морях випарувати, то залишилося б стільки солі, що, розстеливши її на суші, отримали б шар завтовшки понад 150 км. (Робота з картою.)

На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході — Азовське.

Чорне море — одне із найсвоєрідніших і найцікавіших водойм земної кулі. На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, що населений рослинами та тваринами, і потужного глибинного шару, що позбавлений життя. Со¬лоність води з глибиною збільшується, а починаючи з 150 м з'являються сліди сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростан¬ням глибини зовсім зникає. Середня глибина моря становить 1 256 м, а найбільша — 2245 м. Верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.

Азовське море — це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8—10 м, а максимальна — 14 м. Рівень моря під впливом сильних вітрів і припливу річкової води зазнає значних коли¬вань. Вітри іноді відганяють воду від берега, оголюючи дно моря.

Азовське море є унікальним. Це своєрідний рибний розплідник, при¬родне відгодівельне господарство. Одна із найбагатших, найпродуктив¬ніших водойм світу. У морі водиться багато видів риб.

VII. Робота в групах.Гра « Мікрофон»

Розповіді дітей про водойми України . Клас поділяється на 5 груп. Діти повідомляють про Дніпро, Дністер, Азовське море, Чорне море, озеро Світязь, озеро Сиваш. Вони демонструють під час розповіді ілюстраціїрік, морів та озер.

VIII.Робота з підручником

Розгляд ілюстрацій за підручником по темі: «Водойми України». ст. 96-97 та відповіді на запитання учнів.

IX.Узагальнення та систематизація знань

1. Відгадування загадок. 1) Не скляний він, не з металу, А прислухатись — дзвенить. (Джерело)

2)Між берегів текла-текла,

Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)

3)Стоїть корито, повне води налито. (Озеро)

4)Навкруги вода, а з питвом — біда. (Море)

2. ГраТАК або НІ (поставити знаки «+», якщо згодні із тверджен¬ням, і «—», коли не згодні).

1)Вода — найбільш поширена речовина на землі. (+)

2)Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі. (+)

3)Вода може бути лише в двох станах. (—)

4)Життя на Землі є можливим без води. (—)

5)Вода входить до складу живих організмів. (+)

6)Водойми бувають природними і штучними. (+)

7)Ріка Дніпро бере свій початок в Україні. (—)

8)Азовське море є глибшим за Чорне. (+)

9)Найбільшим прісним озером України є озеро Ялпуг. (+)

Х. Виставка та представлення дитячих книг про воду.Розповідіучнів казок та власних віршів.

Фарбування водойм.

Подарунки краплинок вчителемучням, за хорошу працю на уроці.

XI. Підсумок уроку

Отже, вода дуже важлива для життя. Якби не було води, тоді б не зеленіла трава, не росли дерева, квіти, ягоди, овочі, не було б птахів, тварин і навіть нас – людей. Тому ми повинні бережливо використовувати воду, не забруднювати джерела, водойми, криниці.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (31.12.2013)
Переглядів: 9670 | Рейтинг: 5.0/2
Обладнання для роботи з глиною і пластиліном. Прийоми ліплення
Жива і нежива природа
Висівання пророщеного насіння у відкритий ґрунт
Аплікація з відрізків вовняних ниток. Вітальна листівка до Дня Перемоги
Пластмасові технічні конструктори. Їх призначення
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]