ТЕМА: Гірські породиМЕТА: Ознайомити з поняттям « гірські породи» та колекцією найпоширеніших гірських порід; розкрити значення гірських порід для господарської діяльності людини; розвивати дослідницьку складову у світогляді учнів; виховувати бережне ставлення до природних багатств, дбайливе ставлення до навколишніх предметів. ОБЛАДНАННЯ: колекція корисних копалин, зразки гірських порід, предметні малюнки, ілюстрації, мультимедійна дошка. ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу. ХІД УРОКУ І. Організаційна частина. ІІ. Фенологічні спостереження. -Яка пора року зараз? -Так, це останній місяць осені. -Добре, а скажіть, чи помітили ви, коли йшли до школи, якого кольору небо? -А чи віталося з вами своїми промінчиками сонце? -А що можете сказати про тривалість дня? Тривалість ночі? -А чи помітили ви чи є листя на деревах? -Якого кольору трава? -А чи помітили, що вже майже немає комах? До чого готуються тварини, птахи? -Послухайте та поясніть прикмету: «Листопадовий день, як заячий хвіст» -А зараз послухаємо наших синоптиків.( Жарнівливий прогноз. Виступ дитини) -Але це, звичайно жартівливий прогноз. -А насправді… ІІІ. Актуалізація опорних знань. Гра «Мікрофон» Що таку тіло ? Які бувають тіла? Що відносимо до тіл живої природи? Наведіть приклади тіл неживої природи. Які тіла називаємо рукотворними? Що називаємо ґрунтом ке це тіло? ІV. Формування нових знань, умінь, навичок. 1. Вступна бесіда. - Як ви думаєте, що знаходиться під ґрунтом на різній глибині? - Сьогодні на уроці ми відкриємо таємниці надр Землі. 2. Оголошенні теми та мети уроку. - Тема нашого уроку « Гірські породи» - На уроці ми дізнаємося… А що саме, як ви гадаєте? 3. Розповідь з елементами бесіди про гірські породи. - Земна поверхня, по якій ми ходимо, складається з природних тіл: піску, глини, торфу, кам’яного вугілля, граніту, кам’яної солі та інших природних тіл. - Вчені ці природні тіла назвали гірськими породами. - Хоча з них зложені не тільки гори, а й рівні місцевості, навіть дно водойм, вся тверда оболонка Землі. - Отже, гірські породи – це природні тіла, з яких складається земна поверхня. - Гірські породи називають природними скарбами, або багатствами. Від якого слова утворилося слово «багатство»? - Які це скарби, якщо, їх так багато? А може люди даремно їх так називають? - Щоб відповісти на ці запинання, ми відправимося у мандрівку. - А допоможе нам у цьому геолог. - Хто такі геологи? - Геологи – це люди, які ведуть пошуки гірських порід, а потім їх вивчаьть, проводять дослідження. - Вони повинні розуміти, як розташовані гірські породи і чи доцільно їх видобувати. - Геолог має бути спостережливим, спритним, фізично розвиненим, витривалим і готовим до роботи у різних погодних умовах. - То ж вирушаємо у мандрівку, а мандрівка в нас незвичайна. - Ми з геологами вирушаємо у експедицію. - Що таке експедиція? Це мандрівка з певною метою? - А яка у нас мета? ( Дізнатися про гірські породи) МАНДРІВКА 1) -Першим на нашому шляху зустрівся граніт. -Граніт – це гірська порода, яка залягає глибоко в землі. В деяких місцях її можна зустріти на поверхні землі цілими глибами. - Розгляньте граніт у вашій колекції. - Він складається із зернят, які називають гранулами. Тому і назва « граніт» пішла від слова « гранул», що означає « зерно». Але це не зерна пшениці. - Він дуже міцний – це його основна властивість. Добувати його нелегко. Іноді навіть використовують вибухівку, так як сильний вибух розділяє граніт на куски. - Де ж використовують цей міцний матеріал? - Звичайно в будівництві. - З нього споруджують опори мостів, фундаменти будинків, виготовляють східці, перила, облицьовують стіни будинків, викладають бруківку ( покриття для доріг). - У Санкт-Петербурзі на гранітному камені встановлений пам’ятник. 2) - Наступні гірські породи, які зустрілися в нашій експедиції, відомі вам…. пісок та глина. - Пісок – сипуча гірська порода, яка легко переноситься водою, вітром. - Що виготовляють з піска? Глина - теж гірська порода. В сухому вигляді легко розтирається пальцями. Коли її змочиш, стає пласткою. - Що виготовляють з глини? (Цеглу, посуд ) 3) - Далі наша дорога в пошуках гірських порід вивела нас на болото. Ми заблукали? Ні. Виявляється і на болоті нас чекає гірська порода - торф. Торф утворюється на болотах з відмерлих рослин. Дерева, різні рослини, які ростуть по берегах боліт, падаючи в воду, поступово починають перегнивати, перетворюючись у спресовану масу – торф. -Яку ж головну властивість торфу використовує людина в господарській діяльності? - Він чудово горить. Торф використовують як добриво, з нього виготовляють торф’яні горщики для розсади. «Торф» у перекладі з німецької – «земля». 4) Наступна гірська порода – кам’яне вугілля. Головна його властивість – горіння. Ця порода чорного кольору. Кам’яним його назвали, бо воно тверде, як камінь. -Ще його використовують для виготовлення пластмаси, смоли, навіть духів, хоча воно не має запаху. 5) - У землі є ще одна гірська порода, яку називають «чорним золотом» - це нафта. Нафта – масляниста речовина чорного кольору. Використовується як паливо. -З нафти добувають бензин, гас, інше паливо для двигунів, ліки, свічки, мило, мастила. 4. Робота з підручником. -Розгляньте малюнки гірських порід і скажіть, яку гірську породу ми не знайшли, подорожуючи з геологом? -Так, це кам’яна сіль. -Що ви знаєте про неї? 5.Гра «Гірські породи допомагають вчитися, малювати» Диференційоване завдання. -Які гірські породи допомагають вам малювати, вчитися? Розгляд малюнків у підручнику ( І група), читання статті ( ІІ група). -Це крейда та графіт. Підсумок. 6. Гра « Рукотворні тіла» -Наш геолог хоче дізнатися, як називають ще гірські породи, які використовує людина у своєму житті. (Корисні копалини) Корисні тому, що люди використовують їх у своєму житті. Копалини тому, що їх видобувають (викопують) з надр Землі. -Відгадайте корисну копалину і знайдіть речі, які з них виробляють. 1) Хочеш побудувати дитячий садок, використовуй у розчині….( пісок). 2) Камінь я, гірська порода, я також дитя природи, я зернистий і твердий, я матеріал міцний. ( Граніт). 3) Як зустрінеш на дорозі, то загрузнуть у ній ноги. А зробити миску й вазу – знадобиться вона зразу. ( Глина). 4) Хоч у болоті народився, але й на полі знадобився, бо я ще й добриво чудове. А ще – зігрію я будови, бо і на паливо згожусь. Чи впізнали, як я звусь? ( Торф). 5) Грію взимку я будови. З мене паливо чудове, я потрібний для тепла, з мене зроблені, до речі, і такі корисні речі, як пластмаси, гума, фарба, ліки, спирт, бензин, смола. Чи впізнали ви мене? (Кам’яне вугілля) V. Підсумок уроку. -Що таке гірські породи? -Які гірські породи ви запам’ятали? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 3948 | |
Вітальна листівка до Дня перемоги |
Материнська свята доброта. Урок позакласного читання |
Гори України |
Колективне збирання моделей машин. Спільна поетапна робота з моделювання тран... |
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення |
Всього коментарів: 0 | |