ТЕМА 30. Здоров’я нашої планетиМета: розвивати уявлення школярів про загрозу екологічної катастрофи та проблеми охорони природи планети Земля; виховувати відповідальне, дбайливе й бережливе ставлення до довкілля (повітря, ґрунти, флора, фауна); формувати екологічну свідомість. Обладнання: глобус; слайди до матеріалу екскурсії (або відповідні світлини в комп’ютері); аудіоапара-тура; картки із зображеннями об’єктів живої природи. ХІД ЗАНЯТТЯ I. Організаційний момент Звучить запис будь-якої музики на тематику космосу (можна використати мелодії з мультфільму «Таємниця третьої планети»). Педагог звертає увагу школярів на глобус і розпочинає розмову з класом. Класовод. Діти, послухайте уважно і спробуйте відгадати загадку: Летить, обертаючись, древня і вічна, У Всесвіту просторі дивнім, космічнім Ця куля — жива, мальовнича, блакитна, Для людства — домівка єдина і рідна. (Планета Земля.) II. Розкриття теми заняття Класовод. Справді, друзі, всі ми живемо на прекрасній планеті, ім’я якій — Земля. На ній буяє рослинність, живе безліч представників тваринного світу — звірі, птахи, комахи; а господарюють на планеті Земля її розумні мешканці — люди. Земля — єдина в нашій Сонячній системі жива планета. Вона — мов суцільний організм із води, повітря, ґрунтів, флори, фауни... Ми захоплюємося красою і багатствами своєї планети. Але Земля не тільки велична та могутня: вона ще й дуже вразлива та тендітна. Планета Земля, як і будь-який живий організм, здатна бути міцною і кволою, процвітати і страждати від хвороб. Від того, як почуватиметься наша спільна домівка, якою буде вона, залежить наше майбутнє і майбутнє наступних поколінь, які житимуть на Землі. III. Повідомлення теми й мети Класовод. Отже, ми поговоримо про здоров’я нашої блакитної планети. Сьогодні ми спробуємо розібратися в тому, що загрожує земному довкіллю, на які небезпеки має чекати наш спільний дім та як можна допомогти Землі уникнути їх. Ми подивимося на планету Земля як ті, хто може і повинен подбати про свою домівку і зберегти її здоров’я та життя. IV. Подання нових знань Класовод. А для цього, діти, ми спочатку здійснимо віртуальну мандрівку різними куточками нашої планети, познайомимося з тими, хто допомагає Землі, а хто, на жаль, шкодить їй та губить нашу рідну планету. Віртуальна екскурсія «Земля: як уникнути екологічної катастрофи?» По ходу розповіді вчитель демонструє дітям відповідні слайди або світлини. Класовод. Наша Земля — це численні зелені масиви. У багатьох куточках планети ростуть ліси — це густі тропічні джунглі і сибірська тайга, наші діброви й гаї і карликові дерева в північній тундрі. Ви знаєте, що дерева вважають легенями нашої планети. А легені — життєво важливий орган. Згадайте, коли у вас хворіли легені — тоді ви кашляли, дихати було важко... Так і наша планета, діти, страждає, коли завдають шкоди її легеням. А робиться це часто й густо: щороку люди для своїх господарських потреб вирубують мільйони гектарів лісу. І Земля, позбавлена своїх зелених помічників, вже не може впоратися з очисткою атмосфери, повітря. До того ж, повітря страждає від того, що його постійно забруднюють виробництва. Скільки на Землі заводів, фабрик, промислових комбінатів! Вам доводилося бачити труби підприємств? Що йде з них прямо у повітря? (Дим.) Як ви думаєте, як промисловий дим впливає на здоров’я Землі? (Негативно: він забруднює повітря.) Завдають шкоди повітрю й вихлопні гази транспорту, й несвідома діяльність людей (наприклад, спалювання опалого листя). Ще кілька десятиліть тому люди керувалися гаслом: «Земля, природа — це багатства. Взяти їх у неї — наша задача». Так ми осушували ріки й видобували корисні копалини, переорювали незаймані степи, відстрілювали хутрових звірів, нищили рідкісні рослини... У результаті такої споживацької діяльності чимало видів квітів, дерев, тварин та птахів узагалі зникли з лиця землі. Вони були винищені через людську недбалість. На жаль, тепер ми можемо побачити їх тільки на картинках. Ось так людям довелося задуматися про те, до чого призводять їх руйнівні справи. І тоді з’явилися на світ Червоні книги — світу та різних країн, до яких були занесені рослини й тварини, що перебувають під загрозою зникнення. У нас, в Україні, таких видів — чимало. Хто пам’ятає, які весняні квіти занесені до української Червоної книги? (Проліски, конвалії.) Стали рідкісними в нас і багато тварин — наприклад дрохва та тхір, степовий кіт та білий лелека. Мисливство стало контролюватися. На територіях багатьох країн були засновані заповідники — куточки, у яких природа охороняється законом. В Україні таких заповідників — кілька. Один з них — Асканія-Нова, розташований у Херсонській області. На території цього заповідника можна зустріти рідкісні степові рослини, наприклад ковилу, та багато видів зникаючих тварин: ту саму дрохву, страусів ему, диких коней Пржевальського, навіть зебр і зубрів, які взагалі в нашому краї не водяться. Землю називають блакитною планетою, адже більшу площу її займає вода — океан. А в океані — теж своя природа. Хто в ньому живе? (Риби, водорості, морські тварини...) Підводний світ схожий на казку, він видається нам надзвичайним та чудесним. Справді, як же не милуватися дивними медузами, розумними дельфінами, різноманітними рибками всіх розмірів і кольорів... А хижі зубасті акули викликають у нас страх. Здається, ніщо не може зашкодити величній природі могутнього океану. Але це не так. Світовий океан також наражається на небезпеку, забруднення та шкоду: промислових риб виловлюють, в океанічні води зливають багато промислових відходів. Забруднюють води Землі і судна, кораблі, викидаючи в них згубні рештки палива. А життєдайні жили планети — ріки— страждають ще більше. Мабуть, багато хто з вас пам’ятає мультфільм про те, як Крокодил Гена та Чебурашка натрапили на забруднену річку. Від чого ця річка стала брудною? Як намагалися герої казки врятувати річку? Розкажіть про це. (1-2 учні виконують завдання.) Ніхто не стане руйнувати власний дім — усі дбають про чистоту й затишок своєї оселі. Давайте ж так само ставитися й до своєї планети Земля. Розкажіть, як потрібно ставитися до природи нашої Землі. Чому? Чим загрожує планеті байдуже, споживацьке та недбале ставлення людей? (Звучать відповіді та пояснення.) Психологічний практикум «Зупини і поясни!» Учням пропонується уявити себе поруч із людьми, які збираються вдатися до екологічно неправильних вчинків, наприклад: • Дівчина збирається купити в магазині шубу із чорно-бурої лисиці. • Хлопчики після пікніку в лісі залишають купу сміття. • Ваш друг збирається на риболовлю, хоча знає, що скоро час, коли рибки мають відкладати ікру. • Сусідська бабуся згребла листя у дворі і збирається запалити його. • Ваш знайомий хлопчик цілиться в горобця з рогатки. • Подружка пропонує вам сходити до лісу по проліски. • Молоді люди миють автомобіль біля річки. Діти виконують завдання за активною допомогою вчителя (пояснення, підказки, уточнення тощо). Педагог заохочує ініціативу школярів під час гри та виявлену ними емоційність, небай-дужість до заданої ситуації. Гра «Скажи навпаки!» Класовод спонукає першокласників дібрати до названих ним висловів протилежні, що мають відповідати екологічно доцільній поведінці людини в природному середовищі. Орієнтовний мовленнєвий матеріал Забруднити річку — почистити річку, зрубати дерево — посадити дерево, зірвати квітку — виростити квітку; розкидати сміття — прибрати сміття; вполювати лисицю — врятувати лисицю; стріляти птахів — підгодовувати птахів; нищити природу — охороняти природу. Гра-фантазія «Всі хочуть жити» Дітям пропонується вибрати собі по одній картці із зображенням певного об’єкта живої природи і, уявивши себе ним, звернутися до людей зі своїми проханнями. Наприклад: Я — карасик. Мені хочеться жити в чистій, прозорій річці. Не забруднюйте водойм шкідливими відходами, мастилами, не завдавайте мені шкоди, дбайте про чистоту рік. Не ловіть мене, особливо в період нересту, щоб мої ікринки могли перетворитися на маленьких рибеняток. Я — їжачок. Я хочу жити в чистому лісі, у якому немає сміття. Не залишайте сміття в лісі! Якщо ви прийшли сюди на пікнік, прибирайте за собою папірці, пляшки та бляшанки! Якщо ви мене знайдете, не турбуйте, не мучте і не відносьте з лісу додому. Адже я дика тваринка, а не домашня, мене не слід тримати в неволі. Я — шпачок. Мені до вподоби літати в чистому, блакитному небі, дихати свіжим, а не брудним повітрям. Не забруднюйте повітря димом та шкідливими газами, не спалюйте восени опале листячко! Будь ласка, не стріляйте в мене з рогатки або рушниці. Краще зробіть для мене та моїх родичів затишну шпаківню! Я — ялинове деревце. Мені привільно рости в пишному хвойному лісі. Я очищаю повітря, роблю його легким, корисним та ароматним. Саджайте, будь ласка, побільше дерев і кущів. Не ламайте мого гілля, не спилюйте мене під Новий рік. Залиште мене рости! Вікторина «На екологічній варті» Запитання для вікторини • Яка планета є спільною домівкою для всього людства? • Чому Землю називають саме голубою планетою? • Яка небезпека загрожує планеті Земля? • Як ви вважаєте, хто може і повинен врятувати Землю від екологічної катастрофи? • Що таке Червона книга і для чого її було створено? • Асканія-Нова — це місто, село, річка чи щось інше? Розкажіть, що ви знаєте про цю територію. • Який транспорт можна вважати екологічно безпечним: автомобіль, паровоз чи велосипед? Доведіть свою думку. • Що, на вашу думку, важливіше: робота заводів чи чистота повітря? Чому? • Які зміни на гірше сталися в природі після того, як ми стали користуватися посудом із пластику? • У яких екологічних акціях бере участь наша школа? Розкажіть про вклад нашого класу в цю справу. V.Підсумки заняття Сьогодні Земля потерпає від недбалого ставлення її часто байдужих господарів — людей. Давайте ж звернемо увагу на здоров’я нашої планети, доки не запізно. Зробимо це негайно, бо інакше, вірогідно, завтра для світу рослин, тварин і для нас з вами може й не настати! Звучить запис пісні «Не ламай калину» (слова Ю. Рибчин-ського, музика І. Шамо), учні уважно її прослуховують. | |
| |
Переглядів: 5588 | |
«Крашанки і писанки» (за О. Менем). «Гей, Великдень!». К. Пере лісна «Писанка... |
Д. Павличко «Школа». В. Фетисов «Хто чого вчиться» |
Аплікація з кольорового паперу «квітка» |
Робота з природним матеріалом. Сувеніри із насіння ясена, клена |
Смішинки-веселинки. М. Хоросницька «Матусин заповіт», «Дві душі», «Обіцянка» |
Всього коментарів: 0 | |