ТЕМА 24. Бережімо великодні традиції!Мета: закріпити й поглибити знання учнів про православне свято Великодня (народні традиції відзначення, атрибутика тощо); виховувати в дітей духовність, формувати моральні якості; розвивати цікавість до українських обрядових свят. Обладнання: сюжетні ілюстрації відповідно до теми й малюнки до використаних літературних творів; паски; крашанки; писанки (сувенірні дерев’яні або виготовлені учнями старших класів); аудіо-апаратура. Попередня робота: діти розучують обрядову пісню-веснянку «А ми просо сіяли» та знайомляться з однойменною грою. ХІД ЗАНЯТТЯ I. Організаційний момент Класовод. Усі ви знаєте, що українська земля славна своєю історією, творчими надбаннями і, звичайно, народними традиціями та звичаями. У нас є чимало обрядових свят. Назвіть їх, будь ласка. (Різдво, Водохреща, Масляна, Вербна неділя...) II. Розкриття теми заняття Класовод. Правильно, діти. Наші свята відображують нашу духовність і багату культуру. Ви знаєте, як ми називаємо свято, приурочене до воскресіння Христа? (Великдень, Пасха.) Так. III. Повідомлення теми й мети Класовод. Саме про Великоднє свято ми й поговоримо на сьогоднішньому занятті. Ми дізнаємося про народні традиції, пов’язані з його відзначенням, атрибути цього свята. IV. Подання нових знань Робота з літературними творами Класовод пропонує дітям послухати тематичне оповідання й вірші. А. М’ястківський Великдень Ми довго чекали Великодня. Дивились на іній — уявляли білий вишневий цвіт. Вербної неділі принесли із церкви освячену лозу. Хльоскали нею тата, маму, братиків, сестричок — так проганяли зиму, приказуючи: «Не я б’ю, лоза б’є... За тиждень — Великдень». Чекали Великодня... І от урочисто у церкві задзвонили дзвони. Зійшло веселе весняне сонечко і сповістило рясним промінням: «Христос воскрес!» Надворі розтала крига. З’явилася зелена травиця й тихо шелестить: «Христос воскрес!» Вмиваймось, милі хлопчики й дівчатка, й притулюймо до щічок червоне яєчко, щоб завжди бути гарними. Перехрестімося до ікони, помолімося «Отче наш» і сідаймо до святкового столу, сказавши всім, хто в хаті: — Христос воскрес! Пообідавши, усі виходьмо з хати, хай невидимо увійдуть до неї наші родичі, яких вже немає на білому світі, й теж покуштують великодніх страв. Винесімо худібці та птиці крихт свяченої паски і ласкаво прокажімо: — Христос воскрес! Радіймо, що з воскресінням Христа настала весна, і сподіваймося, що вона принесе нам щастя. Тепло вітаймося з усіма, кого сьогодні стрінемо, словами: «Христос воскрес!» А як нас привітають, відповідаймо: «Воістину воскрес!» І. Савицька Христос воскрес! Радійте нині, діти! Сповнилося найбільше із чудес. Пропала тьма, і сонце правди світить, Христос воскрес! Воістину воскрес! Катерина Перелісна Співає жайворон з небес: «Христос воскрес! Христос воскрес!» У небо дзвін гуде з села: «Христос воскрес! Йому хвала!» Діти прослуховують запис звучання церковних дзвонів та великодніх наспівів. Бесіда з учнями «Свято Великоднє» Запитання для бесіди • Яку подію ми відзначаємо на Великоднє свято? (Христове Воскресіння.) • Які слова-ознаки ви дібрали б, характеризуючи українське свято Великодня? (Весняне, традиційне, християнське, православне, радісне, світле, обрядове...) • Якими словами за традицією українці вітають одне одного на Великдень? («Христос воскрес!» — «Воістину воскрес!») • Чи відзначають Великдень у вашій родині? Розкажіть, як само. (Накривають святковий стіл, проказують слова молитов, згадують померлих родичів, вітають усіх, цілують близьких — «христосаються».) • На нашому столі — традиційні великодні страви. Хто може назвати їх? Ще паска й крашанки.) • Які великодні паски? (Смачні, пишні, духмяні, пухкі, білі...) • Що відбувається в православних храмах цього дня? (Проходить урочиста церковна служба, дзвонять дзвони, святять паски й крашанки). • Як мають поводитися люди у Великоднє свято? Чи можна в цей день бути сердитим, злитися, гніватись на кого-небудь? (Ні, потрібно бути добрими, милостивими, великодушними, чуйними до всіх.) Гра «Прийшов Великдень» Класовод спонукає дітей дібрати й назвати якомога більше слів, які в них асоціюються з українським Великоднім святом. Орієнтовний мовленнєвий матеріал Весна, тепло, радість, традиція, урочистості, привітання, святкування, храм, церква, дзвони, наспіви, обряд, освячення, молитва, Христос, Воскресіння, паска, крашанка, писанка, милосердя, доброта, світло, сердечність. Класовод. У минулі часи на Великдень у нашому краї всі відпочивали, віддаючи шану світлому празнику. А діти й молодь розважалися, гралися в народні ігри, співаючи веселі українські пісні-веснянки. Давайте і ми зараз пограємо в таку народну гру. Народна гра «А ми просо сіяли» Гравців об’єднують у два рівні гурти, які стають один проти одного на відстані десяти кроків, узявшись за руки і вирівнявшись. Під спів перший гурт то наближається до другого, то знову відходить на своє місце. Другий гурт робить те саме. Обидва гурти учнів по черзі співають: — А ми просо сіяли, сіяли, Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! — А ми просо витопчем, витопчем, Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! — А чим же вам витоптать, витоптать? Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! — А ми коні випустим, випустим, Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! — А ми коні переймем, переймем, Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! — Та чим же вам перейнять, перейнять? Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! — Ой шовковим неводом, неводом, Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! — А ми коні викупим, викупим, Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! — Ой чим же вам викупить, викупить? Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! — А ми дамо сто рублів, сто рублів, Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! — Не треба нам тисячі, тисячі, Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! — А ми дамо дівчину, дівчину, Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! — А ми дівчину візьмемо, візьмемо, Зеленая рута, жовтий цвіт, жовтий цвіт! Перший гурт кричить: — Нашого полку убуде, убуде. Другий відповідає: — Нашого — прибуде, прибуде. Після цих слів одна дівчинка перебігає з першого ряду в другий. Гра повторюється, доки всі дівчатка не перейдуть в один ряд. V.Підсумки заняття Класовод. Минають часи, спливають десятиліття й віки, а українські традиції й обряди, такі як Великдень, переходять від покоління до покоління. їх бережуть, тому що наш народ шанує свою віру, поважає обряди пращурів і палко любить свою землю. Цього я і бажаю всім вам, дорогі друзі. По закінченні класної години учні та класовод влаштовують святкове чаювання з великодніми пасками. | |
| |
Переглядів: 10413 | |
Смішинки-веселинки. М. Хоросницька «Матусин заповіт», «Дві душі», «Обіцянка» |
Практична робота: удосконалення навички догляду за порожниною рота, руками та... |
Робота з природним матеріалом. Сувеніри із насіння ясена, клена |
Розкрій тканини. Виготовлення спіднички прямолінійної форми для ляльки |
Створення пейзажу. Послідовність дій під час створення пейзажу. Ескіз виробу.... |
Всього коментарів: 0 | |