Урок 131 (читання) Тема: Закріплення знань про звук [ж], букви Ж, ж ("же"). Опрацювання народної казки "Лисичка і Журавель". Урок-граМета: закріпити вміння читати склади і слова з буквами Ж, ж ("же"); вдосконалювати навички звукового та звуко-буквеного аналізу слів; збагачувати активний і пасивний словник учнів; навчати дітей передавати зміст казки; ознайомити учнів з правилами етикету; розвивати мовлення учнів, читацьку пам'ять, увагу, волю, спостережливість, інтерес до читацької діяльності; виховувати інтерес до усної народної творчості, прищеплювати почуття любові до рідного слова, до природи, чесність, мужність, стійкість, працелюбність, гостинність. Обладнання: таблиця-блискавка "Жукландія" (на кожного учня), таблиця зі стрілочками "Лисичка і Журавель" (на кожного учня); таблиця для розпитування з буквою ж; ілюстрації до казки "Лисичка і Журавель"; іграшки - Лисиця та Журавель, мікрофон, малюнки (лижі, митник, ожеледь, абажур, ажур, огорожа, йорж, жайворонок, кажан, ніж, журавель, ліжко, ожина, гриб рижик, корж, журналіст, жонглер, хатинка, їжачки); діжка (зі складами і звуко-буквеним аналізом слів); плакат "АКЗАК" з прислів'ями; грамзапис пісні "Я лисичка, я сестричка"; смайлики. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку Сьогоднішній урок - до казки крок. Будемо мандрувати, казкові місця відкривати. - Спершу визначимо, яка країна на нас чекає. Про що вона розповідає? Що ми про неї знаємо, і чого дізнаємось? А допоможе нам у цьому блискавка-таблиця. - За стрілочками прочитайте назву нашої країни. - Як ви гадаєте, що це за країна Жукландія? Чому вона так називається? (Міркування учнів. У цій країні панує буква Ж, ж ("же"). А вона схожа на жука, тому саме таку назву отримала ця країна.) - Тут ми закріпимо знання про звук [ж], букви Ж, ж ("же") і побуваємо в гостях в українській народній казці. А назва цієї казочки сховалася в чарівній табличці. ("Лисичка і Журавель") - Тепер у кожного з вас є маршрут нашої подорожі по чудовій країні Жукландії. Подивіться, скільки станцій на нас чекає? А для того, щоб усі їх пройти, треба бути ... (Учні кажуть: сумлінними, активними, старанними, кмітливими та ін.) - Подивіться, дороги цієї країни дуже слизькі та звивисті. Тому подорожувати ми будемо на спеціальних дощечках. Як же вони називаються? - Так, це справжні лижі. Тож візьмемо їх до рук, вдягнемо на ноги. Й почнемо мандрувати - у край нам невідомий, загадковий. (Учні разом з учителем імітують рухи під швидку музику.) III. Актуалізація опорних знань учнів - Ми прибули до місцевої митниці. Щоб потрапити до країни, нам потрібно показати свої знання про букву Ж, ж ("же"). Без цих знань нас не пропустять. Тож будьмо уважними. Працюймо швидко й старанно, щоб наші знання не пройшли марно. Завдання 1 1 Розвиток фонематичного слуху. (Виділення на слух слів зі звуком [ж]) - Прослухайте вірш І. Січовика та повторіть усі слова зі звуком [ж]. А які слова ви знаєте зі звуком [ж]? (Учитель дає учням уявний мікрофон - "паличку митника" - і учні ланцюжком називають слова зі звуком [ж]. Повторювати слова не можна.) Я зібрав жуків чимало, Та вони всі повтікали. Я - за ними. Ну й дива! Заповзли вони в слова: "Жар, кажан, пожежа, Жито, жаба, вежа, Баклажан, пружина, Жало, вуж, крижина..." Де жуки ці? Розкажіть, Позбирати їх допоможіть. Повторюючи слова, учні говорять, де знаходиться звук [ж] - на початку слова, в середині або в кінці. - Молодці, ви відмінно впоралися з усіма завданнями митниці, а тому можете подорожувати нашою Жукландією. Щасливої дороги! Бережіть себе! IV. Підготовка до читання уривка казки "Лисичка і Журавель" Станція 1 (Сторожова Жука) Перед нами - огорожа, Та пройти ми її зможемо. Очі лиш замружимо, Й тяжкі ворота відкрити здужаємо! - Сторож жук нас зустрічає. Радо, щиро нас вітає. Він нам каже: "До калюжі не ходіть - Там жабеня прожорливе сидить! Воно голодне завжди. А тому - як нападе й букви ваші забере! З ним ніхто силою змірятися не може. А з'їло воно аж половину наших слів. І вже нема наших свіжих райдужних полів, Де так цвіло багато букв ..жж..жж..жж!" - Як ви гадаєте, чи не потрібно нам туди ходити? - Можливо, все напризволяще, жабеняті тому залишити? (Думки учнів.) - Справді, ми повинні допомогти доброму жуку й цій чудовій країні. Тож неси на крилах нас - до калюжі тої! Ми допоможемо тобі! Жук. Понесе на крилах вас добрий джміль - друг мій. (Звучить аудіозапис польоту джмеля. Учні встають, випрямляють руки, спину, роблять один оберт навколо себе і тихо сідають за парти.) Станція 2 (Урожайна) Гра "Збери урожай, що з'їло жабеня" Жабеня. Хто ж до мене на обід? Учні. Це ми, учні 1-го класу. Ми знаємо, що половину врожаю з буквою "же" ти з'їло. Віддай урожай мешканцям своєї країни! Ти ж можеш само вирощувати слова, ще й ділитися ними можна. Жабеня. Нехай я зроблю це, але лише за однієї умови. Я вам дам залишки слів, а ви їх самі відгадаєте. Даю вам рівно 3 хвилини на це, бо потім я стану жадібним і з'їм вас самих. Час пішов: "Жи-жи-жи - спробуй, дожени". (Йорж, жайворонок, кажан, ніж, журавель, ліжко, ожина, ажур, рижик, корж, журналіст, тиждень) - Діти, давайте розкажемо жабеняті, чому таку їжу не можна йому їсти. До чого це може привести. Чим воно повинно харчуватися? (Міркування учнів.) Станція 3 (Ключ до казки) Читання деформованого тексту - Жабеня нам щиро подякувало за наші поради і тепер дотримуватиметься правильного харчування і не ображатиме мешканців своєї країни. Жонглер. Привіт усім! Ви так гарно працювали, що не помітили, як підійшли до станції "Ключ до казки". Щоб вам потрапити у казку, треба чарівний "ключик" мати. І я вам у цьому допоможу. До речі, ви знаєте, хто я? Так, ви потрапили в гості до знаменитого чарівника і жонглера - режисера країни Жукландії Жана! Як ви гадаєте, з чим я працюю, чим я жонглюю? Справді, м'ячики, зірки, факели... - це я вмію! Але є одна таємниця - я вмію жонглювати буквами! Ось, подивіться! Спробуйте прочитати. (Перед учнями - деформований текст.) ЖУРАВЕЛЬ еЦ векийли нийраг тпах. Він ганадує лекуле. У гоньо гідов яши і зьдоб. р'яПі у ражувля ірес. Хіств, часнати говило і яши чорні, ри-лаК кінзачуються чормини напір'їми. Демонстрування ілюстрації із зображенням журавля. Жонглер. А що ви знаєте про журавлів? Хто знає, як їх іще в народі називають? (Відповіді учнів.) - Журавель - найвищий птах. Досягає у висоту 120 см (учитель показує дітям довжину журавля рукою). Але його вага лише 6-7 кг. Має довгу шию й ноги. Ніс і той довгий. Ззаду звисає пишний жмут довгого пір'я. Це не хвіст, як часто гадають, а частина махового пір'я крил. А голос дзвінкий - за три кілометри чути. Як курликне під хмарами, так усі підіймають голови вгору. (Звучить клич журавля.) Жонглер. Ая знаю цікаву загадку про них. Послухайте, чи здогадалися б ви, хто це? Дивний ключ у небі лине, Не залізний, а пташиний. Цим ключем в осінній млі Відлітають... (журавлі). Учні вчать вірш-загадку, яка слугуватиме "ключем" до казки. - Так, журавлі відлітають довжелезним кутом, або трикутником. Або ж "ключем", як це часто називають у народі. (Демонстрування ілюстрації журавлиного "ключа".) І люди сумують за журавлями. Бо летять журавлі у вирій не з радістю, а з сумом, журбою. Люди люблять журавлів. Тож і будують криниці з журавлями як символами й оберегами країни України. Якщо побачиш журавлів уперше навесні, коли вони летять з вирію, то треба називати їх веселиками, а не журавлями; хто назве веселиками, тому буде цілий рік весело, а хто - журавлями, той буде цілий рік журитись. V. Хвилинка-розминка Звучить курликання журавлів Тож станьмо миттю журавлями, Полетимо далекими краями, Широкі крила, довгу шию маємо, У високе небо відлітаємо. Станція 4 (Лисиччина) Звуко-буквений аналіз слів Лисиця. Ой, сполохали ви мене, невже прийшли? Не встигла я прибратися, зі всім розібратися. Повірте, дуже хочу вас млинцями пригостити. А що робити, коли стіл я маю ще ненакритий? Отож, послухайте, шановні друзі, допоможіть мені у цьому. Ось діжка (Учні встають із-за парт, витягуються, імітують політ, оберти головою, плечима. Кружляють навколо себе.) вам! (Лисиця дає дітям діжку зі складами.) Отут склади, які в слова потрібно скласти. Наприклад, до складу "бі" додаю склад "жить" - отримую "страву", що "біжить". бі + ( жить біжить - Та це не все - лише початок "страви". А щоб смачнішою була вона, потрібно ще "приправу" правильну до неї підібрати. Наприклад, слову, що ми щойно склали, підходить ця "приправа": = 0-0 = - Робіть, а я піду - накрию стіл і суп зварю. З чарівної "діжки" вчитель дістає склади, які потрібно скласти у слова і знайти відповідну звукову модель. Слово журавель - самостійно розбирають. Фізкультхвилинка Лисичка. А ось і я прийшла - свіженьку їжу принесла. Пісеньку співаю - відпочити вас скликаю. Учні підводяться і співають разом з лисичкою пісеньку, імітуючи відповідні рухи. Я ЛИСИЧКА, Я СЕСТРИЧКА Я лисичка, я сестричка, не сиджу без діла, Я гусяток пасла, полювать ходила. (Двічі) А тепер мені в неділю треба відпочити, Свою хатку гарнесенько треба прикрасити. Двічі) А щоб краща, а щоб краща була моя хатка, Піти треба у гаєчок, квіточок нарвати. Двічі) Станція 5 (АКЗАК) 1 Словникова робота - Ой...йо..йой! Куди це ми зайшли? (Висить плакат, стоїть хатинка.) Давайте перевернемо табличку. (КАЗКА) Ми завітали в гості до самої казки. Казка нас вже зустрічає, Й гостинністю пригощає. Тож зайдемо у хатинку Лише на одну хвилинку. І подивимось: що там? Якась табличка... А на ній слова! Учні читають слова з таблички й визначають їх значення. Подружилися Вго..у Призволяйтеся Погордувати Випорожнити Пісним голосом Облизня спіймати Подружилися - потоваришували, заприятелювали. Вгощу - пригощу, почастую, нагодую. Призволяйтеся - їжте, пригощайтеся. Погордувати - поставитися до кого-небудь зневажливо, зверхньо, презирливо. Випорожнити - робити порожнім. Пісним голосом - нудним, нецікавим голосом. Облизня спіймати - лишитися без того, на що розраховував; зазнати невдачі. - Тепер Лисичка й Журавель готові нас зустріти. Вони свою історію нам хочуть розказати. - А ось вони. (Аналіз малюнка.) Лисичка. Я ж казала, що приготувала цікаву казочку для вас. Отож зберіться, рівно сядьте, уважно казочку послухайте про нас - Лисичку й Журавля. І ви дізнаєтесь, чому Лисичка не дружить з Журавлем. Учитель розігрує казку за допомогою моделей іграшок журавля і лисички. 2 Читання казки (уривка) "Лисичка і Журавель" (за Букварем) 1) Читання вчителем. - Чому Лисичка запросила Журавля в гості? 2) Читання учнями (напівголосно, самостійно). Після напівголосного перечитування уривка вчитель з'ясовує, чи добре школярі запам'ятали зміст. - З яким проханням звернулася Лисичка до Журавля? Що вона приготувала на обід? Хто знає, що було далі? 3) Читання казки повністю (за книгою). Відповіді учнів на запитання. - На що сподівалися Лисичка та Журавель, коли йшли у гості? - Як Лисичка пригощала Журавля? Чи гостинною вона була? Чи смачна страва була? Чому Журавель її не скуштував? - Як Журавель пригощав Лисичку? Чому він так вчинив? Чим закінчилася їхня дружба? - Як ви вважаєте, чи були вони справжніми друзями? Чому? - Чого вчить ця казка? (Потрібно ставитись до інших так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе.) - Чи правильно вчинили Лисичка та Журавель? До чого це призвело? (До сварки назавжди.) Які правила забули герої цієї казки? (Правила гостинності.) - Як ви зустрічаєте своїх друзів? Якими правилами керуєтесь? Станція 6 (Народ скаже, як зав'яже) Робота з прислів'ями (на дошці) - Ми так добре працювали, що й не помітили, як дійшли до станції: "Народ скаже, як зав'яже". o "Не той друг, що медом маже, а той, хто правду скаже" o "Народ скаже, як зав'яже" o "Яке частування, таке й дякування" Бесіда - Здавна наш народ цінує дружбу і засуджує ворожнечу між людьми. Про дружбу складено багато пісень, віршів, прислів'їв. Подивіться, які прислів'я нам зустрілися на цій станції. (Учні читають написи на дошці) - Як ви їх розумієте? Які ще прислів'я про дружбу ви знаєте? (Друзі пізнаються в біді. Людина без друзів - що дерево без коріння. Дружба - як дзеркало: розіб'єш, не складеш. З добрими дружись, а лихих стережись.) - Яке прислів'я може бути заголовком до казки? Чому? Станція 7 (Друкування) - Щойно ми зайшли до станції "Друкування". Вона маленька, але на вдачу велика. Той, хто її пройде, закарбує у своїй пам'яті дорогоцінне прислів'я про справжню дружбу. (Учні друкують прислів'я на дошці та у зошитах "Яке частування, таке й дякування") Станція 8 (Інженерна) ● Фізкультхвилинка Станція 9 "Я" Підбиття підсумків уроку Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2977 | |
Як людина сприймає інформацію |
Твоя країна — Україна. Символи держави |
Елементарне поняття про архітектуру як вид мистецтва. Практична робота «Місто... |
Продовжуємо вивчати клавіатуру |
Криволінійне різання паперу. Виготовлення дидактичної гри «числове віяло» |
Всього коментарів: 0 | |