Тема. Як розрізнити добро і зло
Мета. Пояснити чому люди повинні вибирати між добром і злом; вияснити, що значить бути доброю людиною; вивчити, що таке доброчинність. Розвивати вміння характеризувати певні події, явища як прояви добра чи зла, наводити приклади доброчинності, людяності, моделювати ситуації та розв’язувати їх. Збагачувати досвід моральних взаємин з однолітками, батьками, вчителями, знайомими й незнайомими людьми. Тип уроку. Комбінований Форма уроку. Уявна подорож Обладнання. Дошка, підручник (Данилевська О., Пометун О. Етика 5 кл. – К.: Генеза, 2005), роздавальний і наочний дидактичний матеріал, технічні засоби (мультимедійна дошка, проектор, телевізор та DVD), відеоролики з афоризмами, прислів’ями, віршами і піснями про добро і зло, відео фрагмент мультфільму „Смішарики” (серія „Добро і зло і дівчата”), відеоролик „Меценати України”. Структура уроку І. Організаційний момент 2 хв. ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів 5 хв. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності 3 хв. ІV. Повідомлення теми та очікуваних навчальних результатів 5 хв. V. Вивчення нового матеріалу 20 хв. VІ. Підсумок уроку 5 хв. VІІ. Домашнє завдання 5 хв. Хід уроку І. Організаційний момент (Вітання, організація робочого місця, перевірка відсутні, стимулювання класу до уроку, створення сприятливого психологічного клімату). ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів Прийом „У яблучко” Учні повинні дати визначення термінам і поняттям, які знаходяться в колі. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (Демонстрація відеоролика із озвученим віршем Л.Забашти „Людина починається з добра”) Зміст інформаційцного ролика Учню казав мудрець: — Живи, добро звершай! Та нагород за це не вимагай. Лише в добро i вищу правду вiра Людину відрiзня вiд мавпи і вiд звiра. Хай оживає iстина стара: Людина починається з добра. Л. Забашта Бесіда за запитанням Яка основна думка вірша? Як ви її розумієте? Що відрізняє людину від тварини? (мова, мислення, праця) Чого навчає цей вірш? Вчитель Мабуть, ви вже здогадалися, що цей урок присвячено доброті і справедливості. Здавна на землі люди цінували праведне життя — жит¬тя чесне, щире, відкрите. Зло, як відомо, довго не забу¬вається і породжує нове зло. А от добро породжує добро. Тож сьогодні ми вирушимо до країни добра. ІV. Повідомлення теми та очікуваних навчальних результатів Очікувані результати уроку: Після цього уроку ви зможете: • пояснювати, що таке добро і зло, та розрізняти їхні прояви в людських стосунках; • розповідати, якою має бути і як повинна чинити добра людина; • характеризувати доброчинність та її прояви. V. Вивчення нового матеріалу 1. Що називаємо добром, а що – злом Вчитель Доброта – найбільша цінність нашого життя. Так, це саме та якість, що коштує так дешево, але цінується так дорого. Її не можна купити ні за які гроші, вона по краплиночці виховується змалечку, її вбирає дитина з молоком матері і на протязі усього життя дарує світу. Прийом „Слова-антоніми ” Мандруючи країною добра ми зустріли добро і зло, які розгубили свої слова-антоніми. Слова, які відносяться до добра написані на світлих стікерах а слова, що відносяться до зла – темних. Нам потрібно встановити відповідність слів-антонімів між добром і злом. Демонстрація ілюстрації Радість — горе Мир — війна Друг — ворог Любов — ненависть Щедрість — скупість Сміливий — боягуз Сміх — сльози Повага — приниження Прийом „Робота з таблицею асоціацій” (див. додаток 1) Прийом „Робота з підручником” Коментоване читання тексту „Що називаємо добром, а що – злом” (Данилевська О., Пометун О. Етика 5 кл. – К.: Генеза, 2005. ст. 16-17) Бесіда за запитаннями до тексту 1. Яке поняття лежить в основі моральних правил? (Доброта) 2. Чому добро можна порівняти із сонцем? (Як за сонцем ми визначаємо пори року або час доби, так і з добром співвідносимо свої слова і вчинки) 3. Що таке добро? (Це усе гарне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям) Діти записують поняття „добро” до зошитів. 4. Що є протилежністю добра? (Зло) 5. Які правила допомагають людині чинити по-доброму? (Моральні правила) 6. Де втілені моральні правила? (У народних звичаях і традиціях, усній народній творчості, а також у Біблії, Корані, Торі та інших найважливіших релігійних книгах) 7. Яку людину вважають доброю? (Доброю вважається людина, яка в різних життєвих ситуаціях, свідомо вибираючи між добром і злом, здатна поступитися власним інтересам, бажанням, комфортом, заради інших людей) З давніх-давен стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основою життя, і про це народ висловлювався в усній народній творчості. Прийом „Народна мудрість” (демонстрація інформаційного ролика) (див додаток 1) Зміст інформаційцного ролика Добре чути далеко, а зле ще далі Добре ім’я краще багатства Буде добре, як мине зле Злість – зброя слабких Добро будує, а зло руйнує Щоб тобі робили добро, роби добро іншим Годинку у добрі побудеш – усе горе забудеш Добре діло твори сміло Добро пам’ятається довго, а зло – ще довше Раз добром налите серце вік не прохолоне Добро потрібно шукати, а зло саме прийде Нема того злого щоб не вийшло на добре Добро не пропадає, а зло умирає Учні пояснюють прислів’я, які їм найбільше сподобались. Бесіда за запитаннями 1. Які якості людської поведінки ви б віднесли до доброти? (Чесність, вдячність, щедрість, привітність, працелюбність, терпимість, милосердя) 2. Чи можна прожити без доброти? Чому? (Без доброти люди були б злі, жорстокі, байдужі, було б важко жити). 3. Що означає бути добрим? (Це вміти відчувати того, хто потребує нашої допомоги, наших добрих слів, вчинків. Потрібно вчитися не бути байдужими, творити добро) 2. Чому люди повинні вибирати між добром і злом Вчитель Людина за своєю природою ані добра, ані зла. Вона однаково здатна чинити як добро, так і зло. Боротьба добра і зла виявляється у людських вчинках, її виборі, ставленні до себе та інших. Зробити висновок, доброю чи злою є людина, можливо, лише дізнавшись про її діяльність. Людина майже постійно опиняється в ситуаціях, коли змушена самостійно вибирати і вирішувати, як саме має вчинити. Інколи зробити вибір на користь добра значно складніше, ніж на користь зла. Проте більшість людей намагається чинити добре. Прийом „Етичний мультсеанс” (демонстрація серії „Добро, зло і дівчата” мультфільма „Смішарики”) Бесіда за запитаннями 1. Які „добрі” вчинки творив Бараш? Чи справді його вчинки можна назвати добрими? 2. Чому людині постійно доводить робити вибір між добром і злом? Живучи у суспільстві, ми нама¬гаємося пам'ятати, що треба жити, дотримуючись золотого правила вихованості: ставтеся до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас. Вчимося розрізняти гідні й негідні вчинки. Прийом „Акторські таланти” Учні розігрують сценку „Татова порада” в ролях Прибіг щодуху син додому, до тата голосно гука: „А я провідав у лікарні свого товариша-дружка! То ж правда, тату, я чутливий і маю серце золоте?” Замисливсь тато на хвилину і так сказав йому на те: „Коли тебе в тяжку годину, людина виручить з біди, про це добро, аж поки віку, ти, синку, пам’ятай завжди. Коли ж людині щиросердно, ти зробиш сам добро колись, Про це забудь, аж поки віку, мовчи й нікому не хвались”. Бесіда за запитаннями 1. Яку пораду дав тато синові? Кожна людина вже радіє від того, коли їй щось дають. А велич і красу добра пізнає лише той, хто переживає справжню людську радість – радість творення добра для інших людей. Тільки ця безкорислива людська радість є силою, що облагороджує серце. Є люди, котрі роблять добро іншим не тільки в силу своєї людяності, а ще й тому, що це творення вони визначили для себе професією, щоденною роботою. Прийом „Психогологічний супровід” 3. Що таке доброчинність Вчитель Із поняттям добра тісно пов’язані й доброчинність, добродійний, добромисний, добросердечний, меценат. Метод „Мозковий штурм” Що таке доброчинність? Прикладом благодійника є Іван Мазепа – видатний український гетьман. Вдома ви прочитаєте текст „Гетьман Іван Мазепа” – уривок із книги С.Павленка, і потім на цьому прикладі доведете, що таке доброчинність. Українська земля багата і на видатних людей, меценатів. Прийом „Історичний вернісаж” (демонстрація відеоролика „Відомі меценати України”) Бесіда за запитаннями 1. Про яких відомих меценатів України ви дізнались? 2. Чим уславилися ці люди? VІ. Підсумок уроку Прийом „Робимо висновки” 1. Чи замислювались ви, скільки людей кожного дня нам дарують свою любов і доброту? Хто ці люди? 2. Чи дякуєте ви їм за це? 3. Чи пам’ятаєте про їхню доброту? 4. Що таке доброта? 5. Чи легко бути добрим? Чому? 6. Кому потрібно допомагати? 7. Чи потрібно чекати винагороди за добрі вчинки? Чому? 8. Чи змінилось в когось судження про доброту після нашої подорожі країною доброти? Отож, даруйте людям тепло і душевну доброту і вони обов`язково повернуться до вас. Людина народжена, щоб примножувати добро і красу, творити земний рай. Маємо таке коротке життя, тож хай не буде в ньому місця злим помислам. Хай оживає істина стара: людина починається з добра. Сподіваюся, що ви прагнутимете стати добрішими і милосерднішими. А ця подорож країною доброти переросте у щоденну потребу творити тільки добро. VІІ. Домашнє завдання 1. Прочитати § 2 підручника (Данилевська О., Пометун О. Етика 5 кл. – К.: Генеза, 2005), відповісти на запитання. 2. Намалювати добро і зло або скласти діалог між добром і злом Додаток 1 Добро і зло № Об’єкти Характеристика Добро Зло 1 Колір 2 Рослина 3 Тварина 4 Страва 5 Вчинок
|