З чого починається дружба
Тема ІІ. Прислухаємося до голосу серця. Урок № 11 Тема. З чого починається дружба Мета: - поглибити і розширити зміст понять «друг», «дружба»; - допомогти дітям з'ясувати критерії справжньої дружби, розрізняти щирі та фальшиві стосунки; - розвивати загальнолюдські чесноти, спонукати учнів до товаришування; - розвивати творчу уяву учнів; - розвивати вміння осмислювати духовні цінності, мораль, самосвідомість; - продіагностувати самооцінку кожного учня стосовно його положення в класному колективі; - виховувати щирість у відносинах, чесність, дружелюбне ставлення один до одного, бажання бути другом. Обладнання: підручник «Етика. 5 клас.», роздавальний і наочний дидактичний матеріал, ілюстрації до казки "Лисичка і журавель", кольорові олівці, ватман. Основні поняття: друг, дружба. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Форми роботи: самостійна робота, робота у групах, фронтальна. Форма проведення: урок з використанням інтерактивних технологій. Структура уроку І. Вступна частина. 1. Організаційний момент. Вітання. 2. Перевірка домашнього завдання. 3. Мотивація навчальної діяльності. 4. Представлення теми, мети, уроку й очікуваних результатів. ІІ. Основна частина 1. Вивчення нового матеріалу. 2. Інтерактивні вправи. 3. Фізкультхвилинка. IІІ. Закріплення нового матеріалу 1. Створення колажу «Дружній клас» . ІV. Підсумок уроку. 1. Рефлексія «Квітка знань». 2. Оцінювання результатів уроку. V. Домашнє завдання. Хід уроку І. Вступна частина 1. Вітання - В цьому класі друзі всі: Я і ти, і ми, і ви. Добрий день тому, хто зліва, Добрий день, тому, хто справа. Ми - одна сім’я. Руку дай тому, хто зліва, Руку дай тому, хто справа, Посміхнись тому, хто зліва, Посміхнись тому, хто справа, Ми – одна сім’я. Емоційне налаштування на урок Ми з вами неодноразово повторювали на наших уроках ці слова, і я впевнена, що за ними стоїть глибокий зміст, і кожен з вас справді вважає, що ми - одна сім'я. Для того, щоб гарно налаштуватися на урок і поринути у лавину знань, пропоную обмінятися з сусідом по парті "долонею", яка у вас лежить намальована на аркуші паперу на парті і продовжити запис під фразою "Бажаю тобі". (Учні роблять записи на "долоні" і обмінюються папірцями). Отож, всім зичу успіху, гарного настрою на уроці, сподіваюсь, знання, які ви сьогодні отримаєте, будуть для вас корисними. 2. Перевірка домашнього завдання Дайте відповіді на запитання: 1) Що таке сім'я? 2) Що таке конфлікт, суперечка? Презентація творчих робіт учнів. 3. Мотивація навчальної діяльності. Мабуть, немає на світі дитини, яка б не любила казки. Зараз я вам зачитаю казку, а ви скажите про який урок тут йде мова. Жили два горобчика: Чик і Чирик. Одного разу Чику прийшла посилка від бабусі. Повний ящик пшона. Але Чик про це ні слова не сказав своєму приятелю. «Якщо я пшоно роздавати буду, то собі нічого не залишиться», - подумав він. Так і склював всі зернята один. А коли ящик викидав, то кілька зернят все ж впало на землю. Знайшов ці зернятка Чирик, зібрав в пакетик охайно і полетів до свого приятеля Чику. - Здрастуй, Чик! Я сьогодні знайшов десять зернят пшона. Давай їх порівну розділимо і склюємо. - Не треба ... Навіщо? .. - Став відмахуватися крильцями Чик. - Ти знайшов - ти і їж! - Але ми ж з тобою друзі, - сказав Чирик. - А друзі всі повинні ділити навпіл. Хіба не так? - Ти, напевно, маєш рацію, - відповів Чик. Йому стало дуже соромно. Адже він сам склював Цілий ящик пшона і не поділився з другом, не дав йому жодного зернятка. А зараз відмовитися від подарунка приятеля - це означає образити його. Взяв Чик п'ять зерняток і сказав: - Спасибі тобі, Чирик! І за зернятка, і за урок! Відповіді дітей. Так, ви праві. Мова йде про урок дружби, саме сьогодні на уроці ми про це і будемо говорити. 4. Представлення теми, мети, уроку й очікуваних результатів. Тема нашого уроку "З чого починається дружба?" Говорять, що дружба потрібна людині трішечки менше, ніж їжа та повітря. А що таке дружба? Який же він справжній друг? Чи вміємо ми дружити? Чи є дружба у вашому класі? На ці та багато інших питань ми маємо відповісти сьогодні. ІІ. Основна частина 1. Вивчення нового матеріалу. Чи знали ви, що праслов'янське слово «друг» в індоєвропейській мові мало первісне значення "міцний, надійний, вірний". А хіба друг не є таким? Вправа "Асоціативний кущ" Зараз вам пропоную скласти свій власний словничок, але не звичайний словничок, а чарівний. До терміна "Дружба" вам потрібно підібрати якомога більше іменників, які будуть характеризувати це слово за значенням, а до терміна "Друг" - дієслів. Заслуховуючи ваші відповіді я зможу зрозуміти, яке у вас вже сформоване уявлення щодо цих понять. На це завдання у вас 2 хвилини. (Заслуховування відповідей учнів вибірково) Ймовірні відповіді учнів: Іменники: співробітництво, взаєморозуміння, злагода, чуйність, бра¬терство, єдність, співчуття, добросусідство, товариськість, взаємовиручка, турбо¬та, повага, ввічливість, чуйність, допомога) Отже "Дружба" — це відносини між людьми на основі взаємної довіри, взаєморозуміння, спільних інтересів, прив'язаності. Дієслова: захистив, відвідав, обігрів, допоміг, поділився, заспокоїв, подарував, пожалів, провідав, прочитав,відремонтував. «Друг» - людина, якій довіряємо, яку поважаємо, заради якої можемо пожертвувати всім. Справжній друг ніколи не образить, завжди прийде на допомогу і поділиться останнім. Молодці! Ви гарно попрацювали та обмінялися думками один з одним. Слухаючи своїх однокласників, я, сподіваюся, ви ще більше розширили своє уявлення про дружбу. 2. Інтерактивні вправи. Всі ми розуміємо, що дружба - це щастя, знайти справжнього друга - це кропітка робота, а зберегти і пронести дружбу через усе життя - під силу не кожному, на жаль. Але дуже часто ми так прагнемо мати ці стосунки, що плутаємо їх з чимось іншим. А з чим саме, скажіть, прослухавши розповідь. У Данька до математики Незаперечний хист. Данько моргає.. - Братики, та я ж не егоїст. Кому сказати? Прошу, ось мій домашній зошит! Приємні в хлопця риси є, Одверта він душа, Три парти в нього списує, І кожен поспіша. Списали й кажуть: - Класно! Данько одвів біду! І той радіє: - Ясно, хіба я підведу? По-товариськи, начебто, Він друзям на письмовій Шле в паперових м’ячиках Розв’язання готові. І клас шумить доволено У радості одвертій: - Врятовано контрольну Напередодні чверті! А друзі – необізнані З рівняннями й кутами, А друзі – прямо визнані Незнайки і нетями! Це так Данько їм – Скільки зміг – «По-товариськи» допоміг... Вправа "Займи позицію" - Чи можна вважати учнів з віршика справжніми друзями? (Учні висловлюють свої думки, аргументують їх, займаючи позицію) Вправа "Ситуаційний аналіз" А зараз зверніть увагу на дошку. Перед вами ілюстрації до відомої української народної казки. Роздивіться і скажіть, про яку казку йде мова? (Відповіді учнів). Так, ви праві, мова йде про казку «Лисичка і журавель». Аналіз казки «Лисичка і журавель». Бесіда за запитаннями 1. Чому Лисиця із Журавлем перестали ходити одне до одного в гості? 2. Як їм треба було вчинити, щоб залишитися друзями? 3. Чи можна дати Лисиці і Журавлю таку пораду: «якщо ти хочеш зробити щось приємне своєму другові треба вибирати не те, що подобаєтся тобі, а те, що подобаєтся йому». Робота в групі Неоціненним скарбом досвіду багатьох поколінь, народної мудрості, чистим джерелом розвитку рідної мови вважають прислів’я. Зараз ми над ними попрацюємо. Учні. які сидять за однією партою утворюють міні - групу, кожна група отримує по картці із завданням: із переліку слів знайти і скласти українське прислів'я про дружбу. Наприклад: Медом, хто, не, маже, хто, а, каже, той, друг, той, правду. Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже. 3. Фізкультхвилинка. Раз, два — три, чотири. Три, чотири — раз, два. Хто крокує дружно в ряд? Гурт дівчаток і хлоп’ят. Всі ми глибоко вдихнули, На пальчиках підтягнулись. Дружно видихнули всі Й нахилились до землі. Ще так раз чи два зробили і за парти тихо сіли. IІІ. Закріплення нового матеріалу Створення колажу «Дружній клас» - Нема ні миру, ні любові – - Розтанули і зникли вмить. - Розбив Віталик носа Вові, - І той заплаканий стоїть. - Замазали весь зошит Каті, - Погане слово хтось сказав. - Пішла біда гуляти далі… - Хтось Колі ручку поламав. - Скубнули Соню за косичку, - Вона ображена мовчить, - З книжками скинули поличку… - Ну як в такому класі жить? - Де хлопці і дівчата б’ються - І прозиваються весь час, - Де над бідою всі сміються… - Скажіть мені, хіба це клас? Так, не дуже гарна картина стосунків вималювалася у класі. Дуже цікаво з'ясувати, а чи панує дружба у вашому колективі? На ваших столах лежать аркуші, зараз протягом 2 хвилин вам потрібно зобразити будь - яку квітку тим кольором, який вам більше подобається, вирізати її і прикріпити на ватман, який знаходиться на дошці. На ватмані по середині написано "5 - А". (Учні виконують завдання, вчитель коментує виконану роботу) Уміти дружити – це справжнє мистецтво, якому ми вчимося протягом усього життя. І дуже важливо не тільки мати хорошого, вірного друга, але й самому бути справжнім другом. А бути справжнім другом – це значить навчитися поступатися чимось своїм ради когось, вміти радіти чужим успіхам, віддавати тепло своєї душі і серця. Я не випадково попросила вас самостійно обрати колір для своєї квітки, квітка - це ви самі, і колір, який ви обрали несе інформацію про вас. Червоний колір обирають люди енергійні, які полюбляють, бути в центрі уваги і в центрі будь-яких подій. Вони полюбляють брати на свої плечі непосильний тягар. Жовтому надають перевагу оптимісти, ті, хто полюбляє життєві зміни, ті, хто обрав для себе девіз: «Все, що не відбувається, - на краще!». Зелений колір вказує на амбітність. Його обирають люди, яким важливо досягти високих результатів. Ці досягнення обов’язково повинні оцінити інші. Ті, хто обрав зелений колір важко сприймають критику, болісно переживають власні невдачі. Синьому надають перевагу люди врівноважені, які цінують глибокі стосунки. У них небагато друзів, але це дійсно близькі люди. Якщо ви вибрали синій колір, можливо, ви не задоволені своїми вольовими якостями. Фіолетовий подобається людям із завищеною самооцінкою. Вони, зазвичай, задоволені собою, легко переживають невдачі, адже свято вірять у їх випадковість. Коричневий вказує на замкненість. Якщо ви обрали цей колір, вірогідно, ви людина, яка важко знаходить спільну мову з людьми. При цьому ви самодостатня особистість, яка легко переносить самотність і не піддається впливові інших людей. Чорний символізує негативізм. Його обирають люди, які не бажають змінюватися. Їх принцип: «Я такий, який є!» Сірий інтерпретується як відсутність кольору. Це нейтральний, пасивний колір. Той, хто його обирає, намагається триматися осторонь. Недаремно існує вислів «сіра мишка». Велике значення має і те, як ви розташували свою квіточку на ватмані. Якщо ви товаристський, то ви завжди будете прагнути до спілкування і розташуєте свою квітку в центрі, там де скупчення квітів. Якщо ви, з якихось причин, не вмієте товаришувати, вам комфортніше бути одинаком, то і квіточка ваша опинилася подаль від усіх інших. Взаємоповага, чуйність, ввічливість — неодмінні ознаки дружного класу. Неприпустимі в класі образливі прізвиська, непристойні жарти, неповага до дівчат, грубість у взаєминах. Дружбу легко можна зруйнувати грубими, недоречними жартами. Вам ще доведеться крокувати з класу в клас пліч-о-пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви пронесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою. Врешті - решт, у нас вийшов пречудовий букет із яскравих, гарних квіточок. Дякую вам за цю красу, дякую вам за те, що ви тільки-но продемонстрували своєю творчою роботою товариські відносини у вашому колективі. ІV. Підсумок уроку. 1. Рефлексія «Квітка знань». І на завершення, продовжуючу нашу квіткову тему, пропоную вам цікаву вправу. «Якщо все життя хочеш бути щасливим, вирощуй квіти», - зазначали східні мудреці. В японській міфології шанували чотири рослини: хризантему, сакуру, бамбук та орхідею. Хризантема вважалася символом честі, сакура – мужності, бамбук – молодості, а орхідея – символом дружби. Отже, другові варто дарувати саме орхідеї. На столі в нас стоїть орхідея - символ дружби, на палюстках прикріплені папірці з незакінченими реченнями, продовжіть їх будь - ласка, адресуючи відповідь тому, кого ви вважаєте своїм другом у класі, назвавши його ім'я. Незакінчені речення: Я знаю.... Я навчився.... Я вмію.... Я усвідомлюю.... Я прагну..... 2. Оцінювання результатів уроку. V. Домашнє завдання. 1. Пригадати українські народні казки про дружбу. 2. Прочитати гумореску Павла Глазового, скласти власні критерії справжньої дружби. 3. Читати параграф 11 підручника (гумореска “Фальшиві друзі“) Двоє друзів тихо йшли Полем попід гаєм. Раптом дивляться: ведмідь З яру вибігає. Перший вигукнув: “Біда! Буде нам рахуба!” Кинув друга і притьом Вискочив на дуба. Другий скрикнув і упав На краю дороги, З переляку задубів І відкинув ноги. До лежачого ведмідь Підійшов поволі. Довго нюхав, потім чхнув Та й побрів по полю. Зліз із дуба, той, що втік. - Ти живий? – питає, - Ну й великий же ведмідь! Більших не буває. Як же він тебе не з’їв? Мабуть, не голодний. - Ні, друзяко, видно, він – Добрий, благородний. Ти повіриш, розмовлять Вміє по-людському. Він обнюхував мене Й говорив при тому: Ти дружи з людьми та знай: Совісті не має Той, хто в горі та біді Друга покидає “. Байку вигадав Езоп, Цим себе прославив. А мораль, - ведмідь сказав ... Крапку я поставив. | |
| |
Переглядів: 3005 | |
Різноманітність тварин. Що дають тварини людям |
Текстильні матеріали. Загальні поняття про прядиво, нитки, тканини та ткацтво |
Твої руки. Чутливість шкіри |
Інформація. Як людина сприймає інформацію. Робота в графічному редакторі Pain... |
Об’ємні вироби із природних матеріалів. Виготовлення виробів із каштанів та ж... |
Всього коментарів: 0 | |