Звук [г]. Позначення його буквами Г, г ("ге")

Урок  103 (читання)

Тема: Звук [г]. Позначення його буквами Г, г ("ге")

Мета: ознайомити учнів з літерами Г, г ("ге"), їх назвою та звуковим значенням; формувати навички читання слів із цією літерою, удосконалювати вміння виконувати звуко-буквений, складовий аналіз слів, уміння ставити наголос, сприяти збагаченню та активізації словникового запасу учнів; розвивати спостережливість, фонематичний слух і зв'язне мовлення учнів, вміння узагальнювати та удосконалювати сказане, добирати за поданою звуковою схемою слова; виховувати любов до тварин і шанобливе ставлення до природи.

Обладнання: каса букв; предметні малюнки; малюнки птахів; звукозапис вірша "Ходить гарбуз по городр; кошики зі словами; картки з текстом "На городі".

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Повторення вивченого матеріалу

1 Закріплення знань про букви та звуки

- Давайте пригадаємо: те, що ми чуємо і вимовляємо,- це... (звуки).

- А те, що ми бачимо і пишемо,- це... (букви).

- Пригадайте назви букв, які вимовляються зі звуком [е] в кінці, та з'єднайте їх:

Учні по черзі працюють біля дошки.

- Яку з цих літер ми вивчали на попередньому уроці? (Літеру Б)

2 Вправи на розвиток кута зору

- Зараз ми, дивлячись на крапку, бі o ЛКА

прочитаємо слова з вивченою бук- ^ #

вою: " " тт

" БА o РАН

- Яке слово з прочитаних можна

назвати "зайвим"? (Буква) * КВА

- Чому? (Усірешта слів - це назви тварин.)

- Як одним словом назвати інші слова? (Тварини)

III. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи, в основі яких лежать виучувані звуки

1 Виділення звука [г] зі скоромовки. Гра "Впіймай звук"

- У вірші зустрінеться звук, який часто повторюється. "Впіймайте" його та назвіть, у яких словах він зустрічається.

У ставку з гусаком Гусенята й гуска.

Гусенята плюскотять,

Гуска носом плюска.

Діти дають відповідь на запитання. (Звук [г])

- Ви знаєте птахів, у назві яких зустрічається звук [г]. (Голуб, грак, горобець, глухар)

2 Добирання слів з новим звуком

- Спробуйте назвати слова, в яких також ми чуємо звук [г]. (Гриб, магазин, гарбуз, гора, сніг)

3 Спостереження за артикуляцією звука [г]. Характеристика звука

- Чи можна цей звук проспівати? (Ні)

- Струмінь повітря потрапляє на перешкоду, створеною задньою частиною язика. Який звук [г] - приголосний чи голосний? (Приголосний)

IV. Повідомлення теми та завдань уроку

- Сьогодні на уроці ми ознайомимось з новими літерами Г, г ("ге"): їх назвою, написанням, будемо вчитися читати слова з цими буквами, записувати моделі слів зі звуком [г], а також учитися шанувати природу та оточуючий світ.

V. Вивчення нового матеріалу

1 Ознайомлення учнів з буквами Г, г ("ге")

- На письмі звук [г] позначається буквами Г, г ("ге").

Учитель показує букву Г.

- Спробуємо зіставити малу та велику літеру. Що помітили? (За розміром різні, а за формою - однакові.)

- Погляньте, з яких елементів складаються друковані велика і мала літери Г,г. (З великої та маленької вертикальної і малої горизонтальної паличок)

- Вона займає у касі розрізної азбуки четверте місце.

- На який предмет схожа літера?

Діти називають предмети, які схожі на літеру.

Глянь, Галинко! Гнате, глянь,

Подивись, Ганнусю,-

Буква "ге" гачком зігнулась,

Як на груші гусінь!

- На кого схожа у вірші буква "ге"? (На гусінь)

2 Вправи з читання

- Утворимо та прочитаємо склади.

 Фізкультхвилинка

Білі гуси налетіли На бабусине подвір'я.

Поклювали, походили,

Піднялись і полетіли.

Гуси летять-відлітають,

А діти тихенько за парти сідають.

3 Вправи на впізнавання звука

- Відгадайте загадки і дізнайтеся, що зображено на малюнку. (Предметні малюнки гарбуза, гороху.)

o Жовтопузий карапуз Йшов городом та й загруз,

Бо насіння стільки має,

Що аж боки розпирає. (Гарбуз)

o Без рук, без ніг, а по тичині в'ється. (Горох)

- У якій позиції стоїть звук [г]? (На початку слова)

- Як одним словом можна назвати ці предмети? (Овочі)

4 Складання звукових моделей слів голуб, ріг, огірок

/  =о-  /

І 0 1 0 1    0=0-0-

ГОЛУБ РІГ ОГІРОК

Троє дітей виконують на дошці звуко-буквений аналіз цих слів.

- Який звук позначає буква Г? (Приголосний [г])

- З яким словом ми сьогодні вже зустрічались? (Огірок)

5 Робота зі складовою таблицею

б Читання за картками та обговорення тексту "На городі"

- Ми зараз уявно побуваємо в гостях. А де, ви зрозумієте, коли прочитаємо текст.

Учитель читає два речення, а діти слідкують. Наступні читає сильний учень.

НА ГОРОДІ

У баби Галини і діда Богдана великий город. Вони гарні господарі. На городі гарно уродила городина. Довкола - круглі гарбузи, зелені огірочки. Там - помідори, капуста, морква та горох.

- Отже, де ми побували подумки? (На городі)

- У кого на городі ми побували? (У баби Галини та діда Богдана)

- Що росло в господарів?

- Які плоди з перелічених мають зелений колір? (Огірки, капуста)

- А які червоний? (Помідори)

- Можливо, ви теж щось у своєму житті вже вирощували?

- Як ви доглядали за рослинами?

- А як потрібно ставитися до навколишнього середовища?

7 Робота за Букварем

1) Гра "Зберемо врожай".

- А тепер ми зберемо свої овочі. Звукові моделі яких слів подані під малюнками? (Гарбуз, огірки, горох)

/  /  /

1 0 1 1 0 1  0=0 - о  1 0 1 0 1

ГАРБУЗ ОГІРКИ ГОРОХ

- Отже, букви Г, г ("ге") позначають приголосний звук [г].

Діти разом з учителем заучують правило вголос.

 Фізкультхвилинка

Ручки вгору, ручки вниз,

На сусіда подивись.

Потягнися, посміхнись,

Пострибай і зупинись.

2) Словникова робота.

Пояснення значень слів, демонстрування малюнків: глухар, грак, граб.

Глухар - велика промислова пташка з родини тетеревих.

Грак - перелітний птах родини воронових із блискучим чорним пір'ям.

Граб - листяне дерево або кущ родини березових із гладенькою сірою корою.

- Складіть, діти, речення з цими словами про те, як слід охороняти дерева, природу.

3) Читання вчителем стовпчиків слів із Букваря.

- Прочитайте односкладові слова.

- Знайдіть і прочитайте слова з буквою "ге" на початку слова, а потім - у середині.

- Прочитайте слова - назви птахів; рослин.

- Знайдіть і прочитайте слова, які відрізняються однією буквою.

4) Робота з моделями (схемами) речень.

- Складіть речення за схемами.

VI. Підсумок уроку

Гра "Звідки я приніс?"

На дошці- "кошики" зі словами: "З лісу", "З городу", "Із саду". Діти по черзі витягають картки з назвами предметів і прикріпляють під "кошиком": гарбуз, гриб, груша, горобина, огірок, горох, горіх, граб, яблуко.

- Яку літеру ви сьогодні вивчили на уроці?

- Що вам запам'яталось?

- Молодці, ви сьогодні гарно попрацювали і на уроці, і "на городі".



Джерело: noindex
Категорія: Навчання грамоти | Додав: SYLER (27.12.2013)
Переглядів: 2933 | Рейтинг: 0.0/0
Урок узагальнення. Співвідношення силуетної форми та декору. Графічний малюно...
Ознайомлення з українським народним жіночим одягом. Практична робота «Україно...
Вітальна листівка до дня матері
Письмо рядкової букви а. Розвиток зв'язного мовлення. Улюблені герої казо...
Ознайомлення із спектральними кольорами та їхньою послідовністю. Розбіл та за...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]