Виразне читання напам`ять поезій Генріха Гейне «Задзвени із глибини…» та Йоганна Вольфганга Гете «Нічна пісня подорожнього»

Тема. Виразне читання напам`ять поезій Генріха Гейне «Задзвени із глибини…» та Йоганна Вольфганга Гете «Нічна пісня подорожнього»

Мета: поглибити знання учнів з теорії виразного читання; розвивати навички виразного читання напам`ять поетичних творів; вміння передавати почуття, настрої, емоції, виражені у віршах, за допомогою інтонації, міміки, жестів; виховувати любов до природи, до людини, до поезії, прагнення до самовдосконалення, естетичні смаки

Обладнання: портрети письменників, репродукції з картин відомих художників відповідної тематики, ілюстрації до творів про природу учнів, грамоти або сувеніри для переможців конкурсу читців

Тип уроку: урок виразного читання (конкурс на кращого читця)

 

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Ви, напевне, помічали, що красиве, виразне, вдумливе читання завжди справляє приємне враження, краще сприймається для розуміння та запам`ятовування. Проте не всім однаково добре вдається гарно читати, щоб володіти увагою слухачів і якнайкраще передавати зміст вивчених творів. Але цього вміння можна навчитися, адже є ціла наука виразного читання, з деякими складовими якої ми вже знайомі, а з іншими познайомимося на уроці.

Оголошення теми й мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда

1. Що таке виразне читання?

2. За якими критеріями оцінюється виразне читання? (Знання тексту, виразність читання, передача голосом думок, настроїв, почуттів, виражених в творі).

3. Поясніть, що означає кожен критерій?

4. Якою мовою написані вивчені твори? (Віршованою)

5. Що таке віршована мова? (Це по-особливому організована мова, для неї характерні ритм, рима, твори написані строфами)

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

- Познайомимося з основними складовими виразного читання. (Визначення записати в зошити або літературознавчі словнички).

Темп - швидкість читання. Буває швидкий, пришвидшений, середній, повільний.

Інтонація – словесний малюнок, який підкреслює мету висловлювання, його емоційну забарвленість. Існує понад 20 видів інтонацій (розповідна, питальна, спонукальна, оклична, сумна, гнівна, ніжна, зажурена, весела, жартівлива, пафосна, піднесена, підвищена, знижена тощо).

Пауза – зупинка голосу на певний час з метою виділення, підкреслення певного виразу, відділення однієї думки від іншої. Паузи бувають короткими (на деяких комах, у довгих висловлюваннях без розділових знаків), середніми (на деяких комах, тире, двокрапках), довга (крапка, три крапки, в кінці віршованого рядка).

Логічний наголос – виділення голосом найважливішого слова, головного у висловлюванні.

Крім цих складових, відповідними повинні бути також міміка і жести, проте їх не повинно бути забагато.

IV. Конкурс на кращого читця віршів Г.Гейне та Й.В. Гете

Слово вчителя. Краса поезії найбільше відчувається, коли вірші читаються вголос, коли читець уявляє те, про що він говорить, і вміє засобами виразного читання передати почуття автора та свої власні, розкрити душу поета. Адже

Душа поета – вічна таїна,

Всі засміються, а вона заплаче,

Бо свідком стільки раз була вона

Розлук земних і зоряних побачень.

Вона йому яснила хмурий день,

Очей не відривала від кохання,

Щоб він знаходив вірші для пісень,

Щоб кожна пісня не була остання.

Душа поета – крило любові,

Вона у пісні, вона у слові,

Душа поета, вона в безсонні,

Вона в молитві, в святій іконі.

Душа поета в словах привіту,

Де правда гордо іде по світу.

Душа поета – сльозинка щастя,

Почуйте душу, і вам воздасться!

Душа поета входить в кожний зал,

Чи залітає, як небесна птиця,

Вона не просить квітів чи похвал,

Вона лиш хоче людям поклониться.

Душа поета як тонка струна

І водночас безмежна, як планета,

Схиляє небо до землі вона,

Щоб ви відчули зоряність поета!

Тож спробуйте своїм виразним читанням віршів вивчених поетів передати настрої і почуття, виражені в поезіях і те, що відчули в цих поезіях ви. Проводимо конкурс на кращого читця поезій Г. Гейне та Й.В. Гете.

- Обрання журі з допомогою лічилки, або якщо клас невеликий, виступ читця оцінює кожен учень.

 Оцінюється:

  • знання тексту;
  • виразність декламування;
  • артистичність (кожен пункт оцінюється в 12 балів).

V. Підведення підсумків конкурсу, нагородження переможців, оцінювання результатів

VI. Підбиття підсумків уроку

    1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Учням пропонується закінчити одне з речень (головна умова – не повторюватись)

На уроці мені найбільше сподобалось…

Найкраще душу поетів виразити вдалося, на мою думку, …

Мені надовго запам`ятається …

Я зрозумів (зрозуміла), що виразне читання - …

  1. Домашнє завдання.

Прочитати про Сетона-Томпсона за підручником. Розпочати читання оповідання «Лобо»

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (26.03.2017)
Переглядів: 1891 | Рейтинг: 0.0/0
Україна — моя Батьківщина. Дослідницький практикум. Мандрівка Україною, про я...
Столи бувають різні
Вітальна листівка до дня матері
Властивості паперу. робота з папером
«Приховала». О. Орач «Вчуся у мами». П. Осадчук «Я навчаюся у тата». «Наш Анд...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]