Тема. Робота над ідейно – художнім змістом «Казки про мертву царівну» О.С.Пушкіна.
Мета: продовжити роботу над ідейно-художнім змістом казки, розкрити її головну думку; вчити учнів давати розгорнуту усну відповідь на запитання за змістом прочитаного; розвивати образне мислення; виховувати доброту, працелюбність, лагідність.
Обладнання: ілюстрації до казки.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Актуалізація знань учнів
1. Перевірка знань учнів.
Літературний диктант.
- Бог дочку цариці дав, як…(свят-вечір) настав.
- Рік пройшов і цар …(із другою побравсь).
- В цариці придане дано …(дзеркальце), яке…(розмовляло).
- Царівна молода між тим підросла і як квітка …(розцвіла).
- Цариця покликала …(Чорнявку), щоб завести царівну …(в ліс).
- Чорнявка пожаліла царівну і …(відпустила).
- Царівна в лісі блукала і набрела на… (терем).
- Її зустрів …(пес), якого звали…(Соколик).
- Черниця кинула царівні …(яблуко отруєне).
- Єлисей в пошуках нареченої звертається до…(сонця, місяця, вітру).
- Цариця померла від… (люті).
- Єлисей і царівна…(зіграли весілля).
ІІ. Осмислення змісту і послідовності застосування знань
-
- Бесіда.
- Назвіть героїв казки. Які з них суто казкові, а які – реальні?
- Хто, на вашу думку, є головними героями твору? (Цариця - мачуха, царівна)
- Які чарівні істоти, предмети допомагають їм? (Царівні – сім богатирів, пес, цариці – Чорнявка, чарівне дзеркальце)
- Знайдіть і прочитайте опис цариці.
- Чому зла цариця хоче згубити молоду царівну? Яке завдання вона дає Чорнявці? У чому полягає жорстокість задуму цариці?
- Хто така Чорнявка? Як ви гадаєте, чому служниця не виконала наказу цариці? Як у цьому вчинку розкривається характер Чорнявки?
- Перекажіть уривок, в якому царівна потрапляє до богатирів. Як вона поводиться?
- Як відносяться богатирі до царівни? Прочитайте сцену сватання богатирів до царівни за ролями.
- З якою метою завітала черниця до царівни? Якими словами характеризує її автор?
- Хто і як попереджає царівну про небезпеку?
- Хто такий Єлисей?
- Виразно прочитайте звернення Єлисея до Сонця, Місяця, Вітру.
- Яким ви уявляєте Єлисея? Чи подобається він вам?
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
- Як же закінчується казка? Які почуття охопили вас під час сцени пробудження царівни?
- То яка ж ідея «Казки про мертву царівну та сімох богатирів»?
ІV. Підсумок уроку.
- Що у казці, на думку автора, головне в людині: чарівна зовнішність чи красива душа? Як ви гадаєте, чи завжди зовні привабливі люди мають гарну душу?
- Подивившись на зовнішню форму віршованої казки, скажіть, в чому полягає її відмінність від прози?
V. Домашнє завдання
Підібрати цитати для характеристики головних героїв.
|