Безпека в побуті

УРОК 17

Тема. Безпека в побуті

Мета: обговорити з учнями небезпечні ситуації, які можуть трапитися у побуті; вчити школярів правил користування побутовою технікою, вогненебезпечними та гострими предметами, дотримуватися порад користування кухонним начинням; формувати навички безпечногповодження в побуті з газовими та електричними приладами; виховувати в учнів обережність, турботливе ставлення дсвогжиття і здоров’я, почуття відповідальності за свої дії та вчинки, пильність.

На уроці можна використати демонстраційні матеріали видавництва «Ранок», зокрема плакати «Побутова техніка. Інструменти», «Сам удома».

ХІД УРОКУ

1. Розгадування загадок

Учитель. Ви вже знаєте, щбудинок — це ніби машина для житла, і треба навчитися керувати цією машиною, щоб не виникла небезпека.

Ви, звичайно, здивуєтесь: а щж небезпечногможе бути вдома? Тому спробуємвиявити всі можливі форми небезпеки. Допоможуть це зробити такі загадки.

• Щзараз майже в кожнім домі Є необхідним, безперечно,

Бварить їжу всім без втоми?

Хоч він отруйний, небезпечний,

Ним користуємось щораз...

Вже здогадалися? Це... (газ).

• Щдім освітлює щоднини,

Без полум’я вечерю зварить,

Працює в електромашинах,

А необачних сильнвдарить? (Струм)

• Маленьке, гостреньке, а всім потрібне. (Голка)

• Лежать у порядку дерев’яні малятка,

Білі, здорові, всі чорноголові. (Сірники)

• У святковому залі Стоїть, як картинка,

Весела, зелена Красуня... (ялинка).

«Мозковий штурм»

— Щнебезпечногможе бути вдома?

2. Робота в групах

— Прочитайте поради щодвиконання ролі. Виберіть у кожній групі одногвиконавця. Час виконання ролі — 1 хв.

Ролі: Задоволена розетка, Турботлива праска, Гостинний чайник, газівник дядькФедір, поросята і Лікар Айболить.

Поради

Задоволена розетка. Почніть виступ словами: «Я — Задоволена розетка». Розкажіть, щви задоволені, коли з вашою допомогою приєднують різні електричні прилади делектричногструму. Тут

є і телевізор, і магнітофон, і телевізійна приставка та комп’ютери, на яких ви полюбляєте гратися. Звичайно, всі ці предмети потрібні, щоб зробити життя веселим і цікавим. Але разом з тим вони приховують у собі й небезпеку. Через неправильне користування ними може виникнути пожежа, уразити струмом і навіть статися вибух. Щоб цьогне трапилось, не вмикайте ці прилади одночасно, не протирайте їх мокрою ганчіркою. А ще не залишайте їх надовгувімкненими.

Щоб ви були задоволені, порадьте ніколи не вставляти в вас нічого, крім вилок електроприладів, тому щможе вразити струмом абстатися пожежа.

Турботлива праска. Почніть виступ словами: «Я — турботлива тітонька Праска. Погляньте уважнодне на одного. Уявіть собі, щне сталмене. Яким би був наш одяг?»

Нагадайте дітям, щз вами треба поводитися обережно, щоб не обпектися. Не можна залишати вас ввімкнену без нагляду, неохо-лодженою на тканині абставити біля легкозаймистих матеріалів, бце загрожує виникненням пожежі.

Гостинний чайник. Почніть виступ словами: «Я — Гостинний чайник». Нагадайте, щви буваєте звичайним, а буваєте й електричним. Зверніть увагу, щстаєте небезпечним, якщвас вмикати без води абзалишати увімкненим без нагляду. Скажіть, щвас, чайників, бажанрозвертати носиком дстіни, щоб, закипівши, ви не вистрелили в обличчя пробкою зі свистком абструменем гарячої пари.

Газівник дядькФедір. Почніть виступ словами: «Я — Газівник дядькФедір». Розкажіть, щвам доручили навчити дітей запалювати газову плиту.

Поросята Ніф-Ніф та Наф-Наф. Розіграйте сценку за діалогом.

Ніф-Ніф несамовитверещить: «Ой-ой-ой! Я обпікся! Чайник дуже гарячий!»

Наф-Наф: «Матимемще одну небезпеку, якщнеобережнповодитимемося із гарячими предметами».

3. Робота за підручником (С. 83-86)

— Яке з приміщень у помешканні є небезпечним? Чому кухня є найнебезпечнішою?

— Розгляньте малюнок на с. 83. Щможе статися кожної миті?

— Якби це була ваша кухня, як би ви її облаштували?

— Розгляньте малюнок. На яку небезпеку наражається дівчинка?

Учитель. Небезпека, невидима й нечутна, — це газ. Газ може бути дуже небезпечним. По-перше, коли він накопичується на кухні, твід електричної іскри чи спалаху сірника може вибухнути.

По-друге, газ невидимий, йому навмисне додають специфічногзапаху, бвін отруйний. Дихати газом навіть незначний час небезпечндля життя.

Ну та й плитка в нас чудова!

Не потрібні плитці дрова.

Встане мама вранці-рано,

Лиш поверне вгору крана,

Сірником терне — і враз Загориться в плитці газ.

— Чи дозволяють вам дорослі користуватися газовою плитою?

Виступ газівника дядька Федора.

— Щоб запалити газову плиту, треба:

• повернути вентиль на трубі;

• запалити сірника, піднести йогдпальника, а потім відкрити кран відповідної конфорки;

Учитель

Щоб лиха страшногіз газом не знати, Увімкнену плитку не слід залишати.

— Зазвичай витікання газу відбувається через негерметичність з’єднувальних шлангів і трубопроводів, нерідклюди забувають прнебезпеку та залишають відкритими вентилі. Причинами витікання газу витікання газу можуть також бути пустощі дітей, заливання вогню водою, яка стікає з бурхливкиплячої каструлі.

Щпотрібнробити у випадку, якщвідчув запах газу?

• Терміновсповістити прце дорослих.

• Відчинити вікна, двері.

• У жодному разі не запалювати вогонь і не вмикати світло, електроприлади.

• Закрити газові крани.

• У разі необхідності зателефонувати дгазової служби (104) від сусідів, оскільки іскра може проскочити й у телефоні.

Газ на кухні закривай,

За ним пильндоглядай.

Запах ти відчув в квартирі —

Дзвони швидк«104».

— Якщу вас на кухні встановлена електрична плита, обговоріть з батьками правила користування нею.

Загадка

Акробат йде пканату,

Зазирає в кожну хату.

У світлицю хтгукне,

Тому світлувімкне. (Електричний струм)

Учитель. Електроприлади полегшують людині життя. Однак невміле, необережне користування ними може призвести двеликоглиха. Завжди потрібндотримуватись правил користування електроприладами.

Згадайте вивчені раніше правила безпечногкористування електричними приладами.

Техніка безпеки під час користування електроприладами

• Перед ввімкненням електроприладу огляньте, чи немає ніяких пошкоджень.

• Ніколи не вмикайте й не вимикайте прилади мокрими руками.

• Не допускайте потрапляння води на ввімкнені електроприлади.

• Не тягніть електричний провід руками.

• Не протирайте, не чистіть електроприлади, щпрацюють.

• Після роботи вимикайте електроприлади з мережі.

• У випадку несправності електроприладу негайнповідомте прце дорослих.

Виступ Задоволеної розетки.

Виступ Турботливої праски.

— Чому усе, щпрацює за допомогою електричногструму, має бути справним?

— Розгляньте малюнок на с. 84. Від чогмама застерігає сина?

— Щможе статися через користування несправними електричними приладами?

— Щтаке коротке замикання?

— Розгляньте верхні малюнки на с. 85. Яка небезпека чатує на господарів, дітей?

— Прочитайте ряд слів: сніг, хлопавка, свято.

— З яким святом асоціюються ці слова?

— Назва якогпожежонебезпечногпредмета є серед цих слів?

— Які пожежонебезпечні предмети з’являються в кожному будинку під Новий рік?

— Які прикраси на ялинку є пожежонебезпечними? (Легкозаймисті іграшки, несправні електричні гірлянди, свічки, бенгальські вогні, феєрверки)

Учитель. Багатрадості дорослим і дітям приносить новорічне святз лісовою красунею — ялинкою. Проте, на жаль, іноді трап-

ляється лихо. Через необережне поводження з вогнем ялинка може легкспалахнути. Отже, пригадаймправила безпеки. Ялинку треба встановлювати на безпечній відстані від печей та нагрівальних приладів, за метр від стін і стелі, залишаючи вільним вихід з приміщення. Слід пам’ятати, щне можна використовувати для прикрашання легкозаймисті іграшки, несправні електричні гірлянди, свічки, бенгальські вогні, феєрверки.

Тест

Щти будеш робити, якщспалахне ялинка? Вибери правильну відповідь.

а) Буду голоснкричати й кликати на допомогу.

б) Сховаюся в безпечному місці.

в) Спробую загасити пожежу самостійно.

г) Зателефоную 101? 102? 103? 104?

— Розгляньте нижній малюнок на с. 85. Щможе трапитись, якщдіти нехтують застереженнями дорослих, чинять на свій розсуд?

Виступ поросят Ніф-Ніфа та Наф-Нафа.

Лікар Айболить звертається дНіф-Ніфа.

Якщти обпікся:

• Підстав обпечене місце під струмінь холодної води з-під крана.

• У жодному разі не проколюй пухирі — ти можеш занести інфекцію.

• Прикрий місце опіку чистим бинтом абсерветкою. Звернися длікаря пкваліфіковану допомогу.

— Щнасамперед треба зробити, якщобпікся?

— Чому, якщна місці опіку з’явився пухир, йогне проколюють?

— Чому не можна змащувати уражене місце кремами, мазями, маслом, олією?

Висновок: самостійнможна впоратися з легкими опіками; у разі сильних опіків потрібна допомога лікаря.

— Розгляньте малюнок на с. 86. За малюнком розкажіть, як зарадити опіку.

— Як ви розумієте слова: «Небезпечні ситуації можна та необхіднпередбачувати!»?

4. Фізкультхвилинка

Руки в боки, руки так (в сторони),

Руки вгору, як вітряк.

Сіли-встали, сіли-встали.

І за парти посідали.

5. Аналіз ситуацій

1) Ви вдома самі. Увімкнена новорічна гірлянда. Раптом ви помітили, щпровід сильннагрівся, іскриться, лампочки миготять якось дивно. Ваші дії?

2) Андрійкпобачив неізольований електричний шнур від елек-трочайника. Щвін повинен зробити? (Негайнвимкнути прилад з розетки.)

3) Хлопчики і дівчатка в гостях у Миколки слухали музику, танцювали, веселились. Збуджені і веселі вийшли на вулицю. Мико-лка повернувся додому. Він згадав, щзабув щось вимкнути. Щсаме?

6. Робота в зошиті (С. 25-26)

1) № 1. Вікторина

• Чому в разі запаху газу у квартирі не рекомендується телефонувати?

• Чи пам’ятаєш ти, де у вас у квартирі є кран, щвідключає газ? Попроси батьків перевірити твоє уміння перекривати газ.

• Для чоггаз роблять пахучим?

• Як ти гадаєш, чому на протягу газ не вибухає?

• Для чоггазівники з аварійної служби користуються мильною піною?

• Чому не можна залишати без нагляду запалений газовий пальник?

• Чому не можна братися за електроприлади мокрими руками?

• Назви правила безпечногкористування електроприладами.

2) № 2. Виберіть правильні відповіді. Виправте помилки.

Правильний варіант відповіді:

а) Аварійна служба газу — 104;

б) пожежна охорона — 102;

в) швидка допомога — 103;

г) міліція — 101.

3) № 3. Виберіть правильну відповідь.

Коли порізався, потрібно:

а) чекати батьків;

б) полити рану водою;

4) № 6. Практична робота «Ні — небезпечним ситуаціям на кухні». Складіть колаж (плакат).

• На альбомних аркушах намалюйте різноманітні ситуації на кухні.

• Виріжте те, щнайкраще вийшло.

• Приклейте на ватмані ці малюнки.

• Повісьте плакат у класі абкоридорі школи.

7. Підсумок уроку

— Вам потрібнскористатися газовою плитою. Щви робитимете?

— Згадайте правила користування електричними приладами.

— Чому їх треба дотримуватись?

— Коли вони вам стануть у пригоді?

— Уявіть себе електриками. Прякі правила безпечногкористування електричними приладами ви нагадаєте дітям, господарям помешкань?

— Щтреба зробити, якщобпікся?

Категорія: Основи здоров’я | Додав: SYLER (10.05.2014)
Переглядів: 6146 | Рейтинг: 0.0/0
Про що можна дізнатися спостерігаючи за Сонцем
Правила користування громадським транспортом
Материнська свята доброта. Урок позакласного читання
Екскурсія в природу
Поводження з незнайомими людьми у під'їзді, на вулиці
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]