Переказ тексту «Осінь за вікном казку чарівну пише»

Тема: Переказ тексту «Осінь за вікном казку чарівну пише»

Мета:вчити учнів переказувати текст, висловлювати свої думки в логічній послідовності, збагачувати активний словник школярів, робити самоперевірку роботи;розвивати творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, спостережливість; виховувати любов до природи, вміння відчувати красу рідногослова.

Обладнання: малюнки, репродукції картин, ілюстрації із осінніми пейзажами, індивідуальнікартки.

Хід уроку

1. Організація класу. Створення позитивного настрою

1.1. Слухання вірша

         Сьогодні у нас незвичайний урок:

         У казку сьогодні ми зробимо крок.

         Із казкою ми вже стрічались не раз,

         І знову вона завітала у клас.

         В казках є завжди перешкоди, та знаю,

         Для творчих дітей їх ніколи немає.

2. Актуалізація опорних знань учнів

- Сьогодні чекає на вас зустріч ізпрекрасним, казковим. Будьте пильні і спостережливі.Постарайтеся душею відчути те, що вас хвилює, і передати це якнайяскравіше усно, а потімписьмово.

2.1. Відгадування загадки

         У садах, гаях блукає,

         Жовту одіж зодягає,

         Золотисту стелить постіль,

         Жде сестрицю білу в гості.( Осінь)

2.2. «Мозковий штурм». Робота в групах

Об¢єднайтеся в групи і запишіть, які асоціації викликає у вас слово осінь.(За формою листочків: кленові, дубові, березові - учні об¢єднуються у творчігрупи)

2.3. Гра «Хто швидше?» Робота в групах, складання прислів’їв із окремих слів та їхтлумачення.

         * Вересень пахне яблуками, ажовтень капустою.

         * Жовтень ходить по краю та й виганяє птахів із гаю.

         * Листопадовий день, що заячий хвіст.

2.4. Робота з прикметамипро осінь

-Пригадайте з уроків природознавства прикмети осені.

         *Якщо до середини жовтня не осипалося з беріз листя – сніг ляже пізно.

         * Листя кладеться на землю долілиць – на урожай.

         *Пізній листопад – до суворої і затяжної зими.

         *Яка погода в листопаді, така і в квітні.

         *Бурхливий листопад – на сувору зиму.

3. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та завдань уроку

3.1. Слухання музичного твору

         -Казкарка-осінь завітала сьогодні на наш незвичайний урок. Ми вирушаємо вподорож у світ прекрасного, у світ природи. А допоможенам у цьому мистецтво: музика, живопис, поезія. Також ви напишете переказ тексту «Осінь за вікном казку чарівну пише»

         Ви знаєте, що музика розповідає про природу, про наш настрій – веселий чи сумний. Скажіть, хто створює музику? (Композитор).

-Прослухайте твір П.І.Чайковського «Пори року. Осінь»(Слухання музики)

-Які картини викликала музика у вашій уяві?

-Які почуття пробудила у вас мелодія?

3.2. Розгляд малюнків, ілюстрацій, репродукцій картин про осінь

Світ природи, що нас оточує, різноманітний і багатий. Красу форм і кольорів відтворює живопис. Хто малює картини? (Художники)

 Осінь – ніби справжня художниця, без пензлика, без олівця розфарбувала дерева, кущі, трави. Запросила всіх на свій прощальний карнавал.

Погляньте довкола. Справжня казка. Вгорі бездонне синє небо. Тепле лагідне сонечко дивиться у вікно привітно і весело. А все навколо розмальоване теплими барвами. Повітря напоєне пахощами, які бувають тільки восени. Давайте підемо з вами у світлу казку осінньої пори. Погляньте на нашу виставку. Скільки тут тепла, любові і осінніх чар! Дерева яскраві, золоті, оранжеві, зелені. Якого кольору тільки тут нема!

- Який колір осінньої поринайбільше повторюється?

- Скільки відтінків жовтого?

3.3. Спостереження захудожніми засобами у прозових та віршованих творах

- Про неповторну казкову красу осені можна розповісти художніми засобами та поетичними словами.

1) Легенда про Осінь

         За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала наЗемлі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:

 -Забирай усе своє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.

         І Осінь, як ви бачите, виконуєнаказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.

- Як ви розумієте значення слів «будь щедрою і люди тебе полюблять»?

2) «Виблискують у небесній сині жовтою різьбою берези, святковими у своїйкрасістоять золотаво – червоніклени, переливаються бронзою осики, від фіолетово–червоних до мінливих відтінків сяють в далині ще вбранів свої шати дерева»

(А.С.Волкова «Осінь»)

- Які слова в переносному значенні вжив автор?

         3) Золота осінь

         Ще недавно в небі синім

         Пролітали журавлі.

         А сьогодні в безгомінні

         Ходить осінь по землі.

         І від краю і до краю,

         Від двора і до двора

         Золотого урожаю

         Знов до нас прийшла пора.

(О.Бродський)

***

Як же гарно, чудово, привітно,

Ніби в казці, в осіннім гаю.

Клен з берізкою золотом квітне,

Я на килимі жовтім стою.

А вітрець поміж гіллям гуляє,

По осінньому лісі іде –

Листям жовтим в повітрі кружляє

І тихенько додолу кладе.

Лист злітає у синяву неба

Іспіва в кучерявій сосні,

То пригорнеться ніжно до тебе,

На ліричній заграє струні.

Осінь гріється в теплім промінні,

Усміхається сонцем згори

І малює картини чарівні

Та міняє щодня кольори.

Ніби дівчина золотокоса,

Кожен день нову стрічку впліта,

По шовковій травиці йде боса

Й землю всю до грудей пригорта.

***

         Погляньте навколо – чарівниця осінь

         В коралях і в золоті стоїть!

         Пожовкле листя і бездонна просинь,

         І срібне павутиння ледь тремтить ...

         Іскриться сонце, але вже не жарко,

         Вітрець в русявих кленах шурхотить.

         У жовтім листі всі алеї парку,

         А золото з дерев летить собі й летить.

         Дихне вітрець, і листячко зірветься,

         Щоб політати в синяві небес.

         А я дивлюся – і мені здається,

         Що я іду у казку, в світ чудес.

4. Ознайомлення із текстом «Осінь за вікном казку чарівну пише»

- Ви послухали і подивились, як поети, художники, композитори змальовують осінь, а тепер прийшла черга попрацювати і вам. Сьогодні на уроці ми напишемо переказ тексту «Осінь за вікном казкучарівну пише».Пригадайте, що ми називаємо текстом?

Текст – це зв’язна розповідь

Про усе на світі.

Про погоду, школу, клас,

Про природу і про нас.

- То ж послухайте текст уважно, визначте його тему та мету.

4.1.Читання тексту вчителем

Осінь за вікном казку чарівну пише

         Оксанка прокинулась рано. Підійшла до вікна, привідкрила фіранку і ... здивувалась. Все навкруги перетворилось на чарівнуосінню казку.

         Тепле лагідне сонечко дивилося у вікно привітно і весело.У високому синьому небі пливли білі хмарки. Повітря напоєне пахощами, які бувають тільки восени. А все навколо розмальоване теплими барвами.

         Торкнулася невидимка своїм пензлем до дерев, кущів,трав і вони одяглися в розкішне казкове вбрання. Ось вкрився багрянцем клен. Мов свічки палахкотять білокорі берези. Пожовкло листя на ясенах, в’язах і осиках. Кораловими китицями горить горобина, красується калина. Побувала осінь і біля річки, бо золотом сяє вербове листя. Тільки ялинка так і не перевдяглася, а залишилася в своєму зеленому платтячку.У дворі палав квітникрозмаїттям кольорів. За ним виднівся багряний садок.

         Осінь за вікном казку чарівну пише - подумала Оксанка.

4.2. Визначення теми й головної думки тексту

5. Аналіз тексту

5.1. Змістовий аналіз тексту

-Коли прокинулась Оксанка?

-Чому вона здивувалась?

-На що перетворилось все навкруги?

-Яке було сонечко?

-Що воно робило?

-Що пливло у синьому небі?

-Якими пахощами напоєне повітря?

-Чим все було розмальоване?

-До чого доторкнулася невидимка пензлем?

-Що зробили дерева, кущі, трави?

-Чим вкрився клен?

-Як палахкотіли білокорі берези?

-На яких деревах пожовкло листя?

-Які стоять горобина та калина?

-Що робила осінь біля річки?

-У якому платті стоїть ялинка?

-Як палав квітник?

-Що за ним виднілось?

-Що подумала Оксанка?

5.2. Мовний аналіз твору

1. Добір прикметників.

Казка -осіння, чарівна.

Сонечко-лагідне.

Небо –високе, синє.

Хмарки –білі.

Барви – теплі.

Вбрання –розкішне.

Берези –білокорі.

Китицями –кораловими.

Листя –вербове.

Плаття –зелене.

Садок -багряний.

2. Робота над створеннямсловосполучень

- Попрацюємо в парах,поєднаємо ліву і праву колонки.

Оксанкапливли білі хмарки.

Клен пожовкло листя.

Білокорі березикораловими китицямим.

Калинапрокинулась рано.

Горобина горитьмов свічки палахкотять.

На ясенах, в’язах, осикахвкрився багрянцем.

У небікрасується.

3. Створення синонімічних рядів

Палахкотять –горять.

Повітря напоєне –сповнене.

Прокинулась – встала, піднялася.

Синьому небі – блакитному.

Пахощі – аромат.

Красуєтьсякалина –пишається.

Плаття -сукня.

5.3. Структурний аналіз тексту

а)- А зараз ми складемо план тексту, щоб послідовно викласти його зміст.

План

  1. Здивування Оксанки.
  2. Вітання сонечка і неба.
  3. Розмаїття фарб відчиняє двері в казку.
  4. Думки Оксанки.

б)Культура оформлення тексту.

 (Поділ тексту на частини)

6. Усний переказ тексту

7. Орфографічна підготовка

Осінній казковий словничок:

Фіранка, вбрання, китиця, розмаїття, високе, напоєне.

8. Повторне читання тексту вчителем

9. Запис переказу в зошит

9.1. Індивідуальна допомога учням:

- набір опорних слів до кожного абзацу.

10. Перевірка виконаної роботи

10.1. Самоперевірка

10.2. Прослуховування 2-3 переказів

11. Підсумок уроку

11.1. Рефлексія

- Чи сподобався вам урок?

- Чого навчив вас цей урок?

- Мисьогодні говорили про осінь, слухали поезію, милувалися осінніми пейзажами. Ви прагнули передати свої враження, всі знання з теми «Осінь» та написали переказ тексту «Осінь за вікном казку чарівну пише».

Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про спостереження, намагалисяпередатиу словах власні почуття.



Джерело: noindex
Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (09.01.2015)
Переглядів: 7409 | Рейтинг: 2.5/2
Силуетне зображення будинків. Практична робота «Чарівні куполи соборів»
«Ой весна, весна...», «Вийди, вийди, сонечко» (українські народні співанки). ...
«Мій рідний край, моя земля велика-превелика...». Встановлення меж речень. Ро...
Робота з природним матеріалом. Аплікація із рослинних форм. Сюжетна аплікація...
Вітальна листівка до дня матері
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]