Паперопластика. Зоряні звірі

Паперопластика. Зоряні звірі

Мета: навчальна: ознайомлювати учнів із мистецтвом орігамі;  надавати початкові знання про історію та технологію орігамі; навчати узагальнювати, відкидати зайве, несуттєве; розвивальна: формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні особливості силуетних форм; розвивати просторове мислення, дрібну моторику руки; виховна: виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, інтерес до мистецтва орігамі; стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду; фотографії та силуетні зображення тварин; вироби в техніці орігамі.

Матеріали та інструменти: білий та кольоровий папір (А4); альбом для малювання; простий олівець; фломастери; акварельні фарби; пензлі № 4, 6; ємність для води; клей ПВА; пензель для клею; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Тип: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Коментар

Запропонований матеріал з історії та технології орігамі вчитель викладає в тому обсязі, який він вважає за доцільне на цьому уроці або в позаурочний час та під час проведення тематичного тижня.

Орігамі — давнє японське декоративне мистецтво паперової пластики, що полягає в складанні з нього об’ємних фігурок (тварин, корабликів, капелюхів, будиночків, квітів). У давнину

використовувалося під час храмових обрядів, згодом стало обов’язковою частиною культури японської аристократії, а в ХХ ст. розповсюдилося по всьому світу завдяки фігурці паперового журавля, що стала символом позбавлення від атомної загрози та променевої хвороби.

ХІД УРОКУ

I. організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Запитання

• Який жанр образотворчого мистецтва називають анімалізмом?

• Пригадайте правила зображення тварин.

• Як ви гадаєте, з якою метою люди зображують тварин?

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Ви вже знаєте, що в кожного народу склалися свої самобутні види мистецтва, які невідривно пов’язані з його історією та світоглядом.

Сьогодні ми познайомимося з одним із найдивовижніших мистецтв — мистецтвом орігамі.

(Учитель супроводжує розповідь демонстрацією зображень та реальних форм орігамі різних видів. Під час уроку немає потреби акцентувати увагу на технологічних особливостях різних видів орігамі. Найголовніше — зацікавити учнів мистецтвом орігамі в цілому).

Слово орігамі перекладається з японської як «складений папір». Воно означає також мистецтво складання паперу для створення різних фігурок та орнаментів. Орігамі містить як примітивні види дитячих ігор, так і вельми складні художні форми. Воно використовується під час деяких японських церемоній та ритуалів, а також для навчання та розваги. Часто японці використовують орігамі із суто практичною метою — як подарунки, упаковки, оздоблення.

Ознайомлення з орігамі слід починати з давньої історії. Саме там, у Давньому Китаї, 105 року нашої ери склалися передумови

для виникнення орігамі — мистецтва складання будь-яких фігурок із квадратного аркуша паперу без використання ножиць і клею.

Як свідчить історія, того знаменного року чиновник Цай Лунь офіційно доповів імператорові про те, що створено технологію виробництва паперу. Десятиліттями під страхом страти китайці зберігали таємницю народження білого аркуша. Але з часом, коли ченці Китаю почали подорожувати до Японії, разом із ними вирушили у світ і деякі таємниці їхньої країни. У VII сторіччі мандруючий буддійський чернець Дан-хо, про якого сучасники говорили, що він «багатий знаннями й уміє робити туш та папір», вирушає до Японії і навчає ченців виготовляти папір за китайською технологією. Незабаром в Японії налагодили своє масове виробництво паперу, багато в чому обігнавши Китай.

Перші аркуші паперу, складені у формі різноманітних фігурок, з’явилися спочатку в японських монастирях. І це природно: адже в японській мові поняття «бог» і «папір» звучать однаково, хоча і позначаються різними ієрогліфами. Фігурки з паперу мали символічне значення: їх застосовували під час релігійних церемоній, ними прикрашали стіни храмів, їх розміщували на жертовному вогнищі. До наших часів збереглися одні з перших фігурок із паперу — коробочки санбо, в які японці вкладали шматочки риби й овочів, приносячи їх у жертву богам. Проте тоді це ще не вважалося мистецтвом. Просто дуже цінний і дорогий аркуш паперу ніс у собі ім’я бога, поступово ставав невід’ємною частиною життя пересічного японця.

Європейській культурі притаманно, що будь-який конструктор складається з певного набору деталей, які можна поєднувати, створюючи різноманітні конструкції. Теорія винахідництва стверджує, що так званий ідеальний конструктор повинен складатися з однієї деталі, за допомогою якої створюється нескінченна різноманітність форм. Виявляється, такий конструктор існує. Це — орігамі, де з однієї деталі (аркуша прямокутної форми) складають тисячі й тисячі різноманітних фігурок! Нескладні прийоми складання і безмежна фантазія людей здатні створити за допомогою орігамі цілий світ. Світ особливий, радісний, веселий, добрий і ні на що інше не схожий. Мистецтво орігамі відкрите всьому світу. Його підхоплюють паризькі модельєри й американські дизайнери, шестирічні діти й видатні математики. Кожен знаходить в орігамі щось своє. Архітектор — химерно пересічені площини, хлопчик — дивовижний подарунок для дівчинки, видавець — попит на книги з мистецтва орігамі, дорослий — можливість перетворитися в очах дитини на справжнього чарівника, людина похилого віку — спосіб здивувати своїх численних онуків, а школяр — радість від незвичайного заняття. Орігамісти — люди товариські та веселі. Хіба похмура й відлюдкувата людина витрачатиме свій час на таку нісенітницю, як складання папірців! Заняття орігамі зігріває душу й дозволяє людині хоча б на деякий час позбавитися вантажу повсякденних проблем і відлетіти разом з квадратиком паперу до чудової країни Творчості.

Зразки перетворення природної форми в техніці орігамі

 IV. Закріплення вивченого матеріалу

 Організація сприйняття творів мистецтва

 Бесіда за питаннями

 (Учитель пропонує учням роздивитися фотографічні зображення тварин та їхні фігурки, що виконані в техніці орігамі. Акцентує увагу учнів на характерних деталях та на тому, як вони відтворені в паперопластиці.

 Якщо ж завдання викликає ускладнення, доцільно запропонувати учням навідні запитання.)

• Кого зобразили художники-орігамісти?

• Що допомагає визначити, яку саме тварину зображено?

• За якими ознаками ви визначили, яку тварину зобразив художник?

• Чи можемо ми сказати, як ставиться художник до своєї моделі?

• Які засоби використовує художник, щоб висловити своє ставлення до моделі?

 (Учитель пропонує учням розглянути сузір’я зоряного неба, що схожі на тварин, або, за їхньої відсутності, темні силуети тварин; акцентує увагу учнів на понятті «характерна деталь»; допомагає визначити характерні та другорядні деталі в кожному зображенні.)

В. Мушик «Лісове сузір’я» (2004)

 Творче завдання

 Слово вчителя

 Ще в давні часи люди звернули увагу на те, що деякі зорі на небі розташовані так, що їх групи нагадують різних тварин. Велика і Мала Ведмедиці, Рак, Лебідь, Гінчі Пси дивляться на нас із нічного неба — і воно вже не здається нам таким далеким. Створіть малюнок «Зоряні звірі», використовуючи фігурки-орігамі.

 Пояснення до творчого завдання

 (Учитель пропонує учням самостійно обрати колір паперу для кожної фігурки, пояснює порядок виконання фігурки-орігамі, разом із учнями виконує 3—4 фігурки за власним вибором (див. Додатковий матеріал).

 Виконані фігурки учні прикрашають за допомогою кольорового паперу, акварельних фарб або фломастерів за власним бажанням.

 Потім фігурки компонуються на аркуші темного картону та приклеюються.

 Учитель пропонує учням прикрасити малюнок, додати деталі за власним бажанням.)

 V. підбиття підсумків

 Обговорення учнівських робіт

 Під час обговорення виконаних робіт потрібно акцентувати увагу учнів на врівноваженості композиції. Окремо необхідно

Характерні силуети тварин

відзначити ті роботи, в яких учні використали, крім фігурок-орігамі, елементи тематичних зображень (пейзаж, зорі, космічні апарати тощо).

 VІ. Домашнє завдання

 Слово вчителя

 Намалюйте свою тварину-сузір’я на кольоровому папері. Скористайтеся засобами декоративного малюнка — спростіть форму тулуба тварини, зберігши її характерний силует. Намагайтеся зафарбовувати рівно, начебто вирізуєте площини з кольорового паперу.

Пам’ятайте, що вночі всі кольори близькі один до одного й лише світло створює дуже сильний контраст.

Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: SYLER (01.12.2014)
Переглядів: 2176 | Рейтинг: 0.0/0
П. Глазовий «Як Сергійко вчив клоуна Бобу складати вірші»
Осінь. Рослини восени. Охорона здоров'я восени
Фантастичні образи
Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint
Об’ємні вироби з паперу. Виготовлення ялинкових прикрас. Новорічна гірлянда
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]