Композиція. Карнавал тварин

Композиція. Карнавал тварин

Мета: навчальна: продовжувати ознайомлювати учнів з анімалізмом як жанром образотворчого мистецтва; поглиблювати знання з композиції; ознайомлювати з матеріалами та інструментами для створення монотипії; закріплювати навички створення паперового колажу; розвивальна: збагачувати та закріплювати в дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості природної форми; закріплювати навички створення основних видів монотипії, передавання форми, рухів та декорування зображень тварин; розвивати дрібну моторику руки; виховна: виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості; виховувати екологічну культуру.

Обладнання: навчальні плакати, репродукції робіт відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; аркуш білого паперу; картон; простий олівець; гуаш; валик або широкий пензель; гелієві ручки; фломастери; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Тип: комбінований урок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Коментар

Композиція — закони компонування зображення, певне розташування предметів у просторі та їх зв’язок з іншими предметами. Композиція покликана максимально передати задум художника.

Колорит — співвідношення кольорів у творах образотворчого мистецтва, найважливіший засіб виразності — може бути теплим та холодним, спокійним та напруженим, яскравим та тьмяним.

Композиційний центр — місце знаходження основного об’єкта (образу) на аркуші. Залежно від його положення розрізняють композиції: центральну, симетричну, асиметричну.

ХІД УРОКУ

I. організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда за питаннями

(Учитель пропонує учням охарактеризувати анімалізм як жанр образотворчого мистецтва; пригадати матеріали та інструменти живопису; виражальні можливості, цього виду мистецтва; згадати вже знайомі учням види композиції та композиційні прийоми.)

• Давайте пригадаємо, з чого потрібно розпочинати малювання.

(Спочатку потрібно продумати, що саме ми хочемо зобразити, про що повинен розповісти наш малюнок глядачам.)

Крім цього, необхідно правильно розташувати малюнок на

аркуші паперу: малюнок не повинен бути ані занадто великим, ані занадто маленьким.

Малюнок потрібно розмістити приблизно в центрі аркуша.

• Що називається композицією? (Композиція — складання,

з’єднання, поєднання різних частин в єдине ціле.)

III. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Починаючи роботу над картиною, художники створюють чимало варіантів композиції, щоб краще передати свій задум.

(Учитель пропонує учням два варіанти картини видатного голландського художника Рембрандта Харменса ван Рейна «Поклоніння волхвів», що написані 1646 року, пропонує уважно їх роздивитись та визначити, які композиційні прийоми використав художник.)

Центр композиції

Задній план

Середній план

Зразок аналізу композиції (Р. Х. ван Рейн «Поклоніння волхвів» (1646))

Запитання

• Самостійно проаналізуйте другий варіант картини.

• Де художник домігся більшої виразності?

• Якими засобами?

Організація сприйняття творів мистецтва Пояснення вчителя

(Учитель пропонує учням розглянути репродукції картин, що зображують дерева в перспективі, виконані видатними художни-

ками, пропонує уважно роздивитися картини, скласти усний твір-опис за картиною, яка найбільше вразила; визначити, якими засобами виразності скористався художник для відображення свого ставлення.)

Ви вже знаєте, що таке силует. Це зображення, виконане однією колірною плямою. Силуети — як тіні на стіні, точно відображають контури предмета. Але трапляється й так: ви дивитеся на безформну пляму і раптом розумієте, що вона схожа на жабу або оленя, що біжить, або на смішного чоловічка. Дуже схожа — навіть дивно, що ви не помічали цього хвилину тому. Це вам на 1/3 допомогу прийшла ваша уява, викликала з пам’яті характерні риси жаби або оленя і допомогла побачити їх у зображенні буквально за декількома рисами.

Уява — дуже добрий помічник, і художникові без неї ніяк не обійтися. Для того щоб швидко бігати, потрібно тренуватися. Уяву теж необхідно тренувати. Ось це ми сьогодні й робитимемо.1/3

Запитання

(Учитель пропонує роздивитися силуетні зображення тварин, птахів, людей тощо.)

• Як силует дозволяє нам зрозуміти, що зображено?

• За якими ознаками ми впізнаємо зображення?

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Навчальні вправи

Симетрична

композиція

асиметрична композиція

трьохчастна композиція

Діагональна композиція

Слово вчителя

(На початку роботи учням може знадобитися допомога вчителя.)

Основні схеми побудови композиції

Плями можна одержати в різний спосіб. Вибір залежить від технічних можливостей та обладнання класу.

Варіант 1. Фарбу розвести на палітрі. Покласти аркуш паперу на підлозі (попередньо накриту газетами) і крапати на нього фарбою, струшуючи пензлик. Роботу можна виконувати в групах.

Варіант 2. Налити трохи туші на аркуш паперу і дмухати на пляму крізь соломинку.

Варіант 3. Проштрикнути в денці пластикової пляшки одну чи кілька дірочок. Налити фарбу в пляшку. Цівкою, що виливається, проводити на папері різноманітні лінії.

Варіант 4. Налити фарбу на аркуш паперу і скласти його навпіл. Малюнки домалювати тушшю або фломастерами.

Варіант 5. Нанести плями фарби або туші на шматочки целофану (файли) і, прикладаючи їх до альбомного аркуша, зробити відбитки. Потім, розглядаючи відбитки, кожен сам має придумати, на що вони схожі.

Творче завдання

Слово вчителя

Грація кішки, стрімкість вовка, спокійна впевненість слона... Рухи тварин виразні й різноманітні. Контурні лінії можуть підкреслити й посилити цю виразність.

Пояснення до творчого завдання

(Для роботи учням потрібно запропонувати яскраві чисті кольори. Акцентувати увагу дітей на тому, що завдання слід виконувати в гарному настрої.)

• Виріжте силуети-штампи тварин із цупкого картону.

• Нанесіть на штампи гуашеві фарби валиком або широким пензлем. Фарби змішуйте просто на штампі.

• Зробіть відбиток силуетів на папері й домалюйте деталі гелієвими ручками або фломастерами.

• Обміняйтеся штампами з друзями. Ви побачите, що відбитки все одно будуть різними.

• Пам’ятайте про те, що зображення на відбитку вийде дзеркальним.

V. Підбиття підсумків

Обговорення учнівських робіт

Після завершення роботи відбувається обговорення учнівських малюнків. Під час оцінювання виробів необхідно враховувати, наскільки правильно учні відтворили форму та будову тіла тварини, обрані рухи. Найвищої оцінки заслуговують вдалі та доречні зміни та доповнення до зразка, запропонованого вчителем.

Із малюнків створюють альбом «Карнавал тварин».

Коментар

Учні повинні демонструвати вміння знаходити в плямі асоціації на запропоновану тему, доповнювати композицію, обирати колірне рішення відповідно до поставленого завдання.

VI. Домашнє завдання

Удома учні мають вигадати казку про пригоди героїв їхніх малюнків.

У бібліотеці або Інтернеті знайти картини, що відповідають основним композиційним схемам.

Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: SYLER (30.11.2014)
Переглядів: 2536 | Рейтинг: 0.0/0
Звірі
Аплікація з паперу. Види аплікацій. Виготовлення аплікації
А. Костецький «Батьківщина», М. Чернявський «Рідний край», В. Сухомлинський «...
Елементарне поняття про архітектуру як вид мистецтва. Практична робота «Місто...
Сюжетна аплікація. Створення композицій до казок
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]