Екскурсія. Різноманітність рослин. Осінні явища в житті рослин

Тема уроку. Екскурсія. Різноманітність рослин. Осінні явища в житті рослин.

Мета уроку: організувати діяльність учнів, спрямовану на вивчення видового різноманіття деревних і чагарникових рослин на території школи, способів поширення плодів і насіння і на ознайомлення з осінніми явищами в житті рослин.

Особистісно-розвиваючі завдання:

• сприяти формуванню в учнів умінь спостерігати за живими організмами восени, планувати свою діяльність, систематизувати матеріал, оформляти звіти;

• сприяти формуванню в учнів загальнонавчальних умінь, необхідних для роботи в групі;

• сприяти розвитку особистісної мотивації учнів щодо дотримання правил поведінки в природі.

Місце проведення екскурсії: територія школи.

Тривалість екскурсії: 45 хв.

Обладнання:

• картки-завдання (за кількістю учнів у класі);

• аркуші білого паперу формату А3 (по одному для кожної групи);

• товсті нитки або шнур, кілочки для позначення майданчика;

• блокнот і олівець у кожного учня;

• пакети для збору листя та плодів на кожну групу;

• аркуші білого паперу формату А4 (за кількістю учнів у класі);

• двостороння клейка стрічка;

• ножиці.

Підготовка до екскурсії. Учитель визначає місце проведення екскурсії, розробляє маршрут для екскурсії таким чином, щоб його можна було використати і для проведення інших сезонних екскурсій. Це дозволить показати учням всі сезонні зміни в природі на одних і тих же об'єктах. Педагог складає картки-завдання для групових та індивідуальних спостережень. Бажано мати план-схему території школи, щоб легше було давати завдання для проведення спостережень.

Учитель продумує прийоми, які допоможуть розділити учнів на групи, а також правила безпечної поведінки на екскурсії. Одяг та взуття учнів повинні відповідати погодним умовам на час проведення екскурсії.

Проведення екскурсії

1. Учитель пропонує учням згадати загальні правила безпечної поведінки під час проведення екскурсії. Правила можна записати на аркуші ватману або на окремих картках. Запитує, яке правило учні хотіли б змінити або додати. Учитель може сам додавати до загальних правил спеціальні правила в залежності від часу проведення та теми екскурсії.

2. Бесіда:

-З яким кольором у вас асоціюється слово осінь? Зазвичай учні називають жовтий, червоний, оранжевий.

- Чому саме з цим кольором?

Педагог показує листя деревних рослин (липа, береза, клен, горобина) відповідного забарвлення і вказує на те, що не у всіх дерев листя яскравих кольорів. У вільхи, тополі листя стає бурим або сірим, у бузку листя ще довго залишатиметься зеленими.

-Що відбувається із рослинами восени? Чому і для чого це відбувається?

На сьогоднішній екскурсії ми поговоримо про те, чому ж саме осінь може похвалитися таким розмаїттям барв.

3. Учитель повідомляє про те, що влітку листя дерев і чагарників пофарбовані в зелений колір через наявність пігменту хлорофілу. Але в листі є й інші пігменти - жовтого (ксантофилл), оранжевого (каротин) кольору. Влітку хлорофілу в листках так багато, що решта пігментів непомітна. Восени скорочується світловий день, хлорофілу утворюється менше, жовте забарвлення листя стає помітнішим. У листі міститься барвник - антоціан. Це він забарвлює листя в усі відтінки червоного кольору. Чим прохолодніше, тим більше антоціана утворюється в листках. А ось листя вільхи і тополі не містять у своєму складі жовто-помаранчевих пігментів і антоціана. Тьмяний колір надають цим листкам продукти розпаду хлорофілу. Осіннє забарвлення характерне і для деяких трав.

4. За допомогою жестів покажіть, що відбувається після зміни забарвлення листя. Яке явище живої природи ви зараз зобразили? (Листопад) Причина листопада - зміна умов (скорочення світлового дня, зниження температури, зміна вологості). Щорічно, скидаючи листя, дерево звільняється від шкідливих речовин, які накопичилися за літо. У лісі шар листя захищає ростки рослин і коріння дерев від морозу, листя перегниває і дає живильні речовини рослинам, в сухому листі зимують багато комах. Деякі дуби не скидають листя на зиму, засохле листя опаде тільки навесні. Хвойні рослини не скидають хвою на зиму, крім модрини, у якої голки опадають восени.

5. Учні, за бажанням, розбиваються на групи по чотири - шість чоловік (або вчитель сам ділить учнів на групи будь-яким відомим йому способом). Групи отримують однакові завдання, але вибирають для їх виконання різні ділянки на території, визначені учителем. На виконання завдання відводиться 15 хвилин. Картку-завдання отримує кожен учень, і вона залишається у нього до наступного уроку. Це полегшить виконання домашнього завдання. На наступному уроці учень здає звіт про екскурсію.

Завдання для груп. Знайдіть і з'ясуйте види дерев, кущів і трав'янистих рослин.

Зміни, які відбулися з цими рослинами у зв'язку з настанням осені, опишіть за планом:

а) назва рослини;

б) загальний вигляд;

в) зміни, що відбулися із листками;

г) наявність бруньок, їхній стан;

ґ) чи притаманний рослині активний ріст у даний період;

д) наявність квіток чи плодів, їхній стан (для плодів — дозріло насіння чи ні, чи є ше воно на рослині);

є) зміни, що стосуються стебла;

є) зміни кореня.

6. Групи представляють результати своєї роботи

7. Підведення підсумків. Учитель пропонує підрахувати загальну кількість видів дерев і чагарників, які вдалося описати класу під час екскурсії.

-Які види дерев і чагарників зустрічалися в усіх групах?

Зібравши листи А3 з відміченими на них видами дерев і чагарників, можна отримати загальний план-схему обраної для екскурсії ділянки. На весняній екскурсії можна використати цей план-схему, наносити на нього нові об'єкти відповідно до теми екскурсії.

8. Екологічні гри при проведенні екскурсії (залежно від часу, що має вчитель).

Гра»Прикмети осені»

Назвати прикмети, пов’язані з рослинами в осінній період

( В лісі багато горобини - осінь буде дощовою, мало ягід – сухою,

Листя осики впали на землю «обличчям» догори – буде холодна зима)

Гра «Визнач предмет»

Гра побудована таким чином, щоб навчити учнів розрізняти і запам'ятовувати види дерев і чагарників своєї місцевості. Можна використовувати листя, плоди, насіння дерев і чагарників, зібрані під час екскурсії. Розділіть клас на дві команди. Побудуйте команди обличчям один до одного на відстані 10 м. Розкладіть предмети в ряд між командами. Команди повинні розрахуватися так, щоб у кожного гравця в кожній команді був свій номер - № 1, № 2, № 3 і т. Д. Коли команди будуть готові, промовте назву дерева або чагарнику, частиною якого є один з лежачих на землі предметів, а потім назвіть номер гравця. Щоб внести елемент несподіванки, називайте номера не по порядку. Наприклад: «Наступна рослина - дуб, а номер - 3» Як тільки гравці під номером 3 почують свій номер, вони повинні підбігти до зразків на землі і, намагаючись випередити один одного, знайти дубовий лист, жолудь, шматочок кори. Переможець приносить команді два бали. У випадку помилки команда втрачає два бали.

Гра «Збери дерево»

Гра розвиває пам'ять, реакцію, поповнює знання учнів про видове розмаїття дерев. До картки із зображенням листа дерева треба знайти плід цього ж дерева. Можна використовувати листя і плоди дерев, зібрані на екскурсії. Можна запропонувати зібрати три картки: силует дерева, лист, плід. Гру проводять у групах, парах або у формі індивідуального завдання. Можна гру проводити на час: «Хто швидше?»

Гра «Голландське лото»

Одна з модифікацій гри «Збери дерево». Ця гра дуже добре розвиває пам'ять, реакцію, поповнює знання гравців про видове розмаїтті дерев. Розкладають рядами малюнком вниз 36 парних карток із зображенням 18 видів дерев і чагарників (або частин рослин). Кожен гравець по черзі має право перевернути одночасно дві картки і показати їхнє зображення всім гравцям. Якщо на цих картках виявився неоднаковий малюнок, їх повертають на місце. Після двох-трьох конів по колу починають попадатися парні картки, які гравці залишають собі, отримуючи право додаткового ходу. Перемагає гравець, який набрав більшу кількість пар. Однією з умов гри може бути: правильно назвати вид, зображений на картці.

9. Рефлексія в кінці екскурсії.

• Що для вас найбільше запам'яталося на екскурсії?

• Що було для вас найцікавішим на екскурсії?

• Наскільки легко чи важко було кожному з вас впоратися із завданнями?

• Що нового ви дізналися про території школи?

10. Домашнє завдання. Оформити в зошитах звіт про екскурсію за запропонованому в картках-завданнях планом.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: pfqxjyjr (02.03.2015)
Переглядів: 4346 | Рейтинг: 0.0/0
Звірі
Комбінована аплікація. Послідовність дій під час виготовлення комбінованої ап...
Рослинний і геометричний орнамент. Практична робота «Гарний будинок»
Народні іграшки з глини
Зустріч із дитячими журналами. Урок позакласного читання
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]