План і масштаб. Умовні знаки на плані. Практична робота: креслення плану окремих предметів з використанням масштабу; зображення плану місцев

Тема: План і масштаб. Умовні знаки на плані. Практична робота: креслення плану окремих предметів з використанням масштабу; зображення плану місцевості

Мета: формувати в учнів уявлення про план і масштаб, учити креслити план місцевості, користуючись умовними знаками; розвивати спостережливість, діалогічне і монологічне мовлення, пізнавальну активність; удосконалювати уміння роботи в парах, групах; виховувати інтерес до уроків природознавства.

Обладнання: ребуси, ілюстрації «План, масштаб», «План місцевості», «Карта», геометричні фігури.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Робота з зошитом (у парах).

Заповнення узагальнюючої таблиці спостережень

за погодою за місяць. За заповненою таблицею учні складають діалог.

2. Фронтальне опитування.

Гра «Визнач правильне твердження».

 • Горизонт — це прилад для визначення сторін горизонту. (Ні)

 • За допомогою компаса визначають сторони горизонту. (Так)

• Стрілка компаса завжди вказує на північ.

• Протилежна сторона заходу — схід. (Так)

• До лінії горизонту можна дійти. (Ні)

• Земля — великий магніт. (Так)

• Якщо стояти обличчям на північ, позаду буде схід. (Ні)

2. Повідомлення учнів про орієнтування на місцевості без допомоги компаса.

1) Гриби ростуть на північній стороні дерев, чагарників, пнів. 2) У дерева, що стоїть окремо, з північної сторони росте менше гілок, ніж із сонячної, південної сторони. 3) На пнях відстань між річними кільцями ширша з того боку, з якого пень краще освітлений сонцем, із південного боку. 4) Мох на каменях і деревах завжди росте на північній стороні.

5) Біля пнів і купин ягоди журавлині, брусниці, чорниці краще ростуть із освітленої сонцем, південної сторони. 6) У мурашників крутий схил спрямовано на північ, а більш положистий — на південь. 7) Мурахи будують свої мурашники з південної сторони дерев. 8) Навесні, коли починає пригрівати сонце, на південних схилах пагорбів сніг тане швидше, ніж на північних.

II. Мотивація навчальної діяльності

1. Завдання учням.

Розгадування ребусу.

2. Слово вчителя з елементами бесіди.

Слово план має багато значень. На уроках читання ви часто складаєте план оповідання, розповіді.

Із планом ви познайомилися і на уроках образотворчого мистецтва. Ви розміщуєте деякі об’єкти, які зображуються на передньому плані, середньому плані і задньому плані. Крім того, залежно від розміру зображуваного предмета, ви робите малюнок крупним

(Так)

(План)

(Масштаб)

планом, а іноді — дрібним планом. Назвіть об’єкти, які зображені на різних планах (Демонстрування ілюстрації).

— Що ви складали за планом на уроках «Я і Україна»? Сьогодні на уроці ми дізнаємося ще про один план,

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Слово вчителя з використанням наочності (об’ємних геометричних фігур, ґумок, сірникових коробок) та з елементами бесіди.

— Розгляньте ці предмети. Що це за геометричні фігури?

— Якщо ми поглянемо на них згори, які контури одержимо?

2. Завдання учням.

Креслення плану поданих вище предметів (склянки, сірникової коробки, ґумок різної форми).

— Що спільного між планами ґумок, склянки, сірникової коробки?

3. Слово вчителя з елементами бесіди.

Контури дрібних предметів, розглянутих згори, легко розташувати на аркуші паперу. А якщо предмети великі, як, наприклад, стіл, книга, дерево, парта, кущ, клумба?

— Чи можна накреслити план такого розміру предметів?

Щоб накреслити план великого предмета, треба зменшити довжину його ліній у кілька разів.

— Чим відрізняється план стола від його малюнка? (Робота з ілюстрацією)

4. Практична робота.

Задача. Шкільна квіткова клумба має довжину 5 м і ширину 2 м. Щоб накреслити її план, що треба зробити?

Зменшимо її розміри у 100 разів. Які розміри одержуємо? (5 см і 2 см)

У такому разі ми говоримо, що застосовували масштаб: 1 см на плані відповідає 100 см дійсних розмірів. Записується масштаб так:

1 см — їм, або

1 см — 100 см.

Завдання. Накресліть план клумби і підпишіть його масштаб.

5. Колективно-групова робота.

Задача. Пісочниця має розміри 3 м і 2 м. На-кресліть план цієї пісочниці, якщо масштаб: 1см — їм.

6. Розповідь учителя.

Ви навчилися робити план певних об’єктів. Так само робиться план місцевості. План місцевості — це креслення невеликої ділянки земної поверхні, зроблене в певному масштабі. Усі предмети зображуються за допомогою умовних знаків. Для креслення плану місцевості необхідно виміряти відстань між предметами та розміри самих предметів і зменшити їх за допомогою масштабу. На всіх планах і картках є умовні позначення.

Наприклад: План квіткової клумби

 Умовні позначення

 Троянди у- Трава Ромашки

7. Самостійна робота.

Складання плану класної кімнати.

IV. Оцінювання і самооцінювання

1. Читання текстів підручника за методикою Кушніра. Тестові завдання.

2. Самостійна робота в зошитах.

3. Знайди помилку.

Мішаний ліс Луки Сад

V. Підбиття підсумків уроку

Учні складають діалог за вивченим матеріалом.

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювання статей підручника.

2. Календар спостережень.

3. Індивідуалізоване завдання. Накреслити плани об’єктів на вибір.



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (17.01.2015)
Переглядів: 4526 | Рейтинг: 0.0/0
Зима щедра святами. Старий рік минає, новий наступає
Догляд за одягом та взуттям. Послідовність дій під час зав’язування шнурків н...
І. Гнатюк «Наша хата». Прислів'я. «Роде наш красний» (українська народна ...
Урок малювання
Тварини весною. Зустрічаємо птахів
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]