Обертання Землі навколо своєї осі. Зміна дня і ночі. Рух Землі навколо Сонця. Зміна пір року

Тема: Обертання Землі навколо своєї осі. Зміна дня і ночі. Рух Землі навколо Сонця. Зміна пір року

Мета: ознайомити зі зміною дня і ночі та пір року, обертанням Землі навколо своєї осі і рухом Землі навколо Сонця; формувати навички роботи в групах під час проведення спостережень за природою, міркувань за новою темою; розвивати монологічне мовлення, пізнавальну активність при підготовці повідомлень, міркувань; формувати в учнів уміння робити висновки, аналізувати під час вивчення нового матеріалу.

Обладнання: ілюстрація до теми, індивідуальні картки для опитування, картки для роботи в групах, ліхтарик, глобус Землі.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Робота у групах.

Спостереження.

Учитель запитує в учнів по черзі про стан неба, температуру повітря, опади та інші явища природи, напрям вітру. Також керівник перевіряє наявність заповнення календарів в інші дні.

2. Робота у групах.

Повідомлення учнів.

Сонце

Сонце — величезна куля із розжарених газів. На його поверхні температура 6000°С. Шпилькова голка, розжарена до такої температури, могла б убити людину за 150 км. Сонце знаходиться так далеко, що його промені потрапляють на Землю тільки через 8 хвилин. Воно таке величезне, що могло б умістити в себе більше мільйона Земель. Сонячні плями — це ділянки газу, температура якого нижча за температуру решти поверхні Сонця. Сонячний спалах — це величезні фонтани газу, що викидаються на мільйони кілометрів. Ніколи не треба дивитися прямо на Сонце, тому що яскраве світло шкідливе для очей.

Глобус

У перекладі з латинської мови слово «глобус» означає «куля». На глобусі обриси суші і води зображені так, як вони розташовані на нашій планеті. Першим виготовив глобус, на якому було зображене зоряне небо, давній правитель Лівії на ім’я Атлас. На його честь учені-картографи називають атласами систематичні зібрання різних географічних карт. Перший глобус Землі створив у 1492 році німецький учений-географ Мартін Бехайм. У Росії перший глобус з’явився 1713 року. Його подарували Петру І за врятування міста Тепінгема. Це була копія Земної кулі діаметром у 3,11 метра. На глобусі було позначено всі відомі на той час країни і моря. Всередині глобуса стояли круглий стіл та стільці навколо нього. На стінах і стелі глобуса було зображено небозвід із сузір’ями.

Земля

Земля — третя планета від Сонця. Це єдина планета Сонячної системи, на якій є суша, вода, життя. На думку вчених, Земля утворилась 4 млрд. років тому. Маса Землі вимірюється ось таким числом: 6 000 000 000 000 000 000 000 тонн. (Записати на дошці). Товщина земної кори під поверхнею материків 30-40 км, під дном океану 6-8 км. Земля складається з 4 шарів: земна кора, мантія, зовнішнє ядро, суб’ядро. Земна кора тверда, а в глибині температура така висока, що всі гірські породи перебувають там у розплавленому стані. Якщо в земній корі з’являється глибока тріщина, то виникають вулкани. Земля «поводиться» так, ніби в ній заховано гігантський магніт. Тому вона притягує всі предмети, які розміщені на ній. Це і є сила земного тяжіння.

Місяць

Найближче до Землі небесне тіло — Місяць. Це її супутник. Місяць світить відбитим сонячним світлом. До Місяця людина долітає на ракеті за кілька

днів. А сонячний промінь від Місяця до Землі летить 1 секунду, доки ми повільно кажемо «р-раз». На Місяці є великі темні плями, їх називають морями: Море Хмар, Море Дощів. Але в них немає ні краплини води. На Місяці немає ні повітря, ні дощу, ні снігу, не буває похмурих днів. На Місяці є багато ям, які утворились внаслідок падіння величезних каменів. Космонавти, які були на Місяці, зібрали колекцію цих місячних каменів. Якщо щодня спостерігати за Місяцем, то можна помітити, що він постійно змінює свою форму. Це залежить від того, в якому положенні знаходиться Місяць між Сонцем і Землею. Із Землі ми бачимо лише освітлену Сонцем частину Місяця.

3. Самостійна робота за індивідуальними картками.

Варіант І

1. Наука про небесні тіла — це:

а) біологія; б) астрономія; в) хімія; г) фізика.

2. Що відносять до небесних тіл?

3. Що називають макетом Землі?

4. На які 2 півкулі ділиться Земна куля?

5. Що поділяє Землю на дві півкулі?

Варіант II

1. Як називається третя від Сонця планета?

а) Марс; б) Венера; в) Земля; г) Меркурій.

2. Закресли зайве слово: Нептун, зірка, Місяць, ракета, Сонце, Марс.

3. Які властивості має Земля?

4. Назвіть супутник Землі

5. Яку форму має Земля?

II. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда.

— Прочитайте тему уроку. Про що ви дізналися, читаючи тему?

— А чому саме відбувається зміна дня і ночі, змінюються пори року, ви дізнаєтеся з сьогоднішнього уроку.

III. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

1. Слово вчителя. Демонстрування ілюстрації.

Земля рухається навколо Сонця, як і всі небесні тіла Сонячної системи. Вона рухається по орбіті, що має форму еліпса, із величезною швидкістю — ЗО км за секунду. Крім того, Земля ще обертається навколо своєї осі.

2. Словникова робота.

Вісь — уявна лінія, що проходить через центр Землі і Північний та Південний полюси.

3. Слово вчителя з елементами бесіди.

Повний оберт навколо осі Земля робить за 24 години.

— Як називається цей час?

— Що ж відбувається під час доби на Землі? Чому?

4. Завдання учням.

Інсценування.

Один учень («Сонце») тримає у руках ліхтарик, який спрямовує на другого учня («Землю»). «Земля» робить оберти навколо своєї осі.

5. Бесіда.

— А що ж відбувається, коли Земля обертається навколо Сонця?

— Повний оберт вона робить за 365 днів. Як називається цей час?

— Що ви спостерігаєте протягом року?

— Чому ж відбувається зміна пір року?

— Давайте поспостерігаємо за рухом Землі і зробимо висновок.

Висновок. Коли до Сонця звернена Північна півкуля, вона одержує більше сонячного тепла і світла,

ніж Південна. У цей час тут літо, а в Південній півкулі — зима.

— Поміркуйте у своїх групах, коли настають весна і осінь? (Коли обидві півкулі повертаються до Сонця однаково.) Де може знаходитися наша планета зараз, восени?

IV. Оцінювання і самооцінювання

1. Робота з підручником.

Читання під магнітофонний запис статей підручника. Складання діалогів у парах за питаннями до статей.

2. Робота в зошитах (парна).

V. Підбиття підсумків уроку 1. Робота у групах.

Гра «Знайди неправильні твердження. Виправи помилку».

1. Земля обертається навколо своєї осі.

2. Вісь проходить через центр Землі і полюси.

3. Коли Земля обертається навколо своєї осі, відбувається зміна пір року. (Зміна дня і ночі)

4. Земля рухається навколо Сонця по орбіті.

5. Орбіта має форму кола. (Еліпса)

6. Коли Земля обертається навколо Сонця, відбувається зміна пір року.

7. Повний оберт навколо осі Земля робить за 24 години.

8. Повний оберт навколо Сонця Земля робить за 360 днів. (~ 365 днів)

VI. Домашнє завдання

1. Спостереження за погодою.

2. Повторення попередніх тем.

3. Опрацювання статей підручника.

4. Додаткове індивідуалізоване завдання. Скласти повідомлення: «Уявлення людей про Землю».



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (16.01.2015)
Переглядів: 3373 | Рейтинг: 0.0/0
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас...
М. Сингаївський «Що воно за диво?». П. Мовчан «Сіяв шпак». А. Григорук «Переп...
Лічба в межах 20. Таблиці додавання й віднімання чисел 2 і 3 в межах 10. Поня...
Природа Українських Карпат
Про що можна дізнатися спостерігаючи за Сонцем
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]