Ґрунти рідного краю

УРОК 26

Tема: Ґрунти рідного краю

Мета: продовжувати формувати в учнів поняття ґрунт; ознайомити із видами ґрунтів, їх властивостями та із значенням ґрунту в природі і житті людини; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: таблиці, ґрунт, склянка з водою, схеми.

ХІД УРОКУ

I. Бюро погоди

— Хто бажає виконати роль синоптика? (Учень розповідає за схемою, що висить на дошці.)

1) Дата.

2) Пора року.

3) Температура повітря.

4) Стан неба.

5) Опади.

6) Вітер.

— Давайте підсумуємо: від чого залежать зміни в природі?

II. Перевірка домашнього завдання Фронтальне опитування.

— Що таке корисні копалини?

— Які ви знаєте корисні копалини?

— Хто такі геологи? Чим вони займаються?

— Якими способами добувають корисні копалини?

— Назвати горючі корисні копалини. Чому їх так називають?

— Як утворився торф?

III. Актуалізація опорних знань учнів

— Пригадайте, які умови потрібні для життя рослин?

— Який ґрунт є родючим?

IV. Мотивація навчальної діяльності

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про ґрунти рідного краю.

У. сприймання та усвідомлення нового матеріалу

1. Розповідь учителя.

— Ґрунт можна порівнювати із тоненькою плівкою, що вкрила сушу нашої величезної планети. А без цієї плівки не було б ні суші, ні рослин, ні тварин, ні людини. Чому? Уявіть собі, що ґрунту раптом не стало. Зникнуть рослини і тварини. А отже, не зможуть жити на землі і люди. Ось чому говорять, що ґрунт дорожчий за золото. Без золота люди змогли б прожити, а без ґрунту — ні.

Ґрунти — це земельні ресурси України, складова частина її продуктивних сил, основне джерело національного багатства. Ґрунт є особливим природним витвором, він виник у результаті взаємодії неживої та живої природи.

Головна властивість ґрунту — родючість, тобто здатність забезпечувати рослини необхідними мінеральними солями і вологою. Визначає родючість ґрунту органічна речовина — перегній, що утворюється в результаті неповного розкладу бактеріями та грибами відмерлих рослинних решток.

Ґрунти України є дуже різноманітними. Їх існує близько 1000 видів, тому що вони утворились у різних природних умовах.

Ви спостерігали в природі, що ґрунт має неоднаковий колір. Колір ґрунту залежить від кількості в ньому піску і глини. Чим більше в ґрунті піску, тим колір його світліший. Якщо вміст в ґрунті піску перевищує 90 %, то такий ґрунт називають піщаним, а той, що містить понад 40 % глини, — глинистим.

У піщаному ґрунті мало повітря. Він швидко пропускає воду, але погано її зберігає. Коли багато вологи, то глинистий ґрунт стає в’язким, а після висихання — твердим і щільним.

Ґрунт чорного кольору — чорнозем. У ньому багато перегною. Чорнозем пропускає воду і повітря, зберігає вологу.

2. Проведення дослідів, щоб дізнатись, які ґрунти є в нашій місцевості

(підручник, план на С. 151). Запис ознак ґрунту у таблицю.

Колір ґрунту Кількість повітря Як пропускає воду Назва ґрунту  

3. Фізкультхвилинка.

4. Родючість ґрунту.

— Верхній родючій шар ґрунту, що дає життя рослинам, сам зростає дуже повільно. Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років. А для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см. Порахуйте,

скільки ж потрібно років, щоб утворився ґрунт такої товщини. Якщо невміло або недбало господарювати, то родючий ґрунт може загинути швидко і безповоротно.

Щоб родив багатий ґрунт, його необхідно добре обробляти. У пухкий ґрунт добре проникають повітря та вода. Малородючі ґрунти удобрюють торфом, перегноєм, мінеральними добривами. Удобрення потребує і чорнозем, бо рослини для росту і розвитку забирають із нього безліч поживних речовин. У нас на Хмельниччині переважають чорноземні ґрунти. Вони дають гарні урожаї зернових культур та цукрового буряка.

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Робота з підручником.

1. Читання статті «Ґрунти в рідному краї» (С. 150).

2. Бесіда за змістом запитань до тексту (С. 151).

VII. Узагальнення та систематизація знань

По вертикалі:

1) Одна із складових частин ґрунту. (Пісок)

2) Верхній шар землі, на якому зростають рослини. (Ґрунт)

3) Ґрунт повільно пропускає воду, якщо в ньому є... (глина).

4) Що ви виявите у ґрунті, коли кинете його грудочку в складку з водою? (Повітря)

По горизонталі:

1) Рослинні і тваринні рештки, що перегнили. (Перегній)

5) Рідина, що входить до складу ґрунту. (Вода)

6) Головна ознака ґрунту. (Родючість)

VIII. Підсумок уроку

IX. Домашнє завдання

Прочитати статтю «Ґрунти в рідному краї» (С. 150), виконати практичні завдання (С. 151).



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (04.12.2014)
Переглядів: 2906 | Рейтинг: 0.0/0
А. М'ястківський «Казка про яблуню». В. Коломієць «Не лови метелика».
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм...
Г. Демченко «Калинка». Загадки
Гори України
Твоя квартира. Будь обережним
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]