Рідний край на території України

УРОК 23

Tема: Рідний край на території України

Мета: дати відомості про розташування місцевості, де проживають учні, на карті України, особливості її рельєфу; навчити дітей визначати сторони горизонту за місцевими ознаками; розвивати спостережливість; виховувати любов до рідного краю.

Обладнання: карта України; контурні карти; карти області, де проживають учні.

ХІД УРОКУ

I. Підсумок фенологічних спостережень

II. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку

Учитель

Хай чужина комусь впадає в очі,

Нехай про неї навіть мріє хтось.

До переміни місць такі охочі Всі ті, кому в житті не повелось.

Та що мені та слава галаслива Про всі дива за тридев’ять морів,

Коли я досі і малого дива Землі своєї ще не зрозумів?

(Є. Плужник)

— Як ви зрозуміли слова відомого українського поета?

— Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ «Твій рідний край», з якого дізнаємося про розташування нашого краю на карті України; про те, які у нас є особливості погоди; які бувають корисні копалини; який рослинний та тваринний світ поширений у нашій місцевості; яка промисловість розвинута; як охороняється природа рідного краю.

Тема сьогоднішнього уроку — «Рідний край на території України».

III. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

1. Розповідь учителя.

— Хмельниччина — край, в якому ви живете, навчаєтеся, а згодом працюватимете.

Хмельниччина — одна із подільських областей, що відзначається мальовничими краєвидами, родючими землями, працьовитими людьми. За площею територія Хмельниччини становить 20,6 тис. км2, посідає 19 місце серед областей України. Протяжність області з півночі на південь 220 км, із заходу на схід — 120 км. Обласний центр — м. Хмельницький.

Хмельниччина межує з Тернопільською, Рівненською, Вінницькою, Чернівецькою та Житомирською областями.

Хмельницька область отримала таку назву 1954 року, а до того називалася Кам’янець-Подільською. Область має 20 районів, 1417 сіл. Найбільшими містами є: Хмельницький, Кам’янець-Подільський, Шепетівка, Славута, Нетішин. Хмельницька область є багатою на різноманітні корисні копалини: вапняки, пісок, торф, глину, крейду, граніт, каолін, гіпс. На території області протікають такі ріки, як: Дністер, Південний Буг, Збруч, Смотрич, Горинь і багато приток. Область розташована у лісостеповій зоні та в зоні мішаних лісів, і тому там різноманітний рослинний та тваринний світ.

2. Практична робота №1 (у парах).

1) Робота з фізичною картою України.

Діти працюють за планом, що записаний на дошці.

1. Знайдіть на карті свою область.

2. Покажіть обласний центр.

3. Визначте, в якій частині України знаходиться область.

4. З якими областями межує?

5. Обчисліть відстань від обласного центру до Києва.

2) Усна розповідь про область, в якій живете.

3. Відповіді на запитання підручника (С. 144).

— Які є форми земної поверхні?

— Що таке горб? Яр? Балка?

— Пригадайте будову горба.

— Що таке гори? Якими бувають гори за висотою?

— Які ви знаєте природні водойми?

— Яку водойму називають озером? Болотом? Що таке море?

— Назвіть частини річки.

4. Практична робота № 2 (у групах).

1 група. Підготувати усну розповідь про земну поверхню за картою і планом.

1) Розгляньте територію області на карті.

2) Визначте форми її поверхні.

3) Знайдіть усі водойми.

2 група. Підготувати усну розповідь про рослинний і тваринний світ області за планом.

1) Визначте на карті природних зон України, в якій із них розташована

ваша область.

2) Назвіть особливості пір року на території області.

3) Подумайте, які тварини і рослини зустрічаються в області.

5. Розповіді дітей, доповнення відповідей один одного.

Фізкультхвилинка

6. Продовження розповіді вчителя.

— Спостережлива людина ніколи не заблукає серед полів і лісів,високих гір та боліт, якщо в неї є навички орієнтування.

1) Можна орієнтуватися за тінями від скель, каменів. Як ми вже встановили, тінь від предмета падає на північ. Отже, з північної сторони на скелях, каменях росте більше моху, оскільки там вона — тіньова, вологіша.

2) Південний бік дерев краще освітлюється сонцем, тому гілля і листя є густішими з південної сторони, а з північної на стовбурі росте мох.

3) Мурашники здебільшого бувають із південної сторони дерев або пеньків, бо там тепліше.

4) На південній стороні горбів, ярів сніг розтає швидше.

— Ці ознаки ви повинні знати. А ще обов’язково пам’ятайте, що для того, щоб правильно визначити сторони горизонту, потрібно користуватися кількома ознаками одночасно.

IV. Осмислення знань учнів

Робота в зошитах із друкованою основою

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

— В якій області ми живемо?

— З якими областями межує наша область?

— В якій частині України розташована наша область?

— Які є природні водойми?

— В якій природній зоні розташована наша область?

— Які особливості мають пори року на території області?

— За якими місцевими ознаками ви зможете орієнтуватися?

VI. Домашнє завдання

Підготувати розповідь про свою місцевість за планом у підручнику (С. 145).



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (03.12.2014)
Переглядів: 3022 | Рейтинг: 0.0/0
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм...
Робота з тканиною. Ручні шви. Шов «уперед голку». Шов «ручна строчка»
Висівання насіння квітів у відкритий ґрунт
В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка» В. Нестайко «Руденький»
Запитання до природи. Як економно використовувати воду вдома?
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]