Відмінювання іменників

Тема: Відмінювання іменників

Мета: Ознайомити учнів з відмінюванням іменників, назвами відмінків та відмінковими запитаннями. Розвивати уміння спостерігати мовні явища, мислення, активізувати і попов-нити словниковий запас. Виховувати пізнавальний інтерес, повагу до думки іншого та шанобливе ставлення до рідної мови.

Обладнання: куб, картки із завданнями, фішки, магнітофон.

Форма організації уроку: групова (групи сталі)

Хід уроку

І. Організаційний момент

Весела пісенька дзвіночка Ми помандруєм в світ науки,

Покликала нас на урок. Що гордо МОВОЮ зовуть…

Я бачу ваші милі личка Та лиш кмітливість та увагу

І очі з безліччю думок. З собою взяти не забудь…

ІІ. Актуалізація знань і умінь учнів

1. Складання девізу уроку із ,,розсипаних’’ слів

навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того.

(Девіз: Добре того навчати, хто хоче все знати.)

2.Чит. вірша Н. Красоткіної ,,Листя жовте та червоне…” під муз. супровід.

3. – Сьогодні до нас на урок завітала, як ви вже здогадалися, красуня ОСІНЬ.

У кошуку вона принесла вам різнобарвне листячко-бали. Правильна відповідь і ви отримуєте бал-листочок. За правильно виконані командні завдання-листочки із 2 балами. На основі цих балів та враховуючи вашу активність під час уроку – ви отримаєте оцінку за урок.

4. Каліграфічна хвилинка.

- Осінь просила каліграфічно виписати такі літери Н, Р, Д, З, О, М, К, в.

5. Робота із словничковими словами.

- Запишіть словничкові слова які б починалися літерами які ви щойно прописували.

- Підкресліть іменники.

6. Закріплення знань про іменник.

а) Стратегія ,,Кубування’’-аналіз граней.

б) –Іменники є назвами …

- Якими бувають іменники ? ( власні, загальні)

- Як правильно сказати : Іменники мають рід, чи змінюються за родами?

- Як правильно сказати : іменники мають число, чи змінюються за числами?

7. Робота в групах.

а) 1,3,5 групи

картка – Неістота, заг. назва, споріднене із словом ,,жити’’,середній рід, однина.(жито)

2,4,6 групи

Картка – Істота, заг. назва, споріднене із словом ,,Батьківщина’’,чоловічий рід, однина.

(батько)

б) Розшифрувати і записати у зошит.

1,3,5 групи

Азкак, вреті, літс, асил, шитоз, ірдве.

2,4,6 групи

Елоп, ясніп, явол, ітол, атроп, інкво.

в) -На минулому уроці ми говорили про: іменники-антоніми, іменники- синоніми, іменни- ки-омоніми. Дайте їм коротку характеристику.

- Доберіть до поданих іменників антоніми:

1,3,5 групи

Ранок, зима, радість, день, добро.

2,4,6 групи

Мир, початок, друг, світло, правда, холод.

8. а) Розповідь учителя.

Предмети, що нас оточують, мають різну форму( книги, листя, дерева). Слова як і пред-мети можуть мати різну форму; якщо в слові змінюється тільки закінчення, а основне зна- чення залишається незмінним.

Наприклад: книга, книги, книгу, книгою, у книзі.

Форму одного і того ж слова треба відрізняти від інших, спільнокореневих слів, які різняться і за будовою, і за значенням:

Наприклад: книжка, книгарня, книжковий.

б) Робота з текстом у групах.

-Виправте помилки. Виділіть закінчення в різних формах іменника руки.

У роботі не жалій (руки).

Хвала (руки), що пахнуть хлібом.

Майстер на всі (руки).

Працьовитими (руки) весь світ тримається.

Знання у (руки) не носити.

ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку.

- Іменники, зв’язуючись у реченні з іншими словами, змінюють своє закінчення, тобто вживаються в різній формі. Зміна закінчень іменників називається відмінюванням, або змінюванням за відмінками. Це і є тема нашого уроку.

ІV. Робота над новим матеріалом.

1. Розповідь з опорою на наочність.

На дошці квітка із з’ємними пелюстками, на кожній з яких написано назву відмінка та запитання до нього. Під час читання вірша Дмитра Білоуса ,,До іменника в гостину…’’ про відмінки - пелюстки виймаються з квітки і розміщуються на вертикальному набірному полотні.

- Cкільки ж відмінків має іменник ?

- Скільки із них відповідають на певне запитання ?

2. – А зараз відкриємо ,,Довіднички” і ще раз повторимо: що таке відмінювання іменників, відмінки та запитання до них.

3. – Запишемо назви відмінків і питання до них у зошитах.

(Коментоване письмо)

Хвилинка – цікавинка

Н.в.-називає предмет. Це ,,гордий” відмінок, який зі словами справляється сам і не потребує допомоги прийменників.

Р.в. – означає ,,одержаний з народження”. Р.в. – чемпіон за кількістю вживаних з ним прий-менників. Він може поєднуватися аж із 150 прийменників (а в мові всього ~ 200 прийменни-ків).

Д.в. – назва походить від слова ,,давати”. Д.в. довго утримувався без прийменників, а сьо-годні вживається у поєднанні з 7 прийменниками.

З.в. – походить від слова ,,знаходити” когось або щось. Із З.в. вживається 28 прикметників.

О.в. – споріднений із словом ,, орудувати”. О.в. поєднується із 23 прийменниками.

М.в. – вказує на місце і вживається з 5 прийменниками: в, на, о, по, при (колись місцевий відмінок вживається без прийменників).

К.в. – назва походить від слова ,, кликати”, виражає звертання до когось і, як і Н.в. вжива-ється без прийменників.

За частотою вживання: 1 місце – Н.в.

2 місце – Р.в.

3 місце – З.в.

V. Фізкультпауза.

Хто там, хто там вже стомився

І на парту похилився?

Треба дружно нам всім встати

Осінь щедру зустрічати. (Музична гра ,, Якщо весело тобі …)

VІ. Закріплення знань і умінь учнів.

1. Вправляння у відмінюванні іменників.

Гра ,,Мікрофон”.

- Я називаю іменник у Н.в. , а потім учні по черзі ,,ланцюжком” називають цей іменник у Р.,Д.,З., О., М., К. в.

2. Робота з підручником. ( за матеріалами впр.112.)

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

1. – Повторимо відмінки іменників та запитання до них.

2. – Провідміняємо іменники чоловічого, жіночого та середнього роду: син, дочка, море.

3. – Гра ,,Наш відмінок”. Робота в групах.

6 груп – за назвами відмінків(крім К.в.). Кожна група плеще в долоні лише тоді, коли слово хліб вжито у відповідному відмінку.

4. Оцінювання.

VІІІ. Інструктаж до виконання домашнього завдання.

Категорія: Рідна мова | Додав: Олеся (12.03.2015)
Переглядів: 4517 | Рейтинг: 0.0/0
Н. Забіла «Вовк і козенята», М. Підгірянка «Безконечні казочки»
Догляд за одягом та взуттям. Послідовність дій під час зав’язування шнурків н...
Ліплення з пластиліну (гриби)
Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]