Дієслова минулого часу. Змінювання дієслів минулого часу за числами та родами (в однині). (Вправи 137-140.)

Тема: Дієслова минулого часу. Змінювання дієслів минулого часу за числами та родами (в однині). (Вправи 137-140.)

Мета: Закріпити знання правопису ненаголошених особових закінчень дієслів теперішнього і майбутнього часу. Ознайомити учнів зі змінюванням дієслів минулого часу за родами і числами.

Обладнання: Прислів'я і приказки. Таблиця «Почуття».

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку.

II. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 136.)

Згідно з оголошеним на попередньому уроці конкурсом на краще продовження казки, учні зачитують свої роботи.

III. Повторення вивченого матеріалу.

1. Повторення правила написання ненаголошених особових закінчень дієслів теперішнього і майбутнього часу.

2. Робота з прислів'ями.

3 ким повед...шся, від того й набер...шся.

3 добрим пожива...ш— добро перейма...ш, а з лихим зійд...шся — того й набер...шся.

Слово до слова — злож...ться мова.

Рана заго...їться, а лихе слово — ні.

Що вимов...ш язиком, того не витяги...ш і волом.

— Прочитайте прислів'я і поясніть їх зміст.

— Спишіть два прислів'я (на вибір), вставляючи пропущені букви. Доведіть правильність свого вибору.

IV. Робота над вивченням нового матеріалу.

1. Вибірковий диктант.

— Діти, на попередньому уроці ви вивчали вірш Платона Воронька Облітав журавель». Я декламую ще раз цей вірш, а ви виписуєте тільки дієслова. (Облітаві обходив, натрудив, спитали.)

— Визначте час виписаних дієслів.

— Отже, сьогодні ми ознайомимось, як змінюються дієслова минулого часу.

2. Колективне опрацювання таблиці змінювання дієслів минулого часу. (За вправою 137.)

Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за числами, а в однині ще й за родами. Дієслова минулого часу можуть виражати завершену і незавершену дію.

Фізкультхвилинка.

3. Тренувальна вправа 138.

Поставити подані дієслова в усіх формах минулого часу. Світити — світив, засвітив світила, засвітила світило, засвітило світили, засвітили тощо.

— З трьома різними дієсловами (на вибір) складіть і запишіть речення, але так, щоб одне речення було з дієсловом чоловічого роду однини, друге — з дієсловом жіночого роду однини, а третє речення — з дієсловом середнього роду однини.

4. Каліграфічна хвилинка.

— Підкресліть дієслова минулого часу. Визначте їх число і рід.

— Чому не визначили рід дієслова блищали?

(Дієслова минулого часу змінюються за родами тільки в однині.)

5. Робота над текстом (за вправою 139).

а) Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів.

б) Висловлення почуттів, які викликав зміст цього оповідання.

в) Підбір заголовка до тексту.

г) Виписування дієслів минулого часу, визначення їх числа.

д) РЗМ.

— Прочитайте абзац, який найточніше описує малюнок на с. 73. (Третій абзац.)

— Відшукайте і прочитайте питальне речення. Перебудуйте його у спонукальне речення.

— Зачитайте виразно і чітко розповідне речення, яке викликає у вас радісні почуття.

6. Тренувальний диктант.

Я довго блукав у лісі. Наді мною шуміли столітні дерева. Пожовкле од крижаного подиху осені листя падало додолу і вкривало землю золотистим килимом... Воно шелестіло під ногами і щось журливо співало. А до цієї мелодії приєднувалась ще друга. До мене донісся хвилею якийсь звук. Тихо прокотився понад похмурими вітами і замовк у темній долині.

(М. Рильський)

— Примітка. Слова наді мною записати на дошці.

— Підкресліть дієслова минулого часу. Визначте їх число і рід.

— Серед дієслів минулого часу назвіть ті, що виражають завершену дію. (Донісся, прокотився, замовк.)

V. Підсумок уроку.

Творча вправа (виконується усно).

— Від дієслів минулого часу, що означають незавершену дію, утворіть дієслова минулого часу, що означають завершену дію.

Грів — Світило — Летіла — Росли — Співала — Гойдало — Сміялись —

VI. Домашнє завдання з інструктажем. Вправа 140

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (08.09.2015)
Переглядів: 4111 | Рейтинг: 0.0/0
Значення природи для життя людини
Способи згинання паперу
Звірі
Це цікаво знати
Об’ємні вироби із природних матеріалів. Виготовлення виробів із каштанів та ж...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]