Написання закінчень у дієсловах 3-ої особи. (Вправи 130-133.)

Тема: Написання закінчень у дієсловах 3-ої особи. (Вправи 130-133.)

Мета: Розвивати вміння розпізнавати дієслова 3-ої особи, правильно їх писати, вживати у мовленні. Вчити розвивати у собі почуття прекрасного через любов до природи.

Обладнання: Тлумачний словник. Ілюстрації жайворонка (до вправи 130). Малюнок церкви з золотистими куполами (до вправи 132).

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку.

II. Повторення вивченого на попередньому уроці.

1. Фронтальне опитування.

— З чого складається наше мовлення? (З речень.)

— Які бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні).

— З чого складається речення? (Зі слів.)

— На скільки частин мови поділено всі слова української мови? (10.)

— Яка частина мови відповідає на питання що робить? що робив? що зробить?

— Назвіть будь-яке дієслово у 2-ій особі однини теперішнього часу. Доведіть.

— Міркуйте так:

Стрибаєш — закінчення -єш, ставимо питання що робиш? Дієслово зв'язане із займенником другої особи однини (ти), отже, дієслово вжито у 2-ій особі однини в теперішньому часі, бо означає дію, що відбувається тепер.

2. Робота з прислів'ями, записаними на дошці. (З наступною самоперевіркою.)

— Спишіть прислів'я, вставивши потрібну букву на місці крапок.

Дерево зруба...ш — назад не постав...ш.

В ліс не ПОЇД...Ш, то й на печі змерзн...ш.

Не дожен...ш і конем, що запізн..ш одним днем.

Не пережу...ш — не проковтнеш.

Підкресліть дієслова, визначте їх особу, число, час, виділіть закінчення. (Після виконаної учнями роботи, вчитель вставляє пропущені букви, діти звіряють правильність своїх записів.)

III. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 129.)

1. Перевірка домашнього завдання проходить в групах у вигляді взаємоперевірки. Діти обмінюються конвертами. Читають адресовані їм листи, бажано під звуки мелодії, обмінюються враженнями, перевіряють граматичне завдання.

2. Коротка бесіда про лист як інформацію особисту, тому навіть вчитель не має права їх читати. Вчити дітей культури епістолярного спілкування.

IV. Робота над вивченням нового матеріалу.

1. Проблемна ситуація.

— Хто може дати відповідь на питання підручника на с. 69? Що треба знати про написання закінчень у дієсловах 3-ої особи?

— Спочатку назвіть займенники 3-ої особи однини і множини? (Він, вона, воно, вони.)

2. Вправа-дослідження.

— Підберіть дієслово 3-ьої особи однини теперішнього часу і поставте його в множині. Запишіть це.

Наприклад:

малює— малюють — І д. мету— метуть — І д. кричить — кричать — II д. мовчить — мовчать — II д. стоїть— стоять — II д.

— Визначте закінчення записаних дієслів, позначте їх дієвідміну.

3. Ознайомлення з особовими закінченнями дієслів 3-ої особи теперішнього і майбутнього часу. (За вправою 131.)

4. Вивчення правила-висновку про особові закінчення дієслів І і II дієвідміни у 3-ій особі однини і множини (с. 70).

5. Вибіркове списування. (За вправою 130.)

а) Читання тексту, словникова робота. Демонстрування ілюстрації жайворонка.

б) Висловлювання учнями почуттів, викликаних оповіданням.

в) Підбір заголовка.

г) Вибіркове списування.

— Випишіть дієслова теперішнього часу. Над кожним словом позначте скорочено дієвідміну. (Чуєте, прислухається, замовкає, насторожується, шелестить, біжить, злітає, бачите, дивіться, піднімається, зустрічає, бачить, співає.)

— Відшукайте якнайшвидше у першому реченні слово, в якому більше звуків, ніж букв, і слово, у якому звуків менше, ніж букв. Доведіть. (Більше звуків — чуєте, більше букв — трепетання.)

Фізкультхвилиика.

6. Каліграфічна хвилинка (творчого характеру).

уть уть уть ють ють ють; ать ать ать ять ять ять

— Складіть якнайбільше дієслів 3-ої особи множини теперішнього часу на тему «Дитячі розваги». Початок такий:

Вони танцюють, ...

7. Робота над текстом (за вправою 132).

а) Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів.

Варто зачитати значення слова баня за тлумачним словником і показати ілюстрації церков з золотистими куполами (банями).

б) Підбір заголовка до тексту.

— Хто ж написав таке гарне оповідання? (Михайло Старицький — український письменник.)

в) Бесіда за змістом оповідання. РЗМ.

— Про яку пору року йдеться в тексті? Які слова на це вказують?

— Які почуття викликає це оповідання?

— Яким словом у тексті названо спів жайворонка? (Трель.)

— Пофантазуйте, яким був настрій у письменника, коли він писав ці рядки.

г) Творче списування.

— Спишіть текст, замінюючи дієслова минулого часу дієсловами теперішнього часу.

Позначте у них закінчення.

V. Підсумок уроку.

Вибірковий диктант (з логічним навантаженням).

— Випишіть дієслова із тексту-загадки, яку я повільно читатиму.

Сниться принцесі сон, начебто йде вона прекрасним підземним королівством. Горять свічки, лунає музика, навколо квіти, фонтани... І раптом із найдальшої кімнати вистрибує дракон. От-от може трапитись непоправне. Що треба зробити принцесі?

— То що ж треба зробити принцесі, щоб не потрапити в лапи дракона?  (Прокинутись).

— Позначте скорочено над кожним виписаним дієсловом, до якої дієвідміни воно належить.

VI. Домашнє завдання з інструктажем. Вправа. 133.

— Діти, сьогодні у вас фантастичне завдання. Напишіть короткий твір про те, чого ви прагнете в житті, як ви бачите майбутнє і яким уявляєте життя. Це може бути: твір-фантазія, твір-мрія, твір-вигадка, твір-програма майбутнього президента чи твір-завдання майбутнього. Дайте назву своєму твору.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (07.09.2015)
Переглядів: 1311 | Рейтинг: 0.0/0
«Наче вулик, наша школа...». Побудова тексту за питаннями і зразком
«Мій рідний край, моя земля велика-превелика...». Встановлення меж речень. Ро...
Пластичні матеріали, їх властивості і призначення
В. Осєєва «Сини». В. Сухомлинський «Сьома дочка»
Техніка виконання розпису пензлем. Виконання візерунків
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]