Написання закінчень у дієсловах другої особи. (Вправи 123-129.)

Тема: Написання закінчень у дієсловах другої особи. (Вправи 123-129.)

Мета: Розвивати вміння розпізнавати дієслова 2-ї особи, правильно їх писати і вживати у мовленні. Виховувати патріотичні почуття, любов до рідної мови.

Обладнання: Таблиця «Почуття» (додаток 5), прислів'я.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку.

II. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 122.)

1. Фронтальне опитування.

— Яку частину мови ви тепер вивчаєте? (Дієслово).

— Які граматичні ознаки дієслова ви вже знаєте? (Дієслово означає дію; початковою формою дієслова є неозначена форма; дієслова змінюються за часами (минулий, теперішній, майбутній); числами (однина, множина); особами; поділяються на дієвідміни (1-а,2-а).

— Як розрізняють дієвідміни дієслів? (За закінченням дієслова у 3-ій особі множини. А в теперішньому і майбутньому часі дієвідміну дієслова можна розрізняти за особовими закінченнями.)

2. Перевірка виконання вправи 122.

— Зачитайте виписані дієслова.

— Яка особа і число виписаних дієслів? (1-а особа множини.)

— Як ви це визначили? (Особу однини визначаємо за допомогою закінчення, запитання і займенника, з яким дієслово зв'язане за змістом.)

— Хто автор вірша? (Олександр Олесь.)

— Які почуття викликає цей вірш?

III. Підготовка до вивчення нового матеріалу.

Гра «Відповідайте без затримки «.

Ведучий (вчитель), звертаючись по черзі до учнів називає дієслова в неозначеній формі. Учасник гри, до якого звертається ведучий (вчитель), повинен швидко утворити форму другої особи однини теперішнього часу. Учневі, що помилився, записується мінус. Виграє той, хто не має мінусів.

Ведучий (вчитель) знову звертається по черзі до учнів з тими ж дієсловами в неозначеній формі, але тепер учасник гри, до якого звертається ведучий (вчитель) повинен швидко утворити форму другої особи однини майбутнього часу. Учневі, котрий помилився, записується мінус. Виграє той, хто не має мінусів. Звернути увагу дітей на закінчення утворених дієслів.

Наприклад:

II особа однини,    II особа однини,

теперішній час    майбутній час

копати    копаєш     викопаєш

писати    пишеш     напишеш

говорити    говориш     заговориш

нести    несеш     принесеш

робити    робиш     зробиш

сіяти     сієш      посієш

кликати    кличеш     покличеш

IV. Робота над вивченням нового матеріалу.

1. Колективне виконання вправи 123.

а) Читання вірша, з'ясування значена невідомих слів.

б) Висловлення почуттів, викликаних поезією Д. Павличка «Рідна мова».

в) Виписування дієслів за зразком, визначення часу, особи, числа виписаних дієслів. Добір відповідних форм дієслів теперішнього часу. Позначення закінчень.

Зразок:

що ти зробиш? — полетиш

що ти робиш? — летиш

2. Ознайомлення з таблицею особових закінчень дієслів 2-ої особи однини і множини теперішнього та майбутнього часу (за вправою 124).

Висновок. Особу дієслова визначаємо за закінченням, питанням та займенником, з яким дієслово зв'язане за змістом.

3. Вивчення правила про правопис закінчень дієслів 2-ої особи (с.67).

4. Каліграфічна хвилинка.

В В В ову як як орб зн айд еш знайдеш

В голову як в торбу — що знайдеш, те й сховаєш.

— Поясніть, як ви розумієте зміст прислів'я.

— Знайдіть у прислів'ї дієслова. Визначте їх особу, число, час, дієвідміну. Позначте закінчення цих дієслів.

5. Творча робота. (За вправою 125.)

а) Читання прислів'їв і пояснення їх змісту.

б) Списування прислів'їв, заміна неозначеної форми дієслова формою 2-ої особи однини майбутнього часу.

Не навчишся плавать, поки у вуха води не набереш. Не втаїш шила в мішку, бо все одно вилізе. Як гукнеш, так і відгукнеться. Розуму за гроші не купиш.

— Поясніть, як написали не з дієсловами.

Фізкультхвилинка.

6. Вправа-загадка (за вправою 126).

а) Читання і відгадування загадки.

б) Відшукування дієслів у загадці, визначення дієвідміни кожного дієслова (усно).

в) Запис спільнокореневих дієслів до слова-відгадки.

Тінь — відтінити — затінив.

7. Коментоване списування з граматичним завданням (за вправою 127).

а) Читання речень, словникова робота.

б) Коментоване списування.

— Підкресліть головні члени речення, поясніть, якими дієслівними формами виражені присудки.

1-ше речення. Цвіте — 3-я особа, однина, теперішній час. 2-ге речення. Обминає — 3-я особа, однина, теперішній час. 3-є речення. Зриває — і т. ін.

8. Вибіркове списування із творчим завданням (за вправою 128).

а) Читання вірша, з'ясування значень невідомих слів.

б) Вибіркове списування дієслів теперішнього часу.

— Випишіть дієслова теперішнього часу. Поставте їх в усіх особових формах однини і множини.

Думаєш — я думаю ми думаємо

ти думаєш ви думаєте

він думає вони думають

чую — трясеться —

в) Робота над віршем.

— Яка головна думка вірша?

— Доберіть заголовок до вірша Валентина Бичка.

— Відшукайте в тексті і прочитайте з правильною інтонацією питальне речення, розповідне і спонукальне.

— Відшукайте речення з окличною інтонацією. Яке воно за метою висловлювання? (Ну заспокойсь! — спонукальне)

9. Робота з прислів'ями. (Самостійна робота). (Заздалегідь записати на дошці).

Без праці меду не скуштуєш.

У сусіда ума не позичиш.

Часок у добрі побудеш — все горе забудеш.

Як не вмієш, то не знайдеш.

Добру славу втратиш — поганої слави не знищиш.

— Прочитайте прислів'я і поясніть їх зміст.

— Спишіть прислів'я (2 на вибір). Підкресліть дієслова, визначте їх особу, число і час. Виділіть закінчення дієслів.

V. Підсумок уроку.

VI. Домашнє завдання з інструктажем.

С.67, правило, вправа 129.

— Листа напишіть сусідові, що сидить з вами за партою. Помістіть лист у конверт, правильно підпишіть його. Для цього спитайте адресу сусіда і назвіть свою адресу.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (07.09.2015)
Переглядів: 2391 | Рейтинг: 2.0/1
Для чого ми вивчаємо природознавство
Поняття про композицію як витвір мистецтва. Практична робота «Півник і курочк...
Природа навколо нас
Дослідницький практикум. З чого це виготовлено?
Робота з папером. Предметна аплікація. Прапор та герб України
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]