Тема. О.С.Пушкін. Вступ до поеми «руслан і людмила». Синтез фольклорних і літературних елементів у казках О.Пушкіна Мета: розпочати знайомство з творчим доробком видатного російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна; показати вплив усної народної казки на творчість О. С. Пушкіна; розвивати учнівське мислення, творчу уяву, навички виразного читання; виховувати повагу до духовних скарбів людства. Обладнання: портрет О. С. Пушкіна, виставка книг письменників-казкарів, учнівські ілюстрації до вступу до поеми О. Пушкіна "Руслан і Людмила", записи музики М. Римського- Корсакова, П. Чайковського та Є. Шварца до екранізацій літературних казок. Хід уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань Бесіда: — Дайте визначення фольклору. — До якої групи фольклорних жанрів належить казка? — Які казки називаються народними? — Пригадайте, які народні казки ви читали. Назвіть їхні особливості. — Яких "чарівних помічників”, що діють у народних казках, ви знаєте? — А чи можете ви назвати прізвища письменників- казкарів? III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку Вчитель. Хоча літературна казка подібна до народної, проте має ряд відмінностей. — Хто створив фольклорну казку, а хто — літературну? — Ми знаємо, що народна казка тривалий час існувала в усній формі, а потім тільки завдяки зусиллям вчених-фольклористів казки були записані. Чи існувала літературна казка в усній формі? (Літературна казка відразу виникла у письмовому вигляді.) — Що таке "мандрівний сюжет"? Для народної чи літературної казки характерне явище «мандрівного сюжету»? (Літературна казка існує в одному авторському варіанті, а народну казку передавали з вуст в уста, тому вона має варіанти одного й того ж сюжету.) — Яка різниця між місцем і часом дії в народних та літературних казках? (У народній казці місце і час подій не визначені, а в літературній — є чітка вказівка на те, де й коли відбуваються події.) — Спробуйте визначити різницю між фольклорною та літературною казкою за своєрідністю літературного роду (мовою казки). (Народні казки прозові, а літера-турна казка може бути прозовою, віршованою або у вигляді п'єси.) Розповідь про Олександра Сергійовича Пушкіна У селі Михайлівському Псковської області в Росії стоїть невеликий будинок. У ньому довгими ночами під завивання бурі й мерехтіння свічки слухав Олександр Сергійович Пушкін казки няні Орини Родіонівни про кота ученого, про заморські дивовижі, про чудовиськ і потвор. У листі братові Левові Олександр Сергійович написав: "Что за прелесть ^ти сказки! Каждая есть по^ма!" Згодом розповіді няні склалися під пером талановитого поета у дивовижні віршовані казки. Казки Пушкіна своєрідні, цікаві, несхожі між собою. Вони нагадують чарівні пісні, що вражають своєю мелодійністю, легкістю вірша, дивовижними пригодами. Вони звучать як музика, входячи в нашу душу з дитинства. Казки Пушкіна надихнули відомого російського композитора М.А. Римського-Корсакова на створення опер "Казка про царя Салтана” та "Казка про золотого півника”. Візитною карткою Пушкіна у велику літературу стала його поема-казка "Руслан і Людмила", вступ до якої Пушкін перетворив на захопливу оповідь про світ народної казки, яка є неодмінною частиною російської національної культури в цілому. I. Виразне читання вступу до поеми "Руслан і Людмила "вчителем в оригіналі II. Читання вступу до поеми учнями за допомогою прийому "ланцюжок" III. Аналітична робота над осмисленням змісту вступу до поеми О. Пушкіна "Руслан і Людмила" — Яке у вас було відчуття під час читання вступу? Як ви думаєте, з чим це пов'язано? — Що потребує пояснення? Які слова для вас незрозумілі? (Незрозумілі слова: «дол, чахнет, виде-ния, витязь, мимоходом, пленяет»); зрозумілі слова, але у такій формі вони рідко вживаються: « брег, златая, богатьірь, песнь, чредой, златом» (переважно це старослов'янізми, які за часів Пушкіна вживалися у піднесеному книжному стилі.) Чому, по- вашому, автор вживає застарілі слова? — Які з героїв народних казок потрапили до вступу? З якою метою Пушкін переносить їх до свого твору? — Де відбувається дія? Що таке лукомор'я? Знайдіть у тлумачному словнику визначення та запишіть у зошити. — Як ви думаєте, чому автор обирає для дії саме таке місце? — Якими ви уявляєте собі персонажів вступу : кота ученого, Бабу Ягу, Кощія, русалку, богатиря? — За допомогою яких художніх засобів поет створює казкову картину? — Спробуйте висловити головну думку, закладену Олександром Сергійовичем Пушкіним у зміст вступу до поеми "Руслан і Людмила". (У вступі до поеми "Руслан і Людмила" О. Пушкін уславив народну казку, її чарівний світ.) IV. Читання вступу в перекладі українською мовою, порівняння перекладу і оригіналу — Чи вдалося перекладачеві Миколі Терещенку зберегти світ літературних образів, створених Пушкіним? — Чи зумів перекладач передати зміст, настрій оригіналу? — Наскільки оригінал відрізняється від перекладу? Де, на ваш погляд, у перекладі наявні найбільші втрати оригінального тексту? Наведіть приклади. VII!. Систематизація та узагальнення вивченого — Хто з вас раніше читав казки Пушкіна? Спробуйте впізнати героїв його казок. (Вчитель має по два конверти для двох команд: у першому — назви казок Пушкіна, в другому — імена героїв його казок. Учням пропонує швидко об'єднатися у дві команди по 5 осіб. По команді вчителя учні мають з'єднати картки з назвами казок з іменами героїв. Хто швидше, той перемагає.) I конверт: Назви казок Пушкіна а) "Казка про рибака і рибку"; б) "Казка про царя Салтана..."; в) "Казка про золотого півника"; г) "Казка про попа та його робітника Балду"; Казка про мертву царівну і сімох багатирів”. II конверт: Імена героїв казок Пушкіна а) князь Гвідон; б) дівиця, шамаханськая цариця; в) золота рибка; г) дівчина Чорнавка; д) чорт. IX. Домашнє завдання Виразно читати вступ до поеми ”Руслан і Людмила” мовою оригіналу та у перекладі М. Терещенка українською мовою. Вивчити напам'ять у тому варіанті, який більш близький вам (оригінал чи переклад). Намалювати лукомор'я. | |
| |
Переглядів: 2108 | |
Передача просторових явищ. Практична робота «Чарівний ліс уночі» |
Українські дитячі пісеньки «Кукуріку, півнику», «Добрий вечір, зайчику». Дитя... |
Тварини рідного краю |
Формування художньо-конструктивних навичок роботи в техніці паперопластики. П... |
Свято Букваря! |
Всього коментарів: 0 | |