Тема. Туве Маріка Янсон. «Капелюх Чарівника». Робота над змістом казки.
Мета: ознайомити зі змістом твору, допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст казки, розвивати навички виразного читання, переказу окремих епізодів, уміння працювати з текстом, виховувати доброту і почуття дружби.
Обладнання: портрет письменниці, казка «Капелюх чарівника», ілюстрації.
Тип уроку: формування й застосування навичок та вмінь
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів
- Сподіваюся, ви отримали задоволення, прочитавши вдома казку Туве Янсон «Капелюх чарівника». Всесвітньо відома фінська письменниця Туве Янсон писала не лише для дітей, але і для дорослих. Найбільшу славу їй принесли казкові повісті про мумі-тролів - маленьких добродушних істот.
Витоки її творчості лежать у фінському селі з її неспішним укладом, здавна заведеним трудовим ритмом, затишним побутом, господарською діяльністю. "Капелюх чарівника" - це повість, в якій описується життя та пригоди друзів. Світ у казці повний чарівництва, фантазії, взаємної дружелюбності.
Мумі-троль – смішний, веселий, вигадливий бегемотик. Він любить подорожі і пригоди, несподіванки і небезпеки, загадки та ігри. «Ніколи не знаєш, що буде за слідуючим поворотом» - ось його філософія. Він сміливо іде в дорогу,відкриває нові моря, гроти , острови, долаючи незвичайні перешкоди. Долина, яку населяють Мумі – тролі та їх друзі - казковий куточок,острів дитинства. В Мумі долині відбувається те, про що мріють діти: тут можна літати на хмарах, грати в «джунглі», в «театр», винайти корабель , який ходить по морю і по суші, і по дну океана. Жителі Мумі долини ніколи не сумують, вони наділені людськими рисами.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Словесне малювання
- Опишіть, якими ви уявляєте собі мумі – тролів.
- Опишіть, яким ви бачите Мумі-дол.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Міні- вікторина
- Що роблять мумі- тролі в листопаді? ( Впадають в сплячку)
- Скільки днів і ночей проспав Мумі-троль? ( 100 днів і 100 ночей )
- Що робить честь будь-якому будинку в Мумі- долі? (Якщо там не буває сумно)
- Коли прокидається Сніф? (На тиждень пізніше інших)
- Як виходили з Мумі – дому його мешканці? ( По мотузяній драбині)
- Чого не люблять мумі – тролі? ( Коли багато снігу)
- Що знайшли діти на вершині гори, під час своєї першої прогулянки після сплячки? (Капелюх чарівника )
- Як мумі – тролі вирішили використати капелюх чарівника? (Для паперового сміття)
- Де вирішив сховатися Мумі – троль, граючи з друзями в хованки? (В капелюсі чарівника)
- Що з ним сталося? (Перетворився в страховисько)
- Чому друзі мало не побились під час гри в хованки? (Страховисько стало видавати себе за Мумі – троля)
- Хто врятував Мумі – троля? (Мама)
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Коментоване читання фрагментів другого розділу казки Туве Янсон «Капелюх Чарівника».
2.Бесіда
-
- Де проходить дія казки?
- Хто є мешканці Мумі – дома?
- Як виглядають ці казкові герої?
- Які звичаї жителів Мумі – дома?
- Якими рисами характеру наділені мумі – тролі?
3.Вікторина «Кому належать слова»
- « Клянусь своїм хвостом» (Мумі-тато)
- «Я побажала б собі очки, як в дерев’яної королеви» ( Фрекен Снорк)
- « В мене важко на серці, тому що Снусмумрик пішов!» (Мумі-троль)
- « Моя сумка пропала. А мені без неї не обійтись!» (Мумі-мама)
- « У мене є план, але він стосується тільки мене одного!»(Снусмумрик)
- «Я буду займатися ботанікою!.. Зберу найкращий гербарій на світі»(Хемуль)
- «Я хочу власну лодку!»(Сніф)
- «Це винятковий випадок! Необхідно провести збори!»(Снорк)
- Закріплення вивченого матеріалу
1. Підсумкова бесіда
-
- Чи дізнались ви щось нового на уроці?
- Чим зацікавила вас книга Туве Янсон «Капелюх чарівника»?
VІ. Домашнє завдання
Дібрати цитати для характеристики героїв казки.
|