Марина Іванівна Цвєтаєва (1893-1941), «Книга в червоній палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші М.Цвєтаєвої

Тема. Марина Іванівна Цвєтаєва (1893-1941), «Книга в червоній палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші М.Цвєтаєвої. Знайомі образи з прочитаних книг ( Том Сойєр, Гекльберрі Фін та ін.). Образ ліричної героїні, котра любить читати. Роль літературних і музичних асоціацій у творі.

Мета: ознайомити учнів з долею М.Цвєтаєвої, зацікавити творчістю великої російської поетеси, розвивати творчі здібності учнів та навички виразного читання; визначити особливості розвитку сюжету в ліричному творі , охарактеризувати образ ліричної героїні вірша , світ її захоплень; виховувати в учнів любов до поетичної творчості , мистецтва.

Обладнання: портрет М.Цвєтаєвої, фотографії з сіменого альбому Цвєтаєвих, виставка книг поетеси, записи романсів на слова М.Цвєтаєвої, журнальний столик, гілочка горобини.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

 « … Моїми віршами, як дорогоцінним

 винам, настане своя черга… »

М.І.Цвєтаєва

 

Хід уроку

 

І. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу

  1. Слово вчителя

Діти! Зверніть увагу на епіграф уроку.( Епіграф зачитується вчителем). Слова належать великій жінці, ім'я якої – Марина Цвєтаєва. То хто ж така ця невідома поки що для нас особа? Саме про неї сьогодні ми поговоримо. (Звучить романс на слова М.Цвєтаєвої.)

26 вересня 1892 року в сім'ї Івана Цвєтаєвого, професора Московського університету, директора Рум'янцевського музею та засновника московського «Музея изящных искусств», та Марії Мейн,прекрасної піаністки, народилася дочка Марина. Мама була дуже освічена жінка, вона навчила свою дочку двом європейським мовам. З 4-х років Муся (так називала Марину мама) почала складати слова в рифму, а з 6-ти писала вірші не тільки на російською мовою, а й французькою та німецькою мовами.

Родинна благополуччя Цвєтаєвих закінчилося в рік, коли Марині виповнилося 10 років. Мати важко захворіла, і сім'я була змушена виїхати за кордон, до країн з теплим кліматом – Італії, Швецарії, Німеччини. Це тривало 3 роки. У 1905 році переїхали до Криму. Через рік померла мама. В цей перід Марина багато читає. В 17 років дівчина самостійно вирушила до Парижа, навчалась в Сорбонні.

Перша книга поезій називалась «Вечірній альбом», випущена за власні кошти, друга «Волшебный фонарь».

За вірш «Рай» Марина отримала свою першу і єдину літературну премію на Пушкінському конкурсі. Дуже любила вірші Байрона та Пушкіна. Багато віршів присвятила Блоку та Ахматовій.

У 1912 році Марина одружилася з С.Єфроном. Згодом у них народилася донька Аріадна, а потім Іра(скоро вона померла). Цвєтаєва була приголомшена горем. Але, на диво, душа її трудилася невпинно, вона писала натхненно книги. Створила понад 300 віршів,17 поем, 8 віршованих драм.

Війна і революція відкрили новий етап у житті поетеси – трагічний, нещасливий, сповнений випробуваннями. С.Єфрон закінчив школу прапорщиків і його призвали до армії. Чоловік – з білими,вона – у червоній столиці. Духовна самотність стала нестерпною.

Після розгрому білої гвардії С.Єфрон потрапив до Чехословаччини. 3 роки Цвєтаєва, прожила нічого не знаючи про чоловіка, а в 1922 році отримавши звістку, вирішила їхати до нього.

17 років прожила за кордоном. Берлін, Прага, Париж. Це були роки найбільших випробувань для неї, випробування духу, характеру, таланту. Життя було складним, бідність переслідувала її. Найдраматичнішим у цій ситуації було те, що Цвєтаєва любила Росію, жила нею і страждала для неї, з нею була пов'язана кровно і духовно.

Поступово поетеса почало думати про повернення на Батьківщину. І в червні 1939 року потяг Париж – Москва мчав Цвєтаєву з сином у Москву, слідом за чоловіком та донькою. Однак надії, пов’язані з поверненням, не виправдалися.

Поетеса зазнавала важких ударів долі. Арешт чоловіка і старшої доньки Алі. Початок війни. Евакуація в невелике містечко Єлабугу в Татарії. Постійна тривога за життя близьких їй людей. Цілковита духовна ізоляція. Жодної звістки від друзів. І думки, думки… Вона ятрила душу, не залишаючи місця бажанню жити. 31 серпня 1941 рік Цвєтаєва покінчила життя самогубством.

( Звучить «Реквієм» М.Цвєтаєвої у виконанні А.Пугачової «Уж сколькоих упало в эту бездну…»)

Ось яким важким був життєвий шлях Марини Цвєтаєвої.

  1. Виразне читання вчителем вірша М.Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці».

Книги в красном переплете

Из рая детского житья

Вы мне привет прощальный шлете,

Неизменившие друзья

В потертом, красном переплете.

 

Чуть легкий выучен урок,

Бегу тотчас же к вам бывало.

— «Уж поздно!» — «Мама, десять строк!»...

Но к счастью мама забывала.

 

Дрожат на люстрах огоньки...

Как хорошо за книгой дома!

Под Грига, Шумана и Кюи

Я узнавала судьбы Тома.

 

Темнеет... В воздухе свежо...

Том в счастье с Бэкки полон веры.

Вот с факелом Индеец Джо

Блуждает в сумраке пещеры...

 

Кладбище... Вещий крик совы...

(Мне страшно!) Вот летит чрез кочки

Приемыш чопорной вдовы,

Как Диоген живущий в бочке.

 

Светлее солнца тронный зал,

Над стройным мальчиком — корона...

Вдруг — нищий! Боже! Он сказал:

«Позвольте, я наследник трона!»

 

Ушел во тьму, кто в ней возник.

Британии печальны судьбы...

— О, почему средь красных книг

Опять за лампой не уснуть бы?

 

О золотые времена,

Где взор смелей и сердце чище!

О золотые имена:

Гекк Финн, Том Сойер, Принц и Нищий!

1908-1910

 

Марина Цвєтаєва
Книги в червоній палітурці

(Переклад Ігор Папуша)


З раю моїх дитячих літ
Ви, незрадливі любі друзі,
Шлете мені палкий привіт
В старій червоній палітурці
Що тільки вивчу я урок
Відразу йду до вас бувало
- Вже пізно! – мамо, лиш рядок!... -
Та мати завше забувала.

Налампімерехтятьвогні…
Як гарно з книгою у хаті!
ПідГріга, Шумана, Кюі
Про долю Тома запізнати.
Вжесмеркло, холод у вікно…
Том з Беккі з віроючекають.
І смолоскипіндійця Джо
Усутінкахпечерблукає
На цвинтарідесь крик сови…
(Боюсь!) Біжить - крізьтемінь стежка -
Хлопчина, прийма у вдови,
ЯкДіоген, що в бочці мешка.
Сіяє в залі трону лак
Над юнаком – корона вежить
Раптом (О Господи!) – жебрак,
Ще й мовить: Трон меніналежить!»
Та кожензнову в пітьмізник.
Британії судьба - страждати…
-Та чомбисередлюбих книг
Знов з лампою не задрімати?
О золотімоїчаси,
Палаєсерце на папері!
Та йіменіцізолоті:
Жебрак, принц, Том і Геккельбері!

2012

  1. Словникова робота

Лірика –один із основних родів, який відображає життя за допомогою зображення окремих думок, почуттів і переживань людини, викликаних тими чи іншими обставинами ( життя, подане в переживаннях); особливий рід літературно-художніх творів.

Ліричний герой – це образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів.

Гріг – композито, періоду романтизму.

Шуман– німецький композитор.

Кюї– російський композитор.

Діоген, шо живе в бочці – давньогрецький філософ, 460 рік до н. е.

Тронний залзал, у якому проходили коронації монархів і офіційні прийоми.

Асоціація – союз, спілка, товариство; поняття, що виникає при згадуванні іншого.

ІІІ. Осмислення знань, одержаних на уроці

  1. Бесіда

Робота з епіграфом уроку.

  • Як ви розумієте зміст епіграфа?
  • Що таке ліричний герой?
  1. Робота над змістом вірша з елементами коментування.
  • Які особливості розвитку сюжету в ліричному творі? ( Це плин почуттів, спогадів, роздумів, образів.)
  • Як називає героїня дитяче життя? (Раєм)
  • А як називає книги? ( Незрадливими друзями.)
  • Які стрічки вірша свідчать про те, що книги читають? ( Потерті палітурки.)
  • Які рядки передають приємний стан душі героїні? («Як добре за книжкою вдома.», «Щоб знову за лампою не заснути.»)
  • Які порівняння вживає М.Цвєтаєва у вірші? («Світліше сонця тронна зала; золоті часи; летить ,як Діоген…»)
  • Чиї імена називає М.Цвєтаєва «золотими»? ( ГекаФінна, Тома Сойєра, Принца і Жебрака.)
  • Яка тема вірша? ( Зображення чарівного світу літератури і мистецтва.)
  • Знайти в творі літературні та музичні асоціації.
  • Як поєднується у вірші чарівний світ літератури і мистецтва?

ІV. Узагальнення та систематизація знань

Скласти сенкан «М.І.Цвєтаєва».

V. Підсумок уроку

« Продовжіть речення »

Сьогодні я дізнався……

Було цікаво ………..

Було складно ……….

Тепер я можу ………..

Я відчув, що ………..

Урок дав мені для життя ……..

 Мені захотілося …………

VІ. Домашнє завдання

Виразно читати і характеризувати вірш М.Цвєтаєвої. Розповісти про свої улюблені книги, мистецькі уподобання.

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (29.03.2017)
Переглядів: 6282 | Рейтинг: 3.0/2
З чистого джерела народної мудрості. Урок позакласного читання
Формування художньо-конструктивних навичок роботи в техніці паперопластики. П...
Конструювання. Курочка Ряба
Декоративна аплікація
Свійські тварини рідного краю
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]