Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.)

Тема. Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.)

Мета: виявити справжні цінності, провідні ідеї повісті, показати протиставлення світу дітей та дорослих у творі; розвивати усне монологічне мовлення, образне та асоціативне мислення школярів; виховувати у них благородство.

Обладнання: виставка ілюстрацій до твору.

Тип уроків: комбіновані

Діти живуть своїми уявленнями

про добро та зло, честь та безчестя,

 достоїнства людини;

 у них свої критерії краси,

 у та навіть свій вимір часу...

В. Сухомлинський

 

 

Хід уроків

 

І. Мотивація навчальної діяльності школярів

Як добре, коли в тебе багато друзів — вірних, відданих, чесних, порядних, готових підтримати в скрутну хвилину! Але навіть якщо в тебе один друг, все одно людина може почуватися впевненою, щасливою. Томові Сойєру в цьому плані поталанило. У нього є і Гек Фінн, і Джо Гарпер, і Беккі. Життя друзів сповнене пригод, і часто ці пригоди самі їх знаходять. Дітям доводиться робити вибір: ризикувати собою і врятувати безневинну людину чи боягузливо змовчати; розгубитися, плакати й чекати на допомогу чи відчайдушно шукати вихід і знаходити його.

Хлопці схиляються до останнього, і це робить їм честь.

Том Сойєр і Гек Фінн — усього лише літературні герої, але їм поставлений пам’ятник у рідному містечку Марка Твена Ганнібалі. Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки.

Саме про це ми сьогодні й поговоримо.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Запитання: «Які проблеми порушує повість Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”»?

  • Проблеми цінностей дитинства і цінностей дорослого життя;
  • дружби, взаємодопомоги, людяності, кохання;
  • стосунків батьків, дорослих і дітей.
  • Робота з епіграфом.

Запитання до учнів

  • Як ви розумієте зміст епіграфа?
  • Як ви думаєте, чому важко чинити правильно? (Тому що для цього іноді доводиться від чогось відмовитись. А це не завжди легко.)
  • Бесіда з елементами дискусії.
  • Як ви вважаєте, ви завжди чините правильно?
  • Як на вашу думку, дорослі завжди чинять правильно? (Ні, адже вони живі люди і здатні помилятися.)
  • Переказ тексту.

Завдання учням: переказати епізод «Трагедія на цвинтарі» (розділ IX).

  • Бесіда.
  • Як ви думаєте, чому жителі містечка, підозрюючи індіанця Джо в поганих вчинках, мовчали? (Тому що вони всі його боялися.)
  • Чому Том і Гек спочатку мовчали? (По-перше, хлопці поклялися мовчати. По-друге, вони теж боялися, як і дорослі.)
  • Як хлопці сприйняли свідчення індіанця Джо на суді? (Були вражені брехнею індіанця.)
  • Чому Том і Гек ходили до ув’язненого Портера? Як це їх характеризує? (Хлопці ходили до ув’язненого Портера, тому що співчували йому і намагалися підтримати невинного бідолаху. З їхнього боку це був вияв благородства і сміливості. Адже вони ризикували своїм життям.)
  • Як хлопці допомогли слідству? (Том виступив у суді і розказав усю правду.)
  • Як ви думаєте, чи боявся він це зробити? (Звичайно, адже індіанець Джо міг з ним поквитатися в будь-який момент.)
  • Якими були наслідки цього виступу для Тома? (Він став популярним, оскільки про нього писали в газетах. Але «тінь індіанця Джо переслідувала його ».)

Слово вчителя.

Як бачимо. Том і Гек виявилися сміливішими, ніж дорослі мешканці

містечка. Це був перший серйозний вчинок героїв.

  • Аналіз епізоду «Том жертвує собою заради Беккі».

Запитання до учнів

  • Яку книгу ненароком розірвала Беккі? («Анатомію».)
  • Як про це дізнався вчитель? (Учитель узяв цю книгу на урок.)
  • Як Том урятував Беккі? (Він узяв усю провину на себе. Том з гідністю прийняв покарання різками.)
  • Як ви думаєте, чому Том учинив саме так? (Бо йому подобалася Беккі.)
  • Які риси вдачі хлопчика виявилися в цьому епізоді? (Сміливість, благородство душі.)
  • Аналіз епізоду «Спроба паління».

Запитання до учнів

  • Як Том почувався, коли спробував палити? (Йому було дуже по­гано.)
  • Як ви гадаєте, для чого він це зробив? (Йому хотілося відчути себе дорослим. Діти іноді помиляються в тому, що означає бути дорослим. Саме тому вони прагнуть наслідувати навіть не найкращі вчинки дорослих. Дітям завжди слід про це говорити відверто.)
  • Аналіз епізоду «У пошуках скарбів».

Запитання до учнів

  • Згадайте, чому хлопці вирішили шукати скарб. (Вони хотіли розбагатіти.)
  • Розкажіть, як кожен з них хотів витратити гроші. (Вічно голодний Гек мріяв, що кожного дня купуватиме солодкий пиріжок, склянку шипучки, Том, як більш ділова людина, хотів купити собі новий барабан, меч, червону краватку, цуценя-бульдога й оженитися.)
  • Чи змінилося ставлення до хлопців з боку жителів містечка? (Так, «кожен упадав коло них, захоплювався ними, пас їх очима». Усі почали порпатись в їхньому минулому житті і навіть там знайшли приклади неординарної вдачі. Гека навіть прилучили до пристойного товариства.)
  • Якими тут виглядають дорослі? (На жаль, не найкращими. Вони плазують перед грошима, здатні на все заради золотого блиску.)
  • Як ви думаєте, хто виявився поряднішим: діти чи дорослі? (Діти, вони були байдужими до грошей. їм вони навіть заважали.)

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Підсумкова бесіда.
  • Які цінності сповідували Том Сойєр та Гекльберрі Фінн? (Благород­ство у ставленні до дівчат, прагнення допомогти людям, бажання їх врятувати, навіть ціною самопожертви, рішучість у діях, чесність.)
  • Які риси вдачі героїв розкриваються в ході повісті? (Сміливість, благородство, відсутність жадібності, байдужість до грошей.)    
  • Як на вашу думку, чи завжди Том і Гек чинили вірно? (Вони іноді

бешкетували. Однак у критичних ситуаціях хлопці завжди приймали важливі, правильні рішення. Тому їхні вчинки заслуговують на повагу.)

  • Чи завжди дорослі герої повісті чинили вірно? (На жаль, ні. Най­страшніше, що їхні помилки бачили діти.)
  • Від чого або від кого, на вашу думку, залежить правильність чи хибність вчинків? (Від самої людини, від тих принципів, які вона сповідує.)

2. Узагальнююче слово вчителя.

У дорослому житті все набагато складніше, ніж у дитинстві. Є безліч спокус, які можуть відвернути людину з правильного шляху. І тільки від самої особистості залежить, зуміє вона втриматися чи ні. А судитимуть про людину по її вчинках.

V. Домашнє завдання

Розпочати читати «Поліанну» Е.Портер

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (27.03.2017)
Переглядів: 3914 | Рейтинг: 1.0/1
Вступне заняття. Значення праці в житті людини. Організація робочого місця
«Бременські музиканти» (німецька народна казка). Продовження
Робота з папером. Декоративна аплікація
Українська народна казка «Лисиця та їжак»
Предметна аплікація із рослинних форм. Зайчик
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]