Тема. Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.)
Мета: виявити справжні цінності, провідні ідеї повісті, показати протиставлення світу дітей та дорослих у творі; розвивати усне монологічне мовлення, образне та асоціативне мислення школярів; виховувати у них благородство.
Обладнання: виставка ілюстрацій до твору.
Тип уроків: комбіновані
Діти живуть своїми уявленнями
про добро та зло, честь та безчестя,
достоїнства людини;
у них свої критерії краси,
у та навіть свій вимір часу...
В. Сухомлинський
Хід уроків
І. Мотивація навчальної діяльності школярів
Як добре, коли в тебе багато друзів — вірних, відданих, чесних, порядних, готових підтримати в скрутну хвилину! Але навіть якщо в тебе один друг, все одно людина може почуватися впевненою, щасливою. Томові Сойєру в цьому плані поталанило. У нього є і Гек Фінн, і Джо Гарпер, і Беккі. Життя друзів сповнене пригод, і часто ці пригоди самі їх знаходять. Дітям доводиться робити вибір: ризикувати собою і врятувати безневинну людину чи боягузливо змовчати; розгубитися, плакати й чекати на допомогу чи відчайдушно шукати вихід і знаходити його.
Хлопці схиляються до останнього, і це робить їм честь.
Том Сойєр і Гек Фінн — усього лише літературні герої, але їм поставлений пам’ятник у рідному містечку Марка Твена Ганнібалі. Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки.
Саме про це ми сьогодні й поговоримо.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Запитання: «Які проблеми порушує повість Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”»?
- Проблеми цінностей дитинства і цінностей дорослого життя;
- дружби, взаємодопомоги, людяності, кохання;
- стосунків батьків, дорослих і дітей.
Запитання до учнів
- Як ви розумієте зміст епіграфа?
- Як ви думаєте, чому важко чинити правильно? (Тому що для цього іноді доводиться від чогось відмовитись. А це не завжди легко.)
- Бесіда з елементами дискусії.
- Як ви вважаєте, ви завжди чините правильно?
- Як на вашу думку, дорослі завжди чинять правильно? (Ні, адже вони живі люди і здатні помилятися.)
Завдання учням: переказати епізод «Трагедія на цвинтарі» (розділ IX).
- Як ви думаєте, чому жителі містечка, підозрюючи індіанця Джо в поганих вчинках, мовчали? (Тому що вони всі його боялися.)
- Чому Том і Гек спочатку мовчали? (По-перше, хлопці поклялися мовчати. По-друге, вони теж боялися, як і дорослі.)
- Як хлопці сприйняли свідчення індіанця Джо на суді? (Були вражені брехнею індіанця.)
- Чому Том і Гек ходили до ув’язненого Портера? Як це їх характеризує? (Хлопці ходили до ув’язненого Портера, тому що співчували йому і намагалися підтримати невинного бідолаху. З їхнього боку це був вияв благородства і сміливості. Адже вони ризикували своїм життям.)
- Як хлопці допомогли слідству? (Том виступив у суді і розказав усю правду.)
- Як ви думаєте, чи боявся він це зробити? (Звичайно, адже індіанець Джо міг з ним поквитатися в будь-який момент.)
- Якими були наслідки цього виступу для Тома? (Він став популярним, оскільки про нього писали в газетах. Але «тінь індіанця Джо переслідувала його ».)
Слово вчителя.
Як бачимо. Том і Гек виявилися сміливішими, ніж дорослі мешканці
містечка. Це був перший серйозний вчинок героїв.
- Аналіз епізоду «Том жертвує собою заради Беккі».
Запитання до учнів
- Яку книгу ненароком розірвала Беккі? («Анатомію».)
- Як про це дізнався вчитель? (Учитель узяв цю книгу на урок.)
- Як Том урятував Беккі? (Він узяв усю провину на себе. Том з гідністю прийняв покарання різками.)
- Як ви думаєте, чому Том учинив саме так? (Бо йому подобалася Беккі.)
- Які риси вдачі хлопчика виявилися в цьому епізоді? (Сміливість, благородство душі.)
- Аналіз епізоду «Спроба паління».
Запитання до учнів
- Як Том почувався, коли спробував палити? (Йому було дуже погано.)
- Як ви гадаєте, для чого він це зробив? (Йому хотілося відчути себе дорослим. Діти іноді помиляються в тому, що означає бути дорослим. Саме тому вони прагнуть наслідувати навіть не найкращі вчинки дорослих. Дітям завжди слід про це говорити відверто.)
- Аналіз епізоду «У пошуках скарбів».
Запитання до учнів
- Згадайте, чому хлопці вирішили шукати скарб. (Вони хотіли розбагатіти.)
- Розкажіть, як кожен з них хотів витратити гроші. (Вічно голодний Гек мріяв, що кожного дня купуватиме солодкий пиріжок, склянку шипучки, Том, як більш ділова людина, хотів купити собі новий барабан, меч, червону краватку, цуценя-бульдога й оженитися.)
- Чи змінилося ставлення до хлопців з боку жителів містечка? (Так, «кожен упадав коло них, захоплювався ними, пас їх очима». Усі почали порпатись в їхньому минулому житті і навіть там знайшли приклади неординарної вдачі. Гека навіть прилучили до пристойного товариства.)
- Якими тут виглядають дорослі? (На жаль, не найкращими. Вони плазують перед грошима, здатні на все заради золотого блиску.)
- Як ви думаєте, хто виявився поряднішим: діти чи дорослі? (Діти, вони були байдужими до грошей. їм вони навіть заважали.)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
- Підсумкова бесіда.
- Які цінності сповідували Том Сойєр та Гекльберрі Фінн? (Благородство у ставленні до дівчат, прагнення допомогти людям, бажання їх врятувати, навіть ціною самопожертви, рішучість у діях, чесність.)
- Які риси вдачі героїв розкриваються в ході повісті? (Сміливість, благородство, відсутність жадібності, байдужість до грошей.)
- Як на вашу думку, чи завжди Том і Гек чинили вірно? (Вони іноді
бешкетували. Однак у критичних ситуаціях хлопці завжди приймали важливі, правильні рішення. Тому їхні вчинки заслуговують на повагу.)
- Чи завжди дорослі герої повісті чинили вірно? (На жаль, ні. Найстрашніше, що їхні помилки бачили діти.)
- Від чого або від кого, на вашу думку, залежить правильність чи хибність вчинків? (Від самої людини, від тих принципів, які вона сповідує.)
2. Узагальнююче слово вчителя.
У дорослому житті все набагато складніше, ніж у дитинстві. Є безліч спокус, які можуть відвернути людину з правильного шляху. І тільки від самої особистості залежить, зуміє вона втриматися чи ні. А судитимуть про людину по її вчинках.
V. Домашнє завдання
Розпочати читати «Поліанну» Е.Портер
|