Тема. Том Сойєр і Гекльберрі Фінн. Мета: вчити п’ятикласників характеризувати героїв художнього твору на основі їхніх портретів, вчинків та переживань, ставлення до них інших персонажів. Розвивати зв’язне мовлення, вміння користуватися цитатним матеріалом; виховувати в учнів об’єктивне ставлення до людських вчинків, здатність цінувати дружбу, прагнення бачити свій клас здоровим колективом. Обладнання: тексти повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» Тип уроку: урок засвоєння навичок і вмінь.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів Так уже склалося, що людині в житті часто доводиться робити вибір між добром і злом, правдою та неправдою, сміливістю та боягузтвом. Байдужість та замовчування нерідко схиляє шальку терезів у бік неправди, несправедливості. Томові Сойєру і його товаришам також не раз доводилося робити вибір. І, треба визнати, чинили вони найчастіше сміливо, благородно, перемагаючи власні образи та страх, виявляли себе справжніми друзями. Ось саме про це ми й вестимемо на уроці розмову. ІІ. Робота над темою уроку
ІІІ. Застосування знань, умінь і навичок
Дібрати Тому Сойєру влучне, необразливе прізвисько, враховуючи визначальні риси його характеру.
( Кожен учень отримує бланк-таблицю, яку потрібно самостійно заповнити) Про які риси характеру Тома свідчать ситуації, наведені у таблиці? Том Сойєр — головний герой повісті
Тому тісний і нудний “добропорядний” світ. Він живе наче і в Сент-Пітерсберзі, і в своєму світі, сповненому пригод і різноманітних подій. У школі Тому нецікаво. В класі стоїть спека, повітря наче завмерло, як і життя в містечку. Він може повернути справу так, що неприємне заняття (фарбування паркану) стає привабливим і бажаним для інших хлопчаків. Том жертвує собою заради Беккі. Він, як справжній рицар, благородний і великодушний, бере на себе провину Беккі. Хоробрість, винахідливість, бадьорість духу допомагають Тому вийти зі становища, здавалося б, безвихідного (коли вони з Беккі заблудилися в печері). Том і Гек виявили справжню мужність, зіткнувшись із несправедливістю, коли Поттер сидів у в’язниці і чекав на шибеницю, а справжній вбивця Джо розгулював на волі. На суді Том розповів, як було насправді, хоча йому було дуже страшно, “язик його застряг у роті” — адже індіанець Джо міг помститися. Том часто уявляє себе героєм пригодницьких книг, сам робить своє життя яскравим, сповненим ризику і небезпек, інколи не вигаданих, а реальних. Улюблений герой Тома — легендарний Робін Гуд, благородний розбійник, захисник простих людей.
“Усі тамтешні матусі щиро ненавиділи і страшилися того Гекльберрі, бо він був нероба, безпритульник і розбишака”. А от ставлення всіх хлопчаків до Гека Фінна інше: “їхні діти тяглися до нього, тішилися його забороненим овариством і шкодували, що не можуть бути такими, як він”.
Портрет – зображення зовнішності героя (рис обличчя, фігури, міміки, жестів, одягу тощо)
“Том, як і всі хлопці з поважних родин, заздрив на привільне безтурботне життя Гекльберрі і, хоч йому було суворо заборонено водитися з тим волоцюгою, не проминав жодної нагоди побути з ним”. Разом з Геком Фінном Том шукає пригод. Якось уночі він втік з дому, щоб знайти скарби. І хлопці знайшли їх. Та виявилося, що, хоча вони так мріяли про золото і діаманти, багатство їм ні до чого. Гек говорить: “...бути багатим — не така вже й радість”. Він, як і Том, цінує справжні цінності життя, які не купиш за гроші: „Ні, Томе, не хочу я бути багатим і не хочу жити в тих бісових задушливих будинках. Мені подобається в лісі, на річці, в оцих бочках — і звідси я нікуди!”.
Намалюємо уявний «дім дружби» Тома і Гека. Він може мати такий вигляд:
Девіз дружби: Надійність у скрутний час!» ІV. Підсумок уроку 1.Бесіда
V. Домашнє завдання Написати листа Тому Сойєру. Намалювати ілюстрації до твору (за бажанням) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 2327 | |
Роль харчування для здоров'я. Адекватне якісне харчування |
Весняні свята. Мамин день |
Різноманітність рослин |
Розмітка за зразком, клітинками та лінійкою |
Складові дороги. Основні відомості про організацію дорожнього руху |
Всього коментарів: 0 | |