💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Том Сойєр і Гекльберрі Фінн

Тема. Том Сойєр і Гекльберрі Фінн.

Мета: вчити п’ятикласників характеризувати героїв художнього твору на основі їхніх портретів, вчинків та переживань, ставлення до них інших персонажів. Розвивати зв’язне мовлення, вміння користуватися цитатним матеріалом; виховувати в учнів об’єктивне ставлення до людських вчинків, здатність цінувати дружбу, прагнення бачити свій клас здоровим колективом.

Обладнання: тексти повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»

Тип уроку: урок засвоєння навичок і вмінь.

 

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності школярів

 Так уже склалося, що людині в житті часто доводиться робити вибір між добром і злом, правдою та неправдою, сміливістю та боягузтвом. Байдужість та замовчування нерідко схиляє шальку терезів у бік неправди, несправедливості.

 Томові Сойєру і його товаришам також не раз доводилося робити вибір. І, треба визнати, чинили вони найчастіше сміливо, благородно, перемагаючи власні образи та страх, виявляли себе справжніми друзями. Ось саме про це ми й вестимемо на уроці розмову.

ІІ. Робота над темою уроку

  1. Презентація теми, мети уроку.
  2. Перевірка виконання домашнього завдання: “Впізнай героя за цитатою”:
  • “Ну й розбишака ж, хай йому абищо! ...В ньому наче біс сидить...” (Тітка Поллі про Тома — розділ І).
  • “...він був не лихий хлопчик, а тільки неслух, бешкетник. Але зла він нікому не хотів і серце мав предобре”. (Тітка Поллі про Тома — розділ XV).
  • “…завжди був одягнений в обноски з дорослих людей, укриті незліченними плямами й такі подерті, що аж клапті теліпалися з усіх боків. На голові у нього стирчала руїна здоровенного капелюха з напівобірваними крисами; куртка, коли він її напинав, сягала йому мало не до п’ят, а ґудзики позаду опинялися десь нижче від того місця, де їм належало бути; штани трималися на одній шлейці...” (Гек).
  • "...був сам собі господар і робив усе, що йому зама­неться”. (Гек).
  1. Обговорення результатів
  • Яких героїв вам важко було впізнати? Чому?
  • Чи не дивує вас, що тітка Поллі про Тома в І і ХV розділах говорить протилежне? Чим ви це можете пояснити?

ІІІ. Застосування знань, умінь і навичок

  1. Характеристика образу Тома Сойєра
  2. Створення грона «Риси характеру Тома Сойєра»
  3.  Хвилинка творчості

Дібрати Тому Сойєру влучне, необразливе прізвисько, враховуючи визначальні риси його характеру.

  1.  Заповнити таблицю.

( Кожен учень отримує бланк-таблицю, яку потрібно самостійно заповнити)

Про які риси характеру Тома свідчать ситуації, наведені у таблиці?

Том Сойєр — головний герой повісті

Ситуації

Риси характеру

Невідвідування

школи

 

 

 

Крадіжка варення

 

 

 

Участь у бійках

 

 

Фарбування паркана

 

 

Використання ножа, який подарувала сестра

 

 

 

Поведінка в церкві

 

 

«Прогулянка» на цвинтар

 

 

 

Хвороба Беккі

 

 

Втеча

 

 

Розмова про гріхи

 

 

 

 

 

Поведінка на острові

 

 

 

 

Перебування у печері

 

 

Виступ у суді

 

 

                           

 

  1. Висновки учителя

Тому тісний і нудний “добропорядний” світ. Він живе наче і в Сент-Пітерсберзі, і в своєму світі, сповненому пригод і різноманітних подій. У школі Тому нецікаво. В класі стоїть спека, повітря наче завмерло, як і життя в містечку.

Він може повернути справу так, що неприємне заняття (фарбування паркану) стає привабливим і бажаним для інших хлопчаків.

Том жертвує собою заради Беккі. Він, як справжній ри­цар, благородний і великодушний, бере на себе провину Беккі.

Хоробрість, винахідливість, бадьорість духу допомагають Тому вийти зі становища, здавалося б, безвихідного (коли вони з Беккі заблудилися в печері).

Том і Гек виявили справжню мужність, зіткнувшись із не­справедливістю, коли Поттер сидів у в’язниці і чекав на ши­беницю, а справжній вбивця Джо розгулював на волі. На суді Том розповів, як було насправді, хоча йому було дуже страшно, “язик його застряг у роті” — адже індіанець Джо міг помститися.

Том часто уявляє себе героєм пригодницьких книг, сам робить своє життя яскравим, сповненим ризику і небезпек, інколи не вигаданих, а реальних. Улюблений герой Тома — легендарний Робін Гуд, благородний розбійник, захисник простих людей.

  1. Характеристика образу Гекльберрі Фінна.

“Усі тамтешні матусі щиро ненавиділи і страшилися того Гекльберрі, бо він був нероба, безпритульник і розбишака”. А от ставлення всіх хлопчаків до Гека Фінна інше: “їхні діти тяглися до нього, тішилися його забороненим овариством і шкодували, що не можуть бути такими, як він”.

  1. Словесне малювання «Портрет героя»

Портрет – зображення зовнішності героя (рис обличчя, фігури, міміки, жестів, одягу тощо)

  1. Створення грона «Риси характеру Гекльберрі Фінна»
  2. Характеристика взаємин Тома і Гека

“Том, як і всі хлопці з поважних родин, заздрив на при­вільне безтурботне життя Гекльберрі і, хоч йому було суво­ро заборонено водитися з тим волоцюгою, не проминав жодної нагоди побути з ним”. Разом з Геком Фінном Том шукає пригод. Якось уночі він втік з дому, щоб знайти скар­би. І хлопці знайшли їх. Та виявилося, що, хоча вони так мріяли про золото і діаманти, багатство їм ні до чого. Гек говорить: “...бути багатим — не така вже й радість”. Він, як і Том, цінує справжні цінності життя, які не купиш за гроші: „Ні, Томе, не хочу я бути багатим і не хочу жити в тих бісових задушливих будинках. Мені подобається в лісі, на річці, в оцих бочках — і звідси я нікуди!”.

  1. Творче завдання

Намалюємо уявний «дім дружби» Тома і Гека. Він може мати такий вигляд:

 

 

Девіз дружби:

Надійність у скрутний час!»

ІV. Підсумок уроку

1.Бесіда

  • Як ви гадаєте, чи можна назвати дружбу Тома і Гека справжньою?
  • Як ви розумієте поняття «справжня дружба»?
  • Чого повчає хлопчиків Марк Твен?

V. Домашнє завдання

Написати листа Тому Сойєру. Намалювати ілюстрації до твору (за бажанням)

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (27.03.2017)
Переглядів: 2327 | Рейтинг: 0.0/0
Роль харчування для здоров'я. Адекватне якісне харчування
Весняні свята. Мамин день
Різноманітність рослин
Розмітка за зразком, клітинками та лінійкою
Складові дороги. Основні відомості про організацію дорожнього руху
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]