Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946). «Лобо». Робота над змістом твору

Тема. Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946). «Лобо». Робота над змістом твору

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, художника, знавця тварин, викликати інтерес до його оповідання, визначити головну думку; з'ясувати роль ключових слів для розкриття ідеї і характеристики образів; розвивати мислення , зв'язну мову дітей, виховувати доброту, любов до тварин, відповідальне ставлення до природи навколишнього світу.

Обладнання: портрет письменника, книги Сетона-Томпсона, ілюстрації та малюнки до оповідання.

Тип уроків: засвоєння знань, умінь і навичок.

 

 Учись любити все навколо себе:

 Траву і квіти, кущик, деревце,

 Жучка і пташку, і блакитне небо,

 І синьооке чисте джерельце.

 Усе прийшло на білий світ, щоб жити,

 Щоб дарувати радість і красу...

Дмитро Білоус

 

Хід уроків

 

І. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Діти, зверніть, будь ласка, увагу на епіграф, який записано на дошці. Прочитайте його і дайте відповідь на таке запитання: про що ми будемо з вами розмовляти сьогодні ?( Відповіді дітей.)

 Молодці. Дійсно, ми сьогодні будемо говорити про красу природи ,її мешканців, про різноманітність тваринного світу.

1. Бліц - вікторина

  • Що таке природний світ? (Це все , що навкруги нас: ліси, ріки , моря, тварини , рослини...)
  • Де і коли ви частіше зустрічаєте тварин? ( У лісі, у зоопарку, у цирку, у бабусі в селі...)
  • Де можна по побачити багато різних тварин? ( У лісі, у зоопарку, у цирку, у бабусі в селі...)
    1. Словникова робота.

 Зоологія - комплексна біологічна наука про тварин .

    1. Літературна гра “ Про кого йдеться? “

Сірий, зубастий -

по полю ганяє .( Вовк)

Продовжують гру учні. Вони задають один одному загадки про вовка. Потім зачитують виписані дома прислів'я, приказки про вовка.

 Назвіть казки , народні й літературні, де вовк є дійовою особою.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

    1. Слово вчителя

 Колись вовкам не було рівних серед великих хижаків. Розумні , хитрі й непримхливі , вони були широко розповсюджені на нашій планеті. Але вовки заважали людині , знищували овечі отари й навіть вважались людожерами — і людина полювала на них довгі роки.

 Зараз вовків можна зустріти тільки в густих лісах і далеко в горах.

  1. Перевірка творчого домашнього завдання.

 Учні розповідають про вовків за енциклопедією.

3. Доповнення вчителя ( якщо учні про це не скажуть)

 Вовча зграя — це родина , в якій живе до двадцяти вовків ,серед яких шість — вісім дорослих. Усі підкоряються вожаку та його подрузі , вовчиці -матері. Це їх діти , що вже виросли , але не зуміли завести власні території. Нові вовченята народжуються тільки у пари вовків. За своєю природою вовки тягнуться один до одного , допомагають собі подібним , але тільки в своїй зграї.

Про вовків дуже цікаво розповів канадський письменник , зоолог за фахом Ернест Сетон-Томпсон.

4. Слово вчителя.

Ернест Сетон — Томпсон (1860-1946) народився в Англії, але через шість років його батьки переїхали до Канади. У першу зиму Ернест пішов до школи . Він згадував , що зима тягнулася довго-довго. В березні нарешті прийшов справжній весняний день .Маленька пташка прилетіла на тополю біля його дому і тихо заспівала. Ернесту здавалося , що він бачить її синю спинку . Не знаючи чому, хлопчик розплакався . З того часу він кожного року чекав синю пташку , а з нею весну. Хто його знає, може, цей “ синій птах” і пробудив в ньому те сильне почуття , яке зробило його всесвітньо відомим письменником.

 У дитинстві Сетон- Томпсон вирізьблював із дерева звірів і птахів , їх зображення заповнювали його зошит для малювання. Він вів щоденник своїх спостережень за тваринами , із зацікавленістю читав книги про природу.

Вже в шкільні роки Сетон -Томпсон вирішив стати натуралістом і мандрівником , але батько був проти цього . Він не хотів бачити свого сина природознавцем . Згодом Сетон-Томпсон все ж таки здійснив свою мрію.

“ Я пішов своєю власною дорогою, не знаючи й не запитуючи ні у кого, чи була це найкраща дорога. Я знав тільки одне: це була моя дорога ,“ - написав він пізніше.

 В Україні відомі такі твори Сетона-Томпсона , як “ Розповіді про тварин “, “Маленькі дикуни”, “,Рольф у лісах”.

 Твори Сетона -Томпсона читають і дорослі , і діти. В них мова йде про найголовніше : про життя на Землі , про наш дім- природу.

Оповідання Сетона-Томпсона відрізняються від усіх попередніх відомих нам історій про тварин відсутністю в них казково-міфологічного елементу. Його герої живуть у справжніх , а не вигаданих преріях , нападають на справжніх корів , овечок та інших свійських тварин .Вони сильні й жорстокості , кмітливі й розумні .А ще — гідні поваги сильного супротивника. Саме таким виступає й оповідач -мисливець, науковець-натураліст . Людина перемагає звіра в чесній боротьбі , кидаючи до бою проти гідного противника найкращі знаряддя техніки. Сильна , мужня людина поважає почуття вовка , оскільки бачить у них свідчення сили волі , потяг до життя за законами природи.

5. Вивчення літературознавчих понять.

 Запис у зошитах, які твори називаються оповіданнями

6. Робота з текстом.

Читання окремих епізодів твору «Лобо»

7. Запитання до учнів.

  • Чому оповідання називається «Лобо» ?
  • Де відбуваються події?
  •  Які почуття викликало в мексиканців саме ім’я вовка ? Чому ?
  • Як характеризується у творі вовча зграя? Які були закони її життя?
  • Наведіть приклади дбайливого піклування Лобо про свою зграю.
  • Розкажіть про спроби людей знищити вовка.
  • Чому самовпевнений мисливець не зміг знищити вовчу зграю?
  • Як закінчились інші сироби мисливців знищити Лобо і його зграю?

8.Творче завдання.

 1) Робота з текстом.

Знайдіть цитати, які характеризують Лобо і його зграю.

2) Складання схеми для характеристики персонажів.

 

Лобо

Старий сірий вовк Володар Лобо , могутній

ватажок зграї сірих вовків

надзвичайно дужий і хитрий звір.

 деспотично панував у краї

Знаменитий вовк, перевертень , могутній клич, гострий нюх.

 

Вовча зграя

П’ятеро підлеглих величезних розмірів , дорідні , вгодовані , ситі, вередливі до харчу

Красива біла вовчиця Бланка- самиця , подруга Лобо.

9. Робота в групах .

  • Як ставиться автор до Лобо і його зграї?
  • З ким порівнює автор Лобо?
  • У чому їх схожість і відмінність?
  • Яка головна думка 1 частини твору?
  • Ставлення автора до вовка у цій частині оповідання.

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання.

Зміст 2 ч. оповідання

Зробити малюнки до 2 частини оповідання.

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (26.03.2017)
Переглядів: 1458 | Рейтинг: 0.0/0
Різноманітність дитячих ігор. Значення гри у житті дитини
Практична робота: моделювання ситуацій спілкування про небезпеку за телефонам...
П. Воронько «Липка». В. Сухомлинський «Покинуте кошеня». Г. Могильницька «Баб...
«Приховала». О. Орач «Вчуся у мами». П. Осадчук «Я навчаюся у тата». «Наш Анд...
Вода в природі. Властивості води. Як дбати про чистоту водоймищ
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]