Жанрова специфіка фольклорної та літературної казки. Різновиди

Тема. Жанрова специфіка фольклорної та літературної казки. Різновиди

казок, їх характерні ознаки.

Мета: засвоїти поняття про казку, як жанр фольклору, її різновиди та характерні ознаки, привернути увагу до казок про тварин;розвивати навички усного зв’язного мовлення, творчі здібності учнів; виховувати інтерес до читання.

Обладнання: виставка збірок казок народів світу.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Читання напам’ять прислів’їв , приказок та пояснення їх змісту.
  2. Відгадування загадок.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Вступне слово вчителя

Усі ми родом із дитинства, тому дуже любимо казки, їх чудовий і різноманітний світ. Він захоплював в усі часи і дорослих, і дітей. Герої улюблених казок – відважні воїни, зачаровані красуні. Вони приходили до нас у сни, вселяли любов і надію.

  1. Словникова робота.

Казка – твір, в основу якого покладено вигадані, фантастичні чи авантюрні події.

Фольклорна казка – витвір народної фантазії.

Літературна казка – створена конкретним автором, присутність якого виявляється у тексті у його ставленні до героїв, оцінці тих чи інших подій тощо.

  1. Слово вчителя.

 Казка завжди відображала віру і сподівання людей на краще життя. Саме тому добро в ній завжди перемагало зло, розумні, чесні, працелюбні герої були сильнішими за ледарів, брехунів. Часто реальні події поєднувались з вигадкою, фантастикою. Позитивним героям допомагали і килим – самоліт, чоботи – скороходи, шапка – невидимка тощо.

 Казки поділяються на три різновиди:

  • Казки про тварин;
  • Чарівні казки;
  • Побутові казки.

 Найдавнішим видом казок є казки про тварин . Улюблені герої цих казок – хитрунка – лисиця, полохливий заєць, вовк – лихоманець, вайлуватий ведмідь. Боротьба звірів за своє існування нагадує життя людей, їхні позитивні риси або вади.

 Чарівні казки беруть початок у міфічних обрядах. У них відобразилось прагнення людей протистояти силам природи, мрії про краще життя, про полегшення фізичної праці.

 У побутових казках – реальне життя людей, соціальні конфлікти, що виникають у суспільстві. Тут бідний перемагає багатого, кмітливий солдат стає царем і править справедливо, молодший брат, якого всі вважають дурнем і нікчемою, завдяки своєму доброму серцеві, кмітливості, розумові, отримує, на відмінно від середнього та старшого, щастя й багатство тощо.

 Типові елементи побудови казки:

  • Зачин;
  • Кінцівка;
  • Трикратні повтори.

4.Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Найбільше я люблю читати казки про …

5. Читання учнями російської народної казки «Василина Прекрасна».

6. Бесіда.

  • Чи сподобалася вам казка?
  • До якого різновиду належить ця казка? (обґрунтувати)
  • Назвіть типові елементи казки (зачин, кінцівку, трикратні повтори)
  • Чому навчає казка «Василина Прекрасна»?

ІV. Підведення підсумків уроку

Експрес – опитування

    • Які є види казок?
    • З яких типових елементів складається казка?
    • Як ви думаєте, чому найдавнішим видом різновидом казок є казка про тварин?

V. Домашнє завдання

Прочитати індійську народну казку «Фарбований шакал»

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про Індію.

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (25.03.2017)
Переглядів: 1592 | Рейтинг: 0.0/0
Як людина пізнає світ. Органами чуття (язик, шкіра)
Материнська свята доброта. Урок позакласного читання
Цікавий світ навколо тебе. Урок позакласного читання
Безпека на відпочинку
Конструювання. Курочка Ряба
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]