Значення природи для життя людини

Урок 15

Тема. Значення природи для життя людини

Мета: розкрити значення природи в житті людини; розширювати світогляд; збагачувати словниковий запас учнів; формувати дбайливе ставлення до навколишнього світу, уміння бачити красу природи, порівнювати, робити висновки; виховувати спостережливість.

ХІД УРОКУ

I . Організаційний момент

•• Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

— Діти, ви любите подорожувати?

— Сьогодні ми вирушимо у подорож просторами нашої Батьківщини, щоб дізнатися про багатства природи та їх значення для життя людини. Нам сьогодні стануть у пригоді вміння спостерігати і знання про природу, які ми отримали на попередніх уроках.

III. Вивчення нового матеріалу

1 Вступна бесіда

— Нас оточує багато різних предметів і речей. Згадайте, як деякі предмети прийшли до нас.

— Булочка чим була на початку свого шляху? (Зерном)

— Хто допоміг зернятку стати булочкою? (Людина)

— Могло б зернятко вирости без допомоги природи?

— Альбом чим був і звідки прийшов до нас? (Був деревом, прийшов із лісу.)

— Хто допоміг йому стати альбомом? Що допомогло дереву вирости?

— Завдяки кому і чому ми маємо всі ці та багато інших предметів? (Людині й природі)

На дошці з'являється слово «багатства».

— Про які саме багатства говоритимемо сьогодні на уроці? (Про багатства природи)

На дошці з'являється слово «природи».

БАГАТСТВА ПРИРОДИ

2 Дослідження «Що таке багатства природи?»

— Діти, ви любите досліджувати?

— Я пропоную вам зараз перетворитися на дослідників і з'ясувати, що саме належить до багатств природи, яку роль відіграють природні багатства в нашому житті, як людина використовує ці багатства. Під час нашого дослідження ми робитимемо позначки на дошці.

— Природа створює всі умови, щоб людина могла жити. Відгадайте загадки і з'ясуйте, що потрібно для життя людині.

Ти весь світ обігріваєш і втоми не знаєш,

Посміхаєшся у віконце і звуть тебе усі... (сонце).

— Що сонце дає людині? (Світло і тепло)

На плакат прикріплюють таблички «світло» і «тепло».

— Про яку силу природи йдеться?

Летить коник, басує.

Полем-долем пустує.

Ніхто його не впіймає

І ніхто не загнуздає. (Про вітер)

На плакаті прикріплюють табличку «вітер».

— Де людина використовує силу вітру? (Вітрильний спорт, млини)

• Що тече, не зупиняється? (Вода)

• Що шумить без вітру? (Вода)

• У чому дірки не вивертиш? (У воді)

На плакаті прикріплюють таблички «вода», «течія річки».

— Де людина використовує воду? (Готує їжу; пере; умивається; поливає рослини; річками пересувається водний транспорт.)

— Назвіть професії людей, яким для роботи потрібна вода.

— Хочете дізнатися ще одне значення води, вітру і сонячного світла? (Перегляд слайдів про отримання електрики.)

— На великих річках будують ГЕС, на яких отримують електрику. Використання води дає можливість під великим натиском обертати лопаті гідротурбіни, що приводять у дію генератори, а вони, у свою чергу, виробляють електроенергію.

— На річці Дніпро побудована ДніпроГЕС, ми отримуємо електрику з цієї станції. (Головний енерговузол регіону)

— У містах побудовані ТЕС. У котельних теплових електростанцій отримують водяну пару високого тиску, спалюючи в топках кам'яне вугілля, природний газ або торф. Пара обертає турбіни, сполучені з генераторами. Відпрацьовану пару і гарячу воду використовують для обігрівання будинків.

— Що потрібно використовувати на ТЕС, щоб у нас було світло?

(Корисні копалини — торф, кам'яне вугілля, природний газ)

— Місця, де добувають корисні копалини, ми називатимемо підземними коморами.

На плакаті — підземні комори.

— Але ТЕС значно забруднюють довкілля, тому людина почала шукати інші джерела енергії — вітер і сонце, побудувала вітряні млини (вітряки) і сонячні батареї, що найменше забруднюють природу.

Вітряки (використання вітру у виробництві електроенергії) — один із найбільш екологічно чистих способів. Вітряки зазвичай установлюють на височинах і пагорбах, на відкритих просторах, де навколишні об'єкти — такі, як будівлі або дерева, — не є перешкодою вітру.

Сонячні батареї розташовують на даху, вони поглинають сонячну енергію і завдяки цьому виробляють електроенергію.

— Отже, для отримання чого людина використовує сили природи? (Для отримання електрики)

3 Робота над загадками

Навесні веселить,

Влітку холодить,

Грибами, ягодами обдаровує,

Восени засинає,

Навесні знову оживає. (Ліс)

— Чому ми дружимо з лісом?

— Для чого він людям потрібний?

Відповіді:

— Ліс — наше багатство.

— Ліс — це зелене вбрання нашої Землі.

— Там, де ліс, завжди чисте повітря.

— Ліс — це будинок для звірів і птахів.

— Ліс — це наш друг: затримуючи вологу, він допомагає людині вирощувати хороший урожай.

— Ліс — це комора, що щедро віддає свої дари: горіхи, гриби, ягоди.

— Чи можна тварин і рослини назвати природними багатствами?

До плаката прикріплюють таблички «тварини» і «рослини».

— Яких свійських тварин ви знаєте?

— Відгадайте загадки.

• Зві рята рогат і , . Величезний на зріст,

Та ще й бородаті , Пишним віялом хвіст.

Ходять пастись в лози. До колін борода.

Хто? Вгадай т е ! (Кози) Щ0 за ГОрда х о д а !

• Хоч годинника не має, По усьому двору

Вранці він нас піднімає. Розганяє дітвору.

Кожен прокидається — Порозгонив і зник.

З сонечком вітається. (Півень) Був це, діти,, (індик).

• Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знаньта вмінь учнів

— Отже, на плакаті є всі природні багатства.

— Що таке природні багатства?

— Що станеться, якщо природні багатства зникнуть?

— Що потрібно робити, щоб цьому зарадити?

— Я вам показуватиму предмет, а ви спробуйте визначити багатство природи, яке «брало участь» у виготовленні цього предмета.

Предмети: вовняні нитки, макарони, йогурт, ножиці, крейда, масло, дошка для різання хліба, олівець.

V. Підсумок уроку

— Уявити людину поза природою неможливо — без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення.



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (05.08.2013)
Переглядів: 9452 | Рейтинг: 0.0/0
Приголосні мають різний характер
Інформація. Як людина сприймає інформацію
В. Каменчук «Як Лиска голосок собі кувала». Л.Костенко «Бузиновий цар»
Столи бувають різні
Українська народна казка «Лисичка та журавель»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]