Корисні та шкідливі звички

ТЕМА 18. Корисні та шкідливі звички

Мета: розвивати валеологічний світогляд першокласників, уточнити знання про чинники, що мають позитивний і негативний вплив на стан здоров’я людини; виховувати прагнення вести здоровий спосіб життя, викликати осудливе ставлення до шкідливих звичок.

Обладнання: сюжетні картинки відповідно до теми; червоні й зелені султанчики; аудіоапаратура; розбірна картонна квітка, на зворотному боці пелюсток якої написані українські прислів’я про здоров’я.

ХІД ЗАНЯТТЯ

I. Організаційний момент

Класовод. Вітаю, діти, почнімо заняття. Поміркуйте та скажіть, коли в нас вранці починаються уроки, з яких слів ми починаємо спілкування? (Із привітання.) Що саме ми говоримо одне одному? («Добрий день!») А ще можна привітатися словами «Здрастуйте», «Здоровенькі були!» Тобто, вітаючись, ми зичимо одне одному чого? (Здоров’я.)

II. Розкриття теми заняття

Класовод. Про наше здоров’я ми вже неодноразово говорили на уроках і класних годинах. Сьогодні ми знову звернемося

до цього ж питання, адже нема нічого більш важливого, ніж здоров’я. А стан здоров’я людини, як відомо, великою мірою залежить від того, який спосіб життя ми ведемо, тобто від наших повсякденних звичок.

III. Повідомлення теми й мети

Класовод. Наші звички бувають різними — і наслідки, і вплив на організм вони також мають різні. Одні роблять нас здоровішими, міцнішими, більш стійкими до хвороб, а інші, навпаки, послаблюють наше здоров’я, викликають кволість, забирають наснагу й життєві сили. Сьогодні ми спробуємо розібратися, які серед цих звичок приносять нам користь, а які — шкодять нашому здоров’ю. Ми спробуємо зазирнути в майбутнє і спрогнозувати наслідки здорового й нездорового способів життя, щоб не наробити помилок та не завдати шкоди своєму організмові. Отже, тема нашого заняття — «Корисні та шкідливі звички».

IV. Подання нових знань

Бесіда «Як не шкодити здоров’ю?»

Педагог спілкується з дітьми, спираючись на відповідний ілюстративний матеріал.

Класовод. Отже, за спосіб життя кожної людини відповідають її уподобання та численні звички. А що таке звички, діти? (Учні відповідають.) Звички — це ті правила, які ми умисне або мимоволі встановили для себе, те, що ми робимо щодня або дуже часто.

Отже, настає ранок. Одна дитина прокидається бадьорою та одразу стає до зарядки, виконує фізкультурні вправи. А от інша має звичку довше поспати, ліньки йому робити якусь там зарядку. Як ви думаєте, у кого із цих дітей є гарна, корисна для здоров’я звичка? А ігнорування ранкової зарядки — яка звичка? Чому ви так думаєте? (Учитель допомагає дітям зробити висновки й дати пояснення.)

Хто зробив зарядку, хто — ні, та після неї настає час водних процедур. І от один школяр вмивається ретельно, прохолодною (але не крижаною!) водичкою, з духмяним, запашним милом, обов’язково чистить зубки. Інший теж умивається, але як? Та так, як він звик це робити: занадто гарячою водою, без мила (а навіщо

воно, коли так щипає очі?), а зуби взагалі не чистить, бо не має, бачте, такої звички. Поміркуйте і скажіть: хто з них приносить своєму здоров’ю користь? Хто шкодить своєму здоров’ю? (Діти дають відповіді, пояснення.)

 Далі час нашим школярам приступати до сніданку. Але що це? Один учень справді сів до столу, не поспішаючи з’їв кашу й попив теплого чаю, а інший, похапцем з’ївши маленьку шоколадку, став одразу вдягатися до школи. Як ви думаєте, чий сніданок повноцінний? Хто таким сніданком зашкодить своєму здоров’ю? (Учні відповідають та аналізують поведінку дітей за допомогою вчителя.)

 Потім хлопчики ідуть до школи. Один з них усе поглядає на спортивний майданчик: так і хочеться йому після уроків прийти сюди, щоб пограти з друзями у футбол або бадмінтон. А інший із заздрістю дивиться на старшокласників: вони такі дорослі, вже, мабуть, і палять цигарки! «Підросту — теж буду палити»,— думає школяр. Діти, а ви як вважаєте, що корисніше для здоров’я — займатися спортом чи палити? (Займатися спортом корисно, а паління — дуже шкідлива звичка.)

 Продзвенів дзвоник, починається урок. Сидять наші хлопці теж по-різному: один з них має звичку сидіти рівненько, випрямивши спинку. А от другий сидить за партою, зсутулившись та вигнувши спину дугою, пише нахилившись до самого зошита — мало не носом літери виводить. Скажіть, кому з них слід позбутися своєї шкідливої звички? (Першокласники відповідають і пояснюють свою думку.) Правильно. Адже неправильна постава під час сидіння може викривити наш хребет і спричинити захворювання в майбутньому.

 На великій перерві хлопчики заходять до шкільної їдальні. Обидва миють руки, а в буфеті один з них чомусь не бере обіду, а купує тільки пиріжок. Бігає по шкільному коридору, поспіхом ковтає та не жує. А інший учень бере і першу, і другу страву, їсть, ретельно пережовуючи, не кваплячись. Як ви вважаєте, це корисна звичка? А яка погана? (Діти відповідають.) Що може відчувати людина, яка харчується неправильно, всухом’ятку? (Важкість, біль, неприємні відчуття в животі.)

 Ось і день наближається до кінця. Один хлопчик лягає спати вчасно. А от інший не такий — у нього є звичка допізна грати в комп’ютерні ігри, дивитися телевізор або читати, лежачи в ліжку. Як ви думаєте, як вплинуть такі звички на зір школяра?

Із кого ви порадили б йому брати приклад? Чому? Хто, на вашу думку, ранком прокинеться бадьорим, сповненим сил і наснаги? Хто прокинеться з трудом і знову почуватиметься невиспаним та кволим? (Школярі висловлюють свої думки за допомогою необхідних підказок учителя.)

Наприкінці бесіди двом-трьом учням пропонується розповісти про власні корисні звички, які згадувалися під час бесіди.

Робота з прислів’ями

Класовод викладає перед дітьми квітку. На тильному боці пелюсток квітки написані українські прислів’я та приказки. Учні по черзі підходять до картонної квітки і беруть по одній пелюстці. Кожен зачитує прислів’я (приказку) і за допомогою педагога пояснює її зміст.

Наприклад:

Найбільше багатство — здоров’я. (Без здоров’я людині важко насолоджуватися будь-чим; хворий мріє тільки про одужання.)

Як на душі, так і на тілі. (У здорової людини зазвичай гарний настрій, вона бадьора, а у хворої він поганий, бо вона почувається зле.)

Без здоров’я нема щастя. (Хвора людина не може бути радісною й щасливою.)

Здоров’я входить золотниками, а виходить пудами. (Завдати шкоди здоров’ю легко, а відновити його значно важче.)

Подивися на вид та й не питай про здоров’я. (Стан здоров’я можна визначити за зовнішністю людини: здорова людина виглядає привабливо, гарно, а квола має блідий, хворобливий вигляд.)

 Гра «Корисно — шкідливо»

Діти отримують по два султанчики (зелений і червоний). Учитель читає словосполучення за темою, а учасники оцінюють їх (схвалюють, показуючи вчителю зеленого султанчика, або засуджують, показуючи червоний).

Мовленнєвий матеріал для гри

Займатися фізкультурою, обходитися без сніданку, дбати про гігієну, їсти на ходу, дотримуватись режиму дня, пробувати палити, читати лежачи, сидіти за партою прямо, обідати цукерками, умиватись без мила, правильно гартуватися, занадто тепло кутатися, грати в спортивні ігри, довго спати, куштувати пиво,

ходити до басейну, займатися танцями, провітрювати приміщення, сидіти на протягу, смоктати пальці, тягти до рота ручку, обгризати нігті, приймати вітаміни, носити взуття дорослих, одягатись відповідно до сезону.

 Помилки, допущені школярами, одразу виправляють і пояснюють інші учасники або вчитель.

Гра «Наслідки шкідливих звичок»

 Дітям пропонується завершити розпочаті вчителем тематичні речення.

 Якщо я довго сидітиму за комп’ютером, то ... (<зіпсую свій зір).

 Якщо я запізно лягатиму спати, то ... {не висплюсь і зранку буду почуватися сонним, кволим).

 Якщо я не провітрюватиму регулярно свою кімнату, то ... {повітря в ній стане важким, у ньому з’являться шкідливі для здоров’я мікроби).

 Якщо я зловживатиму різними солодощами, то ... {в мене будуть хворі зуби).

 Якщо я почну палити, то ... {завдам шкоди своєму здоров’ю, матиму хворі легені).

 Якщо я ходитиму зсутулившись, то ... {моя постава формуватиметься неправильно).

 Якщо я їстиму несвіжу, неякісну їжу, то ... {у мене болітиме живіт або я можу отруїтися).

 Якщо я питиму занадто холодні напої, то ... {застуджу горло, захворію).

 Якщо я мало рухатимусь, не приділятиму увагу спорту й фізкультурі, то ... {ростиму кволим, не буду спритним).

 Психологічний практикум «Скажи ”Ні!”»

 Педагог просить школярів уявити певну ситуацію та розповісти, яким чином вони поводитимуться.

 Ситуація 1. Ти з однокласником гуляєш у дворі, і до вас підходить старший брат твого товариша. У нього в руках пляшка вина, і він пропонує вам спробувати цей алкогольний напій.

 Ситуація 2. Твій друг поліз на яблуню, зірвав пару яблук і запропонував пригоститися. Але він не помив яблуко, а тільки протер рукавом.

 Ситуація 3. Сусідський хлопчина пропонує тобі влаштувати змагання: хто з’їсть більше цукерок.

Ситуація 4. Ваш клас вирушив на екскурсію до лісу. Ви побачили джерело й захотіли напитися з нього.

Учитель заохочує дітей, які виявляють ініціативу під час гри й демонструють валеологічно правильну поведінку, відмовляючись від хибних для здоров’я вчинків.

 Фізкультхвилинка «Це корисно для здоров’я»

Діти виконують ігрові рухові дії відповідно до змісту вірша, що його читає класовод.

 Корисно, друзі, усім посміхатись,

(Діти посміхаються.)

 В ігри рухливі жвавенько погратись,

(Біг на місці, положення рук довільне.)

 Зранку зарядку робити щоденно,

(Виконують яку-небудь нескладну фізкультурну вправу.)

 Корисне свіже повітря — це певно.

(Стають прямо, роблять глибокий вдих.)

 Корисно пішки багато ходити,

(Жвавий крок на місці.)

 Велосипеда уміти водити.

(Колові рухи ногами в положенні сидячи на стільці.)

 Корисно танців навчатися, діти,

(Довільно танцюють.)

 Щоб виростати рухливим та спритним.

(Ті самі рухи повторюють уповільнено, пластично.)

Звучить яка-небудь весела музика. Першокласники довільно танцюють під неї впродовж 1—1,5 хвилини.

V.Підсумки заняття

Класовод. Наше заняття добігає кінця. Я бажаю вам усім, діти, мати тільки корисні звички, щоб ви росли здоровими й міцними. На все добре!

Категорія: Виховна година | Додав: SYLER (30.12.2013)
Переглядів: 17568 | Рейтинг: 0.0/0
«Бременські музиканти» (німецька народна казка). Продовження
Зима щедра святами. Старий рік минає, новий наступає
А. М'ястківський «Казка про яблуню». В. Коломієць «Не лови метелика».
Столи бувають різні
Українська народна казка «Лисиця та їжак»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]