Щоб не застудитися

ТЕМА 16. Щоб не застудитися

Мета: виховувати у першокласників дбайливе ставлення до власного здоров’я; формувати ва-леологічну культуру; розвивати уявлення про застудні захворювання, їх причини, профілактику й лікування.

 Обладнання: картки із підписаними зображеннями різних продуктів харчування, фруктів, овочів тощо.

ХІД ЗАНЯТТЯ

 I. Організаційний момент

 Класовод. Скажіть, діти, чи звернули ви увагу на те, що з приходом зими багато хто з ваших товаришів хворіє частіше? То одного учня немає в школі, то інший залишився вдома, то аж кілька школярів нашого класу відсутні на уроках. Чому так трапляється, як ви думаєте? На що ви найчастіше хворієте взимку? {На застуду.)

 II. Розкриття теми заняття

 Класовод. Взимку частішають випадки застудних захворювань. Як ви думаєте, чому? (Бо коли надворі холодно, застудитися дуже легко.) Правильно. Але чи залежить це від того, як ми будемо поводитися, стежити за своїм здоров’ям? Може, застуди можна уникнути?

III. Повідомлення теми й мети

Класовод. Про те, як слід поводитися в холодну пору року, чого не можна чинити, а що, навпаки, робити необхідно для зміцнення організму, ми й поговоримо сьогодні. Тож наша тема — «Щоб не застудитися».

Учитель записує тему заняття на дошці.

IV. Подання нових знань

 Бесіда «Про застуду та її причини»

Класовод. Хто не знайомий із застудою? Головний біль і закладений ніс, важке дихання і хворе горло, кашель і нежить — ось неприємні ознаки цієї хвороби. Хворому на застуду, звичайно, призначають спеціальне лікування: таблетки, сиропи від кашлю, гірчичники, компреси для горла тощо. Розкажіть, хто з вас нещодавно застуджувався? Чим ви лікувалися, що приймали для того, щоб одужати? (Розповідають 2-3 учні.)

Як можна застудитися? Дуже часто ми переохолоджуємося. Потрібно завжди вдягатися відповідно до погоди. Ви знаєте, як треба вбиратися взимку, ідучи надвір? (Тепло.) Дійсно, вдягатися слід тепло, але не занадто важко. Якщо ви постійно рухаєтеся, стежте за тим, щоб не спітніти. Адже через це можна знову змерзнути від вологи. Часто, граючись у снігу, ви повертаєтеся з прогулянки в мокрому взутті й рукавичках. Коли ви заходите в приміщення, що в першу чергу треба зробити? (Зняти і просушити взуття, шкарпетки й рукавички.)

Збудником застудної хвороби часто є вірусні мікроби, які потрапляють в наш організм через дихальні шляхи. Але коли людина дихає носом, їх зазвичай затримують крихітні волосинки, якими вкрита всередині слизова оболонка вашого носика. Як ви думаєте, надворі краще дихати ротом чи носом? Чому? (Діти пояснюють.)

А буває, гуляють у дворі двоє друзів. Увесь день разом однаково гралися, та й одягнені були добре. А наступного дня один з них захворів. Це значить, що в однієї дитини організм сильний, витривалий, а в іншої... Який? (Слабший, кволий.) Отже, про стан свого здоров’я треба дбати. Ми вже говорили про чинники, які по-різному впливають на наше здоров’я. Уживання вітамінів, дотримання режиму дня, загартовування, фізкультура, свіже повітря — це корисні чи шкідливі чинники? (Корисні.) А погане

харчування, малорухливий спосіб життя, відмова від спортивних вправ принесуть користь нашому здоров’ю? (Ні, вони зашкодять здоров’ю.)

Наприкінці бесіди вчитель допомагає дітям узагальнити опрацьований матеріал і розповісти, як слід поводитися, щоб узимку вберегти свій організм від застуди.

Психологічний практикум «Не нашкодь здоров’ю!»

Класовод викликає до дошки бажаючих першокласників.

Педагог пропонує школярам уявити, що вони потрапили в ту чи іншу ситуацію, розказати про своє поводження в такому випадку та пояснити його.

Ситуація 1. Надворі сильний мороз. Ти зі своїм другом ідеш зі школи, і він пропонує тобі: «Давай з’їмо по морозиву. Я пригощаю. Доки до дому дійдемо, якраз і з’їмо!»

Відповідь учня. Я, мабуть, відмовлюся. Адже надворі й так холодно, тому можна застудити горло. Взимку іноді можна з’їсти морозиво, але вдома, де тепло. їсти потрібно не поспішаючи, а потім запити морозиво теплим чаєм.

Ситуація 2. Ви катаєтеся з подружкою з гірки на санчатах. Вам весело та дуже жарко — аж спини мокрі. Подружка пропонує трохи постояти: перепочити, щоб охолонути, а потім продовжити катання.

Відповідь учня. Перепочивати потрібно в теплому приміщенні. Там слід скинути верхній одяг і зачекати, доки інший одяг просохне. А після цього можна вдягнутися і знову піти покататися. Стояти спітнілому надворі не слід. Від цього можна переохолодитися й захворіти на застуду.

Ситуація 3. Ти побачив по телевізору передачу про людей, що загартовуються. Вони бігають по снігу босоніж і купаються в крижаній воді. Тобі дуже цікаво, як вони це роблять, тому ти теж вирішуєш роззутися на прогулянці і трохи пройтися босими ногами по сніжку. Але друг відмовляє тебе і каже, що так ти тільки застудишся, а не загартуєшся.

Відповідь учня. Я прислухаюся до порад друга. Загартовування проводять поступово, а не одразу: потрібно починати потроху. Можна спробувати походити босоніж, наприклад, у квартирі. А взагалі про гартувальні процедури слід порадитися з дорослими, а ще краще — з лікарем.

У процесі виконання завдання класовод активно допомагає школярам прийняти правильні рішення і сформулювати пояснення. Решта учнів уважно слухають товаришів і за бажанням доповнюють їхні розповіді.

 Гра «Профілактика застуди»

Учитель дає дітям підписані картки із зображеннями різних продуктів харчування, фруктів, овочів тощо. Він просить дітей обрати лише картки із зображеннями того, що можна використати для профілактики застудних захворювань.

По закінченні виконання ігрового завдання школярі коментують його результати: «Щоб не застудитися, корисно вживати в їжу мед, лимон, часник, цибулю, калину, малинове варення тощо. Не допоможе уникнути застуди морозиво, цукерки, ковбаса, сир, картопля».

Під час гри дорослий допомагає першокласникам зорієнтуватися, дає їм відповідні пояснення й підказки.

 Тест

Учитель просить школярів обрати варіанти відповідей на тематичні запитання та пояснити свій вибір.

 1. Ти поспішаєш на прогулянку. Взуваєш зимові чобітки, а вони,

виявляється, ще не висохли після вчорашньої прогулянки.

Що робити?

а) Я все-таки піду гуляти в мокрих чобітках, але ненадовго, і повернуся з прогулянки раніше.

б) Відкладу прогулянку: зачекаю, доки чобітки добре висохнуть у теплі.

в) Піду гуляти в інших чобітках, осінніх: вони хоч і не дуже теплі, зате сухі.

 2. Прийшовши зі школи додому, ти відчуваєш біль у горлі.

Тобі не хочеться хворіти, і ти вирішуєш прийняти ліки від

застуди. У домашній аптечці ти знаходиш пляшечку зі схожими ліками. Ти:

а) приймаєш їх;

б) вагаєшся і радишся з кимсь із дорослих, як краще вчинити в такому випадку;

в) вирішуєш, що краще випити теплого чаю з медом і лимоном, а пляшечку з ліками кладеш назад до аптечки.

 3. Товариш запросив тебе на день народження, але ти ще не зовсім

одужав після застуди. Ти:

а) чемно вибачившись, відмовляєшся від запрошення, пояснюючи, що привітаєш друга трохи пізніше, бо ще не зовсім одужав;

б) йдеш на іменини, не зважаючи на кволість, а батькам пояснюєш, що тобі стало набагато краще, щоб вони не хвилювалися;

в) приходиш до друга ненадовго — тільки щоб поздоровити й віддати подарунок.

За необхідності педагог пояснює учням правильну відповідь.

V.Підсумки заняття

Класовод. Кожен із вас бажає рости здоровим та міцним, нікому не хочеться лежати в ліжку, кашляти і хворіти. Коли ви були маленькими, за вашим здоров’ям постійно стежили батьки. Зараз ви вже школярі, і тому повинні не тільки покладатися на дорослих у цьому питанні, але й самостійно дбати про те, щоб ваш організм був здатен чинити опір застуді. Сподіваюся, наша сьогоднішня розмова допоможе вам уникати хвороб.

Категорія: Виховна година | Додав: SYLER (30.12.2013)
Переглядів: 4368 | Рейтинг: 4.0/1
Урок людяності «Краса і добро врятує світ»
Панно для класної кімнати
Плетіння. Спосіб плетіння «косичкою». Створення виробів з плетіння
Мовні цікавинки. Народні прислів'я і загадки. Д. Білоус «Загадка»
Сюжетні композиції з рослинних форм. створення колективних сюжетних композиці...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]