СЛОВА — НАЗВИ КВІТІВ (У ЦАРСТВІ КВІТІВ)

УРОК 9

ТЕМА: СЛОВА —  НАЗВИ КВІТІВ (У ЦАРСТВІ КВІТІВ)

Мета: ознайомлювати учнів із тематичною групою слів —  назвами квітів; активізувати словниковий запас учнів; розвивати вміння слухати й розуміти українську мову; розповідати за малюнками; ви-ховувати естетичні смаки; прищеплювати почуття любові до природи, бережливе ставлення до неї.

Словник: підсніжник, пролісок, первоцвіт, ряст, фіалка, меду- ниця, сон-трава, гусяча цибулька, конвалія, дзвіночки, мак, ромашка, волошка, конюшина, кульбаба, троянда, гвоздика, жоржина, тюльпан, айстри, мальви, чорнобривці; стебло, листочки, пелюстки.

Обладнання: предметні малюнки із зображенням квітів; малюнки: «Ліс», «Поле», «Сад»; грамзапис співу птахів; серія малюнків «Пробудженняпроліска»; грамзаписП. І. Чайковського «Вальсквітів»; п’єси «Пори року. Весна».

ХІД УРОКУ

I. Створення емоційного настрою

Лунає грамзапис п’єси П. І. Чайковського «Пори року. Весна».

II. Мотивація навчальної діяльності

 Ось і настала весна. Пригріло тепле сонечко. Усе вище й вище підіймається воно в небі, дедалі більше тепла дарує людям, землі, пробуджує природу від зимового сну. Тільки з’являється де-небудь малий клаптик землі, одразу вибиваються з неї вузенькі зелені листочки, з’являються перші весняні квіти. Будьмо уважними, і дізнаємося про природу чимало цікавого.

Учитель демонструє весняні натюрморти.

— Гарні тут намальовані квіти? Чи не так? Ви, мабуть, любите милуватися живими квітами, вдихати їх пахощі. А де приємніше це робити —  у кімнаті, коли ви їх зірвали і поставили у вазу, чи десь на лузі чи лісовій галявині, під ясним небом, коли вітер колише тонкі стебельця, весело гудуть бджоли, пурхають барвисті метелики?

Так, найпрекрасніші квіти на волі! Ось і ми з вами не будемо збирати квіти в букети, а вирушимо до них у гості. У цьому нам допоможе чарівниця Фантазія. Вона пропонує вам збудувати веселий поїзд для нашої мандрівки.

Діти утворюють «поїзд»: стають одне за одним, тримаючись за пояси; імітують рух поїзда.

III. Опрацювання нового матеріалу

Учитель умикає запис голосів птахів.

— Ось наша перша зупинка. Як гарно співають пташки! Де їх можна почути? (Улісі)

Виставляється ілюстрація «Ліс».

1.Ознайомлення зі словами —  назвами квітів

— Які квіти ростуть у лісі? Ось вони вибігли з вами привітатися.

Учитель виставляє предметні малюнки.

Лісові квіти: підсніжний, пролісок, медуниця, первоцвіт, сон- трава, гусяча цибулька, фіалка, конвалія, ряст, лісова гвоздика.

Повторення слів за вчителем.

— Які квіти ви бачили у лісі?

— Продовжте речення: «У лісі я бачив...»

2.Робота в парах. Гра «Я —  тобі, ти —  мені»

Діти називають одне одному по черзі слова —  назви квітів.

Тлумачення значень слів.

Запитання від чарівниці Фантазії

— Чому квітам дали такі назви: підсніжник, первоцвіт, пролісок, медуниця, дзвіночки?

Діти дають відповіді-міркування, використовуючи слова «тому що».

— Ці квіточки маленькі, ніжні, тендітні, але сміливі, бо з’являються навесні найпершими. І одна з них завітала до нас.

Учениця розповідає вірш напам’ять.

ПРОЛІСОК

Я —  перша квіточка весни,

Я —  пролісковий цвіт.

Я пережив зимові сни І знов з’явивсь на світ.

У мене очі голубі,

Такі, як неба синь.

Росту між кленів, між дубів,

Люблю і сонце, й тінь.

М. Познанська

— Знайдіть малюнок цієї квітки серед інших.

3.Колективне складання опису проліска

План

1)Коли і де з’являється пролісок?

2)Яке в нього стебельце?

3)Які листочки?

4)Які квіточки?

5)На що вони схожі?

Пролісок —  перша весняна квітка. Має тоненьке стебельце, довгі гостренькі яскраво-зелені листочки. Квіточки ніжні, блакитні, ніби скалочки неба впали на землю.

4.Колективне складання казки «Галявина Фантазії»

(за серією малюнків)

ЯК ПРОКИНУВСЯ ПРОЛІСОК

Усю зиму спала в землі цибулинка проліска, укрита теплою сніговою ковдрою.

Аж ось настала весна. Стало пригрівати яскраве сонечко і розтопило на лісовій галявині сніжок. Один веселий сонячний промінчик помітив під землею маленьку цибулинку проліска і ласкаво по-лоскотав її.

— Що це? —  здивувалась цибулинка, прокинулася, потягнулася і виткнула із землі свої тоненькі рученятка —  зелененькі стрілочки- пагінці. Посміхнулося сонечко, пригріло ще сильніше. Потягнулася квіточка ще вище, розгорнула свої листочки і, нарешті, розплющила оченята —  сині-сині, як весняне небо, як дзвінкі струмочки.

5.Фізкультхвилинка «Як прокидається пролісок»

Імітаційні рухи під музичний супровід.

6.Гра «Добери риму»

Весна величний гімн співає,

І перша квітка... (зацвітає).

Зимовий сніг вона пробила —

Така тендітна, ніжна,... (біла).

Щоб радість всім подарувати І весну красну... (привітати).

Підсніжником цю квітку звуть,

Її давно вже в лісі... (ждуть).

7.Ознайомлення з новою групою слів

— А стежина непомітно вивела нас із лісу. Куди це ми потрапили?

Виставляється ілюстрація «Поле».

— Простір... Чисте духмяне повітря. А поміж густими травами яскравіють квіти.

Які квіти зустрічають нас у полі?

Діти розглядають зображення квітів, називають їх: волошка, ромашка, мак, конюшина кульбаба.

8.Ознайомлення з легендою

— Люди з давніх-давен спостерігали за рослинами й помітили, що волошки завжди ростуть серед пшеничного колосся. Послухайте, яку легенду склали люди про синю волошку.

ЛЕГЕНДА ПРО СИНЮ ВОЛОШКУ

Якось небо дорікнуло колоссю хлібного поля: мовляв, усе, що є на землі, удячне йому, небу. Квіти посилають свої пахощі, ліси —  таємничий шепіт, птахи —  спів, тільки колосся не складає йому по-дяку, хоч саме небо напуває коріння життєдайним дощем.

— Навпаки, ми дуже вдячні тобі, —  сказали колоски. —  Але не знаємо, як це можна показати. Допоможи нам!

— Гаразд, —  відповіло небо. —  Якщо ви не можете піднятись до мене, тоді я зійду до вас.

І небо наказало землі виростити серед колосся сині квіти —  часточку самого себе. Відтоді стебла хлібних злаків при кожному подиху вітру нахиляються до посланців неба —  волошок —  і нашіпту-ють їм ніжні слова любові.

9.Творче завдання

— Давайте спробуємо уявити, які ж ніжні слова колоски нашіптують волошкам. (Які ви гарні, чарівні, пухнасті; яскраво-сині, мов краплини неба. Ви —  очі лану, веселі, ніжні.)

Загадка

Горів в траві росистій Ліхтарик золотистий.

Світив і враз потух,

Перетворився в пух. (Кульбаба)

10. Робота в групах

1)Скласти слова —  назви квітів.

 Дмухнув вітерець —  і розлетілися пушинки кульбаби, а на них були записані слова —  назви польових квітів.

Із букв і складів відтворіть ці слова:

ро ка маш ко ши ню на нам

2)Скласти речення за поданими схемами, використовуючи слова —  назви польових квітів.

11.Гра «Художники»

— Уявіть, що кожен із вас —  художник. Прогулюючись лісом, полем, ти побачив чудову квітку і намалював її. Розкажи, яка вона, а решта учнів мають упізнати, яку квітку побачив і намалював наш художник.

— Прогулюючись лісом (садом), я побачив чудову квітку. Стебельце у неї..., листочки..., квіточка... тощо.

12.Доповнення речень

Усю галявину було залито сонячними променями —  (якими?)... (теплими, золотими, яскравими).

До них підняли свої личка проліски —  (які?)... (білосніжні, ніжні, немов лебедине пір’ячко).

Навколо них водили хоровод проліски —  (які?)... (маленькі, тендітні, блакитні, немов небо).

Дзвіночки (щоробили?)... (весело видзвонювали, співали весняні пісні).

13.Гра «Сплети віночок»

Сплетемо віночок український сьогодні З мальв, чорнобривців, калини,

З барвінку та жита, із м’яти, нагідок,

З жоржин, чебрецю та вербени.

— Віночок —  це не просто прикраса, це оберег. Уважалося, що він володіє надприродною силою, що позбавляє болю, відводить біду, робить волосся міцним і красивим. Недаремно вінок є частиною українського народного жіночого костюму.

— З яких квітів сплели дівчата віночок для своєї подруги Наталки?

На дошці —  зображення віночка зі стрічками. На кожній із них —  літери, що складають слова —  назви квітів.

а, н, г, і, к, и, д —  нагідки;

р, б, а, в, і, о, н, к, —  барвінок;

а, ш, р, м, о, к, а —  ромашка;

а, ь, л, м, а, в —  мальва.

14.Гра «Веселі літери»

Завдання: з літер кожного запропонованого слова скласти якомога більше слів.

Пролісок —  ліс, сік, кір, рок, просо...

Барвінок —  вінок, кора, нора, вік, коні, він, кіно, ранок, брак, кір....

15.Гра «Шифрувальники»

— З літер складіть слова —  назви квітів. Які вони?

П о л і р и с к (проліски) —  синьоокі, ніжні, тендітні. Овнкаіїл (конвалії.) —  білі, запашні.

И к ф л і а (фіалки) —  маленькі, бузкові.

16.Ознайомлення з новою групою слів

— А ця стежина привела нас у садочок.

Учитель виставляє ілюстрацію «Сад» і предметні малюнки —  садові квіти.

— Квіти, які ми саджаємо на клумбах, у саду, називають садовими або декоративними. Для чого їх саджають люди?

— Ось погляньте на ці квіти. Назвемо їх. (Лілея, троянда, гвоздика, тюльпан, айстри, чорнобривці, мальви).

— Які квіти ростуть біля вашого будинку? Біля школи?

— Чи доглядаєте ви за ними? Як ви це робите?

17.Закріплення й узагальнення вивченого

— Ми побували у лісі, в полі, в садочку, познайомилися з квітами, що там ростуть. І вони запрошують усіх вас на Квітковий бал. Але щоб туди потрапити, кожен із вас повинен перетворитися на якусь квітку.

— Якою квіткою ти б хотів стати? Чому? Чим вона тобі подобається?

Звучить грамзапис П. І. Чайковського «Вальс квітів». Діти танцюють.

18.«Стежина квітів»

— Час повертатися додому. Повернемося ми за допомогою чарівної стежини квітів.

Хто швидше знайде і прочитає всі слова —  назви квітів? Стромашкапуфіалказімгвоздикаочжлілеяскмакур

19.Слухання вірша. Бесіда

— Послухайте, діти, якого листа надіслали нам квіти:

Ми б завжди були красиві, —

І пахучі, і щасливі,

Якби в полі, в лісі, в лузі Бачили б нас тільки друзі.

Ті, які б нас не топтали,

Без потреби не зривали.

— З яким проханням звертаються до вас квіти?

— Що ви зробите, побачивши гарну квіточку?

IV. Підсумок уроку. Рефлексія.

— Чи сподобався вам наш урок-подорож?

— Де ми побували? З ким познайомилися і подружилися?

— Про що ви розповісте вдома?

— Намалюйте вдома свої улюблені квітки. Складіть разом із батьками загадку або віршик про неї.

Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (20.12.2013)
Переглядів: 12164 | Рейтинг: 3.5/2
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 22
Про доброту і милосердя. Ніхто не має права ображати людину
Твій друг — книга. Урок позакласного читання
Природа Кримських гір
Збагачення палітри колірних відтінків. Малюнок на тему «Чарівник Смарагдового...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]