Складання письмового твору - опису за картиною К. Білокур«Соняшники»

Тема: Складання письмового твору - опису за картиною К. Білокур«Соняшники»

Мета: вчити учнів складати твір–опис за картиною; вдосконалювати вміння послідовновисловлювати свої думки; розвивати креативне мислення, усне і писемне мовлення, увагу, пам’ять, уяву, відчуття краси природи; виховувати естетичні смаки, інтерес до образотворчого мистецтва, любов до природи, почуття гордості за славетну українку.

Обладнання: репродукція картини К.Білокур «Соняшники», мікрофон, «Мобілка», картки для роботи в парах, слова для словникової роботи, план, індивідуальні картки, опора «Сенкан».

Хід уроку

1. Організація класу. Створення позитивного настрою

 - 1, 2, 3, 4, 5 – прошу всіх рівненько стать!

Продзвенів уже дзвінок- починається урок!

1.1. Слухання вірша

         Сьогодні у нас незвичайний урок

         Сьогодні ми зробимо ще один крок

         В країну відому, в країну чудову,

 Що нас так чекає й збагачує мову

1.2. Вправа «Мікрофон»

- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?

(Цікавим, навчальним, продуктивним, веселим, світлим, проблемним, пізнавальним...)

- А ви на уроці якими маєте бути?

(Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими, самостійними ...)

- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий урок.

1.3. Знайомство з гаслом уроку.

А працювати ми будемо під гаслом:

         Щоб робота в нас кипіла,

         Працювати будем:

         Швидко! Дружно! Вміло!

2. Мотивація навчальної діяльності

2.1. Гра «Дешифрувальник»

- Щоб дізнатись, про що будемо говорити на уроці, ми пограємо в гру «Дешифрувальник», де розкодуємо слово. Літери в нашомумобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожнійцифрі відповідає кілька літер. Щоб відгадати зашифроване слово, треба вибрати тільки одну літеру. Будьте уважними: 7 6 6 0 9 6 3 5.

12345

АБВГГДЕЄЖЗИ ІЇЙКЛМ

6 789 0

НОПРСТУФХ ЦЧШЩЬЮЯ

Відповідь: 76609635

СОНЯШНИК

2.2.Технологія «Мозковий штурм»

- Що вам відомо про соняшник?

У кошику 2-3 тис. насінинСОНЯШНИК Схожий на сонце

Народний символТехнічна рослина

українців

 ОліяХалва

2.3. Повідомлення теми, завдань уроку

- Сьогодні на уроці ми розширимо знання про соняшник. Ви познайомитесь, як зображали цю рослину поети, письменники, художники. Також ви самі створите твір–описсоняшників на основі споглядання картини К.Білокур «Соняшники».

3. Підготовча робота

3.1. Поетична хвилинка

- Діти, заплющіть на хвилинку оченята й уявіть собі таку картину:

Літо. Серпнева спека. Стоїть хатинка на пагорбі. А біля тієї хатини, пригрітий сонечком, пишається золотоголовий красень. На високому стрункому стеблі яскрава жовтогарячаквітка. Вона так і світиться, обертаючись за сонцем. Яку квітку ви уявили? (Соняшник )

- Цю рослину дуже часто можна побачити на городах і степових ланах нашої України. А поети і письменники майстерно змальовують їх і у своїх творах.

- Ви підготували вірші про яскраві квіти. Тож послухаємо ці поетичні рядки.

На сонечко я схожий

І сонце я люблю,

До сонця повертаю

Голівоньку свою.

Стою стрункий, високий,

В зелених шатах я.

І золотом убрана

Голівонька моя.

***

         Сонях виріс на осонні

         Вільно та розлого.

         Одягнув чубатий сонях

         Бриля золотого.

         Вийшла осінь із діброви –

         Сонях похилився,

         Бриль за обрій вечоровий

         Сонцем покотився.

         Дідусем стоїть вусатим

         Соняшник осінній,

         Хлопчикам – горобенятам

         Роздає насіння.

3.2. Спостереження за художніми засобами в прозовому творі

         - А ось як про соняшник розповів В.Сухомлинський.

«На небі з'явилася ранкова зірниця. Затремтіли пелюстки. То соняшник жде сходу сонця. Вінповертає до нього свою золотаву голівку, поглядаєначервоне вогняне коло. Пливе сонечко по високому небу. Соняшник підставляє голівку його золотому промінню. Зайшло сонце. Стулив і соняшник золотаві пелюстки і заснув».

         - Доведіть, що автор ставився до соняшника, як до живої істоти.

3.3. Розповідь про художника

         - Художники також зображали на своїх полотнах «сонячну квітку».

         Картину, яку ми сьогодні будемо розглядати, написала відома українська художниця Катерина Білокур. Що ми вже знаємо про неї? ( Діти пригадують з уроків читання)

         Народилася К.Білокур у день святої великомучениці Катерини 7.12.1890р. в селі Богданівка на Черкащині. До школи не ходила, самотужки навчилася читати і писати. Ще зовсім маленькою дівчинкою її полонила синя квіточка. Малювати почала вуглинками з печі на крадькома взятому у матері полотні. Батьки не мали змоги оплатити навчання, і тому вчилася малювати вона сама.

         Зображала К.Білокур на своїх полотнах переважно квіти. Так любила вона їх, відчувала їхню красу: «Ой, які ж ви гарні, квіточки мої, діточки, красунечки ви мої. Я на вас ніколи не надивлюся, я вами не налюбуюся». Сама ніколи не зривала квітів, бо вважала, що зірвана квітка – вже не квітка. І тому малювала вона, виходячи в поле, в садок чи з пам’яті.

3.4. Розгляд учнями репродукції картини К.Білокур «Соняшники»

- А тепер розгляньте цю картину.

- Чи сподобалась вам картина? Чим?

4. Мовленнєва підготовка до написання твору

- Щоб ви змогли точно, яскраво описати цю картину, створимо опори для написаннятвору.

4.1. Створення синонімічних рядів

Намалювала – зобразила, написала, створила.

Соняшник-золотоголовий красень, квітка сонця, квітка – красуня.

Стоїть - красується, пишається, світиться, підморгує, усміхається,розмовляє, дивиться.

Голівка- капелюшок, брилик, тарілочка.

Соняшок -дитина, пустунчик, хлопчак, малий.

 4.2. Добір прикметників

Стебло- струнке, високе.

Сонечко-вечірнє, лагідне, тепле, яскраве.

Квітка- яскрава, золота, схожа на сонце.

Оченята -веселі, грайливі.

Усмішка -жартівлива, пустотлива.

4.3. Робота над створенням словосполучень

- Попрацюємо в парах. Утворіть словосполучення, поєднавши ліву і праву колонки.

Квітизолотого брилика

Одягнув мов тарілочка

Голівкажартівливо нахилена

Обличчясхожі на сонце

Соняшокграйливо усміхається

Підморгуєтурботливо шепоче

Матуся веселими оченятами

Променіостанні, лагідні

4.4. Створення словника образних висловів.

- Чим відрізняєтьсярепродукція картини від справжньої картини?

- Що зображено на картині?

- На що схожі голівки квітів? (На сонечко, тарілочки і золоті капелюшки.)

- Які стебла? (Стрункі, високі)

- Які кольори переважають у зображенні квітів? (Яскраві, жовтогарячі, золоті, теплі).

- Яка пора дня зображена? (Темне тло свідчить про настання вечора).

- Чи яскраво, добре видно квіти? (Відчуваємо присутність вечірнього сонечко.Воно освітлює квіти).

- Менша квітка розвернена до глядача. Що помітимо на денці? (Денце схоже на обличчя. Воно усміхається і підморгує).

- Більша квітка нахилена до меншої і ніби дивиться на неї. Кого можна уявити, дивлячись на ці квіти? (Маму і синочка) Що робить «мама - квітка»? (Нашіптує щось на вушко синочку, розмовляє з ним.)

5. Складання плану майбутнього твору

- Ви послухали і подивились, як поети та художники змалювали соняшники. Ми створили опори слів, словосполучень для написання твору. Але, щоб у вас вийшов зв’язний послідовний текст, необхідно скласти план майбутнього твору.

Доповніть пункти плану потрібними за змістом словами.

План

  1. Соняшник – квітка ... ( сонця)
  2. Опис маленького ...( соняха)
  3. Опис великої... ( квітки)
  4. Соняшник вечірньої ...( пори)

6. Усне складання тексту

-Діти, коли складатимемо твір, користуйтеся словами і словосполученнми, записаними на дошці.

-Як назвемо твір? (Соняшники. Соняхи. Квітки сонця. Золотоголові красені)

-Яка назва найбільш вдала?

-Яке речення напишемо першим? Що ми бачимо перед собою?(Перед нами дві яскраві квітки)

-На що вони схожі ? (Вони схожі на сонечко)

- Що вони тримають нависоких струнких стеблах? (На високих струнких стеблах вони тримають великі голівки із золотими пелюстками)

-На що схожий маленький сонях? ( Маленький сонях схожий на хлопчика у жовтомубрилику)

-Що він робить? (Він жартівливо нахилив голівку і ніби усміхається до своєї матусі)

- А що робить матуся? (А вона нахилилась і щось турботливо шепоче своєму пустунчику – хлопчику на вушко)

- Якими кольорами зображено квіти? (Квіти зображено теплими яскраво-жовтимикольорами)

- Чому соняхи, ніби світяться? (Соняхи ніби світяться у темряві. То вечірнє сонечкоосвітлює їх)

- Якими словами опишемо вечірні промені сонця? (То вечірнє сонечко освітлює їх останніми лагідними промінчиками)

7. Написання твору

7.1. Актуалізація орфографічної пильності

На дошці записані слова. Деякі букви закриті картками. Після пояснення слів ці картки знімаються. Діти ще раз перевіряють написання слів.

Слова з офограмами:

веселі, високі, вечірні, останні, шепоче, нахилив.

7.2. Актуалізація культури оформлення тексту

-Скількичастин відповідно до плану?

-Як запишемо кожну частину?

7.3. Диференційована робота

Слабшим учням дається картка із запитаннями.

Картка

Що бачимо перед собою?

На що вони схожі?

Що вони тримають на високих струнких стеблах?

Що це за квіти?

На що схожий маленький соняшок?

Що він робить?

А що робить матуся?

Якими кольорами зображено квіти?

Чому соняхи ніби світяться?

8. Перевірка творів

8.1. Самоперевірка

8.2. Заслуховування 2-3 творів, внесення порад, коректив

9. Підсумок уроку

- Як називається картина, яку ми описували? Хто автор? Чи сподобалась вона вам? Чим?

9.1. Складання Сенкану

1. Іменник. 1.Соняшник.

2. 2 прикметники.2. Високий, стрункий.

3. Порівняння.3. Хлопчик у золотому брилі.

4. Речення. 4. Пригощає горобців.

5. Асоціація.5. Відважний лицар.



Джерело: noindex
Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (08.01.2015)
Переглядів: 8013 | Рейтинг: 1.0/1
Поведінка в незнайомих місцях
Ми — українці
В. Сухомлинський «Соловей». Підсумок із теми
Cтворення з кольорового паперу орнаментів геометричних та рослинних форм на з...
Правила поведінки за столом
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]