Екскурсія. Ґрунти рідного краю. Види ґрунтів. Охорона ґрунтів

Тема: Екскурсія. Ґрунти рідного краю. Види ґрунтів. Охорона ґрунтів

Мета: продовжити роботу над ознайомленням учнів з поняттям «ґрунт»; поширювати знання про процес його утворення; дати поняття про склад ґрунтів рідного краю; розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння висловлювати і аргументувати свою думку; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю.

Обладнання: олівці, блокноти.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Робота з зошитом.

Повідомлення учня про стан погоди.

2. Перевірка домашнього завдання.

1) Фронтальне опитування.

— Чому так кажуть: «Гірські породи — це багатство нашої Батьківщини?»

— Які речі, виготовлені із корисних копалин, є у вас удома?

— Чому потрібно економно використовувати гірські породи?

— Які корисні копалини добувають у нашому краї?

— Як ваша сім'я використовує корисні копалини?

2) Перевірка оформлення матеріалів попередньої екскурсії.

II. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя.

Сьогодні у нас проходитиме урок-екскурсія. Ми пригадаємо, що таке «ґрунт», склад ґрунту, а також

познайомимося з видами ґрунтів нашого краю та їх охороною.

(Повторення правил поведінки на екскурсії у природі. За потребою повторення правил дорожнього руху).

2. Фронтальне опитування.

— Що таке ґрунт?

— Яка головна ознака ґрунту?

— Який ґрунт вважається найродючішим?

— Із чого складається ґрунт?

— За допомогою яких дослідів можна довести, що у ґрунті є вода, повітря?

— Для чого потрібний ґрунт рослинам, тваринам, людині?

— Чому землю називають годувальницею?

III. Сприйняття і засвоєння матеріалу

Ознайомлення з об’єктом екскурсії (краще проводити екскурсію на урвистому березі річки або яру, де видно чітко шари ґрунту).

1. Слово вчителя.

Територія Харківської області представлена чорноземами, лесами і лесовидними суглинками, глинами і пісками різного походження, наносними відкладеннями у річкових долинах і на дні боліт. Оскільки Харківська область знаходиться у двох природних зонах — степовій і лісостеповій, то можна відзначити, що у степових районах ґрунтовий покрив однорідний, майже повністю чорноземний, і формувався він під впливом злаково-різнотравної рослинності. А в лісостепових районах ґрунтовий покрив складний. Загалом на території області налічується 200 видів різних ґрунтів.

Найбільш родючі ґрунти Харківської області, які є її основним багатством — чорноземні типові і звичайні на лесових породах. Гумусу у верхніх шарах міститься 4-8 %.

2. Колективна робота.

Опрацювання екскурсії за планом (на уроці усно, а вдома письмове оформлення матеріалів).

План

1. Місце проведення екскурсії.

2. Скільки шарів має земля і якого вони кольору?

3. Як називається верхній шар землі, яка його структура?

4. Що входить до складу ґрунту?

5. Які види ґрунтів є у вашій місцевості? Яка їх родючість?

6. Зробити схематичний малюнок об’єкта, який допоміг ознайомитися із шарами землі.

3. Слово вчителя.

Ґрунт є середовищем життя рослин і тварин. Але у ґрунту є вороги. Значних збитків ґрунтам завдають вітри, що здувають верхній шар; вода, яка вимиває ґрунти; її стрімкі потоки зносять за собою родючий шар, утворюючи яри, які шкодять сільському господарству. Тому люди насаджують лісові смуги, які затримують вітер, послаблюють його силу, запобігають утворенню ярів.

Охоронцем ґрунту є дощовий черв’як. За рік він переносить значну кількість ґрунту в свою нірку, розпушуючи його.

Тільки родючі ґрунти дають високий врожай. Тому хлібороби багато працюють на полях: обробляють ґрунт, удобрюють його, підживлюючи мінеральними добривами. Працівникам полів допомагають і вчені. Вони досліджують, які рослини слід висівати чи висаджувати, щоб зібрати високий урожай.

Землі області в зоні впливу промислових підприємств, великих міст та автошляхів зазнають аеротехногенного забруднення важкими металами. До погіршення стану ґрунтів призводить несанкціоноване (недозволене) розміщення відходів, випадки забруднення земель нафтопродуктами.

4. Завдання учням.

Учні поділені на 3 групи заздалегідь перед екскурсією.

I група — складає невелику розповідь про значення ґрунтів для рослин, тварин, людей.

II група — готує питання з теми «Ґрунт. Його властивості. Ґрунти нашої області».

III група — малює (словесно) плакат з охорони ґрунтів.

IV. Підбиття підсумків уроку

Бесіда.

— Що вам найбільше запам'яталося на цьому уроці?

— Що нового ви дізналися про ґрунти?

V. Домашнє завдання

Оформити письмово матеріали екскурсії.



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (29.01.2015)
Переглядів: 2688 | Рейтинг: 0.0/0
Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин
Тема. Казки народів світу. Урок позакласного читання
Аплікація з вирізаних форм за допомогою шаблону. Копіювання зображень за допо...
Конструювання із сірникових коробок. Човник
Елементарне поняття про скульптуру як вид образотворчого мистецтва. Практична...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]