Різноманітність природи України. Зона — мішані ліси. Розпізнавання природних зон України

Тема: Різноманітність природи України. Зона — мішані ліси

Практична робота: розпізнавання природних зон України; розпізнавання найпоширеніших рослин кожної природної зони за їх характерними ознаками.

Мета: розкрити причину зміни тайги мішаними лісами; вчити класифікувати предмети; ознайомити з рослинним і тваринним світом цієї зони, багатствами надр; розвивати спостережливість, мислення, уміння аналізувати й робити висновки; виховувати бережливе ставлення до природи, естетичні почуття; вчити, як поводити себе на природі.

Обладнання: карта природних зон України, картини мішаних лісів, малюнки тварин, гербарій рослин зони мішаних лісів.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Робота з зошитом.

Повідомлення учня про стан погоди.

2. Робота у групах.

Заслуховування підготовлених доповідей, легенд.

Учні відповідають на тестові запитання.

II. Мотивація навчальної діяльності

1.Слово вчителя. Створення проблемної ситуації.

Неповторну красу природи створює цей край.

Здавна він славиться могутніми лісами: соснові бори,

розкішні діброви, білокорі березняки, а над чудовими озерами і повноводними річками схиляють свої гілки похмурі вільшани. Якої тут тільки немає дичини!

— Поміркуйте, якої зони природи стосується цей опис. Знайдіть в атласі цю природну зону.

— Що таке ліс?

— Які його особливості?

— Які художні та музичні твори допомагають уявити ліс, відчути його атмосферу? (Музика, вірші, картини).

2. Конкурс кмітливих (відгадування загадок).

1) Голки має коротенькі, всім знайомі ці гілки й шишки довгі, як свічки. (Ялина) 2) Білокрила, наче птах, і оспівана в піснях. Дрібне листячко на ній. Що й казати — гарна всім. (Береза) 3) Кожний мій листок різьблений, осінь пензлем восени в колір жовтий і багряний розмальовує мене. (Клен) 4) У зеленім кожушку, в кістяній сорочечці, я росту собі в лісочку, всім зірвати хочеться. (Ліщина) 5) По полю гуляє, по лісу гуляє та овечок хапає. (Вовк) 5) Які ноги, такий ніс, по болоту ходить скрізь, хату на хаті має, жабам рахунок знає. (Лелека)

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Слово вчителя.

Мабуть, ви вже здогадалися, про що піде мова на сьогоднішньому уроці. Тим, хто ще не здогадався, допоможе ось це завдання. Ви обчислюєте приклад і за допомогою ключа знаходите літеру, що відповідає знайденому результату. Обчисливши всі приклади в стовпчику, ви прочитаєте тему уроку.

Наприклад, обчислюємо перший приклад: до тридцяти трьох додати вісімнадцять дорівнює п'ятдесят один. Шукаємо в ключі число п'ятдесят один. Йому відповідає літера «м». Отже, перша літера — «м». Аналогічно шукаємо інші літери.

Ключ

51 33 138 100 219 101 212 11 72

мшиісалий

33 + 18 = 51м

25 X 4 =100 і

 99 : 3 =33ш

46 + 55 =101 а

121 : 11 = 11н

 23 х 6 =138 и

144 : 2 =72й

 53 х 4 =212 л

 25 х 4 =100 і

 73 х 3 =219 с

Учитель. Перед нами сьогодні стоїть завдання з’ясувати причину різноманітності природи на нашій планеті і, зокрема, в Україні. З’ясувати, як змінюються природні зони з півночі на південь в Україні. Але головне завдання — більше дізнатися про таку природну зону, як мішані ліси. Отже, тема уроку — «Мішаний ліс».

2. Слово вчителя з елементами бесіди.

Природні зони України

Вам уже відомо, що Земля має форму кулі. Тому на її поверхню потрапляє неоднакова кількість сонячного світла й тепла: біля полюсів менше, на екваторі — більше.

— Як ви вважаєте, що є наслідком нерівномірності сонячного світла?

Ось чому різноманітна природа нашої країни залежить також від оточення її холодними і теплими морями, наявності високих гір.

Природу умовно поділяють на природні зони, смуги.

— Погляньте на карту природних зон і поміркуйте, чому на ній зображено різного кольору смуги.

Так умовно позначають природні зони. Для кожної з них характерні своєрідна погода, ґрунти, рослинний і тваринний світ. Праця людей зумовлена погодними умовами кожної природної зони, її корисними копалинами, їх видобуванням і обробкою. У північній півкулі є такі природні зони: зона арктичних пустель, тундрова, лісова і степова. Найбільша природна зона — лісова. Вона простягається широкою смугою до Тихого океану. У північній

частині лісової зони ростуть хвойні ліси. Це — тайга. У південній частині — мішані і широколисті ліси. Зони переходять одна в одну поступово, утворюючи перехідні смуги.

Територія України знаходиться в межах помірного географічного поясу, в якому виділяються такі природні зони: зона мішаних лісів, лісостепу, степу. Невелика ділянка України, південно-східний берег Криму, належить до зони субтропіків. Отже, перелічивши природні зони, вже можна говорити про розмаїтість природи України. Кожен, від великого до малого, захоплюється природою нашого краю.

Зона мішаних лісів

На південь від тайги широкою смугою, що поступово звужується до Уралу, простяглися мішані ліси. Зона мішаних лісів знаходиться в Україні на півночі, займає близько 20 % території. Простягається з півночі на південь на 150-200 км. До неї входять Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська, Чернігівська області та невеликі території Львівської, Тернопільської, Хмельницької і Сумської областей. Південна межа проходить по таких містах: Устилуг — Рівне — Шепетівка — Житомир — Київ — Ніжин — Батурин.

Рельєф — рівнинний, низовинний (Поліська низовина), через що землі перезволожені, є болота і заболочені масиви. Водні ресурси досить великі, тут протікають притоки Прип’яті: Горинь, Стир, Жерев, Уж, Тетерів, Десна з притоками. Є значні запаси підземних вод, кілька великих озер.

Перехід від однієї пори року до іншої відбувається поступово. Ґрунти тут дерново-підзолисті і болотні. ЗО % території займають ліси. Решта — це сільськогосподарські угіддя і болота. У зоні мішаних лісів переважають бори, субори, березняки.

Для фауни мішаних лісів характерні такі дикі тварини: лось, козуля, кабан, олень, білка, лісова куниця, борсук, вовк, лисиця. Із птахів поширені тетерук, рябчик, глухар, шпак, синиця, дрізд, дятел; із плазунів — гадюка звичайна, ящірка прудка, болотна черепаха. У лісах багато комах-шкідників: сосновий і непарний шовкопряди, вусачі, короїди, комарі, ґедзі.

З метою збереження фауни і флори 1968 року на Поліссі створено Поліський заповідник.

3. Робота у групах.

Учні працюють із гербарієм.

Розглянути гербарні листки, записати назви рослин у зошит. Дати відповіді на питання:

— Чому зона названа «мішані ліси»?

— Чому в соснових борах відсутній підлісок, а в трав'янисто-чагарниковому покриві переважають мохи, лишайники, чорниці, багно, ситник?

4. Робота з підручником.

Прочитати статтю і звернути увагу на працю людей у цій природній зоні. Відповісти на питання.

— Які рослини пристосувалися до життя в лісі?

— Чому в різні пори року мішаний ліс змінює свій зовнішній вигляд?

— Які тварини оселяються в лісах? Чому?

— Яку працю виконують люди в зоні мішаних лісів?

5. Завдання учням. Гра «Хто у лісі живе і що в лісі росте?»

На дошці розвішано наочність із зображеннями рослин і тварин. Учень-ведучий пропонує відгадати загадки або коротко описати ту чи іншу рослину або тварину. Той, хто вгадає, знімає з дошки відповідну ілюстрацію і називає істотні ознаки тварини чи рослини. Загадки і опис можуть скласти самі учні.

6. Робота у групах.

Розгадування кросворду.

1. Обласний центр України, який розташований у зоні мішаних лісів. (Житомир)

2. Птах, який живе у зоні мішаних лісів. (..Тетерев)

3. Чагарник, що росте в березняках. (Крушина)

4. Ґрунти в зоні мішаних лісів. (Болотні)

5. Соснові ліси. (Бори)

6. Лікарська рослина. (Звіробій)

7. Тварина мішаних лісів, яку взято під державну охорону. (Олень)

8. Область на заході України. (Тернопільська)

9. Слово, тотожне поняттю «зона мішаних лісів». (Полісся)

IV. Домашнє завдання

1. Спостереження за погодою.

2. Прочитати статтю у підручнику й підготувати відповіді на питання до неї.

3. Завдання за групами: а) оформити ілюстрований альбом «Зона мішаних лісів»; б) скласти кілька загадок про тварин або рослини зони мішаних лісів; в) підготувати розповідь (8-10 речень) про тварину чи рослину, занесену до Червоної книги зони мішаних лісів.



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (23.01.2015)
Переглядів: 3104 | Рейтинг: 0.0/0
Передача відкритого простору. Практична робота «Різнобарвні будинки»
«Які чудові нам земля дає плоди...». Складання текстів-описів за малюнком і п...
Приголосні мають різний характер
Практична робота: моделювання ситуацій спілкування про небезпеку за телефонам...
Декоративна аплікація
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]