Земля у Сонячній системі. Сонце — найближча до Землі зірка. Планета сонячної системи

Тема: Земля у Сонячній системі. Сонце — найближча до Землі зірка. Планета сонячної системи

Мета: дати уявлення учням про будову всесвіту. Формувати поняття «зірка», «планета», «Сонячна система», «астрономія»; ознайомити з планетами Сонячної системи, їх особливостями; розширити знання про Сонце; формувати уміння міркувати, аналізувати, робити висновки; працювати в малих групах і парах при виконанні пошукових завдань. Розвивати увагу, спостережливість, кмітливість. Виховувати допитливість, бажання більше знати про Космос.

Обладнання: карта зоряного неба; картки для групового опрацювання; магнітофонний запис; фотографія Сонця, Землі; малюнки космічних кораблів, супутника.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

1. Робота з зошитом.

Знайомство з зошитом. Хвилинка спостережень. Заповнення календаря природи у зошиті. Складання розповіді за планом:

1. Пора року.

2. Місяць.

3. Стан неба.

4. Опади та інші явища природи.

5. Температура повітря.

6. Напрям вітру.

2. Робота з підручником.

Ознайомлення з умовними позначеннями.

II. Мотивація навчальної діяльності

1. Бесіда.

— Відгадайте загадку: «Хто за рік чотири рази переодягається?» (Земля)

— У якому значенні виступає слово «земля»?

— Які ще значення може мати це слово?

2. Слово вчителя.

Перший розділ, із якого ми починаємо курс «Я і Україна» («Природознавство»), називається «Планета Земля».

Сьогодні ви дізнаєтесь, яке місце займає Земля у Сонячній системі; яка зірка найближча до Землі, які планети є у Сонячній системі, і, зрештою, яка наука все це вивчає.

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Розгадування ребуса.

(Астроном)

2. Словникова робота.

Астрономія — наука про небесні тіла.

3. Самостійна робота.

Читання за методикою О. Кушніра.

Астрономія

Коли ж з'явилась наука астрономія? Ще в сиву давнину люди помітили, що день і ніч змінюють один одного, по черзі проходять пори року: за зимою настає весна, за весною — літо, за літом — осінь і знов — зима. Чому таке відбувається? Люди, шукаючи відповіді на це питання, звернули увагу на небесні світила — Сонце, Місяць, зорі, на те, як вони рухаються. Спостерігаючи за зірками, у тому числі й Сонцем, люди орієнтувалися на місцевості і вели облік часу. На основі цих спостережень і зародилася наука — астрономія («астрон» — зірка, «номос» — закон).

Сучасна астрономія вивчає історію виникнення і розвитку планет, космічних тіл, тяжіння небесних тіл до Сонця, системи зірок і сузір'їв. Люди віддавна мріяли про польоти. Народжувалися казки, міфи,

легенди. Люди розуміли, що не зможуть літати, як птах, змахуючи крильми, і вони стали шукати інші шляхи. Спочатку з'явилися повітряні кулі. Через 100 років — дирижабль із двигуном. Потім і перші літаки.

Допитливість вела людей далі і далі. За межі Землі вивела людину ракета. З'явилися космічні кораблі, станції, супутники, апарати, які роблять знімки планети з космосу, беруть проби ґрунтів інших планет, вимірюють температуру, ведуть спостереження і всі дані передають на Землю.

4. Завдання учням.

Про які небесні тіла йдеться у загадках?

1) Тисяча овець, а між ними один баранець. (Зорі і місяць) 2) Що то за очі: одне світить удень, а друге опівночі? (Сонце і місяць) 3) Що сходить без насіння? (Сонце)

5. Слово вчителя.

Сонце і всі планети утворились із гігантської хмари космічного пилу і газів. Частинки пилу стали щільно притягуватись одна до одної і перетворились на тверде тіло. Більша частина пилу увійшла до складу Сонця, а з решти утворились 9 планет, їхні супутники й астероїди. Сонячна система входить до складу Галактики. Крім нашої Галактики, існують і інші. Це все утворює Всесвіт. А він безкінечний, постійно змінюється і перебуває у русі. Виникають нові небесні тіла, відбуваються спалахи зірок, потужні вибухи.

6. Бесіда з елементами розповіді.

— На малюнку ви бачите, з чого складається Сонячна сисТема: Назвіть тіла, які обертаються навколо Сонця.

— Чому ми вночі можемо побачити зірки, а планети — ні?

— Сонце — це зірка чи планета? Чому?

— Земля — це зірка чи планета?

Існує 9 великих планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон.

— Що є найважливішою особливістю нашої планети? (Існування на ній життя, у тому числі й розумної істоти — людини).

7. Словникова робота.

Планета — велике кулеподібне небесне тіло, яке не утворює світла, а, рухаючись навколо Сонця, світиться його відбитим світлом. У перекладі з грецької — «блискаюча».

Зірка — дуже віддалене небесне тіло, що являє собою скупчення розжарених газів. Видима з Землі неозброєним оком зірка сприймається як цятка, що світиться.

8. Робота у групах.

Завдання для всіх груп.

За поданою умовою розташувати планети у порядку наближення їх до Сонця: «Земля посідає третє місце від Сонця. Найхолодніша планета — Плутон, яка іде за планетою Нептун. Найближча до Сонця — Меркурій. Між Юпітером і Землею — Марс. Венера — «сусідка» Землі і Меркурія. Між Землею і Сатурном — Юпітер і Марс.

Місце Урана знайдіть самі.

(Таблиці для групової роботи)

Земля Меркурій Венера

Плутон Юпітер Сатурн

Нептун Марс Уран

(Картки до табличок)

1 група: На планеті Меркурій дуже висока температура. Поміркуйте, чому?

2 група: Чому найхолодніша планета — Плутон?

3 група: Чому на планетах Плутон, Нептун, Уран не може жити людина?

4 група: Чому не може існувати життя на планеті Меркурій?

 Висновок. Чим ближче до Сонця планета, тим вища на ній температура. Чим більш віддалена від Сонця планета, тим вона холодніша.

IV. Підбиття підсумків уроку

 1. Фронтальне опитування.

 Гра «Вкажи правильне твердження».

 • Земля — це зірка Сонячної системи. (Ні)

 • Ми живемо на планеті Земля. (Так)

 • Земля — третя від Сонця планета. (Так)

 • Найхолодніша планета — Меркурій. (Ні)

 • Плутон — найхолодніша планета. (Так)

 • Сонце — це зірка. (Так)

 • У Сонячній системі існує 8 великих планет.

(Ні)

 • У Сонячній системі існує 9 великих планет. (Так)

 • Планета — це скупчення розжарених газів.

(Ні)

 • Зірка має власне світло. (Так)

 • Зірка, Сонце, космічний корабель, Земля, Місяць — нежива природа. (Ні) Чому?

 2. Робота у групах.

 Розгадування кросворду.

 Яка група швидше знайде задумане слово у кросворді?

  1. Між Сатурном і Марсом. (Юпітер)

 2. Третя від Сонця планета. (Земля)

 3. «Сусід» Землі. (Марс)

 4. Найближча до Землі зірка. (Сонце)

 5. «Гаряча» планета. (Меркурій)

 6. Скільки планет у Сонячній системі? (Дев'ять)

7. У синьому мішечку золотих ґудзиків багато. Ґудзик — це ... .(Зірка)

Задумане слово — планета.

V. Оцінювання і самооцінювання

— Як ви вважаєте, хто з вас добре працював, добре зрозумів і запам’ятав матеріал?

VI. Домашнє завдання

1. Спостереження за погодою.

2. Підготувати повідомлення про планети (за групами)

1 група: Меркурій і Венера.

2 група: Марс і Юпітер.

3 група: Сатурн, Уран.

4 група: Нептун, Плутон.

3. Опрацювання статей підручника.



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (15.01.2015)
Переглядів: 2638 | Рейтинг: 0.0/0
Українська народна казка «Дрізд і голуб». Прислів'я. Загадки. Підсумок із...
Методика загартування; засвоєння елементарних правил приймання повітряних і с...
Практична робота: оволодіння самомасажем вух, носа; гімнастика для очей
Об’ємні вироби з природного матеріалу. Виготовлення із природних форм фігурок...
Слова, слова... Удосконалення тексту із часто повторюваними словами
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]