Корисні копалини рідного краю

УРОК 25

Tема: Корисні копалини рідного краю

Мета: ознайомити учнів із корисними копалинами області, в якій вони проживають; визначити їх властивості; розкрити їх значення в народному господарстві; виховувати почуття гордості за рідний край та дбайливе ставлення до природних багатств.

Обладнання: зразки корисних копалин своєї області, карта «Корисні копалини Хмельниччини».

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку

II. Перевірка домашнього завдання

1. Фронтальне опитування.

— Що називається погодою?

— Які показники містить в собі поняття погода?

— Як виникає вітер?

— Як визначити напрям вітру?

— Які вітри можуть приносити в Україну вологу, а які — посуху? Чому?

— Чи може залежати погода окремої місцевості від форм її поверхні? Доведіть свою думку.

III. Актуалізація знань учнів та повідомлення теми уроку

— Як називається область, в якій ми живемо?

— Які промислові підприємства (фабрики, заводи) є у вашому селищі (місті)?

— Звідки вони беруть сировину для виробництва?

— Ось цією сировиною і є природні багатства, що люди видобувають із надр (глибин) Землі, або з її поверхні. Їх називають корисними копалинами. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із корисними копалинами нашої області.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда з елементами практичної діяльності і розповіді про властивості, використання і родовища корисних копалин свого краю.

— Ми з вами знаємо, що корисні копалини — це ті породи та мінерали, що людина використовує для своїх потреб. Природа не обділила наш край цими багатствами. Серед корисних копалин Хмельницької області найбільше значення мають ті, що використовують як природні, будівельні матеріали та сировину для їх виробництва. По всій області на поверхні під шаром ґрунту залягають пухкі породи — пісок і глина. У долинах річок Хомори, Случа, Південного Бугу можна зустріти глиби граніту. У Товтрах є поклади мергелю, з якого виготовляють цемент на Кам’янець-Подільському цементному заводі. Вздовж річки Збруя залягає гіпс.

— Чи ви знаєте щось про використання гіпсу?

Так, його застосовують у медицині і будівництві. На півночі області добувають кварцові піски, каолін, коричневі глини — сапоніти. Усе це — сировина для будівельної промисловості. У південних районах, в глибоких ярах, можна зустріти фосфорити. З них виготовляють мінеральні добрива. Здавна там, де було болото, копали торф і використовували його як паливо і добрива.

2. Розгляд зразків корисних копалин і проведення дослідів.

— Знайдіть серед зразків на партах вапняк. Як ви його розпізнали?

— Як утворюється вапняк?

— Де і для чого його використовують? (Вапняк — важливий будівельний матеріал, з якого роблять щебінь для будівництва доріг, будують будинки, виготовляють вапно.)

— Наступна корисна копалина всім вам добре відома. Без неї у школі неможливо обійтися.

А впізнати її вам допоможе загадка.

Маленьке, біленьке,

По чорному полю скаче І слід залишає. (Крейда)

— Розгляньте шматочки крейди. Який у неї колір, міцність?

(Крейда — крихка речовина, має білий колір. Завдяки тому, що вона

крихка, ми й пишемо нею на дошці.)

— Капнемо на крейду кислоти. Що ви побачили? Зробіть висновок.

(Крейдареагує з кислотою. Отже, вона належить до вапняків.)

— А ось із цими корисними копалинами ви не раз зустрічалися. Без них не може обійтися жодне будівництво. Це пісок і глина.

Давайте візьмемо дві склянки, вставимо в них лійки. У кожну лійку положимо фільтр. В одну насиплемо пісок, а в іншу — подрібнену глину. Наллємо у кожну лійку однакову кількість води. Що ви побачили? (Пісок краще пропускає воду, ніж суха глина.)

— А тепер надайте мокрій глині і піску форми. Що краще ліпиться?

— А зараз давайте підпалимо пісок, глину, крейду. Що ви помітили?

— Такі корисні копалини називаються негорючими. На відміну від цього, давайте підпалимо шматочок торфу. Чи горить він? Він належить до горючих корисних копалин, які є паливом.

3. Робота з картою корисних копалин Хмельниччини.

— Розгляньте на карті умовні знаки, якими позначають корисні копалини. Визначте, які корисні копалини є у вашій місцевості.

4. Бесіда з елементами розповіді про економне та раціональне використання корисних копалин.

— Чи безмежними є запаси корисних копалин?

Корисні копалини — це багатство Землі. У нашій країні добувають понад 80 різних видів корисних копалин. Але запаси їх у надрах Землі не є безмежними. З часом вони можуть вичерпатися. А тому витрачати їх необхідно економно. Бережливе ставлення до корисних копалин — це бережливе ставлення до речей, що з них виготовлені, збудовані, змайстровані.

Озирніться довкола і назвіть речі, що виготовлені із корисних копалин.

(Стіни класу побудовані із піску, гіпсу, крейди. Двері, вікна пофарбовані фарбою, що виготовлена із нафти. Батареї опалення, труби, металеві деталі парти виготовлені із чавуну, який, у свою чергу, виготовлений із руди.)

Фізкультхвилинка

V. Осмислення учнями знань

1. Робота з підручником (С. 148—149).

Опрацювання статті «Корисні копалини рідного краю».

2. Відповіді на запитання.

— Як позначають родовища корисних копалин на карті?

— Які корисні копалини називають горючими? Негорючими?

— За допомогою яких дослідів ви визначали властивості корисних копалин?

VI. Закріплення вивченого матеріалу

— Які корисні копалини добувають у вашій області? Де їх використовують?

— Як потрібно використовувати корисні копалини?

— Чому їх необхідно витрачати економно?

VII. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

Опрацювати статті підручника (С. 148—149).



Джерело: noindex
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (03.12.2014)
Переглядів: 9928 | Рейтинг: 3.7/3
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 26
Лікарські рослини
Уроки чемності
«Крашанки і писанки» (за О. Менем). «Гей, Великдень!». К. Пере лісна «Писанка...
Узагальнюючий урок із теми «Пластика форм». Виготовлення подарунка до зимових...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]